Дистанційне навчання:укр.літ 6 клас 12.05.20




Тема:Розвиток мовлення № 4 Складання усмішки,гуморески

Мета: Вчити школярів складати власну гумористичну оповідь, перевірити набуті їх знання про гумореску як літературний жанр, особливості її побудови та ідейно-тематичне спрямування; розвивати творчі здібності учнів, культуру зв'язного усного та писемного мовлення, логічне мислення, вміння грамотно викладати свої думки і спостереження; виховувати повагу до митців слова і гумору, впевненість у своїх можливостях; прищеплювати інтерес до результатів власної праці.

Підготовча робота до складання гумористичної оповіді.

1. 
З'ясування особливостей побудови гуморески.
2. Вступ. Де здійснюється стисле знайомство з героями твору та подіями, а також де, за яких обставин і з ким вони будуть відбуватися.
3. Виклад розвитку подій. При необхідності застосовується діалог, розкривається характер героїв. Кожна подія у творі повинна бути чітко впорядкованою, пов'язаною між собою.

4. Висновок. Повинен містити інтригуюче питання або сцену, яка б дала можливість зрозуміти ідейно-тематичне спрямування твору.
Вимоги щодо складання гуморески.
• Співчутливий, доброзичливий сміх.
• Зображення однієї події з життя головного героя.
• Основних дійових осіб небагато (двоє-троє, при чому один або двоє З них мають якусь смішну рису своєї вдачі).
• Застосування висловів, порівнянь жартівливого характеру, пестливі слова, гіперболи.
• Обсяг твору — 1,0 — 1,5 сторінки.
 Приклад невеликої гуморески.
ОЛЕКСАНДР КОВІНЬКА  (Байкар)
 Молодий байкар написав новорічну байку. Коротеньку байку про злодія Тхора. Як ніч, так біда — двох курочок у пташнику не хватає... Байку надрукували в районній газеті. Раптом — дзвінок. Дзвонять з однієї районної установи.
— Ви писали, ваша байка?
— Моя.
— Просимо завітати до нас.
Автор прийшов, сів. А йому чемненько:
— Будь ласка, опишіть докладно: ім'я і по батькові Тхора. Де живе, де його нора, які спиртові напої вживає, одну чи дві жінки має. Палить цигарки, чи може, палив. Часом не він у суботу крамницю номер чотири спалив? Коли він курей хапав, то хто йому допомагав?
— Пробачте! Ви, очевидно, мою байку зрозуміли буквально? Ім'я мого Тхора алегоричне. Я пародійно натякав...
— Ага, ага!.. Ясно... Зрозуміло... Ви, значить, натякаєте, що в нашому районі є пародійні кури і пародійні злодії?
— Хтозна, може, злодіїв і нема. Байка написана в манері письма Езопа, широко відомого в області.
— Ах, Езопа?.. Дак, кажете, він уже працює в обласному центрі? Тоді пробачте! Вибачте, що ми вас потурбували.

 Виконання самостійної роботи: написання власної гумористичної оповіді

Орієнтовна тематика:
• шкільне життя;
• пригоди на канікулах або під час подорожі;
• взаємостосунки в сім'ї;
• людина — суспільство, природа;
• основні життєві цінності.

 ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ

ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТЬ «АЛЕГОРІЯ», «МОРАЛЬ»; ОСОБЛИВОСТІ БАЙКИ ЯК ЛІ­ТЕРАТУРНОГО ЖАНРУ.

АЛЕГОРІЯ (ГР. ALLEGORIA — ІНОМОВЛЕННЯ) — ВИД МЕТАФОРИ: ІНОМОВНЕ ЗО­БРАЖЕННЯ ПРЕДМЕТА ЧИ ЯВИЩ ЧЕРЕЗ ІНШІ, ПОДІБНІ ДО НИХ, З МЕТОЮ НАОЧ-НО ПОКАЗАТИ ЇХ СУТТЄВІ РИСИ. ВИКОРИСТОВУЄТЬСЯ, ЯК ПРАВИЛО, У ЗАГАДКАХ, БАЙКАХ І ВІДЗНАЧАЄТЬСЯ ЗАГАЛЬНОВПІЗНАВАЛЬНИМ ХАРАКТЕРОМ. НАПРИКЛАД, У БАЙКАХ ЧЕРЕЗ ХАРАКТЕРИ ДІЙОВИХ ОСІБ — ТВАРИН І ЗВІРІВ — ЗОБРАЖЕНО РИСИ ЛЮДЕЙ, ЇХ ВДАЧА; НАЗВИ ДІЙОВИХ ОСІБ У ТАКИХ ВИПАДКАХ ПИШУТЬСЯ З ВЕ­ЛИКОЇ ЛІТЕРИ: ВОВК І ЯГНЯ, ЛИСИЧКА Й ЖУРАВЕЛЬ.

МОРАЛЬ — ПОВЧАЛЬНА ЧАСТИНА БАЙКИ.

ОСОБЛИВОСТІ БАЙКИ:

А) РОЗПОВІДЬ ПРО ПОДІЮ;

Б) НЕВЕЛИКА КІЛЬКІСТЬ ДІЙОВИХ ОСІБ;

В) АЛЕГОРИЧНА СПРЯМОВАНІСТЬ;

Г) ПОВЧАЛЬНА ЗНАЧИМІСТЬ (МОРАЛЬ);

Д) СКЛАДАЄТЬСЯ З ДВОХ ЧАСТИН: РОЗПОВІДНОЇ ТА ПОВЧАЛЬНОЇ.

АКРОВІРШ - ВІРШ, В ЯКОМУ ПЕРШІ ЛІТЕРИ КОЖНОГО РЯДКА, ПРОЧИТУВАНІ ЗГОРИ ВНИЗ, УТВОРЮЮТЬ СЛОВО АБО РЕЧЕННЯ, НАЙЧАСТІШЕ — ІМ'Я ТОГО, КОМУ ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ АКРОВІРШ

НІЖНА, МИЛА І ГРАЙЛИВА,
А, БУВА, ЩО І ЛІНИВА.
ТАНЦЮВАТИ ВОНА ЛЮБИТЬ,
АСЮ КІШКУ ПРИГОЛУБИТЬ.
ЛЮБИТЬ ВІРШИКИ СКЛАДАТИ
ОХ, І ГАРНА, ЩО Й КАЗАТИ!
ЧЕРЕВИЧКИ МОДНІ МАЄ,
КАЗКИ БРАТИКУ ЧИТАЄ…
А СКАЖІТЬ, ХТО ЇЇ ЗНАЄ?

 УСМІШКА — РІЗНОВИД ФЕЙЛЕТОНУ ТА ГУМОРЕСКИ, ВВЕДЕНИЙ В УКРАЇНСЬКУ ЛІТЕРАТУРУ ОСТАПОМ ВИШНЕЮ.

• ГУМОРЕСКА — НЕВЕЛИКИЙ ВІРШОВАНИЙ, ПРОЗОВИЙ ЧИ ДРАМАТИЧНИЙ ТВІР З КОМІЧНИМ СЮЖЕТОМ, ВІДМІННИЙ ВІД САТИРИЧНОГО ТВОРУ ЛЕГКОЮ, ЖАР­ТІВЛИВОЮ ТОНАЛЬНІСТЮ.



Домашнє завдання: 
повторити опрацьовані теми розділу "Гумористичні твори",підготуватися до контрольної роботи;*надіслати власну усмішку,гумореску

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420