15.05.20 укр.мова 6б кл
Тема Вказівні і означальні займенники.Узагальнення вивченого з теми "Займенник"
Домашнє завдання:
повторити тему "Займенник",підготуватися до написання контрольної тестової роботи за цією темою.Пройти тест за посиланням join.naurok.ua Код доступу 552363
Відеоуроки "Вказівні та означальні займенники". 6 клас. Українська мова"
Завдання для узагальнення і самостійної підготовки до написання контрольної роботи за темою" Займенник "(можна надіслати лише 2-і з поданих унизу вправ за бажанням,але це не є обов'язковим )
А. Записати речення. Підкреслити займенники, визначити ознаки кожного:
1. Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
2. Хто працює, той ситий, а хто ледарює – голодний.
3. Не все другу знати, що на серці в себе мати.
4. Я би тобі
5. , а сказав щось, та хай тобі скаже хтось.
6. Без здоров’я ніщо людині не миле.
7. Мудрим ніхто не вродився навчився.
8. Хоч соловейко маленький, та його пісні удаленькі.
9. Не грайся з вогнем, бо попечеш собі руки.
10. Він ані у воді не втоне, ані в огні не згорить.
Б. Записати речення. Якими частинами мови є виділені слова? Як ви це визначили?
Не сиділось вдома всім: дівчаткам і хлоп’ятам. Дітям треба в школу на дев’яту, а вони зійшлися о сьомій. Ми додому бігли вдвох, несли в двох руках горох. Кожному своя дорога. Вивели його на чисту воду. Він би й рад косити, та нікому косу носити.
В. Прочитати загадки, відгадати їх. Вкажіть вжиті в загадках займенники. До кожного з них поставте питання.
1.Має він чотири ніжки. А на спині – борщ та ложки. (Стіл)
2. Прийшов хтось та взяв щось.
Бігти за ним – не знаю за ким,
Бо пішов туди – не знаю куди. ( Вітер)
3. Якщо до жарту ви готові,
назвіть, кмітливі дітлахи,
ті два займенники у мові,
що можуть зіпсувать шляхи. (Я-ми)
4. А хто з вас, діти відгадає,
як будь-хто, перш ніж їстиме,
трьома займенниками має
зробити руки чистими?
як будь-хто, перш ніж їстиме,
трьома займенниками має
зробити руки чистими?
(Має ви-ми-ти)
Г. Підкреслити займенники, визначити їхні відмінки.
1. Це той, що одним пострілом сорок сім качок б’є.
2. Хто має надію, до ста літ молодіє.
3. Не буде добра, як між нами ворожда.
4. За чесне діло ти стій сміло!
5.Земля мила, де тебе мати народила.
6.Воля нам дорожча за життя.
Д. Переписати, вставляючи пропущені букви. Підкреслити займенники, поставити до кожного з них запитання.
Ти посп..тай зв..чайного займенника, за кого він у мові? За імен..ика! Хоч може цей наш скромний пос..редник замінювать ч..слівник і пр…кметник. (Д. Білоус.)
Е. Виразно прочитайте речення, запишіть їх, визначте розряди займенників.
Я любив життя і за його красу йшов на поле бою. Я любив вас, люди, і був щасливим, коли ви вертали мені мою любов, і страждав, коли ви мене не розуміли (Ю. Фучик). 2. Широкі площі лягали їм до ніг рівним асфальтом, садки тихо гомоніли до них своїм листом. 3. По тім боці Дунаю сиділо двоє людей (М. Коцюбинський). 4. А що ви знаєте про людей, які живуть поруч з вами? 5. Для науки всяка старовинна річ наших прадідів має неабияку вагу (Г. Коцюба). 6. Ми боролись, щоб ніякі сили не спинили нам до щастя біг, щоб життя, мій Києве, шуміло на зелених вулицях твоїх (В. Сосюра).
Є. Запишіть займенники у три колонки: що пишуться разом, через дефіс, окремо. Поясніть їх правопис, складіть і запишіть три речення з одним займенником (на вибір) з кожної колонки.
Аби/кого, аби/з/ким, аби/чий, аби/на/чийому, будь/хто, будь/кому, будь/з/ким, будь/чий, де/хто, де/з/ким, казна/що, казна/як, аби/який.
Ж. Запишіть речення. Випишіть із довідки слова-займенники та визначте розряд займенників, їх синтаксичну роль і поясніть правопис.
1.Цієї зими снігу випало …(О. Донченко). 2. Мірошник мав хороший млин. В хазяйстві …він. Про це гаразд …знає, хто хлібець має. (Л. Глібов). 3. Справжнє мистецтво… країни, … часу служить одній меті — нести людям красу і натхнення. 4. Ні до …було звернутись у… час. 5. Працювати хотілося…., аби лише одержати задоволення від корисної праці.
Довідка: той, усякий, будь/якого хтозна/скільки, не/аби/що, будь/якої, кого, будь/з/ ким.
З. Складіть і запишіть 6 речень із парами займенників (на вибір). Усяк — усякий, те — теє, та — тая, ті — тії, таке —такеє, така — такая, на нім — на ньому, на моєму — на моїм, на твоєму — на твоїм, на нашому — на нашім.
Послідовність розбору займенника як частини мови.
• Займенник, його загальне значення.
• Початкова форма.
• Розряд за значенням.
• Рід (якщо є).
• Число (якщо є).
• Відмінок.
• Синтаксична роль.
Ранковий час озолочує нас. (Народна творчість).
Зразок усного розбору займенника.
Нас — займенник. Початкова форма — ми. Особовий. Ужитий в родовому відмінку множини. У реченні є додатком.
Зразок письмового розбору займенника.
Нас — займ., поч. ф. - ми; особовий; Р. в.; мн.; додаток.
♦ Прочитайте речення. Визначте займенники. Розберіть їх як частину мови.
1. Щось було у мені і від діда Тараса, і від прадіда Сковороди. (В. Симоненко). 2. Хай кожного з правдоборців обніме Тарас Шевченко, і всіх їх нехай пригорне Григорій Сковорода! (Г. Білоус). 3. По нас пройшли нещадні коні ханів, але крізь наші душі не пройшли! (Б. Олійник). 4. Нашої заслуги в тім не бачу, нашої не знаю в тім вини, що козацьку бунтівливу вдачу нам лишили предки з давнини. (В. Симоненко).
Аудіодиктант(за бажанням)
Коментарі
Дописати коментар