21.05.20 укр.літ 6 кл
Повторення .Видатні гумористи України:Л.Глібов,Степан Руданський,Павло Глазовий
«СМІХ – ЦЕ ЗДОРОВ’Я, СМІХОМ МОЖНА БІЛЬШЕ ВРАЗИТИ, НІЖ ЛАЙКОЮ ЧИ НАВІТЬ БІЙКОЮ», - ГОВОРЯТЬ У НАРОДІ. УКРАЇНЦІ ЗАВЖДИ ВІДЗНАЧАЛИСЯ ДОТЕПНІСТЮ, РОЗВИНЕНИМ ПОЧУТТЯМ ГУМОРУ, ВМІННЯМ ПОСМІЯТИСЯ НЕ ЛИШЕ НАД ІНШИМИ, А Й НАД САМИМ СОБОЮ. ЦЕ ДОПОМАГАЛО ЇМ ПЕРЕЖИТИ ВАЖКІ ЧАСИ, ЯКІ ДОСИТЬ ЧАСТО ВИПАДАЛИ НА ЇХНЮ ДОЛЮ. ОСОБЛИВО ВІДЗНАЧАЛИСЯ ГУМОРОМ ЗАПОРОЗЬКІ КОЗАКИ. ЗГАДАЙМО ЗНАМЕНИТУ КАРТИНУ І. РЄПІНА «ЗАПОРОЖЦІ ПИШУТЬ ЛИСТА ТУРЕЦЬКОМУ СУЛТАНОВІ» (ПЕРЕГЛЯД РЕПРОДУКЦІЇ).
ГУМОРИСТИЧНІ ТА САТИРИЧНІ ТВОРИ ДУЖЕ РІЗНОМАНІТНІ ЗА ЖАНРОМ. ЦЕ Й АНЕКДОТИ, І ГУМОРЕСКИ, І СПІВОМОВКИ, І БАЙКИ, І УСМІШКИ. ДО РЕЧІ, ЖАНР УСМІШКА ЗАПОЧАТКУВАВ ОСТАП ВИШНЯ.
СКІЛЬКИ ВЖЕ БУЛО СКАЗАНО ПРО УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР, СКІЛЬКИ НАПИСАНО ГУМОРИСТИЧНИХ ПОЕЗІЙ, ОПОВІДАНЬ, БАЙОК, КОМЕДІЙ! АЛЕ МИНАЮТЬ РОКИ, НАВІТЬ ТИСЯЧОЛІТТЯ ЗМІНИЛИСЯ, А ГУМОР НЕ ЗНИКАЄ З ПОВСЯКДЕННОГО ЖИТТЯ УКРАЇНЦІВ ТА З ЛІТЕРАТУРИ. НЕДАРМА КАЖУТЬ, ЩО СМІЮЧИСЬ, ГРАЮЧИ ЛЕГШЕ І НАВЧАТИСЯ, І ПЕРЕЖИВАТИ ВАЖКІ МОМЕНТИ, І ПРАЦЮВАТИ. НАРОДНИЙ ГУМОР ОСОБЛИВО БАГАТО ЧЕРПАЄ ІЗ БЕЗДОННОЇ СКАРБНИЦІ УКРАЇНСЬКИХ САТИРИКІВ ОСТАПА ВИШНІ, ПАВЛА ГЛАЗОВОГО, ЄВГЕНА ДУДАРЯ, МИКИТИ ГОДОВАНЦЯ ТА ЩЕ БАГАТЬОХ ІНШИХ МАЙСТРІВ ДОТЕПНОГО СЛОВА.
СЛАВА НАШОЇ ДЕРЖАВИ СЯГНУЛА ДАЛЕКО ЗА МЕЖІ СВОЇХ КОРДОНІВ НЕ ЛИШЕ ЗАВДЯКИ НЕПЕРЕВЕРШЕНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ НАРОДНІЙ ПІСНІ, А Й ЯСКРАВІЙ САМОБУТНІЙ ТВОРЧОСТІ ПАВЛА ГЛАЗОВОГО. ПАВЛО ГЛАЗОВИЙ – АВТОР БЛИЗЬКО ДВОХ ДЕСЯТКІВ КНИЖОК САТИРИ І ГУМОРУ, 8 КНИЖОК ДЛЯ ДІТЕЙ. ОКРЕМИМИ ВИДАННЯМИ ВИЙШЛИ ПОЕТИЧНІ ЗБІРКИ. ПОЕТ, ЯКИЙ ЛЮБИВ ВЕСЕЛИЙ ЗДОРОВИЙ СМІХ, БУВ ЩАСЛИВИЙ ВІД ТОГО, ЩО ПИШЕ ПРОСТИМ ЛЮДЯМ, ПЕРЕДАЮЧИ СМАК ОТОЇ НАРОДНОЇ ДУШІ, ЯКА ЗАВЖДИ ПРАГНУЛА ДОТЕПНОГО Й СМІШНОГО. ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ ДОВОДЯТЬ НАМ, ЩО НАВІТЬ СЕРЙОЗНІ ПРОБЛЕМИ МОЖНА СПРИЙМАТИ З ГУМОРОМ. ЧИТАЮЧИ ВІРШІ, БАЙКИ ПОЕТА, ЛЮДИНА НЕ ТІЛЬКИ УСМІХАЄТЬСЯ, ВОНА ЗАМИСЛЮЄТЬСЯ НАД ДУЖЕ СЕРЙОЗНИМИ РЕЧАМИ. ОТАКИМ ПО-СПРАВЖНЬОМУ НЕПЕРЕМОЖНИМ Є ВПЛИВ ГУМОРУ НА ЛЮДЕЙ.
ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕОПРЕЗЕНТАЦІЮ ТА ПРИГАДАЙТЕ ЖАНРИ ГУМОРИСТИЧНИХ ТВОРІВ:
ПАВЛО ГЛАЗОВИЙ «ЗАМОРСЬКІ ГОСТІ», «ПОХВАЛА». ІРОНІЧНО-ПАРОДІЙНА, ВИКРИВАЛЬНА СПРЯМОВАНІСТЬ ГУМОРИСТИЧНИХ І САТИРИЧНИХ ТВОРІВ.
СЬОГОДНІ НА УРОЦІ МИ ПРОДОВЖИМО ЗНАЙОМСТВО З ТВОРЧІСТЮ П. ГЛАЗОВОГО, ЗОКРЕМА З ЙОГО ГУМОРЕСКАМИ «ЗАМОРСЬКІ ГОСТІ» ТА «ПОХВАЛА», ЗВЕРНЕМО УВАГУ НА СИТУАЦІЇ, ЯКІ Є НАСТІЛЬКИ КОМІЧНИМИ, ЩО ВИКЛИКАЮТЬ У НАС СМІХ. БУДЕМО РОЗКРИВАТИ ВИКРИВАЛЬНУ СПРЯМОВАНІСТЬ ТВОРІВ П. ГЛАЗОВОГО «ЗАМОРСЬКІ ГОСТІ» ТА «ПОХВАЛА»; АНАЛІЗУВАТИ ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ НАЗВАНИХ ГУМОРЕСОК; РОЗВИВАТИ НАВИЧКИ ВИЯВЛЯТИ ОЗНАКИ ГУМОРУ Й САТИРИ В ХУДОЖНІХ ТВОРАХ НА ПРИКЛАДІ ГУМОРЕСОК П. ГЛАЗОВОГО.
ПРОСЛУХАЙТЕ ГУМОРЕСКУ П.ГЛАЗОВОГО "ЗАМОРСЬКІ ГОСТІ":
СЛОВНИЧОК-ДОВІДНИЧОК
1. РАЙРАДА – ОРГАН МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ, ЩО ПРЕДСТАВЛЯЄ СПІЛЬНІ ІНТЕРЕСИ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД СІЛ, СЕЛИЩ, МІСТ ПЕВНОГО РАЙОНУ В МЕЖАХ ПОВНОВАЖЕНЬ, ВИЗНАЧЕНИХ КОНСТИТУЦІЄЮ УКРАЇНИ.
2. ГАЛАСУВАТИ – ЗДІЙМАТИ ГАЛАС; СИЛЬНО КРИЧАТИ.
3. КОЗИРНУВ – ПРИВІТАВ ПО-ВІЙСЬКОВОМУ, ПРИКЛАДАЮЧИ РУКУ ДО КОЗИРКА КАШКЕТА.
4. ШПАНА – ХУЛІГАН, ПАСКУДНА ЛЮДИНА
5. БЛАГОРОДНІ – ЧЕСНІ, ПОРЯДНІ.
6. МЕР – ГОЛОВА ОРГАНУ МІСЦЕВОГО САМОУПРАВЛІННЯ В РЯДІ КРАЇН.
ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ УСНО:
– ЗНАЙДІТЬ У ТЕКСТІ ПІДТВЕРДЖЕННЯ ЗВІДКИ Ж ПРИЇХАЛИ ГОСТІ ДО УКРАЇНИ? (З КАНАДИ)
– У ЯКОМУ Ж МІСТІ ВІДБУВАЮТЬСЯ ПОДІЇ? (У КИЄВІ)
– ЯКОЮ МОВОЮ ГОСТІ ІЗ КАНАДИ СПІЛКУВАЛИСЯ З МІЛІЦІОНЕРОМ? ЗАЧИТАЙТЕ.
– ПОКАЖІТЬ НА КАРТІ УКРАЇНУ Й КАНАДУ, ДЕ ПРОХОДЯТЬ КОРДОНИ НАЗВАНИХ КРАЇН?
– ПРО ЩО ЦЕ ГОВОРИТЬ? (ТОМУ, ЩО У КАНАДІ ЖИВЕ БАГАТО ВИХІДЦІВ З УКРАЇНИ, ЯКІ НЕЗВАЖАЮЧИ НІ НА ЩО, ЗБЕРЕГЛИ УКРАЇНСЬКІ ТРАДИЦІЇ Й МОВУ, ЛЮБОВ ДО СВОЄЇ ДАЛЕКОЇ БАТЬКІВЩИНИ).
(ЕМІГРАЦІЯ - ВИМУШЕНА ЧИ ДОБРОВІЛЬНА ЗМІНА МІСЦЯ ПРОЖИВАННЯ ОКРЕМИХ ГРУП ЛЮДЕЙ (ЕМІГРАНТІВ, ПЕРЕСЕЛЕНЦІВ), ПЕРЕСЕЛЕННЯ ЗІ СВОЄЇ БАТЬКІВЩИНИ, КРАЇНИ, ДЕ ВОНИ НАРОДИЛИСЯ І ВИРОСЛИ В ІНШІ КРАЇНИ ГЛОБАЛЬНОГО СУСПІЛЬСТВА З ЕКОНОМІЧНИХ, ПОЛІТИЧНИХ АБО РЕЛІГІЙНИХ ПРИЧИН
– ЗАЧИТАЙТЕ ЩО ЗДИВУВАЛО ГОСТЕЙ У МОВІ МІЛІЦІОНЕРА? (ВАША МОВА БЕЗДОГАННА…)
– ЧИ ДОВІВ МІЛІЦІОНЕР ХИБНІСТЬ ДУМКИ КАНАДЦІВ ПРО ЗАСТОСУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ НА ВКРАЇНІ? ЯК САМЕ?
– ЯК ВІН ОХАРАКТЕРИЗУВАВ ГОСТЕЙ? (КУЛЬТУРНІ, БЛАГОРОДНІ ЛЮДИ. ОДНА ІЗ РИС УКРАЇНЦІВ – БАЧИТИ В ЛЮДЯХ ГАРНЕ)
– КОГО І ЧОМУ ЗВИНУВАТИВ МІЛІЦІОНЕР СТОСОВНО ЗНЕВАЖЛИВОГО СТАВЛЕННЯ ДО РІДНОЇ МОВИ? (ЛЮДЕЙ)
– ЦЕ ГУМОРИСТИЧНИЙ ЧИ САТИРИЧНИЙ ТВІР? СВОЮ ДУМКУ ОБҐРУНТУЙТЕ. (ЗАСУДЖЕННЯ ТИХ, ХТО ЦУРАЄТЬСЯ СВОЄЇ МОВИ. РОЗПОВІДАЄТЬСЯ З БОЛЕМ У СЕРЦІ)
– ВИЗНАЧТЕ ТЕМУ ГУМОРЕСКИ? (ЗОБРАЖЕННЯ ПРИЇЗДУ ГОСТЕЙ З КАНАДИ В УКРАЇНУ ТА ЇХ ВРАЖЕННЯ ВІД ПОЧУТОЇ ГРАМОТНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ВИМОВИ).
– А ЯКА ІДЕЯ? (ВОЗВЕЛИЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ, ЯКА Є СВІДЧЕННЯМ НАШОЇ КУЛЬТУРИ, БЛАГОРОДНОСТІ, МАНЕРИ ПОВЕДІНКИ, ЕТИКЕТУ; ЗАСУДЖЕННЯ ТИХ, ХТО ЇЇ ЦУРАЄТЬСЯ).
– ВИЗНАЧТЕ ГОЛОВНУ ДУМКУ ЦІЄЇ ГУМОРЕСКИ (МОВА – ДУХОВНА СКАРБНИЦЯ КОЖНОГО УКРАЇНЦЯ; ДОКИ ЖИВЕ МОВА, ДОТИ ІСНУЄ НАЦІЯ ДУМКА ГОСТЕЙ-КАНАДЦІВ, ЩО УКРАЇНЦІ ВЖЕ НЕ ГОВОРЯТЬ РІДНОЮ МОВОЮ, НЕ ВИПРАВДАЛАСЯ).
– ЧИ АКТУАЛЬНА НА СЬОГОДНІ ГУМОРЕСКА П. ГЛАЗОВОГО «ЗАМОРСЬКІ ГОСТІ»? СВОЮ ДУМКУ ОБҐРУНТУЙТЕ. (САМЕ ВІД НАС ЗАЛЕЖИТЬ ЧИ БУДЕ НАША РІДНА МОВА МОДНОЮ, СТИЛЬНОЮ ТА СУЧАСНОЮ).
ГОТУЮЧИСЬ ДО СЬОГОДНІШНЬОГО УРОКУ, ВИ МАЛИ ВИПЕРЕДЖУВАЛЬНЕ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ВИПИСАТИ ВИСЛОВИ, ПРИСЛІВ’Я ПРО МОВУ. ЗАЧИТАЙТЕ ТА ПОЯСНІТЬ ЇХ.
– ЯКИЙ ІЗ ПРОСЛУХАНИХ ВИСЛОВІВ ПРО МОВУ, НА ВАШУ ДУМКУ, СПІВЗВУЧНИЙ З ІДЕЄЮ ГУМОРЕСКИ П. ГЛАЗОВОГО «ЗАМОРСЬКІ ГОСТІ»?
ХТО МОВИ СВОЄЇ ЦУРАЄТЬСЯ, ХАЙ САМ СЕБЕ СТИДАЄТЬСЯ.
ПТИЦЮ ПІЗНАЮТЬ ПО ПІР’Ю, А ЛЮДИНУ ПО МОВІ.
РІДНА МОВА – НЕ ПОЛОВА: ЇЇ ЗА ВІТРОМ НЕ РОЗВІЄШ.
ПРОСЛУХАЙТЕ ГУМОРЕСКУ П.ГЛАЗОВОГО "ПОХВАЛА":
ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ УСНО:
– ЯКИМ ПОСТАЄ ПЕРЕД НАМИ ПАВУК? ПІДТВЕРДІТЬ СВОЮ ВІДПОВІДЬ РЯДКАМИ З ТЕКСТУ.
– ЯКОЮ ПОКАЗАНО МУХУ? ЗНАЙДІТЬ І ЗАЧИТАЙТЕ ЦІ РЯДКИ В БАЙЦІ.
– ХТО Ж ДАЄ ТАКУ ХАРАКТЕРИСТИКУ МУСІ?
– А ЯКІ ФОРМИ ПОХВАЛИ ВИ ЗНАЄТЕ?
КОМПЛІМЕНТ - ЦЕ ОСОБЛИВА ФОРМА ПОХВАЛИ, ВИРАЗ СХВАЛЕННЯ, ПОВАГИ, ЗАХОПЛЕННЯ; ЛЮБ'ЯЗНОСТІ, ПРИЄМНІ СЛОВА, УТІШНИЙ ВІДГУК, ВІДФІЛЬТРОВАНІ ЛЕСТОЩІ.
КОМПЛІМЕНТИ — ПРОСТИЙ, АЛЕ ПОТУЖНИЙ ЗАСІБ, ЩО ДОПОМАГАЄ ВСТАНОВЛЮВАТИ ДОБРІ СТОСУНКИ З ІНШИМИ ЛЮДЬМИ.
ЛЕ́СТОЩІ — ПОХВАЛА З КОРИСЛИВОЮ МЕТОЮ, ПІДЛАБУЗНИЦТВО, ЛУКАВА ДОГІДЛИВІСТЬ, УДАВАНЕ СХВАЛЕННЯ, ПРИНИЖЕНЕ ПОТУРАННЯ.
– ЧИ ДІЙСНО ПАВУК ГОВОРИТЬ ПРАВДУ МУСІ СТОСОВНО ЇЇ ЗОВНІШНЬОГО ВИГЛЯДУ?
– З ЯКОЮ МЕТОЮ ПАВУК ВИХВАЛЯЄ МУХУ?
– ЗНАЙДІТЬ І ЗАЧИТАЙТЕ МОРАЛЬ ЦІЄЇ БАЙКИ.
– ЯКІ РИСИ ЛЮДСЬКОЇ ВДАЧІ ЗАСУДЖУЄ АВТОР ЦИМИ РЯДКАМИ? (ЛЕСТОЩІ)
– ВИЗНАЧТЕ ГОЛОВНУ ДУМКУ ЦЬОГО ТВОРУ (НЕ БУТИ ПІДСТУПНИМИ ТА НЕ ВІРИТИ ОБЛЕСЛИВИМ СЛОВАМ).
– ЯК ВИ ВВАЖАЄТЕ, ЦЕЙ ТВІР ГУМОРИСТИЧНИЙ ЧИ САТИРИЧНИЙ? СВОЮ ДУМКУ ОБГРУНТУЙТЕ.
– СКАЖІТЬ, БУДЬ ЛАСКА, ЩО ВИКОРИСТОВУЮТЬ ПИСЬМЕННИКИ, ЩОБ ТВІР БУВ ЕМОЦІЙНИМ, ВИКЛИКАВ ЗАХОПЛЕННЯ ТА ЦІКАВІСТЬ? (ХУДОЖНІ ЗАСОБИ). ЗГАДАЙМО, ЯКІ ХУДОЖНІ ЗАСОБИ ВИ ЗНАЄТЕ? (ЕПІТЕТИ, МЕТАФОРИ, ПОРІВНЯННЯ). ВИЗНАЧИМО, ЯКІ ХУДОЖНІ ЗАСОБИ ВИКОРИСТАВ П. ГЛАЗОВИЙ У СВОЇХ ТВОРАХ.
ПАВЛО ГЛАЗОВИЙ. "ЕВОЛЮЦІЯ", "НАЙВАЖЧА РОЛЬ".
ВІД ЧАСУ СТЕПАНА РУДАНСЬКОГО, МАБУТЬ, НЕ БУЛО В УКРАЇНІ ПОЕТА-ГУМОРИСТА, ЯКИЙ У СВОЇХ ТВОРАХ ТАК ШИРОКО ВИКОРИСТОВУВАВ БИ НАРОДНУ ТВОРЧІСТЬ. ЦЕ СЕКРЕТ УСПІХУ МИТЦЯ. ПАВЛО ПРОКОПОВИЧ ГЛАЗОВИЙ - ОДНА З НАЙКРАЩИХ СТОРІНОК В ІСТОРІЇ САТИРИЧНО-ГУМОРИСТИЧНОГО СЛОВА УКРАЇНИ. ВІН НАЛЕЖИТЬ ДО КОГОРТИ ТИХ, ХТО СТВОРЮВАВ НАШ СМІХ.
БІОГРАФІЯ.
ПАВЛО ПРОКОПОВИЧ ГЛАЗОВНЙ НАРОДИВСЯ 30 СЕРПНЯ 1922 РОКУ В ТАК ЗВАНОМУ ІСТОРИЧНОМУ КОЗАЦЬКОМУ ДИКОМУ ПОЛІ У СМТ. НОВОСКАЛЮВАТА (ТОДІШНЯ КІРОВОГРАДЩИНА) МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ У РОДИНІ ХЛІБОРОБА. ЙОГО ПРЕДКИ НОСИЛИ КОЗАЦЬКЕ ПРІЗВИЩЕ ОКАНЬ. АЛЕ, НАПЕВНО, ХТОСЬ ІЗ БАГАТОГО РОДУ ЗМІНИВ ЙОГО З “ОКА” НА “ГЛАЗ”. ЩОБ ОТРИМАТИ ЯКІСЬ ПРИВІЛЕЇ. ІСНУЄ ВЕРСІЯ, ЩО СЛОВО “ОКАНЬ” ПОВ’ЯЗАНЕ З МІРОЮ ДОВЖИНИ В КИЇВСЬКІЙ РУСІ.
11-РІЧНИМ ХЛОПЧАКОМ ПАВЛО ПЕРЕЖИВ ГОЛОДОМОР. У СТРАШНИЙ ЧАС ГЕНОЦИДУ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІЇ ПОМЕР І ЙОГО РІДНИЙ МОЛОДШИЙ БРАТ.
ПІСЛЯ ВОСЬМИРІЧКИ ЗАКІНЧИВ ПЕДУЧИЛИЩЕ В НОВОМОСКОВСЬКУ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ, МРІЯВ БУТИ УЧИТЕЛЕМ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. ОДИН РІК ПОПРАЦЮВАВ УЧИТЕЛЕМ МОЛОДШИХ КЛАСІВ. В АРМІЮ ПІШОВ ДОБРОВОЛЬЦЕМ, АДЖЕ ТОДІ ЗАБИРАЛИ ІЗ ВНЗ ПІСЛЯ ПЕРШОГО КУРСУ, ТОМУ ВІН ВИРІШИВ НЕ ПЕРЕРИВАТИ НАВЧАННЯ, ТА Й ВСТУПИТИ ДО ІНСТИТУТУ ДЕМОБІЛІЗОВАНОМУ СОЛДАТУ БУЛО ЗНАЧНО ЛЕГШЕ. ЦЕ ЙОГО І ВРЯТУВАЛО, БО З ПОЧАТКОМ ВІЙНИ МАВ КВАЛІФІКАЦІЮ АВІАЦІЙНОГО МЕХАНІКА, ЗАКІНЧИВШИ ШКОЛУ СЕРЖАНТІВ-СТАРШИН, ОТРИМАВ ЗВАННЯ СЕРЖАНТА.
ЗГОДОМ П. ГЛАЗОВИЙ ПОТРАПЛЯЄ У ВИР ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ, ЗАЗНАЄ ПОРАНЕННЯ, І ЯК НАСЛІДОК — ПРОБЛЕМИ ЗІ ЗДОРОВ’ЯМ НА ВСЕ ЖИТТЯ.
І ПІСЛЯ ВСЬОГО ПЕРЕЖИТОГО МОЛОДИЙ ЮНАК, ВИКОХАНИЙ УКРАЇНСЬКИМ СТЕПОМ, НЕ ЗАМИКАЄТЬСЯ В СОБІ, НЕ ЧЕРКАЄ ПЕРОМ, ОПИСУЮЧИ ТРАГІЧНІ СТОРІНКИ ВОЄННИХ ЛИХОЛІТЬ, А СТВОРЮЄ САТИРИЧНІ ТА ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ, НАРОДНІ УСМІШКИ, ФЕЙЛЕТОНИ, А ЗГОДОМ, ВЖЕ БУДУЧИ ЗНАМЕНИТИМ, ПИСАТИМЕ РЕПРИЗИ ДЛЯ ЦИРКУ, АВТОРСЬКІ ДІАЛОГИ ДЛЯ ПОПУЛЯРНИХ ШТЕПСЕЛЯ Й ТАРАПУНЬКИ.
ВИЩУ ОСВІТУ ПАВЛО ЗДОБУВ У КИЇВСЬКОМУ ПЕДАГОГІЧНОМУ ІНСТИТУТІ (1950 Р.). З 1950 ПО 1961 Р. ПРАЦЮВАВ ЗАСТУПНИКОМ РЕДАКТОРА ЖУРНАЛУ “ПЕРЕЦЬ”, ЗГОДОМ — ЗАСТУПНИКОМ ГОЛОВНОГО РЕДАКТОРА ЖУРНАЛУ “МИСТЕЦТВО”.
П. ГЛАЗОВИЙ — АВТОР 13 КНИЖОК САТИРИ ТА ГУМОРУ, 6 КНИЖОК ДЛЯ ДІТЕЙ. ЗАСЛУЖЕНИЙ ДІЯЧ МИСТЕЦТВ УКРАЇНИ (1993). НАГОРОДЖЕНИЙ ОРДЕНОМ “ЗА ЗАСЛУГИ” III СТУПЕНЯ (1997). ЛАУРЕАТ ПРЕМІЇ ІМ. ОСТАПА ВИШНІ 1988 РОКУ ЗА КНИГУ “СМІХОЛОГІЯ”.
ПОМЕР П. П. ГЛАЗОВИЙ 29 ЖОВТНЯ 2004 РОКУ НА 83-МУ РОЦІ ЖИТТЯ. ЯК ЗАПОВІТ ЗВУЧАТЬ ТАКІ РЯДКИ:
ЩАСЛИВІ БУДЬТЕ І ЗДОРОВІ,
ЖИВІТЬ У РАДОСТІ Й ЛЮБОВІ,
НЕХАЙ ВІД ЛИХ І БІД УСІХ
ВАС БЕРЕЖЕ ЗДОРОВИЙ СМІХ.
ЙОГО ГУМОРИСТИЧНІ ТА САТИРИЧНІ ТВОРИ, ОСОБЛИВО НАРОДНІ УСМІШКИ, ЗНАЮТЬ МІЛЬЙОНИ УКРАЇНЦІВ ПО ОБИДВА БОКИ ОКЕАНУ. ЖИТТЯ ПИСЬМЕННИКА БУЛО СПОВНЕНЕ БОЛЮ ЗА РІДНУ ЗЕМЛЮ, ЇЇ ПРИРОДУ, МОВУ, ІСТОРІЮ, МИСТЕЦТВО...
ПРОСЛУХАЙТЕ ГУМОРЕСКУ П.ГЛАЗОВОГО "ЕВОЛЮЦІЯ":
ЕВОЛЮЦІЯ — ПРИРОДНЕ ЯВИЩЕ ЗМІНИ ПОПУЛЯЦІЙ, ВИДІВ РОСЛИННОГО І ТВАРИННОГО СВІТУ І ОЗНАК У ЧАСІ В ХОДІ ІСТОРІЇ ЗЕМЛІ.
НАУКОВА ТЕОРІЯ ПОХОДЖЕННЯ ЛЮДИНИ НА ЗЕМЛІ ГРУНТУЄТЬСЯ НА ВЧЕННІ, ЩО ДОВОДИТЬ ПОХОДЖЕННЯ ЛЮДИНИ ВІД МАВПИ У ПРОЦЕСІ ЕВОЛЮЦІЇ. ОСНОВОЮ РЕЛІГІЙНОЇ ТЕОРІЇ Є БІБЛІЯ, ДЕ ПРЯМО ВКАЗАНО ПРО ТВОРІННЯ ЛЮДЕЙ БОГОМ.
ТЕМА: ЗОБРАЖЕННЯ ДОПИТЛИВОГО ХЛОПЧИКА, ЯКОГО ЦІКАВИТЬ ПИТАННЯ, ЧОМУ МАВПИ ДОСІ НЕ СТАЛИ СПРАВЖНІМИ ЛЮДЬМИ.
ІДЕЯ: ЗАСУДЖЕННЯ ТИХ, ХТО ГАНЬБИТЬ ІМ’Я ЛЮДИНИ.
ОСНОВНА ДУМКА: ЛЮДИНА ПОВИННА ЗАВЖДИ БУТИ СПРАВЖНЬОЮ ЛЮДИНОЮ, ДЕ Б І В ЯКІЙ СИТУАЦІЇ ВОНА НЕ ОПИНИЛАСЯ.
БЕСІДА ЗА ЗМІСТОМ ТВОРУ
— ЯКИМ БУЛО ПЕРШЕ ЗАПИТАННЯ ХЛОПЧИКА?
— ДАЮЧИ ВІДПОВІДЬ, НА ЩО ПОСИЛАЄТЬСЯ БАТЬКО?
— ПРО ЩО БУЛО ДРУГЕ ЗАПИТАННЯУ?
— ЧОМУ, НА ВАШУ ДУМКУ, БАТЬКО «ВЕСЕЛО СМІІЄТЬСЯ» ПЕРШ НІЖ ВІДПОВІСТИ СИНОВІ?
— ЩО МАВ НА УВАЗІ БАТЬКО, СКАЗАВШИ ЩО НЕ ВСІ ЛЮДИ Є СПРАВЖНІМИ?
— ЯКІ ВИПАДКИ СВІДЧАТЬ ПРО ТЕ, ЩО ІНКОЛИ ЛЮДИНУ НЕ МОЖНА НАЗВАТИ ЛЮДИНОЮ?
— ЯКІ ВЧИНКИ РОБЛЯТЬ ЛЮДИНУ СПРАВЖНЬОЮ?
— ЯК ВИ РОЗУМІЄТЕ ТАКИЙ ВИСЛІВ «У БУДЬ-ЯКІЙ СИТУАЦІЇ ЗАЛИШАЙСЯ ЛЮДИНОЮ»?
— ЩО ВИСЛОВЛЮЄ ГУМОРИСТ У СВОЄМУ ТВОРІ?
— ЯКИМ БУЛО ПЕРШЕ ЗАПИТАННЯ ХЛОПЧИКА?
— ДАЮЧИ ВІДПОВІДЬ, НА ЩО ПОСИЛАЄТЬСЯ БАТЬКО?
— ПРО ЩО БУЛО ДРУГЕ ЗАПИТАННЯУ?
— ЧОМУ, НА ВАШУ ДУМКУ, БАТЬКО «ВЕСЕЛО СМІІЄТЬСЯ» ПЕРШ НІЖ ВІДПОВІСТИ СИНОВІ?
— ЩО МАВ НА УВАЗІ БАТЬКО, СКАЗАВШИ ЩО НЕ ВСІ ЛЮДИ Є СПРАВЖНІМИ?
— ЯКІ ВИПАДКИ СВІДЧАТЬ ПРО ТЕ, ЩО ІНКОЛИ ЛЮДИНУ НЕ МОЖНА НАЗВАТИ ЛЮДИНОЮ?
— ЯКІ ВЧИНКИ РОБЛЯТЬ ЛЮДИНУ СПРАВЖНЬОЮ?
— ЯК ВИ РОЗУМІЄТЕ ТАКИЙ ВИСЛІВ «У БУДЬ-ЯКІЙ СИТУАЦІЇ ЗАЛИШАЙСЯ ЛЮДИНОЮ»?
— ЩО ВИСЛОВЛЮЄ ГУМОРИСТ У СВОЄМУ ТВОРІ?
ПРОСЛУХАЙТЕ ГУМОРЕСКУ П.ГЛАЗОВОГО "НАЙВАЖЧА РОЛЬ":
ТЕМА: ВИХВАЛЯННЯ МАТІР’Ю СВОГО СИНОЧКА ЗА «ТАЛАНТ», ЯКИЙ ВІН ВРЕШТІ-РЕШТ ВИЯВИВ «НА СЦЕНІ В ТРЕТІЙ ДІЇ».
ІДЕЯ: ЗАСУДЖЕННЯ ХВАЛЬКУВАТОСТІ, БЕЗДУШНОСТІ, НЕВМІННЯ НА СПРАВІ ДОВЕСТИ СВОЇ ЗНАННЯ, ОБДАРОВАНІСТЬ.
ОСНОВНА ДУМКА: НЕ МАЮЧИ ЗДІБНОСТЕЙ, ХИСТУ, НІКОЛИ НЕ СТАНЕШ СПРАВЖНІМ ПРОФЕСІОНАЛОМ.
БЕСІДА ЗА ЗМІСТОМ ТВОРУ
— ЧИ БУВАЛИ ВИ В ТЕАТРІ? ЧИ СЛІДКУВАЛИ, ЯК АКТОРИ ВИКОНУЮТЬ СВОЇ РОЛІ?
— ЩО ПОТРІБНО, ЩОБ РОЛЬ ВИКОНАТИ ЯКНАЙКРАЩЕ?
— ЩО СВІДЧИТЬ ПРО «СЛІПУ ЛЮБОВ» МАТЕРІ ДО СИНА?
— ЯКОЮ БУЛА НАУКА У ХЛОПЦЯ?
— ЯК У НАЗВІ ПРОСТЕЖУЄТЬСЯ ГУМОРИСТИЧНА СПРЯМОВАНІСТЬ ТВОРУ?
— ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ ОСТАННЬОГО РЯДКУ ГУМОРЕСКИ?
— ЧИ БУВАЛИ ВИ В ТЕАТРІ? ЧИ СЛІДКУВАЛИ, ЯК АКТОРИ ВИКОНУЮТЬ СВОЇ РОЛІ?
— ЩО ПОТРІБНО, ЩОБ РОЛЬ ВИКОНАТИ ЯКНАЙКРАЩЕ?
— ЩО СВІДЧИТЬ ПРО «СЛІПУ ЛЮБОВ» МАТЕРІ ДО СИНА?
— ЯКОЮ БУЛА НАУКА У ХЛОПЦЯ?
— ЯК У НАЗВІ ПРОСТЕЖУЄТЬСЯ ГУМОРИСТИЧНА СПРЯМОВАНІСТЬ ТВОРУ?
— ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ ОСТАННЬОГО РЯДКУ ГУМОРЕСКИ?
Тематичні обрії поезії Павла Глазового неосяжні, вони зачіпають все — від невинних жартів до серйозної критики суспільства в цілому. Сміючись, але прямо і нещадно пише поет.
Тематичні обрії поезії Павла Глазового неосяжні, вони зачіпають все — від невинних жартів до серйозної критики суспільства в цілому. Сміючись, але прямо і нещадно пише поет.
ТЕМА: СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ. СПІВОМОВКИ С.РУДАНСЬКОГО - УНІКАЛЬНЕ ЯВИЩЕЬУ СВІТОВІЙ КУЛЬТУРІ.
БІОГРАФІЯ
ВИ, НАПЕВНЕ, ПОМІЧАЛИ, ЩО ЛЮДИНІ, ЯКА МАЄ ДОБРЕ ПОЧУТТЯ ГУМОРУ, ЛЕГШЕ ДОЛАТИ ЖИТТЄВІ ТРУДНОЩІ. ДО ТАКОЇ ЛЮДИНИ ТЯГНУТЬСЯ Й ІНШІ, ПРАГНУЧИ ПОСПІЛКУВАТИСЯ З НЕЮ, ПОТОВАРИШУВАТИ, ОТРИМАТИ ЗАРЯД ЕНЕРГІЇ, БАДЬОРОСТІ, ЖИТТЄРАДІСНОСТІ. ТАКОЮ ЛЮДИНОЮ БУВ ПИСЬМЕННИК, З ЯКИМ МИ ОЗНАЙОМИМОСЯ СЬОГОДНІ. У ПЕРЕКЛАДІ З ГРЕЦЬКОЇ ЙОГО ІМ'Я ОЗНАЧАЄ ""ВІНОК" АБО "ВІНЕЦЬ".
ЙОГО НАЗИВАЮТЬ "НАЙВЕСЕЛІШИМ ПОЕТОМ УКРАЇНИ". СИН І. ФРАНКА, ТАРАС, ЗГАДУВАВ, ЩО ЦЕЙ ПИСЬМЕННИК ЗА ЙОГО ТВОРИ БУВ НАЙУЛЮБЛЕНІШИМ ДЛЯ ЦІЛОЇ ЇХНЬОЇ РОДИНИ. САМЕ ПРО НЬОГО В. СОСЮРА СКАЗАВ:
ВІН ТАК ЛЮБИВ ЛЮДЕЙ, ЩО СЯЯВ ВЕСЬ ЗОРЕЮ.
ВІН СЕРЦЕМ СЯЯВ ТАК, ЯК І ЙОГО ПІСНІ,
У ДНІ, ЯКІ ВСТАЮТЬ,
МОВ СОНЦЕ НАД ЗЕМЛЕЮ, СВІТЯТЬ ЛЮДЯМ ВСІМ.
ХТО Ж ЦЯ ОБДАРОВАНА ЛЮДИНА, ТВОРЧІСТЬ ЯКОЇ НЕ БУЛА НАЛЕЖНО ПОЦІНОВАНА ЗА ЖИТТЯ? ЧИМ ЗАХОПЛЮВАВСЯ ЦЕЙ ПИСЬМЕННИК? ПРО ЩО МРІЯВ? З КИМ ТОВАРИШУВАВ? ЯКИЙ ВНЕСОК ЗРОБИВ У СКАРБНИЦЮ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ? — НА ЦІ ТА БАГАТО ІНШИХ ПИТАНЬ МИ СПРОБУЄМО ДАТИ ВІДПОВІДІ НА СЬОГОДНІШНЬОМУ УРОЦІ.
1834 НАРОДИВСЯ СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ, ПОЕТ, ПЕРЕКЛАДАЧ, ЕТНОГРАФ, ЛІКАР. ОСВІТУ ЗДОБУВ У ШАРГОРОДСЬКІЙ БУРСІ (1841–1849) ТА КАМ'ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКІЙ ДУХОВНІЙ СЕМІНАРІЇ, ЯКУ ЗАКІНЧИВ 1855. ВСТУПИВ ДО ПЕТЕРБУРЗЬКОГО МЕДИКО-ХІРУРГІЧНОЇ АКАДЕМІЇ, ПО ЗАКІНЧЕННІ ЯКОЇ 1861 ВИЇХАВ НА СЛУЖБУ ДО ЯЛТИ, ДЕ ЗАЙМАВ ПОСАДУ МІСЬКОГО ЛІКАРЯ, ЗАВІДУЮЧОГО ЛІКАРНЕЮ, ЛІКАРЯ В АЛУПКИНСЬКИХ МАЄТКАХ ВОРОНЦОВА, КАРАНТИННОГО ЛІКАРЯ В ПОРТУ І НАВІТЬ ЛІКАРЯ ЯЛТИНСЬКОГО ПОВІТУ. РУДАНСЬКИЙ ОРГАНІЗУВАВ У ЯЛТІ ПЕРШУ МЕДИЧНУ БІБЛІОТЕКУ, МЕТЕОРОЛОГІЧНИЙ ПУНКТ, МІСЬКИЙ РИНОК, У РІЗНИХ МІСЦЯХ КРИМУ – ФЕЛЬДШЕРСЬКІ ПУНКТИ. БУВ ПОЧЕСНИМ МИРОВИМ СУДДЕЮ СІМФЕРОПОЛЬСЬКО-ЯЛТИНСЬКОЇ ОКРУГИ. ЛІТЕРАТУРНУ ТВОРЧІСТЬ РОЗПОЧАВ НА ПОЧАТКУ 1850-Х РОКІВ РОМАНТИЧНИМИ БАЛАДАМИ І РОМАНСАМИ ("РОЗБІЙНИК", "ВЕЧОРНИЦІ", "УПИР"). ЛІТЕРАТУРНА СПАДЩИНА РУДАНСЬКОГО СКЛАДАЄТЬСЯ ІЗ 3-Х РУКОПИСНИХ КНИЖОК: "СПІВОМОВКИ КОЗАКА РУДАНСЬКОГО: КНИЖКА ПЕРША З 1851 РОКУ ПО 1857"; "СПІВОМОВКИ КОЗАКА ВІНКА РУДАНСЬКОГО: КНИЖКА ДРУГА, 1857, 1858, 1859" ТА "СПІВОМОВКИ ВІНКА РУДАНСЬКОГО, 1859–1860. ПЕТРОПОЛЬ". ТВОРЧІСТЬ РУДАНСЬКОГО ЖАНРОВО РІЗНОМАНІТНА: БАЛАДИ, ЛІРИЧНІ ПІСНІ, РОМАНСИ, ВІРШОВІ ГУМОРЕСКИ, БАЙКИ ТА ПОЕМИ ІСТОРИЧНОГО ("ОЛЕГ – КНЯЗЬ КИЇВСЬКИЙ", "ПАВЛО ПОЛУБОТОК", "ПАВЛО АПОСТОЛ", "ІВАН СКОРОПАДСЬКИЙ", "МІНІХ") І АЛЕГОРИЧНОГО ЗМІСТУ, "УКРАЇНСЬКИЙ ДИВОСПІВ" ПІД НАЗВОЮ "ЧУМАК", ПЕРЕКЛАД ІЗ СТАРОДАВНЬОГО ЕПОСУ ("СЛОВО О ПОЛКУ ІГОРЕВІМ", "КРАЛЕДВОРСЬКИЙ РУКОПИС", "ІЛІАДА", "БАТРАХОМІОМАХІЯ"). РУДАНСЬКИЙ ЗБИРАВ УКРАЇНСЬКІ ПІСНІ ("НАРОДНЫЕ МАЛОРОССИЙСКИЕ ПЕСНИ, СОБРАННЫЕ В ПОДОЛЬСКОЙ ГУБЕРНИИ С.В.Р."). В ЯЛТІ ПІДГОТУВАВ ДО ДРУКУ ЗБІРНИКИ "ПОДІЛЬСЬКЕ ВЕСІЛЛЯ" ТА "КОПА ПІСЕНЬ" (1862). ПОЕТ ПІДТРИМУВАВ ДРУЖНІ ЗВ'ЯЗКИ З В. КОВАЛЕВИМ, ДРУГОМ Т. ШЕВЧЕНКА, З М. КОСТОМАРОВИМ, М.ДРАГОМАНОВИМ, П. НІЩИНСЬКИМ, І. АЙВАЗОВСЬКИМ ТА ІНШИМИ. ВЛІТКУ 1872 ПІД ЧАС БОРОТЬБИ З ЕПІДЕМІЄЮ ХОЛЕРИ ЗАХВОРІВ, ЗАГОСТРИЛАСЯ ДАВНЯ НЕДУГА – ТУБЕРКУЛЬОЗ, ЩО ВРЕШТІ ПРИЗВЕЛО ДО СМЕРТІ. НАГОРОДЖЕНИЙ ОРДЕНОМ СВ. СТАНІСЛАВА 3-ГО СТУПЕНЯ.
СПІВОМОВКИ — ГУМОРИСТИЧНІ ВІРШІ, СТВОРЕНІ НА ОСНОВІ ФОЛЬКЛОРНИХ СЮЖЕТІВ, ЗАПОЗИЧЕНИХ З АНЕКДОТІВ, БУВАЛЬЩИН, КАЗОК, У ЯКИХ ВІДТВОРЕНО КОМІЧНІ ЖИТТЄВІ СИТУАЦІЇ. ЦІ ГУМОРИСТИЧНІ ВІРШІ ДУЖЕ ДОТЕПНІ, МАЮТЬ ДИНАМІЧНИЙ СЮЖЕТ. У НИХ ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ РІЗНОМАНІТНІ ХУДОЖНІ ЗАСОБИ — ДІАЛОГИ, ПОРІВНЯННЯ, МЕТАФОРИ, ЕПІТЕТИ, ГІПЕРБОЛИ, ПРИСЛІВ'Я, ПРИКАЗКИ, НЕЗВИЧНІ МОВНІ ЗВОРОТИ — АНАФОРА, ТАВТОЛОГІЯ, ІНВЕРСІЯ. ЦЕ ДОПОМАГАЄ ВИОКРЕМИТИ, ПІДКРЕСЛИТИ В ТЕКСТІ ЩОСЬ ОСОБЛИВО ВАЖЛИВЕ. ДОСТУПНОЮ ДЛЯ СПРИЙМАННЯ ФОРМОЮ СПІВОМОВКИ НАГАДУЮТЬ КОЛОМИЙКИ, ЯКІ ПОШИРЕНІ В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ.
ЗАПИШІТЬ У ЗОШИТИ:
ГУМОРЕСКА - НЕВЕЛИКИЙ ВІРШОВАНИЙ, ПРОЗОВИЙ ЧИ ДРАМАТИЧНИЙ ТВІР З КОМІЧНИМ СЮЖЕТОМ, ВІДМІННИЙ ВІД САТИРИЧНОГО ТВОРУ ЛЕГКОЮ, ЖАРТІВЛИВОЮ ТОНАЛЬНІСТЮ.
СПІВОМОВКА — ЦЕ НЕВЕЛИКИЙ ЛІРО-ЕПІЧНИЙ ВІРШ САТИРИЧНОГО АБО ГУМОРИСТИЧНОГО ЗМІСТУ, В ОСНОВІ ЯКОГО ЛЕЖИТЬ НАРОДНИЙ АНЕКДОТ, ПРИКАЗКА.
ОСОБЛИВОСТІ СПІВОМОВОК:
А) ПОБУДОВА СЮЖЕТУ НА ОСНОВІ НАРОДНОГО АНЕКДОТУ, ГУМОРИСТИЧНОГО ЧИ САТИРИЧНОГО УСНОГО ОПОВІДАННЯ, КАЗКИ, ПРИКАЗКИ;
Б) РОЗПОВІДЬ ПРО ЯКИЙСЬ ОДИН КОМІЧНИЙ ВИПАДОК;
В) ДИНАМІЧНІСТЬ РОЗВИТКУ ДІЇ;
Г) НЕСПОДІВАНА РОЗВ'ЯЗКА;
Ґ) ОСНОВНИХ ДІЙОВИХ ОСІБ ОДНА-ДВІ;
Д) ЗАВЕРШЕННЯ ТВОРУ ГОСТРИМ (ЧАСТО АФОРИСТИЧНИМ) ВИСЛОВОМ; Є) МАЛИЙ ОБСЯГ;
Є) ВІРШОВА ФОРМА.
ІНВЕРСІЯ — ПОРУШЕННЯ УЗВИЧАЄНОГО ПОРЯДКУ СЛІВ З МЕТОЮ ВИДІЛИТИ ПЕВНЕ СЛОВО В ТЕКСТІ, ЗВЕРНУТИ НА НЬОГО ОСОБЛИВУ УВАГУ.
ІДЕЙНО-ХУДОЖНІЙ АНАЛІЗ СПІВОМОВКИ "ДОБРЕ ТОРГУВАЛОСЬ".
СЛОВНИКОВА РОБОТА.
МАЗНИЦЯ — ПОСУД ДЛЯ ДЬОГТЮ.
КРАМНИЦЯ — МАГАЗИН.
ЧУМАК — ТОРГІВЕЦЬ СІЛЛЮ, РИБОЮ, ЯКІ ВЕЗЛИ З КРИМУ У XVI-XIX СТ.
ДЬОГОТЬ — В'ЯЗКА БУРА АБО ЧОРНА РІДИНА, ЯКУ ВИКОРИСТОВУВАЛИ ДЛЯ ЗМАЩУВАННЯ ВЗУТТЯ, ЗБРОЇ ТОЩО.
КАЦАПИ ЗНЕВАЖЛИВЕ ПРІЗВИСЬКО РОСІЯН.
ЗАЧАВ — ПОЧАВ.
ШЕЛЬМА — ХИТРУН, ОШУКАНЕЦЬ.
ТОЛЬКІ — ЛИШЕ.
АДНІ — ОДНІ.
НІВРОКУ — ПОБАЖАННЯ НЕ НАВРОЧИТИ СВОЇМИ СЛОВАМИ.
ЙНО — ТІЛЬКИ, ЛИШЕ.
ПРОСЛУХАЙТЕ СПІВОМОВКУ "ДОБРЕ ТОРГУВАЛОСЬ":
ОБМІН ВРАЖЕННЯМИ ВІД ПРОЧИТАНОГО ТВОРУ.
— ПРО КОГО ЙДЕТЬСЯ У ТВОРІ?
— ЩО У ВАС ВИКЛИКАЛО СМІХ?
— ЧИМ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ МОВЛЕННЯ КУПЦІВ І ЧУМАКА?
— ЧОМУ НЕ ВДАЛОСЯ КУПЦЯМ ПРИНИЗИТИ ЧУМАКА?
— З ЯКОЮ МЕТОЮ НАДАЄ АВТОР У ЦІЙ СПІВОМОВЦІ НАЦІОНАЛЬНИХ РИС СВОЇМ ПЕРСОНАЖАМ?
— ЩО ВИСМІЮЄТЬСЯ В ЦЬОМУ ТВОРІ?
— ПРОТИ КОГО СПРЯМОВАНА САТИРА АВТОРА?
— ЯКІ ГУМОРИСТИЧНІ ПРИЙОМИ ЗАСТОСУВАВ ПИСЬМЕННИК ДЛЯ РОЗКРИТТЯ ІДЕЇ?
— ЯКИЙ ВИРАЗ З ТВОРУ ВИ ВВАЖАЄТЕ АФОРИСТИЧНИМ?
— ЯКА ОСНОВНА ДУМКА ТВОРУ?
— У ЧОМУ АКТУАЛЬНІСТЬ ТВОРУ? (ПОЕТ І СЬОГОДНІ ВЧИТЬ УКРАЇНЦІВ БУТИ УКРАЇНЦЯМИ, НЕНАВИДІТИ БУДЬ-ЯКЕ ЯРМО, ПРАГНУТИ ВОЛІ І МАТИ ПОЧУТТЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ГІДНОСТІ.)
ПРОЧИТАЙТЕ СПІВОМОВКУ "ГУМЕННИЙ" СТ.225-226 ПІДРУЧНИКА.
ІДЕЙНО-ХУДОЖНІЙ АНАЛІЗ СПІВОМОВКИ "ГУМЕННИЙ".
СЛОВНИКОВА РОБОТА.
ДІДИЧ — ПОМІЩИК, БАГАЧ.
ГУМЕННИЙ — НАГЛЯДАЧ У МАЄТКУ ПОМІЩИКА.
ТАЛЯР — МОНЕТА.
СПОМИНАТИ — ЗГАДУВАТИ.
БІЛУВАТИ — ЗНІМАТИ ШКІРУ З ТВАРИН.
ХОРУВАТИ — ХВОРІТИ.
НЕБІЖ ЗВЕРТАННЯ ГОСПОДАРЯ ДО РОБІТНИКА.
БОГУ ДУШУ ДАТИ — ПОМЕРТИ.
УПОВИВАТИ — ПЕЛЕНАТИ.
ЛИНОЧОК — РИБА.
БЕСІДА ЗА ПРОЧИТАНИМ ТВОРОМ.
ЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ ЦІЄЇ СПІВОМОВКИ?
— МІЖ КИМ ВІДБУВАЄТЬСЯ РОЗМОВА?
— ПРО ЯКІ НЕЩАСТЯ ПОВІДОМЛЯЄ ГУМЕННИЙ?
— ЧИ СПІВЧУВАЄ ІВАН ПАНОВІ?
— ЯКІ РЯДКИ З ТЕКСТУ ВКАЗУЮТЬ НА ТЕ, ЩО ІВАН НЕ ПЕРЕЙМАЄТЬСЯ НЕЩАСТЯМИ ДІДИЧА?
— ЩО ВІДЧУВАЄ ПАН, СЛУХАЮЧИ ЗВІСТКИ З ДОМУ?
— ЯКІ РЯДКИ ТЕКСТУ ДОВОДЯТЬ ЙОГО СХВИЛЬОВАНІСТЬ, ПЕРЕЖИВАННЯ? ЧИМ ВИКЛИКАНО ТЕ, ЩО ДІДИЧ ПОВНІСТЮ ДОВІРИВСЯ ІВАНУ І НЕ
— ПЕРЕВІРИВ ПРАВДИВІСТЬ НАДАНОЇ ЇМ ІНФОРМАЦІЇ?
— З ЯКОЮ МЕТОЮ АВТОР ВЖИВАЄ В ТЕКСТІ БАГАТО ОКЛИЧНИХ РЕЧЕНЬ? КОМУ СИМПАТИЗУЄ АВТОР? ЧОМУ?
— ЯКА ОСНОВНА ДУМКА СПІВОМОВКИ? ПОЯСНІТЬ СВОЇ МІРКУВАННЯ.
ПРОСЛУХАЙТЕ СПІВОМОВКУ "ЗАПОРОЖЦІ У КОРОЛЯ":
СЛОВНИКОВА РОБОТА.
ЖУПАН — СТАРОВИННИЙ ВЕРХНІЙ ЧОЛОВІЧИЙ СУКНЯНИЙ ОДЯГ.
КАРМАЗИНОВИЙ - ГУСТО-ЧЕРВОНИЙ, ІНОДІ З ТЕМНИМ АБО ФІОЛЕТОВИМ ВІДТІНКОМ.
ЛЯХИ-МОСЦІПАНИ - ПОЛЯКИ.
ЩІЛЬНИК МЕДУ - ЛИСТОК ВОСКУ, В ЯКИЙ БДЖОЛИ ЗАКЛАДАЮТЬ МЕД.
БЕСІДА ЗА ПРОЧИТАНИМ ТВОРОМ.
ЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ ЦІЄЇ СПІВОМОВКИ?
ЧОМУ КОЗАКИ ПЕРШИЙ РАЗ ВІДМОВИЛИСЯ ВІД ЧАСТУВАННЯ?
ЧИ ВІДКРИЛИ ВОНИ ПОЛЯКАМ ПРИЧИНУ СВОЄЇ ВІДМОВИ?
АВТОР ВИСМІЮЄ ЗАПОРОЖЦІВ ЧИ ЗАХОПЛЮЄТЬСЯ НИМИ?
ПРОСЛУХАЙТЕ СПІВОМОВКУ "СВИНЯ СВИНЕЮ":
СЛОВНИКОВА РОБОТА.
НОЧВИ — КОРИТО.
ПІДСВИНОК - ПОРОСЯ ДО РОКУ.
У ЦИХ БЛИСКУЧИХ ПОЕТИЧНИХ МІНІАТЮРАХ РОЗКРИТО ВЕЛИЧЕЗНИЙ МОРАЛЬНО-ПОЕТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ УКРАЇНЦІВ, НАРОДНУ МУДРІСТЬ, НАЙГОЛОВНІШІ ОЗНАКИ УКРАЇНСЬКОГО МЕНТАЛІТЕТУ. СМІХ РУДАНСЬКОГО ПЕРЕДОВСІМ ДЕЛІКАТНИЙ, ХОЧ І УЩИПЛИВИЙ. АВТОР НІКОЛИ НЕ ДОЗВОЛЯЄ СОБІ НАСМІХАТИСЯ З ЛЮДИНИ, ПРИНИЖУВАТИ ЇЇ, ВИЯВЛЯТИ ЗНЕВАГУ ЧИ ЗВЕРХНІСТЬ ДО ОСІБ НЕУКРАЇНСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОСТІ. ЦЕ ДУЖЕ ВАЖЛИВО, АДЖЕ В ЙОГО ГУМОРИСТИЧНИХ ТВОРАХ ЗУСТРІЧАЄМО Й ЦИГАНА, Й ШИНКАРЯ-ЄВРЕЯ, І РОСІЯНИНА, І ПОЛЯКА, І ТУРКА...
АВТОР ВИСМІЮЄ МОРАЛЬНІ ВАДИ ЛЮДЕЙ, НЕГІДНІ ВЧИНКИ, А НЕ НАЦІОНАЛЬНІ ОЗНАКИ. У САТИРИЧНОМУ ОБ'ЄКТИВІ — ЗАЗДРІСТЬ, КОРИСЛИВІСТЬ, НЕНАЖЕРЛИВІСТЬ, СКНАРІСТЬ, САМОВПЕВНЕНІСТЬ, ХВАЛЬКУВАТІСТЬ, ХИТРІСТЬ, ПІДСТУПНІСТЬ, БРЕХЛИВІСТЬ, ХАБАРНИЦТВО І Т. ІН. УКРАЇНЦІВ ПОЕТ НЕ ІДЕАЛІЗУЄ. ВОНИ, ЯК І ІНШІ, ПОТРАПЛЯЮТЬ У КОМІЧНІ СИТУАЦІЇ, ОБДУРЮЮТЬ І ОБДУРЮЮТЬСЯ, ГРІШАТЬ. ЛІРИЧНИЙ ГЕРОЙ РУДАНСЬКОГО У БІЛЬШОСТІ ВИПАДКІВ ЗАЛИШАЄТЬСЯ ГІДНОЮ ЛЮДИНОЮ, В ГЕНАХ ЯКОЇ ЖИВЕ ІСТОРИЧНА ПАМ'ЯТЬ, СКІЛЬКИ Б ЇЇ НЕ ВБИВАЛИ.
Народився С. В. Руданський в селі Хомутинцях Вінницького повіту на Поділлі 6 січня 1834р. у родині сільського священника. Після початкової науки в дяка майбутній поет вчився у Шаргородській бурсі (1842 — 1849) та Подільській духовній семінарії (1849 — 1855). Ще в роки навчання у семінарії почав назрівати конфлікт з батьком. Коли 1856р. Руданський приїздить до Петербурга, то цілком самочинно, проти волі батька, вступає не до духовної академії, а до медико-хірургічної, відомої вже на той час як осередок передової науки і культури. Тут у 50 — 60-х роках працювали С. П. Боткін, І. М. Сєченов та інші молоді передові вчені. В медико-хірургічній академії підтримувався традиційний інтерес до літератури й мистецтва. Ще раніше професор хірургії академії Каменецький разом з Парпурою підготував перше видання «Енеїди» І. Котляревського. Аматорський гурток студентів цього навчального закладу вперше поставив драму Шевченка «Назар Стодоля» (1844). Тут здобували освіту колишні петрашевці, що, безперечно, активізувало громадянську настроєність студентів. За роки перебування в Петербурзі Руданський утвердився на демократичних світоглядних позиціях, остаточно сформувався як народний письменник. Петербурзький період найбільш плідний у житті Руданського-поета. В цей час помітно загострюються громадянські мотиви його творчості («До дуба», «Гей, бики!»), визріває й кристалізується майстерність гумористичного й сатиричного вірша, наслідком чого було виникнення нового поетичного жанру в українській поезії — віршованої гуморески-співомовки, тематично різноманітної й стилістично своєрідної. Одночасно Руданський продовжував писати балади, ліричні вірші, віршовані казки й поеми, перекладав з російської та інших мов. Після закінчення академії Руданський одержав звання повітового лікаря і дозвіл працювати в Криму, куди він переїхав 1861р. і де сподівався поправити своє підточене здоров'я. З 1861 по 1873р. Руданський працював міським лікарем у Ялті, а також лікарем у маєтках князя Воронцова. Він доклав багато зусиль для піднесення благоустрою міста, невтомно трудився як лікар і почесний мировий суддя Сімферопольсько-ялтинської мирової округи, водночас цікавився археологією, етнографією, відновив розпочаті ще на Поділлі фольклорні заняття, продовжував поетичну творчість, головним чином, у галузі перекладу. Знайомство з поетом і композитором П. Ніщинським, художником І. Айвазовським, поетом та істориком М. Костомаровим, поетом А. Метлинським наклало відбиток на творчі заняття Руданського, підтримувало інтерес до живопису, старовини, народної творчості. Найбільше ж уваги в ялтинський період Руданський приділяв перекладам з античної та російської літератур (Гомер, Вергілій, Лєрмонтов). Помер С. Руданський 3 травня 1873р. і похований в Ялті на Массандрівському кладовищі. С. Руданський, готуючи свої твори до видання, укладав їх у рукописні збірки. Важкі цензурні умови, а також урядові заборони утруднювали й гальмували їх друкування. Основні автографи творів Руданського складають три томи, переписані й оформлені самим поетом. Перший, під назвою «Співомовки козака Вінка Руданського, книжка перша, з 1851 року до 1857» (Вінок — переклад імені поета з грецької: стефанос — вінок), вміщує пісні та балади в хронологічній послідовності їх написання. Другий — «Співомовки козака Вінка Руданського, книжка друга, 1857 — 1858 і 1859» — складається з 235 поезій, гуморесок, названих «приказками», й вірша «Студент». Третій — «Співомовки козака Вінка Руданського, 1859 — 1860» — це пісні, приказки, легенди, історичні поеми. Крім цієї першої авторської редакції творів Руданського, відомі автографи збірок, укладених за жанрово-тематичним принципом у різні часи й призначених до видання. До таких належать рукопис «Нива» (1858 — 1859) і рукопис, який 1861р. мав уже цензурний дозвіл, але так і не з'явився друком. За життя поета була опублікована лише невелика кількість його творів у петербурзькому тижневику «Русский мир» (1859), у двох номерах «Основи» (1862), в «Опыте южнорусского словаря» Шейковського (1861), у львівському журналі «Правда». Більшість творів поета побачила світ у 80-х — на початку 90-х років уже після його смерті у львівських виданнях «Правда», «Зоря», в «Киевской старине». Перше видання «Співомовок» окремою книгою, яке вмістило двадцять вісім віршів, здійснила в Києві Олена Пчілка 1880р. під псевдонімом «Н-й Г-ь Волинський» (Невеличкий гурток волинський). Найповніше дореволюційне видання творів Руданського у семи томах (перше видання — 1895 — 1903, друге — 1910) вийшло завдяки зусиллям М. Комарова, Василя Лукича (В. Левицького), А. Кримського та І. Франка. Найбільш повним, прокоментованим і укладеним з урахуванням авторської роботи над підготовкою рукописів до видання є тритомник «Степан Руданський. Твори в трьох томах» (К., 1972 — 1973). Крім оригінальних творів, Руданський упорядковував збірники народних пісень з власних записів («Народные малороссийские песни, собранные в Подольской губернии С.В.Р.», Кам'янець-Подільський, 1852; «Копа пісень», Ялта, 1862). За життя поета вони не були опубліковані, а після смерті його довгий час залишалися в приватних руках. Виявлені й вивчені радянськими фольклористами, вони видані 1972 р. у Києві. Усі свої твори, включаючи й віршовані переклади, Руданський називав «співомовками». Цей термін закріпив за гуморесками І. Франко. З того часу традиційним стало саме їх іменувати «співомовками». Це виявилося найбільш зручним, оскільки саме гуморески (співомовки) Руданського являли собою нову різновидність гумористично-сатиричних віршованих творів, якої раніше в українській поезії не було і поява якої потребувала закріплення відповідним терміном. Джерело: https://ukrclassic.com.ua/katalog/r/rudanskij-stepan/1830-stepan-rudanskij-biografiya Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua
24 КВІТНЯ 2020 Р.
ТЕМА: Л.ГЛІБОВ. ПОВЧАЛЬНИЙ ЗМІСТ БАЙОК "МУХА І БДЖОЛА", "ЖАБА І ВІЛ".
ДУЖЕ СМІШНИМИ ВИДАЮТЬСЯ ЛЮДИ ЗАЗДРІСНІ, ЯКІ ПРАГНУТЬ ДОРІВНЯТИСЯ ДО ІНШИХ, НЕ МАЮЧИ НІ ЗДІБНОСТЕЙ, НІ МОЖЛИВОСТЕЙ ДЛЯ ТОГО. І ЗОВСІМ ОГИДНІ ЛЮДИ ЛЕДАЧІ, ЩО ЗВИКЛИ БЕЗСОРОМНО КОРИСТУВАТИСЯ ПЛОДАМИ ЧУЖОЇ ПРАЦІ. ПРО ЦЕ ГОВОРИТЬСЯ В БАЙКАХ Л. ГЛІБОВА В АЛЕГОРИЧНІЙ, АЛЕ ВІД ТОГО НЕ МЕНШ ДОТЕПНІЙ І ДОШКУЛЬНІЙ ФОРМІ.
ДУЖЕ СМІШНИМИ ВИДАЮТЬСЯ ЛЮДИ ЗАЗДРІСНІ, ЯКІ ПРАГНУТЬ ДОРІВНЯТИСЯ ДО ІНШИХ, НЕ МАЮЧИ НІ ЗДІБНОСТЕЙ, НІ МОЖЛИВОСТЕЙ ДЛЯ ТОГО. І ЗОВСІМ ОГИДНІ ЛЮДИ ЛЕДАЧІ, ЩО ЗВИКЛИ БЕЗСОРОМНО КОРИСТУВАТИСЯ ПЛОДАМИ ЧУЖОЇ ПРАЦІ. ПРО ЦЕ ГОВОРИТЬСЯ В БАЙКАХ Л. ГЛІБОВА В АЛЕГОРИЧНІЙ, АЛЕ ВІД ТОГО НЕ МЕНШ ДОТЕПНІЙ І ДОШКУЛЬНІЙ ФОРМІ.
СИЛА БАЙОК Л. ГЛІБОВА В ТОМУ, ЩО МАЙЖЕ В КОЖНОМУ ТВОРІ ВІДЧУВАЄТЬСЯ НАРОДНА ТОЧКА ЗОРУ НА ЗОБРАЖУВАНІ ПОДІЇ. РОЗКРИВАЮЧИ ПАРАЗИТИЗМ, ЖОРСТОКІСТЬ, НЕВІГЛАСТВО ПАНІВНИХ КЛАСІВ, БАЙКАР ПРОТИСТАВЛЯВ ЇМ ПРАЦЬОВИТІСТЬ І ЧЕСНІСТЬ ПРОСТОГО ЛЮДУ, ПОКАЗУВАВ ЙОГО МОРАЛЬНУ ВИЩІСТЬ, СТВЕРДЖУВАВ ЙОГО МІСЦЕ Й РОЛЬ У ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА. СИЛА ВПЛИВУ, ПЕРЕКОНЛИВІСТЬ І ДІЄВІСТЬ КРАЩИХ БАЙОК Л. ГЛІБОВА ВИЗНАЧАЄТЬСЯ ЇХ ВИСОКОЮ ХУДОЖНЬОЮ ДОСКОНАЛІСТЮ І БЕЗКОМПРОМІСНОЮ ПРАВДОЮ ЖИТТЯ. ГЛИБИНА АЛЕГОРИЧНИХ УЗАГАЛЬНЕНЬ ҐРУНТУЄТЬСЯ В НИХ НЕ НА ЯКИХОСЬ ВИНЯТКОВИХ ВИПАДКАХ ЧИ КОНКРЕТНИХ ІСТОРИЧНИХ ФАКТАХ, ХОЧ ВОНИ Й БУЛИ ПОКЛАДЕНІ В ОСНОВУ БАЙОК, А НА ПОВСЯКДЕННИХ РЕАЛЬНИХ ЛЮДСЬКИХ ВЗАЄМИНАХ. ЗАВДЯКИ ЦЬОМУ БАЙКИ Л. ГЛІБОВА ЗБЕРІГАТИМУТЬ СВОЄ ЗНАЧЕННЯ ДОТИ, ДОКИ У СВІТІ ІСНУВАТИМУТЬ ОСУДЖЕНІ НИМ ЯВИЩА. НЕ ДИВНО, ЩО ТІ ЙОГО БАЙКИ, В ЯКИХ ВИСМІЯНО ЛІНОЩІ, МАРНОСЛІВ’Я, ЧВАНСТВО, ХВАЛЬКУВАТІСТЬ ТА ІНШІ ВАДИ, АКТУАЛЬНІ Й СЬОГОДНІ.
КРАЩІ БАЙКИ Л. ГЛІБОВА, ЙОГО ЛІРИЧНІ ВІРШІ ЗБАГАТИЛИ СКАРБНИЦЮ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ, ЗДОБУЛИ ШИРОКЕ ВИЗНАННЯ В НАРОДІ Й ЗАБЕЗПЕЧИЛИ ЇХНЬОМУ АВТОРОВІ ВДЯЧНУ ПАМ’ЯТЬ НАЩАДКІВ.
ПРОСЛУХАЙТЕ БАЙКУ Л.ГЛІБОВА "МУХА І БДЖОЛА":
ОБГОВОРЕННЯ ЗМІСТУ БАЙКИ ЗА ПИТАННЯМИ:
· ЧИ БАЧИЛИ ВИ У ПРИРОДНОМУ СЕРЕДОВИЩІ МУХУ Й БДЖОЛУ? ЧИМ КОЖНА З НИХ ЗАЙМАЄТЬСЯ?
· ЩО СВІДЧИТЬ ПРО БЕЗПЕЧНЕ ЖИТТЯ МУХИ?
· ЧОМУ МУХА НАЗВАЛА ПРАЦЮ БДЖОЛИ БІДНОЮ?
· ЯКА МЕТА В ЖИТТІ У МУХИ І БДЖОЛИ? ДЛЯ ЧОГО Л. ГЛІБОВ ПРОТИСТАВЛЯЄ ЦИХ ДВОХ ГЕРОЇНЬ?
· ЯК САМЕ СПІВЧУВАЄ МУХА БДЖОЛІ? (ЯКА ПОГАНА НА СВІТІ ДОЛЕНЬКА ТВОЯ: РАНЕНЬКО ВСТАНЕ, ПІЗНО ЛЯЖЕ.)
· У ЧОМУ МУХА ВБАЧАЄ ВІЛЬНІСТЬ СВОГО ЖИТТЯ?
· В ЯКИХ РОЗВАЖАЛЬНИХ ЗАХОДАХ МУХА БЕРЕ УЧАСТЬ? (БАНКЕТ, ОБІД, ВЕСІЛЛЯЧКО, РОДИНИ).
· ЩО СВІДЧИТЬ ПРО НАХАБНІСТЬ МУХИ ЩОДО ВІДВІДУВАННЯ БУДЬ-КОГО НЕПРОХАНОЮ? (ВЕЛИКЕ ДІЛО — ПРОЖЕНУТЬ! НЕ МОЖНА В ДВЕРІ — Я В КВАРТИРКУ АБО ПОЛІЗУ В ІНШУ ДІРКУ…)
· ЧОМУ БДЖОЛА НЕ РОЗУМІЄ СЕНСУ ЖИТТЯ МУХИ?
· ЯКИХ ЛЮДЕЙ ЗОБРАЖУЄ Л. ГЛІБОВ НА ПРИКЛАДІ ЦИХ ДВОХ ІСТОТ?
· А ЯК ВИ СТАВИТЕСЯ ДО ПРАЦІ? ЧИ ДОПОМАГАЄТЕ ВДОМА БАТЬКАМ? ЧИМ САМЕ?
· ЯКИМ ЧИНОМ СЛІД ОРГАНІЗУВАТИ ВЛАСНЕ ДОЗВІЛЛЯ?
· ЧИМ Є КОРИСНОЮ ДЛЯ НАС ЦЯ БАЙКА?
ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ, ІДЕЇ ТВОРУ (ЗАПИШІТЬ).
ТЕМА: ЗОБРАЖЕННЯ ЗУСТРІЧІ МУХИ Й БДЖОЛИ, В ЯКІЙ КОЖНА ВИСЛОВИЛА СВОГО ЖИТТЯ ТА ПОКРИТИКУВАЛА ІНШУ.
ІДЕЯ: УСЛАВЛЕННЯ ПРАЦЬОВИТОСТІ, ТВОРЧОГО НАТХНЕННЯ, ВМІННЯ РАЦІОНАЛЬНО ВИКОРИСТОВУВАТИ ЧАС (БДЖОЛА); ЗАСУДЖЕННЯ ЛЕДАРСТВА, БЕЗПЕЧНОСТІ; ПРАГНЕННЯ ЖИТИ ЗА РАХУНОК ІНШИХ, ЗАДОВОЛЬНЯЮЧИ ВЛАСНІ ПОТРЕБИ.
ОСНОВНА ДУМКА: ПОШАНУ І ПОВАГУ МАЄ ТОЙ У СУСПІЛЬСТВІ, ХТО ПРАЦЮЄ ЗАРАДИ ІНШИХ, ПРИНОСИТЬ КОРИСТЬ, МАРНО НЕ ВИТРАЧАЄ ЧАСУ; ЛЕДАРІ — НЕПРОХАНІ ГОСТІ.
КОМПОЗИЦІЯ.
БАЙКА ПОБУДОВАНА НА ПРОТИСТАВЛЕННІ ДВОХ ГЕРОЇНЬ (МУХА І БДЖОЛА), ЇХ СТАВЛЕННІ ДО ПРАЦІ, РОЗВАГ, ВЛАСНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ В ЖИТТІ.
ЕКСПОЗИЦІЯ: ЗУСТРІЧ ЧИТАЧА З МУХОЮ, ЩО ЖИВЕ БЕЗТУРБОТНО, МОВ ПАННОЧКА.
ЗАВ’ЯЗКА: РОЗМОВА МУХИ З БДЖОЛОЮ: СЕНС ЖИТТЯ У РОЗКОШІ, СВЯТКУВАННЯХ ЧИ У ПОВСЯКДЕННІЙ СУМЛІННІЙ ПРАЦІ?
КУЛЬМІНАЦІЯ: НЕПОРОЗУМІННЯ МІЖ МУХОЮ І БДЖОЛОЮ.
РОЗВ’ЯЗКА: МОРАЛЬ БАЙКИ.
ВИКОНАЙТЕ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ.
ЗАПОВНІТЬ ТАБЛИЦЮ «ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ГЕРОЇВ БАЙКИ Л. ГЛІБОВА «МУХА Й БДЖОЛА».
МУХА
БДЖОЛА
МУХА
БДЖОЛА
ПРОСЛУХАЙТЕ БАЙКУ Л.ГЛІБОВА "ЖАБА І ВІЛ":
ОБГОВОРЕННЯ ЗМІСТУ БАЙКИ ЗА ПИТАННЯМИ:
· ЧИ БАЧИЛИ ВИ В ПРИРОДНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЖАБУ, ВОЛА? ЩО ХАРАКТЕРНО ДЛЯ ЦИХ ІСТОТ?
· ЧОМУ В ЗАГОЛОВКУ І ЗМІСТІ БАЙКИ СЛОВА «ЖАБА», «ВІЛ» ПИШУТЬСЯ З ВЕЛИКОЇ ЛІТЕРИ?
· ЯКІ РИСИ ХАРАКТЕРУ ПРИТАМАННІ ЖАБІ, ВОЛУ? З ЯКОЮ МЕТОЮ Л. ГЛІБОВ ПРОТИСТАВЛЯЄ ЦІ ОБРАЗИ?
· ЧИМ ЖАБА ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД СВОЇХ ПОДРУГ, СЕСТЕР?
· ЧОМУ ЖАБА НЕ СПРИЙМАЛА І НЕ РОЗУМІЛА ЗАСТЕРЕЖЕНЬ ОТОЧУЮЧИХ?
· ЧИ ТРАПЛЯЛАСЯ ВАМ У ЖИТТІ ПОДІБНА СИТУАЦІЯ, ЯКА ВИКЛАДЕНА В БАЙЦІ?
ОБГОВОРЕННЯ ЗМІСТУ БАЙКИ ЗА ПИТАННЯМИ:
· ЧИ БАЧИЛИ ВИ В ПРИРОДНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЖАБУ, ВОЛА? ЩО ХАРАКТЕРНО ДЛЯ ЦИХ ІСТОТ?
· ЧОМУ В ЗАГОЛОВКУ І ЗМІСТІ БАЙКИ СЛОВА «ЖАБА», «ВІЛ» ПИШУТЬСЯ З ВЕЛИКОЇ ЛІТЕРИ?
· ЯКІ РИСИ ХАРАКТЕРУ ПРИТАМАННІ ЖАБІ, ВОЛУ? З ЯКОЮ МЕТОЮ Л. ГЛІБОВ ПРОТИСТАВЛЯЄ ЦІ ОБРАЗИ?
· ЧИМ ЖАБА ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД СВОЇХ ПОДРУГ, СЕСТЕР?
· ЧОМУ ЖАБА НЕ СПРИЙМАЛА І НЕ РОЗУМІЛА ЗАСТЕРЕЖЕНЬ ОТОЧУЮЧИХ?
· ЧИ ТРАПЛЯЛАСЯ ВАМ У ЖИТТІ ПОДІБНА СИТУАЦІЯ, ЯКА ВИКЛАДЕНА В БАЙЦІ?
ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ, ІДЕЇ ТВОРУ (ЗАПИШІТЬ).
ТЕМА: ЗОБРАЖЕННЯ ЖАБИ, ЯКА НАМАГАЛАСЯ ПОЗМАГАТИСЯ З ВОЛОМ СТОСОВНО РОЗМІРУ, В РЕЗУЛЬТАТІ «З НАТУГИ ЛУСНУЛА — ТА Й ОДУБІЛА».
ІДЕЯ: ЗАСУДЖЕННЯ НА ПРИКЛАДІ ЖАБИ НЕГАТИВНИХ ЛЮДСЬКИХ ВАД, А САМЕ: ЖАДІБНОСТІ, ЗАЗДРОСТІ, ПИХАТОСТІ, ХВАЛЬКУВАТОСТІ.
ОСНОВНА ДУМКА: «…НАЙЛУЧЧЕ ЖИТИ, ЯК МИЛОСЕРДНИЙ БОГ ДАЄ».
КОМПОЗИЦІЯ.
ВСТУП: ЖАБА ВИЛІЗЛА НА БЕРЕГ ПОДИВИТИСЯ І ТРОХИ ПОГРІТИСЯ І, ПОБАЧИВШИ ВОЛА, ВИРІШИЛА З НИМ ПОЗМАГАТИСЯ.
ОСНОВНА ЧАСТИНА: ЗМАГАННЯ ЖАБИ З ВОЛОМ; НАМАГАННЯ ПОДРУГИ-СЕСТРИ ЖАБИ ДОВЕСТИ ЇЙ МАРНІСТЬ ЦІЄЇ СПРАВИ.
ЗАКІНЧЕННЯ: ШКОДА, ЯКУ ЗАПОДІЯЛА ЖАБА СОБІ — САМОЗНИЩЕННЯ. МОРАЛЬ: АВТОР ЗВЕРТАЄ УВАГУ НА ЗАСТОСОВУВАННЯ ТИХ РЕАЛЬНИХ ВЛАСНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ, ЯКІ «МИЛОСЕРДНИЙ БОГ ДАЄ».
ТЕМА: ЗОБРАЖЕННЯ ЖАБИ, ЯКА НАМАГАЛАСЯ ПОЗМАГАТИСЯ З ВОЛОМ СТОСОВНО РОЗМІРУ, В РЕЗУЛЬТАТІ «З НАТУГИ ЛУСНУЛА — ТА Й ОДУБІЛА».
ІДЕЯ: ЗАСУДЖЕННЯ НА ПРИКЛАДІ ЖАБИ НЕГАТИВНИХ ЛЮДСЬКИХ ВАД, А САМЕ: ЖАДІБНОСТІ, ЗАЗДРОСТІ, ПИХАТОСТІ, ХВАЛЬКУВАТОСТІ.
ОСНОВНА ДУМКА: «…НАЙЛУЧЧЕ ЖИТИ, ЯК МИЛОСЕРДНИЙ БОГ ДАЄ».
КОМПОЗИЦІЯ.
ВСТУП: ЖАБА ВИЛІЗЛА НА БЕРЕГ ПОДИВИТИСЯ І ТРОХИ ПОГРІТИСЯ І, ПОБАЧИВШИ ВОЛА, ВИРІШИЛА З НИМ ПОЗМАГАТИСЯ.
ОСНОВНА ЧАСТИНА: ЗМАГАННЯ ЖАБИ З ВОЛОМ; НАМАГАННЯ ПОДРУГИ-СЕСТРИ ЖАБИ ДОВЕСТИ ЇЙ МАРНІСТЬ ЦІЄЇ СПРАВИ.
ЗАКІНЧЕННЯ: ШКОДА, ЯКУ ЗАПОДІЯЛА ЖАБА СОБІ — САМОЗНИЩЕННЯ. МОРАЛЬ: АВТОР ЗВЕРТАЄ УВАГУ НА ЗАСТОСОВУВАННЯ ТИХ РЕАЛЬНИХ ВЛАСНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ, ЯКІ «МИЛОСЕРДНИЙ БОГ ДАЄ».
ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ ПОШУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОГО ХАРАКТЕРУ.
ЗНАЙДІТЬ У БАЙЦІ «ЖАБА І ВІЛ» СЛОВА, ЯКІ Б ПІДТВЕРДЖУВАЛИ РИСИ ХАРАКТЕРУ ЖАБИ.
РИСИ ХАРАКТЕРУ
РЯДКИ З БАЙКИ
ЗАЗДРІСНІСТЬ
ВИГАДЛИВІСТЬ
САМОВПЕВНЕНІСТЬ
ГЛУПОТА
ЦІКАВІСТЬ ДО ВСЬОГО
ЗНАЙДІТЬ У БАЙЦІ «ЖАБА І ВІЛ» СЛОВА, ЯКІ Б ПІДТВЕРДЖУВАЛИ РИСИ ХАРАКТЕРУ ЖАБИ.
РИСИ ХАРАКТЕРУ
|
РЯДКИ З БАЙКИ
|
ЗАЗДРІСНІСТЬ
| |
ВИГАДЛИВІСТЬ
| |
САМОВПЕВНЕНІСТЬ
| |
ГЛУПОТА
| |
ЦІКАВІСТЬ ДО ВСЬОГО
|
Л.ГЛІБОВ. ВИЗНАЧНИЙ УКРАЇНСЬКИЙ БАЙКАР, ПОЕТ. ВИКРИВАЛЬНА І НАВЧАЛЬНА СПРЯМОВАНІСТЬ БАЙОК ПИСЬМЕННИКА. ПОБУДОВА БАЙКИ. «ЩУКА».
ТЛ: ГУМОР, САТИРА БАЙКА, АЛЕГОРІЯ, МОРАЛЬ.
Погодьтеся: сміятися можна по-різному – легко, доброзичливо, жорстоко, гостро; можна гостро вказувати на предмет висміювання, можна – з прихованою метою, зі злістю. Тому серед комічного виокремлюють жанрові різновиди – гумор (анекдот, усмішка, гумореска, співомовка), сатира (байка).
- Назвіть різновиди комічного (гумор, сатира)
- Що таке гумор?
(Відображення смішного в характерах людей або в їхньому житті)
- Що таке сатира?
(Нищівне висміювання вад окремої людини або всього суспільства)
- Які ви знаєте жанри гумористичних творів?
(Анекдот, усмішка, гумореска, співомовка)
- А сатиричних творів? (Байка) А як називається людина, яка пише байки? (байкар).
БАЙКИ БУЛИ ВІДОМІ ЩЕ В СТАРОДАВНІЙ ГРЕЦІЇ. БАТЬКОМ ЛІТЕРАТУРНОЇ БАЙКИ НАЗИВАЮТЬ ЕЗОПА. ТОМУ ПРО АЛЕГОРИЧНУ МОВУ ЧАСТО ГОВОРЯТЬ «ЕЗОПОВА». У ПІЗНІШІ ЧАСИ БАЙКАР ФЕДР НАДАВ БАЙКАМ ЕЗОПА ВІРШОВАНОЇ ФОРМИ.
У ХVІІ СТ. ВІДОМИЙ ФРАНЦУЗЬКИЙ БАЙКАР ЖАН ДЕ ЛАФОНТЕН РОЗВИНУВ ЖАНР БАЙКИ, ЙОГО ПІДТРИМАВ НАЙВІДОМІШИЙ РОСІЙСЬКИЙ БАЙКАР ІВАН КРИЛОВ. В УКРАЇНІ ЖАНР БАЙКИ МАЄ ДАВНЮ І БАГАТУ ТРАДИЦІЮ. Ф.ПРОКОПОВИЧ, Г.КОНИСЬКИЙ БУЛИ АВТОРАМИ ПОВЧАЛЬНИХ БАЙОК В ПІДРУЧНИКАХ З РИТОРИКИ. ВИДАТНИЙ ФІЛОСОФ І ПРОСВІТИТЕЛЬ Г.СКОВОРОДА НАПИСАВ ЦИКЛ «БАЙКИ ХАРЬКОВСКІЯ». НОВЕ СЛОВО БУЛО МОВЛЕНЕ І БАЙКАРЯМИ П.ГУЛАКОМ-АРТЕМОВСЬКИМ, Л.БОРОВИКОВСЬКИМ, Є.ГРЕБІНКОЮ ТА Л.ГЛІБОВИМ.
БІОГРАФІЯ Л.ГЛІБОВА
Народився Леонід Глібов у селі Веселий Поділ на Полтавщині.
-- Батько, Іван Назарович, працював управителем маєтку поміщиків Родзянків.
Вони поважали його за розум, завжди радились з ним у всіх господарських
справах. Мати, Орина Гаврилівна, була освіченою і культурною жінкою, тому вона стала першою вчителькою Глібова.
У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим хлопчиком. Йому
подобалося все красиве, але найбільше він любив доглядати за квітами. Його
називали «королем квітів». Знайомі й родичі, вітаючись з ним, говорили: «Здоров будь, Льолику - квітчастий королику!»
-- Леонід Глібов полюбляв проводити час з бабою Одаркою. Вона читала йому
казки про тварин. Хлопчик настільки виразно уявляв собі риси та звички звірів, що йому, навіть, здавалося, нібито тварини насправді думають і говорять, що серед них теж є добрі і злі, бідні та багаті.
- В 13 років Леонід поступив до гімназії. Він дуже сумував за своїми рідними.
Всю тугу вилив у своєму першому вірші «Сон». Друзям-гімназистам вірш
сподобався. Учитель похвалив його і ще більше заохотив до написання віршів. Та через хворобу Леоніду прийшлося повернутися додому.
Глібов дуже любив дітей. Він певний час працював учителем історії та географії,ставився до своїх учнів з повагою. Для них писав твори під псевдонімом «Дідусь Кенир». Діти з нетерпінням чекали нових творів вчителя.
--Хвороба серця й астма підірвали здоровя Леоніда Івановича. Утративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою.
-- - Після себе Глібов залишив: байки, вірші, пісенно-ліричні твори, вірші-загадки, акровірші. Вони принесли йому славу. Видатного байкаря знають і люблять не тільки в Україні, а в багатьох країнах світу.
1. ЗАВДАННЯ
Виходячи з того, що основна ознака байки – алегоричність, знайдіть господаря вад людського характеру.
Осел нерозумність
Шкапа немічність
Цапи упевненість
Мавпа непосидючість
Заєць боягузтво
Лисиця хитрість
Щука хижість
А ЯКА Ж НАСПРАВДІ ЦЯ РИБА В ПРИРОДІ?
СЛОВО «ЩУКА» — ПРАСЛОВ’ЯНСЬКЕ. УТВОРЕНЕ ВІД «ЩУП» — ХУДЮЩИЙ. У ДІАЛЕКТНОМУ МОВЛЕННІ Є СЛОВО «ЩУПЛИЙ» — У ЗНАЧЕННІ «ТЕНДІТНИЙ». ЧЕРЕЗ ТЕ, ЩО ЦЯ РИБА ДОВГА, У ВОДІ ВОНА ЗДАЄТЬСЯ ХУДОЮ, ТОНКОЮ. ЩУКИ ДОСЯГАЮТЬ ЗАВДОВЖКИ ДО 1,5 М, А ВАГОЮ ДО 35 КГ. ЖИВУТЬ ВОНИ АЖ ДО ДВОХСОТ РОКІВ. ЦЯ РИБА-ХИЖАК ЖИВИТЬСЯ ІНШИМИ, МЕНШИМИ РИБАМИ, ЖАБАМИ, НАВІТЬ ПТАШЕНЯТАМИ. ПЛАВАЄ ДУЖЕ ШВИДКО.
ОТЖЕ, ЯКИЙ МИ МОЖЕМО ЗРОБИТИ ВИСНОВОК? ЩО УОСОБЛЮЄ ОБРАЗ ЩУКИ?
ЯК БАЧИМО, ЩУКА МОЖЕ УОСОБЛЮВАТИ ХИЖІСТЬ, ЗАЖЕРЛИВІСТЬ.
ЧИТАЮЧИ БАЙКУ, НАМ БУДУТЬ ТРАПЛЯТИСЯ НЕЗРОЗУМІЛІ СЛОВА. ЗВЕРНІТЬ УВАГУ НА НИХ:
БОМАГА – ПАПІР.
БУЦІМБИ – НІБИТО
ШАПЛИК – ПОСУДИНА З РУЧКАМИ ДЛЯ НОСІННЯ РІДИНИ.
НІКЧЕМНА - НІ НА ЩО НЕ ЗДАТНИЙ.
СТРЯПЧИЙ – ЗАХИСНИК ОБВИНУВАЧЕНОГО В СУДІ.
ЗАВСІДИ – ЗАЗВИЧАЙ.
ЩУПАЧОК – САМЕЦЬ ЩУКИ.
РІЧ ДЕРЖАТЬ – ПРОМОВЛЯТИ, ГОВОРИТИ.
ПРОСЛУХАЙТЕ БАЙКУ "ЩУКА":
ОБГОВОРЕННЯ ЗМІСТУ БАЙКИ ЗА ПИТАННЯМИ:
1.ВИЗНАЧТЕ ДІЙОВИХ ОСІБ БАЙКИ. (ДВА ОСЛИ, ШКАПА, ДВА ЦАПА, ЩУКА, ЛИСИЦЯ).
2.ЧИ БАЧИЛИ ВИ В ПРИРОДНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЇХ? ЩО ХАРАКТЕРНО ДЛЯ ЦИХ ІСТОТ?
ОСЕЛ – ВПЕРТИЙ, ЦАП – ВИСКОЧКА, ЩУКА – ЗАЖЕРЛИВА, ХИЖА ЛИСИЦЯ – ХИТРА.
3.ЧОМУ В ЗАГОЛОВКУ ТА ЗМІСТІ БАЙКИ НАЗВИ ЦИХ ТВАРИН ПИШУТЬСЯ З ВЕЛИКОЇ БУКВИ? (БО ЦЕ ДІЙОВІ ОСОБИ).
4.ЯКУ ШКОДУ ЗАПОДІЯЛА ЩУКА МЕШКАНЦЯМ СТАВКА? ЯК ПРО ЦЕ СКАЗАНО У БАЙЦІ? («ТОГО ЗАЇЛА В СМЕРТЬ, ДРУГОГО ОБІДРАЛА»).
5.ЯКИХ ЗУСИЛЬ БУЛО ДОКЛАДЕНО, ЩОБ СПІЙМАТИ ЩУКУ? (ГУРТОМ ДО СУДУ ПРИТАСКАЛИ, ХОЧА ЧУБИ Й МОКРЕНЬКІ СТАЛИ…)
6.ЗАЧИТАЙТЕ ОПИС СУДДІВ. ПРО ЩО ЦЕ СВІДЧИТЬ? (ЩО СКЛАД СУДУ БУВ ЛЕГКОВАЖНИЙ І БЕЗГЛУЗДИЙ).
7.ЩО ВАМ ВІДОМО ПРО СУД ЯК ЗАКОНОДАВЧИЙ ОРГАН ВЛАДИ?
(СУД — ОРГАН, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ПРАВОСУДДЯ У ФОРМІ РОЗГЛЯДУ І ВИРІШЕННЯ ЦИВІЛЬНИХ, КРИМІНАЛЬНИХ,ГОСПОДАРСЬКИХ, АДМІНІСТРАТИВНИХ І ІНШИХ КАТЕГОРІЙ СПРАВ У ВСТАНОВЛЕНОМУ ЗАКОНОМ КОНКРЕТНОЇ ДЕРЖАВИ ПРОЦЕСУАЛЬНОМУ ПОРЯДКУ.) СУДДІ, ПРОКУРОР, АДВОКАТ.
8.КИМ ВИСТУПАЛА ЛИСИЦЯ В СУДДІ? (АДВОКАТ)
9.ЩО ПРИСУДИЛИ СУДДІ ЩУЦІ? (ПОВІСИТИ).
10.ЯКІ ЗВ’ЯЗКИ МІЖ ЛИСИЦЕЮ ТА ЩУКОЮ?
(ЛИСИЦІ Й ШЛЕ — ТО ЩУПАЧКА,
ТО СОТЕНЬКУ КАРАСИКІВ ЖИВЕНЬКИХ
АБО ЛИНІВ ГАРНЕНЬКИХ)
10.ЧОМУ СУДДІ ПОСЛУХАЛИ ЛИСИЦЮ? (ТОМУ, ЩО НЕ ДІЯЛИ ВІДПОВІДНО ДО ЗАКОНУ)
11.А НАД КИМ БИ ВИ ЗДІЙСНИЛИ СУД У ТВОРІ? СВОЮ ДУМКУ ВМОТИВУЙТЕ.
ОТЖЕ, ТЕМА ТА ІДЕЯ БАЙКИ.
ТЕМА: ЗОБРАЖЕННЯ СУДУ (ЙОГО НЕСПРАВЕДЛИВІСТЬ І ЗАЛЕЖНІСТЬ ВІД ПАНІВНИХ КЛАСІВ) НАД ЩУКОЮ, ЯКА ЧИНИЛА РІЗНОМАНІТНУ ШКОДУ В СТАВКУ ЙОГО МЕШКАНЦЯМ І ОТРИМАЛА ВИРОК —ПОВЕРНУТИСЯ ЗНОВУ ДО РІЧКИ.
ІДЕЯ: ЗАСУДЖЕННЯ ДІЙ СУДОЧИНСТВА, ЇХ ЛЕГКОВАЖНІСТЬ, БЕЗГЛУЗДІСТЬ, А ЧЕРЕЗ ОБРАЗ ЛИСИЦІ — ПІДСТУПНОСТІ, ХИТРОСТІ, ХАБАРНИЦТВА.
ОСНОВНА ДУМКА: «ЯК НЕ МУДРУЙ, А ПРАВДИ НІДЕ ДІТИ. КІНЦІВ НЕ МОЖНА ПОХОВАТЬ…».
12.ЧОГО НАС УЧИТЬ ЦЯ БАЙКА? ЧИМ ВОНА АКТУАЛЬНА НА СЬОГОДНІ?
ОЧЕВИДНО, ЩО СУДДІ ПІД ВПЛИВОМ ХИТРОЇ ЛИСИЦІ (СТРЯПЧОГО) ПРИЙНЯЛИ АБСУРДНЕ РІШЕННЯ. СЛОВА З БАЙКИ ГЛІБОВА «І ЩУКУ КИНУЛИ У РІЧКУ…» СТАЛИ КРИЛАТИМИ. ЯКЩО ХОЧУТЬ СКАЗАТИ, ЩО КОГОСЬ ЗАМІСТЬ ПОКАРАННЯ ВИНАГОРОДИЛИ, ВЖИВАЮТЬ САМЕ ЦЕЙ В’ЇДЛИВИЙ ВИСЛІВ.
НЕСПРАВЕДЛИВИЙ ТОЙ СУД, ЯКИЙ ВИПРАВДОВУЄ ЖОРСТОКИХ ЗЛОЧИНЦІВ — ЗЛОДІЇВ ТА ВБИВЦЬ. У НЬОМУ ІСНУЄ КРУГОВА ПОРУКА ПРЕДСТАВНИКІВ ВЛАДИ, ЯКІ ПОСТІЙНО ПОРУШУЮТЬ ЗАКОНИ. СТРАШНО ЖИТИ В СУСПІЛЬСТВІ, У ЯКОМУ НЕМАЄ СПРАВЕДЛИВОСТІ.
— А ЯКУ БУДОВУ МАЄ БАЙКА? (ОПОВІДЬ ТА МОРАЛЬ)— ЯКОЇ ВАЖЛИВОЇ ОЗНАКИ БАЙКИ ТУТ НЕМАЄ? (МОРАЛІ)
ОТЖЕ, НА ОСНОВІ ОПОВІДНОЇ ЧАСТИНИ ЧИТАЧ САМ ДОХОДИТЬ ВИСНОВКУ.
У ДЕЯКИХ БАЙКАХ МОЖЕ І НЕ БУТИ ЧІТКО ВИЗНАЧЕНОЇ МОРАЛІ, ВОНА САМА ВИПЛИВАЄ З УСІХ ПОДІЙ ТА ВЧИНКІВ ПЕРСОНАЖІВ.
2. ЗАВДАННЯ:
ТО СОТЕНЬКУ КАРАСИКІВ ЖИВЕНЬКИХ
АБО ЛИНІВ ГАРНЕНЬКИХ)
— А ЯКУ БУДОВУ МАЄ БАЙКА? (ОПОВІДЬ ТА МОРАЛЬ)— ЯКОЇ ВАЖЛИВОЇ ОЗНАКИ БАЙКИ ТУТ НЕМАЄ? (МОРАЛІ)
ОТЖЕ, НА ОСНОВІ ОПОВІДНОЇ ЧАСТИНИ ЧИТАЧ САМ ДОХОДИТЬ ВИСНОВКУ.
У ДЕЯКИХ БАЙКАХ МОЖЕ І НЕ БУТИ ЧІТКО ВИЗНАЧЕНОЇ МОРАЛІ, ВОНА САМА ВИПЛИВАЄ З УСІХ ПОДІЙ ТА ВЧИНКІВ ПЕРСОНАЖІВ.
ВИВЧИТИ НАПАМ’ЯТЬ БАЙКУ «ЩУКА», СТ.218-219.
13 КВІТНЯ 2020 Р.
ТЕМА: ГУМОРИСТИЧНЕ І САТИРИЧНЕ ЗОБРАЖЕННЯ. ЖАНРОВА РІЗНОМАНІТНІСТЬ ГУМОРИСТИЧНИХ ТВОРІВ. РОЛЬ ГУМОРУ В ЖИТТІ УКРАЇНЦІВ.
УВАГА!
У ПІДРУЧНИКУ ЦЬОГО МАТЕРІАЛУ НЕМА!
ОПРАЦЮЙТЕ ПОДАНИЙ МАТЕРІАЛ ТА ЗАПИШІТЬ І ВИВЧІТЬ УСІ ТЕРМІНИ:
УСНО ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ:
• ЧОМУ І НАД ЧИМ СМІЄТЬСЯ ЛЮДИНА?
• ЯКИЙ БУВАЄ СМІХ?
(ДОБРОЗИЧЛИВИЙ, ЖОРСТОКИЙ, ГОСТРИЙ, ЗЛИЙ).
СЕРЕД КОМІЧНОГО МОЖНА ВИОКРЕМИТИ ЖАНРОВІ РІЗНОВИДИ – ГУМОР (АНЕКДОТ, УСМІШКА, ГУМОРЕСКА, СПІВОМОВКА) ТА САТИРА (БАЙКА)
• ЩО ВАМ ВІДОМО ПРО ТАКИЙ ВИД ЛІТЕРАТУРНОГО ЖАНРУ, ЯК АКРОВІРШ? (АКРОВІРШ - ВІРШ, В ЯКОМУ ПЕРШІ ЛІТЕРИ КОЖНОГО РЯДКА, ПРОЧИТУВАНІ ЗГОРИ ВНИЗ, УТВОРЮЮТЬ СЛОВО АБО РЕЧЕННЯ, НАЙЧАСТІШЕ — ІМ'Я ТОГО, КОМУ ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ АКРОВІРШ.)
НІЖНА, МИЛА І ГРАЙЛИВА,
А, БУВА, ЩО І ЛІНИВА.
ТАНЦЮВАТИ ВОНА ЛЮБИТЬ,
АСЮ КІШКУ ПРИГОЛУБИТЬ.
ЛЮБИТЬ ВІРШИКИ СКЛАДАТИ
ОХ, І ГАРНА, ЩО Й КАЗАТИ!
ЧЕРЕВИЧКИ МОДНІ МАЄ,
КАЗКИ БРАТИКУ ЧИТАЄ…
А СКАЖІТЬ, ХТО ЇЇ ЗНАЄ?
А, БУВА, ЩО І ЛІНИВА.
ТАНЦЮВАТИ ВОНА ЛЮБИТЬ,
АСЮ КІШКУ ПРИГОЛУБИТЬ.
ЛЮБИТЬ ВІРШИКИ СКЛАДАТИ
ОХ, І ГАРНА, ЩО Й КАЗАТИ!
ЧЕРЕВИЧКИ МОДНІ МАЄ,
КАЗКИ БРАТИКУ ЧИТАЄ…
А СКАЖІТЬ, ХТО ЇЇ ЗНАЄ?
Коментарі
Дописати коментар