Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Передмова

У збірнику розкриваються широкі можливості використання різноманітних форм і методів активізації знань учнів при проведенні диктантів, які сприятимуть ефективнішому засвоєнню вивченого,виробленню стійких умінь і навичок застосування їх на практиці, розвитку свідомого ставлення до праці, самостійності творчого мислення.
До збірника включено навчальні і контрольні диктанти. Мета навчальних диктантів – узагальнити і систематизувати все вивчене з тієї чи іншої теми і підготувати учнів до контрольних диктантів.
У збірнику вміщено різні за тематикою тексти, які дібрані таким чином, що дають можливість закріпити новий матеріал і повторити раніше вивчений.
Серед навчальних диктантів пропонуються вибіркові, попереджувальні, пояснювальні, словникові, розподільні, творчі, вільні, вибірково – розподільні, диктанти – завдання, диктанти – переклади, диктанти « Перевіряю себе», взаємоперевірні диктанти.
Словниковий диктант дає можливість потренуватись у правописі слів на окремі орфограми.
Попереджувальний диктант характеризується зясуванням відповідних орфограм та пунктограм  перед заміною тексту.
Пояснювальний диктант проводиться під час вивчення та закріплення навчального матеріалу і відрізняється від попереджувального тим, що пояснення правопису орфограм та пунктограм здійснюється після запису речення.
Коментований диктант використовується під час закріплення матеріалу, коли учні пишуть під диктовку вчителя, а один із учнів голосно пояснює складні випадки орфограм та пунктограм.
Творчий диктант і його різновид диктант - завдання має дві теми: удосконалення навичок правопису і розвитку мовлення учнів шляхом заміни одних граматичних норм іншими, пояснення форм і конструкцій, ужитих автором.
Вибірковий диктант полягає у вибірковому записуванні слів та речень без змін або зі змінами.
Вибірково – розподільчий диктант вимагає від учнів одночасно вибирати і розподіляти за групами вибрані слова, словосполучення, речення.
Диктант «Перевіряю себе», як і взаємоперевірний диктант, вимагає перевірки роботи у першому випадку – самим учнем, у другому - товаришем.
Диктант – переклад дає можливість вільно оволодіти рідною і російською мовами.
Вільний диктант вимагає від учня уміння виділити в тексті головне і записати своїми словами.
Для контрольних диктантів пропонуються тексти, в яких вивчені орфографічні та пунктуаційні правила представлені двома – трьома прикладами. Якщо диктант супроводжується завданням, обсяг його можна скоротити на 10 – 20 слів.
Матеріали збірника можна використовувати як в роботі на уроці, так і в індивідуальній роботі з учнями.

 Автор.


Повторення та узагальнення вивченого.
Словосполучення і речення, члени речення.
Звертання.
Вибірковий диктант.
З тексту випишіть словосполучення.
Любіть Україну.
Любіть Україну , як сонце любіть,
Як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
Любіть у годину негоди!..
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
(В. Сосюра)
Пояснювальний диктант.
У реченнях виділіть граматичну основу. Виділене речення розберіть за його членами.
Усі дружно взялися до роботи. Край саду рівненьким шнурочком вишикувалися кущики чорної смородини, аґрусу та малини. Біля хати діти посадили яблуню та дві горобини. Над берегом річки потягнувся вишняк.
                                                                                                                      (О. Зима)
Диктант з коментуванням.
1. Славетний Сагайдачний боронив тебе, Україно, від зазіхань поляків.2. Роде наш красний, роде наш прекрасний, не цураймося, признаваймося… 3. Вставай, Україно, вставай, виходь на дорогу свободи, де грає широкий Дунай, де ждуть європейські народи. 4. Ти постаєш в ясній основі як пісня, линеш, рідне слово, ти наше диво калинове, кохана материнська мово! 5. Сини мої, гайдамаки! Світ широкий , воля, - ідіть, сини, погуляйте, пошукайте долі.

Просте і складне речення.
Кома між простими  реченнями у складному.
Диктант – переклад.
Мы жили в деревне, перед окном у нас был луг, весь золотой от множества цветущих одуванчиков. Это было очень красиво. Все говорили: «Очень красиво! Луг – золотой». Однажды я рано встал удить рыбу и заметил, что луг был не золотой, а зеленый. Когда же я возвращался около полудня домой, луг был опять весь золотой.
( М. Пришвин)
Пояснювальний диктант.
1. Мене хвилюють долі твоїх, Україно, синів і дочок, які жили в далеку давнину і які живуть нині. 2. Йду заквітчаним рідним краєм, де буйний травень справляє своє вічне свято. 3. Щоб перейти у майбутнє справжніми українцями ми повинні збудувати духовний храм. 4. Щоб добре знати рідну мову, треба їй вчитися змалку до гробу, і в школі і поза школою, з книжок і від людей. 5. Хто вміє пошанувати свого батька й матір, той зрозуміє, яку пошану повинен він мати до рідної мови.
Лексика.
Вибірковий диктант.
Випишіть спочатку слова з прямими значенням, а потім – із переносним.
1.      Солодка ягода. Солодке життя. 2. Золотий перстень. Золоті слова. 3. Ідуть дощі. Ідуть діти. 4. Гіркий перець. Гірке життя. 5. Гримить грім. Гримить пісня. 6. Тепле повітря. Тепла зустріч. 7. Солодкий напій. Солодкий сон.

Творчий диктант.
І. Доберіть синоніми до поданий слів.
Гарний, іти, мудрий, високий, думати, прикрашати, безмежний.
ІІ. До поданих слів доберіть антоніми.
Веселий, щасливий, високо, літо, приїхати, маленький, війна, вгорі, починати, молодий, сухий, глибокий.
Контрольний диктант.
І. Жили ми в певній гармонії з силами природи. Зимою мерзли, літом смажились на сонці, восени місили грязь, а весною нас заливало водою, і хто цього не знає, не знає тієї радості і повноти життя. Весна пливла до нас з Десни. Тоді ніхто не чув про перетворення природи, і вода тоді текла куди і як попало. Часом Десна розливалась так пишно, що у воді потопали не тільки ліси й сінокоси. Цілі села тоді потопали, шукаючи собі порятунку. І тут починалась наша слава.
Як ми з батьком і дідом рятували людей, корів і коней, про це можна написати цілу книгу. Давно це діялось. Забув, кожного року, навесні повінь була така, якої ніхто, ані дід наш, ні дідова баба не знали.
( 119 слів)                                                                 ( За О. Довженком)
ІІ. Нема тепер уже таких річок. Як ти була колись, Десно, нема.
Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно, що згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав, почував себе невичерпно багатим і щедрим. Так багато дала ти мені подарунків на все життя.
Далека краю моя! Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м’яку, веселу, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах, слухав рибальських розмов на твоїх човнах і казання старих про давнину, що лічив у тобі зорі на перекинутому небі, що й досі, дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах.
( 105 слів)                                                                 ( За О. Довженком)
Лексикологія. Фразеологія.
Вибірковий диктант.
Випишіть загальновживані слова.
Уявимо ліс. Ліс у літку. Дерева нестерпно рвуться вгору. Щоб швидше напитися сонця. А внизу ростуть маленькі деревця. Кленочки. Дубочки. Берізки. Не всі вони стануть великими, бо їх затіняють високі дерева. Проте не всім малим деревцям це зашкодить вирости гінкими.
( І. Вихованець)
Розподільний диктант.
І. Запишіть слова в дві колонки: в першу – загальновживані, в другу – професійні.
Мати, олівець, скальпель, дерево, щипці, молоко, палуба, швидко, шлак, хліб, вода, обкатка, бужувати, зошит, операція, мартен.
ІІ. Випишіть спочатку загальновживані слова в одну колонку, а діалектні – в другу.
Син, файно, горіх, най, решето, доріжка, стежина, збанок, черниця, когут, перерва, літера, цеберка, гальмувати, плай, сік, шваблики.
Творчий диктант.
Підберіть до запозичених слів синоніми українською мовою.
Аргумент (доказ), алфавіт (абетка), дисципліна (порядок), експеримент (дослід), аналіз (розбір), афіша (оголошення), еволюція (розвиток), дефект (недолік), мемуари (спогади).

Словниковий диктант.
Кашне, лекція, директор, бюлетень, фотоательє, конгрес, бюджет, регламент, фізіологія, шосе, футбол, академія.

Контрольний диктант.
Із чим порівняти невичерпну кількість слів у мові? Одні з них помирають, але народжується безліч інших. Краще не скажеш, як сказано в мудрому східному афоризмі: «Якби море було чорнилом, то швидше висохло б море, ніж слова».
Скільки ж слів у сучасній українській мові? Задумливо не морщіть чола і заспокойтесь. На це питання не відповість ніхто: ні сивий академік, ні найталановитіший мовознавець, ні учитель, ні учень. Ніхто! Адже мова формується потягом віків. Кожне покоління збагачувало її і передавало цей неоціненний скарб нащадкам. Хіба можна порахувати всі слова сучасної української мови. Це загальновживані слова літературної мови, терміни різних наук, професіаналізми, діалектні та застарілі слова.
(102 слів)                                                                                          (І. Вихованець)
Словотвір. Орфографія.
Основні способи словотвору.
Словниковий диктант.
Запишіть слова, визначте спосіб творення.
Приазовський, водний, озерце, морський, переїзд, підводний, прикордонний, лісосмуга, кінотеатр, хлібозавод, мореплавець, криголам, юннат.
Творчий диктант.
І. Від поданих слів утворіть слова безсуфіксним способом.
Молодий, стукати, бігати, зелений, пересувати, доповідати, молотити, гуркотіти, шуміти, далекий, рухати, наказувати, синій.
ІІ. Утворіть слова способом складання.
Багато поверхів; залізо бетон; кислий, солодкий; шість томів; яскравий, червоний; десять тон; добра якість.
Диктант – переклад.
Счастье, подснежник, прекрасный, яркий, писатель, лесник, учительница, перелистать, птичка, отважный, садовник.

Найголовніші випадки  чергування приголосних звуків.
Словниковий диктант.
Товариський, назаський, одеський, студентський, молочний, птаство, наймитський, рекрутський, чумацький, яєчний, туристський, сонячний, боягузтво, Сумщина.
Диктант – переклад.
Парижский, воронежский, закавказский, ладожский, рижский, чешский, казанский, рыбацкий, волжский.
Творчий диктант.
Відподаних іменників утворіть за допомогою суфікса  - ськ (ий) прикметники.
Латиш, турист, студент, Онега, Прага, Рига, Золотоноша, Чернігів, Брест, Львів, Запоріжжя, Миколаїв, Вінниця.
Складні слова.
Словниковий диктант.
Білосніжний, краєзнавчий, землероб, овочесховище, життєрадісний, пів – Європи, півогірка, пів’яблука, півдороги, пів’ями, пів-Москви.



Творчий диктант.
Від поданих слів утворіть складні слова. Поясніть значення та написання цих слів.
Життя, здатний; багато поверх; карий, око; шість, струна; сім, тонна; картопля, сажати; перший, черга; вода, гнати, електричний, лампа; зуб, гострий.

Контрольні диктанти.
І. Недалеко від Богуслава, коло Росі, в довгому покрученому яру розкинулось село Семигори. Яр в’ється гадюкою між крутими горами, між зеленими терасами, од яру на всі боки  розбіглись, неначе гілки дерева, глибокі рукави й поховались десь далеко в густих лісах. На дні довгого яру, блищать рядками ставочки в очеретах, в осоці, зеленіють левади. Греблі осаджені столітніми вербами. В глибокому яру ніби в’ється оксамитовий зелений пояс, на котрому блистять ніби вправлені в зелену оправу прикраси з срібла. Два рядки білих хат попід горами біліють, неначе два рядки білих перлів на зеленому поясі. Коло хат зеленіють густі старі садки.
(95слів)                                                                     ( І. Нечуй – Левицький)
ІІ. Дівчина одбігла трохи і собі стала. Озирнулась, глянула на нього веселими очима, усміхнулась свіжим, молодим личком. Тут її краще розгледів парубок. Чорне кучеряве волосся, заквітчане польовими квітами, чудовно вилося коло білого чола; тоненькі пасма того чорного, аж повисмикуваного, хмелю спадали на біле, рум’яне личко, як яблучко наливчате, очі оксамитові, чорні, - здається, сам огонь говорив ними… Дві чорні брови, мов чорні п’явки, повпивалися над очима, злегенька прикритими довгими віями. Сама – невеличка, метка й жвава, з веселою усмішкою на виду, вона так і вабила до себе. Зелена бойова керсетка з червоними мушками, червона в букетах спідниця, на шиї дорогі коралі, хрести, золоті дукати – усе гарно пристало до хорошої дівоцької вроди.
(109 слів)                                                                                          ( П. Мирний)
Морфологія.
Іменник.
Іменник як частина мови.
Вибірковий диктант.
Випишіть в одну колонку іменники, що означають назви істот, а в другу – назви неістот.
Квітка, хлопчик, теля, сніг, клен, гавкання, радість, Олена, комаха, олень, мати, роса, щастя, донька, черепаха, дощ, сонце, брат, кошеня, дерево, бабуся, горобець, ходіння, рівнина.
Пояснювальний диктант.
Сад цвіте.
Будуть яблука і сливи,
Бо цвіте наш сад.
Не періщ ти квітів, зливо,
Не чіпай їх, град!
Грій їх, сонечко, і зрідка,
Дощик, поливай!
А ти, бджілонько, на квітку
Все частіш сідай!
                                                                       (С. Шушкевич)
Загальні і власні назви.
Словниковий диктант.
І. Міністр освіти України, богиня Венера, корова Лиска, собака Сірко, Велика Ведмедиця, Юпітер, комета Галлея, бульвар Тараса Шевченка, Андріївський узвіз, Кавказький хребет, Волинська область.
ІІ. Слобожанщина, Краснодарський край, річка Дунай, озеро Байкал, поема             « Енеїда», журнал «Березіль», газета «Голос України», Печерська лавра, Михайлівська церква, Софіївський собор, Володимир Великий, Новий рік, День учителя.
Творчий диктант.
Додайте до загальних назв власні назви. Поясніть їх написання.
Місто…,площа…, річка…, книга…,вулиця…,журнал…, сізіря…,бог…, гори…,кінофільм.
Рід, число іменників.
Диктант – завдання.
Визначте рід іменників.
Клен, мати, шоколад, осика, роса, тюлень, батько, четвер, плакса, роззява, радість, дощ, вікно, сонце, сум.
Розподільний диктант.
Запишіть іменники у дві колонки: ті, що вживаються тільки в однині,- в першу, а ті, що вживаються лише в множині, - в другу.
Окуляри, грубить, ворота, пахощі, молоко, ясла, чорнило, Суми, Карпати, Ворскла, ножиці, Кириківка, читання, ходіння, цемент, горе, Саяни, коноплі, граблі, небо, сетро, сіни, писання.
Диктант – переклад.
І. Летопись, запись, ярмарка, адрес, тополь, шатер, боль, степь, Сибирь, цепь, жизнь, мужество, свет, карман.
ІІ Длинные волосы, жидкие белила, фиолетовые чернила, целые сутки, настольные часы, новая мебель, высокая конопля.
Диктант - завдання.
Складіть речення з іменниками спільного роду так, щоб можна було визначити рід – чоловічий чи жіночий.
Роззява, листоноша, плакса, роботяга.
Відмінки іменників.
Коментований диктант.
Визначте відмінок кожного іменника.
В садку лежав глибокий сніг. Якимові ноги, взуті в глибокі чоботи, глибоко поринали в сніг і лишали за собою цілу низку ямок. Василько то стрибав у ті ямки, то розгортав ногами білий пухкий сніг. Чорні, голі дерева стояли в садку, настовбурчившись замерзлими гілочками, і, наче мертві, не ворушилися од вітру.
                                                                       ( М. Коцюбинський)
Диктант «Перевіряю себе».
Визначте відмінок та синтаксичну роль іменників.
Він прокинувся й нащулив вуха: у вогкому струмені вітру долинав сухий, різкуватий звук. Звук летів знизу, від річки. Лось звівся, тепер його постать чітко вимальовувалася в удосвітніх сутінках. Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесено листя.
                                                                                                                      ( Є. Гуцало)
Відмінювання іменників. Поділ іменників на відміни й групи.
Диктант – завдання.
Запишіть слова і визначте відміни.
Життя, сонце, вода, олівець, пташеня, дуб, літо, піч, людина, Василь, імя, криниця, табір, гусеня, сирота, пальто, земля, Микола, зелень, річ, молоко, люстерко, холод, вітер, стіна.

Словниковий диктант.
Тінню, річчю, зеленню, відданістю, біллю, матір’ю, ніччю, вірністю, величчю, розкішшю, блакиттю, сміливістю.
Творчі диктанти.
І. Від поданих іменників утворіть форму родового відмінка однини.
Межа, тиша, суша, літо, казка, кущ, пташка, осінь, калюжа, плече, учень, стаття.
ІІ. Від поданих іменників утворіть форму орудного відмінка однини.
Сімя, мати, гречка, груша, ноша, сажа, каша, мрія, каченя, суддя, галузка, чай.
ІІІ. Від поданих іменників утворіть кличну форму.
Земля, брат, край, Батьківщина, Україна, Юрій, Олена Сергіївна, Василь Іванович, Марія, друг, сестра, батько, світ, Тетяна.
Незмінювані іменники.
Словниковий диктант.
І. Таксі, кашне, Сочі, шосе, Дюма, шимпанзе, какаду, колібрі, колібрі, пюре, трюмо, доміно, казино, меню, фото, фортепіано, Гюго, депо.
ІІ. Фламінго, Баку, метро, бюро, авто, купе, рагу, досьє, Сіракузи, конферансьє, ательє, Голсуорсі, монпансьє, фойє, кенгуру, поні, леді, пані.
Творчий диктант.
Доберіть до поданих іменників іншомовного походження прикметники. Запишіть і визначте рід.
Метро, турне, Сочі, таксі, портмоне, муліне, колібрі, кенгуру, кашне, ательє, піаніно.
Особливості творення іменників.
Словниковий диктант із завданням.
Визначте способи творення іменників.
Ручка, лісочок, Прикарпаття, блакить, зелень, Сумщина, садівництво, колосочок, пролісок, чорнослив, лісопарк, хмаронька, черговий (учень), ланкова.
Творчий диктант.
За допомогою суфіксів – інн (я), - енн(я) утворіть іменники зі збірним значенням, поставте наголоси, відділіть суфікси.
Носити, говорити, шелестіти, пояснювати, прясти, горіти, мести, ходити, творити, передбачити, шарудіти, вивчити, зауважити, косити.
Правопис іменників.
Не з іменниками.
Словниковий диктант.
Неволя, небезпека, неслух, нероба, невіглас, недотепа, неприязнь, нещастя, незнання, небога, небіжчик, невістка, невільник, ненависть, негода, не друг, а ворог, не щастя, а горе.
Пояснювальний диктант.
1. Перемагайте труднощі досвідом, а небезпеку розумом. 2. Згода будує, а незгода руйнує.3. Бракороб і нероба – одна хвороба.4. Не одежа красить чоловіка, а добрі діла.5. На вовка неслава, а їсть овець Сава.
Написання й відмінювання чоловічих і жіночих прізвищ імен по батькові.
Творчий диктант.
Від поданих імен утворіть чоловічі та жіночі імена по батькові.
Сергій, Архип, Степан, Григорій, Остап, Віталій, Юрій, Максим, Пилип, Василь, Владислав, Гнат.

Диктант – переклад.
Людмила Петровна, Мария Степановна, Николай Алексеевич, Валентина Васильевна, Петр Ильич, Лариса Михайловна, Надежда Юрьевна, Геннадий Иванович, Юрий Андреевич.

Контрольні диктанти.
1. Чернігів! Місто дитинства! Найстародавніше і найпишніше після Києва місто на Русі!
Хіба можна забути голубу Десну і мальовничі горби по її правому березі? А Задесення – з протоками, озерами, заростями очеретів, верболозу, вільхи, де так гарно ловилася риба і кишіло птаство! А скільки було радощів від походів та поїздок на курган княжни Чорної, на Чорну могилу, в Єлецький монастир, на Болдині гори, до Гульбища та Троїцького монастиря, та ще далі – до Святого Гаю, де кажуть, стояв колись бог грому Перун…
В пам’яті також могутні вали города і дитинця княжні кам’яні хороми, величний Спальний Собор,загородній княжий двір на Любецькій дорозі, багаті боярські отчини і потемнілі хатини ремісників, смердів, закупів…
Все було там нове й цікаве, тому й закарбувалося в пам’яті назавжди.
(119 слів)                                                                              ( В. Малик)

ІІ. Невесела у Шевченка зимою та восени хата – стоїть край села, як примара, найгірша, мабуть у всьому селі: кривобока, стара, стіни повигинались, солома на покрівлі потемніла, потрухла, мохом узялася, почорнів од диму вивід, од вітру порозлазилась, дірки світять голими латами. А прийде весна , зацвіте садок за хатою, рясна яблуня коло хати, промете Катря під вікнами півники та барвінок, і хата як хата – суму мов не було того… Сад темний, густий, бур’янами зарослий. За садом ховалось сонце. Після першого гарного квітневого дня плинув теплий, тихий вітер. Над хатою зійшла тепла вечірня зоря, заграла золотом в яблуневому цвіті, тихим, рожевим, у білій на стіні глині. Вперше по весні білоголова Шевченкова родина розташувалась вечеряти під яблунею надворі.
(113 слів)                                                                  ( С. Васильченко)

ІІІ. Раз над Києвом стояла чудова весняна ніч… Повний місяць дивився в синій, гладенький, як дзеркало Дніпро. Небо було ясне й синє. На заході, над чорною смугою лісу й гір небо блищало дуже пізнім рум’яним вечором. Було ясно, як удень. На Братській церкві можна було читати золоті написи на стінах. Повітря було тихе, запашне. Здається, не тіло, а сама душа ним дихала. На серці ставало легко, на душі – спокійно. Розум засипав над великою красою природи, зате не прокидалась фантазія навіть у черствій твердій душі. Співуча душа заливалась піснею по-солов’їному , поетична душа марила тисячею пишних картин. Вся природа з небом і землею, з водою, квітами, лісами й горами здавалась однією піснею, однією гармонією.
(111 слів)                                                      ( І. Нечуй – Левицький)

ІV. Уперше в житті пізнав я радість дослідника невідомих країн. Острів був безлюдний. Люди, що приїхали зі мною, лишилися позаду, і я міг зустріти тільки диких звірів та птахів. Обережно пробирався я між деревами. Під ногами росли якісь дивні, невідомі мені квіти.
То тут, то там я зустрічав змій. Одна з них підвела голову з розколини і засичала на мене з шумом, що нагадував тріскотіння дзиґи. А в мене й гадки не було, що це знаменита гримуча змія, укус якої смертельний.
Нарешті я потрапив у хащу дерев, схожих на дуби. Пізніше я довідався, що їх називають вічнозеленими дубами. Вони росли на піску, дуже низькі, наче кущі тернику, з кривулястими вітами й густою шапкою листя.
(115 слів)                                                                  ( З англ. Переклав Ю. Корецький)
            V.  Уночі була гроза, а ранок видався ясний на диво. Небо чисте, лагідне – лагідне, що, дивлячись на нього, мимохіть осміхнешся. Сонце веселе, тепле, бадьоре. На бур’янах рясніли блискучими діамантами краплі нічного дощу, світились, як із золота ковані, листочки глухої кропиви, круто пахли високі буйні ромашки, і дух його мішався з вранішнім димом, що викочувався клубками із бовдура в сусідній хаті.
            Рипнули вуличні в школі двері, і на поріг знову вийшов хлопець. Озирнувшись навкруги, чи ніхто не дивиться, він швиденько шуснув протоптаною стежкою в бур’яни. Стежка була покрученою, проте хлопець ішов повною ходою, пригинаючись і струшуючи собі на шию й голову запашну, уже нагріту росу. В гущавині лежало кілька потрухлих колодок. Колись їх вивезли сюди на огорожі, та так, мабуть , і забули.
            (119 слів)                                                                                          ( С. Васильченко)



Прикметник
Прикметник: загальне значення,
морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Вибірковий диктант.
Випишіть прикметники. Поясніть роль прикметників у реченні.
Грицько вибіг з хати веселий, радий. Батько оце тільки вернувся з міста і привіз йому дві цукерки і великого-великого бублика, такого великого та товстого, що, мабуть, він був більший від Грицькової голови. А проте, може, Грицькові тільки здавалося, що бублик такий великий, бо хлопець так нечасто їв бублики, і все маленькі.
                                                                                                                      ( За Б. Грінченком)
Творчий диктант.
Доберіть до поданих прикметників антоніми і складіть з ними 2-3 речення.
Високий,глибокий, рівний, чорний, темний, великий, кислий, зимовий, старий, сильний, чесний, новий.
Словниковий диктант.
 Світлий, блідо-рожевий, дерев’яний, залізобетонний, пташиний, ніжний, жовтогарячий, військовий, журавлиний, морський, перепелиний, маленький, літній, росяний, малина.
Диктант – переклад.
Выд зимой в тихий, морозный день в поле или в лес и посмотри кругом себя, и послушай: везде снег, реки замерзли, сухие травки, торчат из-под снега, деревья стоят голые, ничто не шевелиться.
( Л. Толстой)
Якісні, відносні та присвійні прикметники.
Диктант - завдання.
Від поданих іменників утворіть присвійні прикметники чоловічого й жіночого родів.
Батько, Микола, сестра, Ольга, Марія, Юрій, Аркадій, сторож, учитель, брат, сестра, мати, учень, директор.
Розподільчий диктант.
Запишіть прикметники у три колонки: у першу – якісні, і другу – відносні, у третю – присвійні.
Веселий, меткий, батьківський, заячий, батьків, довірливий, лисяча, чаїний, ніжний, красивий, дерев’яний, перепелиний, довгий, літній, вечірній, рожевий, журавлиний, вовчий, залізний.
Вибірковий диктант.
Випишіть прикметники і з’ясуйте, які вони за значенням.
1.         На галявині виріс дуб
І корою зашкаруб,
Розгорнув крислаті віти,
А на них дубові діти.
2.         Зненацька попереду де й не взялися
З – попід лопуха капловухого листя,
Три дружні мурахи, такі ж, як вона,
ри подруги вірні чи рідні сестриці,
Невтомні, меткі лісові трудівниці,
Біжать, ніби чують: їх жде дивина.
( В. Кочевський)
Словниковий диктант.
Тонкий, художній, письменницький, сільський, блакитний, темно – синій, солодкуватий, присадибний, вельможний, сміливий, небесний, гарячий, сліпучий, яскраво – червоний.
Ступені порівняння якісних прикметників.
Диктант – завдання.
І.         Утворіть просту і складну форми вищого ступеня в родовому відмінку.
Складіть з ними словосполучення.
Тонкий, веселий, ясний, широкий, міцний, сильний, глибокий, сумний.
ІІ.        Утворіть форми найвищого ступеня. Запишіть, ставлячи знак наголосу.
Красивий, високий, сміливий, милий, кислий, тихий, приємний, важкий, ніжний, мудрий.
Диктант « Перевіряю себе».
1. Що в світі найсильніше, найпрудкіше, наймиліше. (Земля, думка, сон). 2. Коли люди до тебе добрі, то ти будь ще добріший. 3. Правда світліша за сонце. 4.Чим більше науки, тим розумніша голова і довші руки. 5. Найбільше багатство – здоров’я.
Прикметники тверді і м’якої груп.
Словниковий диктант.
Глибокий, синій, дешевий, знаний, журливий, братній, люблячий, сміливий,гарніший, відомий, нічний, задумливий, літній.
Розподільчий диктант.
Запишіть прикметники у дві колонки: у першу – твердої групи, у другу – м’якої групи.
Чистий, залізний, осінній, вечірній, дружній, замріяний, літній, меткий, чарівний, живий, безтурботний, сміливий, пізній, ранній, самотній, спокійний.
Диктант – переклад.
Разноцветный, известный, желтый, искренний, веселый, настоящий, нежный, странный, решительный, серебряный.
Творення прикметників.
Словниковий диктант.
Маріїн, Ольжин, малесенький, солов’їний, чистісінький, веселенький, братів, материн, материн, пташиний, журавлиний, Юріїв, березневий, вербовий.
Розподільний диктант.
Запишіть прикметники у дві колонки: у першу – з суфіксом  - ев, у другу – ов.
Березневий, столовий, овочевий, грушевий, ясеновий, дубовий, дощовий, вересневий, квітневий, річковий, степовий, польовий.
Диктант – завдання.
Виділіть суфікси у прийменниках.
Гарнесенький, дрібнюсінький, малюсінький, ріднесенький, яснесенький, величезний, старезний, злючий, білуватий, сіруватий, низенький.

Правопис прикметників.
Не з прикметниками.
Немалий, немічний, недорогий, невідомий, нещасний, незмінний, несправедливий, невиданий, неповторний; не високий, а низький; не веселий, а сумний; не кислий, а солодкий.
Пояснювальний диктант.
1.      Над нами небо неозоре,
Над нами дах струнких верхів,
Над нами віддихом глибоким,
Парують оліїсті пні.
            2. Мене привабив невисокий на зріст ясноокий юнак з симпатичним, розумним обличчям. 3. Тече річка невеличка з вишневого саду. 4. Питай не старого, а бувалого. 5. Повозка котилася не битим шляхом, а травою.


Написання – н і – нн – у прикметниках.
Словниковий диктант.
Віконний, річний, телефонний, дружний, пташиний, солов’їний, дерев’яний, олов’яний, незліченний, несказанний, незрівнянний, неоціненний.
Диктант - переклад.
Неизменный, зависимый, гусиный, туманный, кожаный, летний, октябрьский, тыквенный, ветреный, земляничный, мирный, стеклянный, зеленый, вольный.
Творчий диктант.
Від кожного першого іменника в поданих парах слів утворіть прикметник і запишіть.
  1. Стіна, годинник. 2. Весна, канікули. 3. Ніч, зміна. 4. Честь, хлопчик.
5.Телефон, дзвінок. 6. Термін, розмова.7. Дерево, ложка. 8. Сон, дитина.
9.Осінь, день. 10. Голуб, гніздо.

Написання складних прикметників разом і через дефіс.
Словниковий диктант.
Червоногарячий, сіроокий, фізико – математичний, яскраво – червоний, дев’ятиповерховий, північно – східний, жовтогарячий, народнопоетичний, сліпучо – білий, різнокольоровий, густолистий, синьо – зелений, м'ясо – молочний, багаторічний.
Творчий диктант.
Утворіть складні прикметники. Доберіть до них іменників.
Чорний, білий; російський, український; темний, червоний; три, роки; сім, струна; п’ять, поверх; десять, місяць; карий, око; кислий, солодкий; прозорий, блакитний; південь, схід.
Диктант – переклад.
Многоэтажный, разноцветный, нежно – розовый, яйцеобразный, длинноногий, світло –волосый, железнодорожный, ярко- зеленый, психолого – педагогический, белоснежный, северо – западный, бледно – голубый.
Диктант – взаємоперевірка.
1. Караван гостроносих човнів на чолі з яхтою лине назустріч сонцю.2. Світить повновидий місяць. 3. Густо – синє,аж чорне небо низько висіло над головою.4. По мілководді скрізь розляглося широколисте латаття.5. За вікнами куріла сірувато – біла снігова круговерть.6. Беру оберемок проміння жовто – пухкої кульбаби, стелю і лягаю. 7. Матінка – земля тепер уже надовго входила в своє сніжно – морозяне владарювання…


Написання прізвищ прикметникової форми.

Диктант – переклад.
Некрасов, Тургенев, Шишкин, Киселев, Исаев, Петров, Чичиков, Онегин, Николаев, Ковалев, Вернаев, Князев, Гордеев, Иванов, Степанов.

Словниковий диктант.
Ізмаїлов, Воробйов, Озеров, Голубєв, Зверєв, Корольов, Артемов, Федоров, Лихачов, Нікітін, Борисов, Ільїн, Бугайов, Федін, Копачов, Верьовкін, Виноградов, Гур’їн.

Диктант - переклад.
1. В школьнуюбиблиотеку поступили произведения Достоевского, Щипачева, Лермонтова, Андреева и других писателей. 2. Читали ли вы сочинения, Чехоа, Ершова, Бестужева? 3. Пугачев, Буланин, Разин – предводители антикрепоснических восстаний.


Контрольні диктанти.
1. За річкою Мерлан, притокою Ворский, починалася ніким незаселена нічийна земля. Буйні трави, буряни та ковила котили по неозорій рівнині зелено – сріблясті хвилі. Золоте сонце, встаючи щоранку на сході, вітало руське військо ласкавою усмішкою і верстало по небу далі свою одвічну путь. В розпеченому повітрі стояв густий дух чебрецю та полину, бентежив серця воїв близькою небезпекою що чикала на них за синім небокраєм.
Ігор з братією та воєводами їхав попереду, не спускаючи з ока сторожу, яка ледь мріяла вдалині. Спека зморила всіх, розмовляти не хотілося. Кожен був заглиблений у власні думки та спомини.
Ігор думав про одержаний на передодні походу лист від галицького князя Ярослава.
                  (103 слова)                                                    ( В. Малик).

Жили осінь, жили і зиму, мов краї невідомі в  своїй школі, як у ковчезі перепливали. Під вікнами мінялися береги. Були вони ясні й смутні з золотими листопадами, із заходами огняно-червоними з листу осіннього помережані. Перший випав сніг. Попливли діамантовими зорями, білими інеями при місяці, під морози співучі. Далі стали.  Мело, вікна снігом замітало, куріли скрізь гребені, як білі вулкани.
Аж ось знагла все рушило навкруги й загуло. В маленькі дзвіночки вдарили струмки, застугоніли потоки, разом, як по змові, ревнули бескеття, провалля, греблі, розлилися данаями води. Де що було прибитого, де що снігами та морозами задавленого – все оживало, чепурилося, раділо. Лани, левади, сади зеленими пожарами спалахували,пирскнули скрізь іскрами синьоцвіту.
(109 слів)                                                                     ( За С. Васильченком)

ІІІ.                                            Деревій.
Якщо ви гарячої літньої днини, коли й вітерець не шелесне, стомитесь у дорозі та присядете десь на горбку відпочити, то відразу вдихнете гіркувато-приємний освіжаючий дух деревію, що тут таки довкруж  розсипав свої білі щитоподібні суцвіття на високих і міцних внизу брунатних стеблах. Коли ж помнете в долонях один такий щиток або потрете візерунчаті листки і глибоко вдихнете бальзамовий запах, то відчуєте, як стало вам легко, приємно, як прибувають сили. Ось ви вже й готові бадьоріше  продовжувати свою путь.
Ця багаторічна трав’яниста рослина  надзвичайно поширена по всій Україні. Деревій можна знайти практично скрізь: у лісах і чагарниках, на галявинах і узліссях, на вкритих травою степових схилах і на високих берегах річок, в низинах і байраках, попід парканами і вздовж доріг, у лісосмугах і на сухих луках.
(125 слів)                                                                     ( Л. Павленко)

ІV. Уже панувала осінь. Була суха, прозора, але холоднава година. Тихо котила річка свої чисті, ледь зеленуваті хвилі, звиваючись гадюкою між крутими чорноземними пагорбами на всьому просторі лугів, а береги вздовж річки охоронялися пролісами та прикрашалися пишними очеретами. Глибоке річище улітку, й узимку заповнювала плинна вода. Вона так дивно в’юниться в лісових хащах, що майже під прямим кутом виникає серед лісу та очерету й непомітно щезає у крутосхилах урвистих берегів і в царстві трав і квітів рясних луків. Ця річка багата на рибу, славиться озерами, віковічними лісами, луговою зеленню, розкішними болотами. Тут немає навіть жодної верстви такої місцини,дебвона плинула рівним струменем, скрізь закрути й вибоїни.
(108 слів)                                                                     ( За Д. Яворницьким)






Числівник.
Числівник: загальне значення,
морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Словниковий диктант.
П’ять, дев’ять, дев’ятнадцять, шістнадцять, п’ятдесят, сьомий, одинадцятий, сорок чотири, триста шістдесят вісім, двадцять п’ять, одна тисяча вісімсот дев’яносто сім, другий, восьмий, тридцять шостий, сімдесят перший.  
Пояснювальний диктант.
Запишіть загадки, розгадайте їх. Визначте синтаксичну роль числівників.
1.              Жив один батько і тисячі синів має, всім шапки справляє, а собі не має. ( Дуб і жолуді). 2. Під однією шапкою чотири брати стоять. (Стіл). 3. Два кільця, два кінця, посередині цвях. (Ножиці). 4. Чотири роги, два черевця. ( Подушка). 5. Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник). 6. Реве віл на сто гір, на сто кроків, на сто потоків. (Грім). 7. Що то за птах, що на вісьмох ногах? (Комар).
2.               
Числівники кількісні і порядкові.
Розподільний диктант.
Випишіть числівників у дві колонки: в першу – кількісні, а в другу – порядкові.
Десятий, п’ятеро, одна третя, другий, кільканадцять, три сьомих, тисячний, четвірко, п’яти, сорок, двоє, перший, дев’ятнадцятий, триста, мільйон, двохсотий, четвертий, дві пятих.
Диктант- переклад.
Девять, тремя, пятью, шестеро, одна третья, четыреста, пятьдесят, миллион, миллиард, второй, одна шестая, шестнадцать, восемьсот, тысячный, двое, трое, одиннадцатью.
Творчий диктант.
І. Від поданих кількісних числівників утворіть порядкові.
Два, сорок, три, чотири, мільйон, тридцять три, дванадцять, тисяча дев’ятсот сімдесят чотири.
ІІ. Запишіть, виправляючи помилки.
Три дівчата, чотири окуляри, сім сани, вісім коні, десять воріт, двадцять гусенят, сто п'ятнадцять телят.
Відмінювання числівників.
Диктант – завдання.
І. Запишіть числа 3,5,9, 10, 12 словами. Поставте числівник в родовому та орудному відмінках.
ІІ. Провідміняйте числівники: четверо, сім, десять, двадцять, сорок перший.
ІІІ. Провідміняйте збірні числівники разом  з іменниками.
Троє пташенят, п’ятеро курчат, семеро телят, десятеро гусенят.
ІV. Перепишіть. Слова, що в дужечках, поставлять в потрібному відмінку.
1. Чотири фронти рухалися на захід (чотири)  залізними потоками. 2. Після (три) років служби Іван почувався у висілку ще не зовсім своїм. 3.(Одна) рукою в долоні не заплещеш. 4. Ото їдуть з ярмарку (два) господарів. 5. Прибула машина з (сім) робітниками. 6. (Сорок) гривнями тут не обійтись. 7. Диплом видано (сто десять) випускнику.
Пояснювальний диктант.
1. Тисячу років тому видатний медик Авіценна заповідав своїм учням: «Три знаряддя є у лікаря – слово, рослина, ніж». 2. Примірник першої рукописної газети «Куранти» , який дійшов до нас, датований 1621 роком. 3. Минуло кілька днів.4. Завтра замість одного два оберемки кроликам віднесемо. 5. Так здружилися далекі одна від одної тварини – собакай ворона. 6. Тепер тому дубові понад шістсот вісімдесят років.


Контрольні диктанти.

І.                                 Гетьман Сагайдачний.
            Особливо вдалими були походи запорозьких козаків за часів гетьманування Петра Канашевича – Сагайдачного. Народився він у Галичині. Як свідчить герб на древній гравюрі, походив з дрібного шляхетського православного роду. Вчився в Острозькій школі, а згодом вступив до козацького війська. Тисяча шістсот дванадцять року козаки під його командуванням вийшли в море і ударили по Чорноморському узбережжю Туреччини. Не менш успішним був похід 1641 року. Дві тисячі козаків на своїх чайках дійшли до Анатолії й розгромили Синоп, де звільнили всіх невільників. Туреччині було завдано збитків на сорок мільйонів золотих.
            ( 87 слів)                                                                   (Р. Ратушний)
ІІ.                               Софійський собор.
            Мозаїки Софії Київської – перлина світового мистецтва. Над ними працювала артіль з 8 художників. Один майстер за робочий день  міг викласти смальтою від 1,36 до 3,75 квадратного метра площі. Всі 640 м2 були заповнені мозаїками упродовж трьох років.
            Барви київських мозаїк  - це одне з тих див, яке захоплювало тих, хто по-справжньому цінує прекрасне. Рідко який художник будь-коли домагався такої казково-багатої розмаїтої палітри тонів і відтінків, як мозаїсти часів Ярослава Мудрого.
            У смальті синього ультрафіолетового кольору можна розрізнити 9 відтінків – від темно-синього до блакитного. У смальті синього кольору їх 5. А синій колір індиго має 7 відтінків. Група зелених кольорів нараховує 35 відтінків! Всього ж у київських мозаїках
18 основних кольорів  з 143 відтінками. Окрему групу становлять золоті і срібні смальти 25 відтінків – всього 168. Але майстерність не лише у кольорах.
            ( 140 слів)                                                                 (Д. Степовик)
ІІІ.                                                     Соняшник.
            Науково доведено: соняшникова олія за поживністю та завоюваністю перевищує всі інші рослинні жири. А за енергетичним балансом – білки і вуглеводи. Вагова одиниця цього продукту за поживністю дорівнює восьми ваговим одиницям картоплі, чотирьом – хліба, двом-трьом – цукру. За вмістом необхідних для людського організму речовин та їх  біологічною активністю переважають тваринні жири, навіть вершкове масло.
            Гектар посівів соняшнику при врожайності 25 ц дає олії 12ц , сироту 8ц, близько 25-30 кг меду.
            До нас соняшник потрапив із Нідерландів у Х ІІ столітті. Його з любов’ю висівали біля хати як декоративну окрасу, і лише пізніше – для їжі, насамперед для одержання смачного насіння.
            ( 100 слів)                                                                 (М. Іншин)

Займенник
Займенник:загальне значення,
 морфологічний ознаки, синтаксична роль.
Вибірковий диктант.
Випишіть займенники.
. Правдивий друг – це друге наше сумління.2. Дружба – не послуга, за неї не дякують. 3. Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду в очі каже.4. Сам нарубав дурниць, а винна в усьому сокира. 5. Треба бути паном своїх грошей, а не їхнім рабом. 6. Кожному мила своя сторона. 7. Наша сила – сімя єдина. 8. Свій розум май і людей питай.
                                                                       ( Нар. творчість)
Пояснювальний диктант.
І він згадував свою матір, яка весь вік побивалася за дітей, заробляючи їм на харч, на одяг і взуванку. Далеко зараз його матуся. Що вона там поробляє? Як він скучив за нею. Це перша така довга розлука.
Добре, що батько з ним. А скільки таких, як він, живуть сиротами.
                                                                                                             ( І. Цюпа)
Ряди займенників за значенням.
Словниковий диктант.
Мій, мене, кожний, що, хтось, нічого, інший, скільки, вона, себе, хто-небудь, ніякий, чий, весь, я, дехто, абищо, той, всякий.
Вибірково-розподільчий диктант.
Виберіть займенники, розподіліть їх за розрядами.
Навмисне ми ніколи не шукали собі веселощів, ми їх одкладали надалі, « на колись», на  той час, коли будемо мати на те, як каже Андрій, законне право. Проте ті веселощі ніби дражнилися з нами. Вони налітали на нас разом із Тетяною передчасно. Лізли непрохані у вікна, у двері, робили гармидер, і ставало так тепло й затишно в цьому закуткові, що іноді було шкода міняти їх на ті далекі, непевні сподівання.
                                                                                     ( С. Васильченко)
Відмінювання займенників усіх розрядів.
Словниковий диктант.
Когось, її, мною, себе, чиєї, нашого, чим-небудь, казна-що, весь, його, мене, вас, тебе, їй, вами, тобі, він, на ньому, хтось, кожному..
Диктант – переклад.
Ничто, кто-то, чей-либо, кое-кто, сколько, какой, каждый, всякий, у нее, над ним, у себя, мой, ваш, ее, твой, наш, некоторый.
Творчий диктант.
І. Від займенників хто, що, який, чий, котрий, скільки, утворіть за допомогою будь - , де - , аби- , небудь  неозначені займенники.
ІІ. За допомогою частки ні утворіть заперечні займенники, поставте їх у родовому та орудному відмінках.
Пояснювальний диктант.
1. Учителю! Вклоняюся доземно перед великим іменним твоїм. 2. Двері зачинив хтось із гурту, що стояв біля дверей. 3. В день такий на землі розцвітає весна і тремтить од солодкої муки. 4. Ішли всі мовчазні і зосереджені. 5. Гриби й ягоди збирав він у лісі краще за нас усіх. 6. Він був високий і худий, і чоло в нього високе, хвилясте довге волосся сиве, а борода біла. 7. Ми не вірили матері і захищали діда од її нападів.
Контрольні диктанти.
І.                                                           Весна.
Березень – початок календарної весни. Він одвічний пустун, бо заграє із старою приятелькою зимою, пускаючись у сніговий вихор, або віддає ласкаві промені красуні – веселі.
Зачувши наближення весни, прокидається від тривалого зимового сну все живе. Одними з перших віщують прихід весни дерева і кущі, в яких активно починається рух соків, так званим весняним плачем дерев.
Першими сльозу весняної радості пускають клени, за ними – берези. Земля поступово вбирає щораз більше щедрого сонячного тепла, і починається бурхливе життя.
У наших краях першими серед квітів зявляються ніжні підсніжники. Вони – окраса широколистих лісів. Не страшні їм березневі заморозки. Невдовзі зявляються тендітні блакитного кольору проліски.  
( 98 слів)                                                                      ( З газети).

ІІ.                                                          Хліб.
Яке щастя, яке добро, що є хліб на світі! Спочатку віну землі, потім у борошні й, нарешті, на столі – зарум’янений, пахучий, вірний наш годувальник, смачний хліб. Народжений працею.
Розкажімо дитині про хліб. Заспіваймо їй пісеньку, розмалюймо фарбою колоски, нагадаймо вкотре: мий руки, коли берешся за хліб! І ви збагатите її, допоможете суспільству виростити працьовиту й чесну людину.
Якби в нас було хліба стільки, що могли ним прогодувати весь світ, ми все одно сказали б : бережіть кожну скибочку хліба, кожний колосок, кожну зернину, бережіть не тому, що ми скіпі, а тому що це наш хліб!
Споконвіку називали хліб святим. Прославляйте хліб та людей, які вирощують його.
( 106 слів)                                                                    ( М. Польовий)

ІІІ.        
Незабаром вона вийшла на просіку й тут раптом зупинилась. Біля трухлявого пенька на кущі скрутився чорний вужак. Підвівши голівку з двома жовтими цятками, він швидко то висував,то ховав гострий роздвоєний язичок.
Улянка почула ледве вловивши сичання, схоже на шелест, наче хтось крутив у повітрі тонкою дротиною. Воно тремтінням пробігло по шкірі дівчинки. А може, ніякого сичання не було, може, то вітер посвистував у порожнє дупло пенька?
Улянка зломила хворостинку й торкнула нею гадину. Вужак повільно, мляво, мов сонний, спустився з куща, показуючи своє срібне, в темних цятках, черево. І тут
дівчина тихо крикнула: до пенька з усіх сторін повзли вужаки. Їх було з півдесятка.
( 106 слів)                                                                                           ( О. Донченко)                   Дієслово.
Дієслово як частина мови.
Вибірковий диктант.
Випишіть із тексту дієслова.
Літо прийшло.
Скажіть, ви не знаєте, чом небо таке синє-синє, а хмарки в ньому пливуть такі білесенькі-білесенькі? Чом так ранесенько прокидається сонце, а коли настає йому час іти на спочинок, ну аж ніяк не хоче лягати в свою полумяку колиску? Чому в нічному небі так мерехтять зорі, а місяць так пильно розглядає себе тихому дзеркалі ставу?
Чому крізь густу стіну хлібів так ласкаво і ніжно посміхаються сині очі волошок, а важкий сердитий джміль так низько хилить до землі солодку голівку конюшини?
Чому?
Літо прийшло!
А червень – його перший місяць.
                                                                         ( Ю. Старостенко)
Розподільчий диктант.
Запишіть дієсловав чотири колонки: в першу – неозначену форму, в другу – особову, у третю – дієприслівник, а у четверту – дієприкметник.
Йдучи, стоять, розмовляти, готуючись, пожовклий, висіти, бачачи, несений, відвів, усміхнулась, повернутися, рятуючи, прочитаний, копати, зроблене, умившись, тримаєш, тягнути, всмоктує, забувши, любити, закрив.
Словниковий диктант.
Шелестіти, прийти, переорати, смієшся, малюєш, будувати, ненавидіти, вмовляєш, співаєш, падати, розв’язати, примітити, присісти, перемогти, втираються.
Пояснювальний диктант.
Пояснити роль і значення дієслів.
Чесне визнання.
-          Що ти, Миколо, все плаваєш, а по темі нічого не говориш?
-          Я, Маріє Іванівно, чесно признатися, плавати не вмію.
Творчий диктант.
І. Утворіть від неозначеної форми дієслова всі його форми.
Крутити, переплавити, заготовити, написати, знати, пересипати, висипати, в'язати, зціляти.
ІІ. Утворіть від поданих іменників дієслова і запишіть. Складіть двоє речень.
Любов, ніч, ненависть, трійка,сум, сміх, слухач, спів, свято, зима, сіль, зелень.
Диктант – переклад.
Спешить, опрокинуть, светает, раскинулось, ограничивать, превзойти, раскрутить, встретиться, завершить, бежать, рисовать, высунуться, начертить.
Особливі форми дієслова:
дієприслівник, дієприкметник.
Словниковий диктант.
Використовуючи, перевірений, підбігши, змоклий, взявшись, завмираючі, переїхавши, сміючись, скошена, літаючи, зроблений, збережена, обгортаючи, схопившись, повернутий, збляклий.
Пояснювальний диктант.
1. Здобувши освіту, побачиш більше світу. 2. Багатство і слава не загоять ушкодженого сумління. 3. Рідний край починається з прадавніх коренів нашого народу, про який весь світ дізнався, слухаючи чарівний голос Ніни Матвієнко. 4. Запряжені в турецькі аркани бредуть у неволю кароокі вродливі дівчата і високі чорняві хлопці. 5. Знову бринять у моїй душі зворушливі рядки, виплекані і вистраждані поетом. 6. Наша мова змочена удовиними слізьми, повита дівочою тугою.
Вибірковий диктант.
І. Випишіть з тексту дієприслівники.
Гірські річки – це бунтівники,яких нікому не вдалося зломити. Вони ревуть, накидаючись на каміння, бурчать, лютують хтозна на кого, безстрашно пірнають з порогів,а потім, угамувавшись, труться об скелі.
Гори бояться річок. Гори ніколи не сплять, пильнуючи їх, потерпаючи, що вода змиє, рознесе маленькими камінчиками по саянський тайзі, розітре своїми дужими холодними руками й назавжди втопить у своїй безодні. Страшно горам.
ІІ. Виписати дієприслівники.
Загуло в Пилипка в вухах, тисяча свічок засвітилося  в очах, і він побачив дідугана Морозенка.  Здоровенна, наче вінницький казан, голова його була закутана цілим оберемком білого снігу; довга,  як помело, борода виметена з товстих вістряків криги; товсті настовбурчені брови густо покриті білим інеєм, а сіро-зелені очі, наче Волосожари, виблискують холодним світлом.
                                                                                      ( Панас Мирний)
Не з дієсловами.
Словниковий диктант.
Не знав, не вмів, не зробив, не приїхав, не застав, не висловив, ненавидіти, неславити, недочувати, недобачати, нехтувати, незчутися, нездужати, не боятися, не зустрітися.
Диктант – переклад.
Не умею, не было, не написал, не выучил, не отнес, не сорентировался, не включил. Не забрал, не лежал, не смеялся, не приобрел.
Пояснювальний диктант.
1. Ще треті півні не співали, ніхто ніде не гомонів. 2. Воно жить не хоче, не хоче журиться! 3. Не вернеться чорнобривий та й не привітає, не розплете довгу косу, хустку не зав’яже. 4. Тече вода в синє море,тане витікає. 5. Було, як смеркає, защебече на калині – ніхто не минає. 6. Не журиться Катерина – слізоньки втирає. 7. Нездужає катерина, ледве-ледве дише…
Диктант « Перевіряю себе».
Відгадайте загадки. Поясніть правопис дієслів з не.
1. Завжди в роті, а не проковтнеш. (Язик, зуби). 2. Живе один батько і тисячі синів має, всім шапки справляє, а собі не має. (Дуб і жолуді). 3. Годинника не має, а час знає. (Півень). 4. По полю бродить, зерно молотить, жне, косить, хліба не просить. (Комбайн). 5. Не гавкає, не кусає і дім не пускає. (Замок).
Види дієслів.
Диктант –завдання.
І. Від форми дієслів недосконалого виду за допомогою префіксів з-, с-, зі-, утворіть форми дієслів досконалого виду.
Писати, терти, цідити, лити, носити, питати, казати, фотографувати, шити, хилити, їсти, клеїти, єднатися, гинути.
ІІ. Від форми дієслів недосконалого виду утворіть за допомогою префіксів або суфіксів форми дієслів досконалого виду.
Призначати, жити, дарувати, носити, пекти, різати, точити, будувати, розповідати, читати, малювати, летіти, вітати, любити.
Пояснювальний диктант.
Пробіг зайчик.
Пробіг зайчик.
Дивиться –
Світанок.
Сидить, грається,
Ромашкам очі розтулює.
А на сході небо пахне.
Півні чорний плащ ночі
Вогняними нитками сточують,
-          сонце.
Пробіг зайчик.
                          ( П. Тичина)
Вибірковий диктант.
Випишіть дієслова, визначте їх вид.
На галявину вискакує з гущини сарна і зачарована чудовим концертом, зупиняється, витяга цікаву мордочку до кривавої смуги обрію, що червоніє на узліссі поміж деревами, і слуха.
Полохливий заєць, причаївшись під кущем, пригина вуха, витріща очі і немов порина ввесь у море лісових згуків…
Аж ось ринуло від  сходу ясне проміння, мов руки, простяглось до лісу, обняло його, засипало самоцвітами, золотими смугами впало на синю від роси  траву на галявині. Де гостро на тлі золотого світла випинається струнка постать сарни.
                                                                         ( М. Коцюбинський).
Часи дієслова.
Минулий час.
Диктант – завдання.
Утворіть і запишіть дієслова минулого часу в усіх формах. Виділіть суфікси  й закінчення.
Кликати, запрошувати, нести, пам’ятати, любити, знати, хотіти, вести, здійснювати, дати.
Диктант – переклад.
Ждала подругу, подул сильный ветер, в дверь постучали, пришла весна, войска соединились, повеяло прохладой, забыл о ней, была веселой.
Попереджувальний диктант.
Життя в Богданівці давно витворило свої досконалі форми вияву радості йгоря, веселощів і жалоби, відшліфувало їх на гіркому й солодкому досвіді багатьох поколінь, які топтали тут ряст, гемблювали колиски й домовини, сміялися й плакали, орали та сіяли, ходили на війну і здебільшого не поверталися з воєн, народжували дітей, щоб самим знову народитися в дітях,- життя їхнє завжди було категоричним, не залишаючи права на вибір, бо він був єдиний, яку зернини: і прорости заколоситись.
                                                                         ( В. Яворівський)
Теперішній час.
Випишіть дієслова теперішнього часу.
1. Хто чисте сумління має – спокійно спати лягає. 2. Сонце блищить, а мороз тріщить. 3. Книга вчить, як  на світі жить. 4. Що знаєш, що вмієш – те за плечима не носити. 5. Хто грамоти вміє, той краще сіє. 6. Той, хто шанує рідних батька й матір, користується повагою в чужих людей.
Диктант – завдання.
Запишіть дієслова в усіх особах і числах теперішнього часу, виділіть закінчення, поясніть їх написання.
Пекти, точити, клеїти, бажати, їхати, носити, молотити, жити, пам’ятати, знати, ходити, ненавидіти, мести, водити.
Коментований диктант.
Люблю весну, та хто її не любить,
коли життя цвіте, як пишний сад.
І мов у сні, шепочуть листя губи,
І квіти шлють солодкий аромат.
( В. Сосюра)
Майбутній час.
Диктант – завдання.
Від поданих дієслів утворіть усі можливі форми майбутнього часу.
Змагатися, чистити, зустрічати, сміятися, наливати, вивчати, приносити, злазити, сумніватися.
Диктант – переклад.
Должна встретить, он позаботится, она исправится, ему должны сообщить, дом скоро будет построен, он непременно извиниться; мы не увидимся, пусть она выучит.
Вибірковий диктант.
Випишіть дієслова майбутнього часу.
Фотографія потребує повсякчасної уваги і працелюбності, роздумів, безнастанного творчого пошуку. Винагородою за це будуть зроблені вами дивовижні відкриття. З цього моменту ви постійно відчуватимете, бачитимете, яке насичене, розмаїття життя. В людях, яких ви знаєте не один рік, ви відкриватимете нові незнайомі вам риси, жести. Ви вже не проминатимете й незнайомих  людей, зачудовані їх незвичним поглядом, порухом руки і т.п. Навіть вам власний будинок видасться вам коли – небудь загадковим і таємничим.
                                                                         ( О. Поліщук, В. Орлов)
Дієслова І та ІІ дієвідміни.
Вибірковий – розподільчий диктант.
Випишіть з тексту у першу колонку – дієслова І дієвідміни, у другу – дієслова ІІ дієвідміни. Виділіть закінчення дієслів.
1. Ведмеді ревли басом, аж дуби тряслись. 2. Вовки витягали соло, аж око в’януло. 3. Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво. 4. Всі стоять здалека, тремтять і тільки чекають хвилі, щоб дати драпака. 5. Тільки одного боявся, щоб фарба не злізла з його шерсті, щоби звірі не пізнали, хто він є по правді. 6. Для того він ніколи не виходив у дощ, не йшов у гущавину, і спав тільки на мякій перині.
( І. Франко)
Розподільний диктант.
Запишіть в одну колонку дієслова І дієвідміни, а в другу – ІІ дієвідміни.
1. Співаєш, спиш, бігаєш, умиваєшся, сидиш, біжиш, кричиш, розповідаєш, носиш, їздиш, малюєш, миєш, знаєш, знайомиш, змагаєшся, гризеш, танцюєш, плачеш, мовчиш, дружиш, прийдеш.
ІІ. Молоти, жити, рити, мати, готувати, телефонувати, орати, мовчати, сіяти, жати, косити, творити, вміти.
Творчий диктант.
До дієслів доберіть слова з протилежним значенням, виділіть закінчення  і визначте їх дієвідміни.
Смієшся - …
Одягаєшся - …
Говориш - …
Встаєш - …
Починаєш - …
Згадуєш -  …
Ходиш - …
Любиш - …
Руйнуєш - …
Питаєш - …
Чистиш - …
Пояснювальний диктант.
Незабаром потемніло й небо. Висипали зірки. Голубина зграя зосталася ночувати в небі. Чубарик не раз чув,як хвалилися старі голуб’ятники, що їхні голуби іноді залишаються на ночівлю в небі… І коли хлопець уже спав, йому ввижалося, ніби над їхнім висілком кружляють у небі зграйкою зірки і що насправді то не зірки, а голуби. А найбільша зірка – то його Лідер, недарма ж і зірки часом вертяться й падають, які його голуб.
Способи дієслів.
Диктант – завдання.
І. Утворіть усі форми умовного способу дієслів, виділіть закінчення.
Горіти, кричати, сховати, прокласти, зігріти, утворити, усвідомлювати, працювати, наступити, знайти.
ІІ Запишіть дієслова у всіх формах наказового способу, виділіть закінчення.
Кликати, різати, наказувати, мити, ловити, дружити, берегти, вчити, говорити, вітати, писати, жити, повіяти, дихати, спати.
Пояснювальний диктант.
1. Любімо, шануймо, бережімо природу, вічне джерело нашого життя і творчості.       (М. Рильський). 2. Учіться , брати мої, думайте, читайте, і чужого научайтесь, й свого не цурайтесь. ( Т. Шевченко). 3. Палкими блискавицями, мечами хотіла б я вас викувать, слова. ( Л. Українка). 4. Без людської праці вся земля від краю до краю заросла б буряном.                (О. Довженко). 5. Наші героїчні імена не забудуться людством. (О. Довженко). 6. Дощі випадали щоденно. ( М. Коцюбинський). 7. Зрідка в лісі трісне суха галузка, , замерехтить чиясь хода і зразу затихне. ( М. Стельмах)
 
Диктант-переклад
Поговори, съешь, танцевал, выучи, спрячь, слушай, остыл, зашел бы, пусть напишет, работал бы, дремлет, пусть уйдет, переложил, гремит, позови, нарисуй, уговори, поймай.
Диктант «Перевіряю себе»
Основні правила спілкування.
1.      Будьте завжди ввічливі, привітні й доброзичливі, з повагою ставтесь до співрозмовника.
2.      Умійте слухати інших і ніколи не перебивайте.
3.      Не бійтесь розпочинати розмову з незнайомими людьми, але не будьте нав’язливими.
4.      Говоріть про те, що може цікавити слухачів.
5.      Не завдавайте людям шкоди словом. Не ображайте, не говоріть неприємного іншим, не виявляйте своєї неповаги, не вживайте грубих слів.
6.      Намагайтесь ввічливо попросити і ввічливо відмовити, не образивши людину своєю відмовою.
7.      Використовуйте в спілкуванні звернення і ввічливі слова, слідкуйте за культурою мовлення.
Безособові дієслова.
Вільний диктант.
Життя, кажуть, зжити – не поле перейти. Життя – що погода. Як серед ясного літнього дня, коли сонце, аж пече, так гріє та світить, дивись: де не взявся вітер, надув-нагнав з усіх боків чорні хмари, -  заклуботались вони; насупилось небо… заховалось сонце – похмуріло… загуло, закрутило, закушпелило шляхом… зиркнула блискавка, загуркотів грім… грях! Трісь!.. Отакечки й тут. Оце тихо й мирно, любо та мило… - гульк! – не вспів озирнутись, як повернуло на негоду…
(Панас Мирний)
Творчий диктант.
Утворіть безособові дієслова. Складіть і запишіть з ними 2-3 речення.
Світить, гріє, спить, дрімає, живе, відпочиває, працює, діє, учить, думає, чує, бачить, хоче.
Попереджувальний диктант.
1. Тим часом розвиднялося, світало. ( М. Рильський). 2. Інеєм окутало скрізь дерева. 3. Поля вже зорано, зерно посіяно в ріллю. 4. Не спиться мені. 5.Повіяло холодом. 6. Братові не дуже хочеться копати землю. 7. Світає… Край неба палає, соловейко в темнім гаї сонце зустрічає. (Т. Шевченко). 8. Стежку притрусило листям. 9. Тільки курявою закуріло за ним.

Способи творення дієслів.
Творчий диктант.
І. Утворіть слова префіксальним способом.
Говорити, робити, сміятись, сумувати, шити, копати, будувати, малювати, мити, чесати, в'язати, крити, єднати, рити, пустити.
ІІ. Утворіть слова протилежного значення префіксальним способом. Як вони називаються? Запишіть, поставте наголос.
Прив’язати, згорнути, закопати, відіслати, підійти, взутися, заносити, прилетіти, входити, забігати, причепити.
Словниковий диктант.
Голосувати, віддячити, нетерпеливитися, об’єднати, розрізати, роззброїти, відзначити, преміювати, вдуматися, недосолити, змерзнути, приїхати, учителювати, переїхати.
Пояснювальний диктант.
1.                 Знову закипіло синє море; вздовж байдака знову походжає пан отаман та на хвилю мовчки поглядає. 2. Поїдеш далеко, побачиш багато, задивишся, зажуришся, - згадай мене, брате! 3. Полетів би за тобою, та хто привітає. 4. Чимало літ перевернулось, води чимало утекло; і хутір лихо завернуло, і сліз чимало принесло. 5. Розпитали, порадились, та й за старостами пішов Марко. 6. Доборолась Україна до самого краю. Гірше ляха свої діти її розпинають. 7. Барвінок цвів і зеленів, слався, розтинався… 8. Поставлю хату і кімнату, садок  - райочок насаджу.
(Т. Шевченко)
Диктант – переклад.
Поднять, разыграть, веселиться, обойти, рассказать, начертить, побелить, разойтись, переполоть, сварить, унести, озвучить, переехать, прозвенеть, написать, раскинуться.
Контрольні диктанти.
І.   Павло мимоволі прислухається до пісні. Це вперше чує. Вона – про голубів пару, що сиділи на крутій горі, крильми обнімалися. Про пана, що прийшов – розлучив отих голубів, голуба убивши, а голубку взявши з собою. Доглядав її, годував, насипапавши пшонця поколінця, вони наставивши в чотири ряди. А голубка  не їсть і не п’є, під круту гору все плакати йде.. Пісня як казка. Бо хіба ж у житті з голубкою розмовлятимеш? А пан розмовляв. Збагнувши, чому голубка не їсть і не п’є, від дає їй сімсот пар голубів, щоб вибрала свого. Та скільки не літала, скільки не вибирала немає того, кого кохала.
(101 слово)                                                                           ( М. Іщенко)
ІІ.  Ніколи перше не почував я так ясно зв’язку з землею, як тут. В городах земля одягнена в камінь і залізо і недоступна. Тут я став близький до неї. Свіжими ранками я будив сонну ще воду криниці. Коли порожнє відро плескалось денцем об її груди, вона ухала гучно спросоння у глибині і ліниво вливалась у нього. Потому тремтіла, сиза на сонці. Я пив її, свіжу, холодну, ще повну снів, і хлюпав нею собі в лице.
Після того було молоко. Білий пахучий напій пінивсь у склянці і, прикладаючи його до уст, - я знав, що то вливається в мене м’яка, як дитячі кучері, вика1, на якій тільки ще вчора цілими роями сиділи фіолетові метелики цвіту. Я пю екстракт луки.
Вика – кормова трава.
(116 слів)                                                                  ( М. Коцюбинський)
ІІІ.   По садах вітри гасають, а над садами зоріє небо осіннє. Маленьку хату оступили кругом високі ясени. З ясенів спадає сухий лист на трухляву солому, падає додолу на зівялі півники, сережками чіпляється в бурянах.  Крізь бур’яни блищить маленьке віконце, блакиттю мальоване, у віконце шматок білої стіни видно в хаті, а на стіні на білій з-під чола позирає невеликий селюк у шапці. Чорнобривцями заквітчаний, у рушник прибраний, а сам думний та сумний…
Очима до нього сидить на полу мати – праву руку на груди поклала, а на ліву – голову схилила. У тій лівій закам’янів звернутий аркуш поштового паперу. Ходила прохати сусідського хлопця, щоб листа написав синові – грамотія дома не застала. Сіла, думає, щоб чого не забути.
( 114 слів)                                                                                         ( С. Васильченко)
ІV.   Жила вона на переломі Середньовіччя й Нових часів, коли люди білої раси відкрили новий світ, друк, класичні книги а й себе як індивідуальність. У той час виступає на історичній арені Європи багато славних жінок. Український народ переживав тоді якраз найглибший упадок. І ось немов на знак того, які великі здібності криються в народу нашої землі, висунула з нього Божа воля якраз у той час одну жінку як найбільшу постать світової історії. Тою жінкою була Анастасія Лісовська, дочка священика, наймогутніша з тодішніх жінок, радісна, весела, повна енергії, знана в історії під іменем Роксолана.
Скільки творів присвячено цій великій Українці, що вражала розумом і веселістю, безоглядністю і милосердям, кровю і перлами.
(108 слів)                                                                                           ( За О. Назаруком).
Повторення в кінці року.
Словниковий диктант.
Молочно-білий, жовто-зелений, північно-східний, життєдайний, білосніжний, десятирічний, пів зошита, півкласу, пів’яблука, пів – Києва, півсела, пів – Одеси, Жовтогарячий, червоногарячий.
Розподільчий диктант.
Запишіть прикметники у дві колонки: у першу – з однією буквою н, у другу – з нн.
Олов’яний, скляний, денний, нічний, священний, старанний,чесний, туманний, кам’яний, несказанний,незліченний, нездоланний, лебединий, орлиний.
Словниковий диктант.
Черкаси, Дід Мороз, Олена Петрівна Берегова, гори Альпи, річка Ворскла, вулиця Шевченка, площа Незалежності, Західна Україна, Сибір, Нідерланди, Канада, видавництво «Наукова думка», вірш «Лебеді материнства», кінофільм «Земля», газета «Освіта України», журнал «Дивослово».

Диктант – переклад.
Рысь – самый северный представитель кошачьих, исконный житель тайги. Леса предпочитает непролазные, где на потаенных звериных тропах удобнее всего заниматься охотой. Встречается, правда,  в смешанных и горных лесах, но реже. Лишь крайняя бескормица заставит рысь – прекрасного верхолаза и неплохого пловца – отправиться в дальнее путешествие, и тогда  ее можно встретить в лесостепи.
                                                                                  ( З журналу).
Пояснювальний диктант.
Після березня скидають потроху зимову вдяганку й люди. Не тому, що так задушно чи парко їм ходити у теплому. Зовсім ні, бо ж доки стане на теплі, довго ще цементуватимуть стежку, видушуючи з –під землі вологість, весняні заморозки. І часто ранками голі п’яти вистукують по стежці, немовби по бруківці, а після обіду ковзаються на ній, нагрітій сонцем, наче на ковзанці.
                                                                                                          (М. Іщенко)


Контрольні диктанти.
І.  Настав березень, перший місяць весни, а надворі ще зима. Голі дерева в людяних сорочках блищать на сонці. Ще день, ще тиждень, і весна прийде, прийде як неминуча перемога сонця і тепла…
У вікні вагона стояла дівчина і схвильовано дивилася, як назустріч поїзду несуться поля і ліси рідної Волині. Ось уже близько місто її дитинства, де чекають приїзду Лариси її тато й мама, рідні й друзі.
А за вагоном вітер жене блискучий сніг на телеграфні стовпи, на дерева, на білі хатки, криті соломою, наче чудернацькими  шапками, натягнутими на голови до самих плеч.
На серці Лариси стає тепліше, а тіло відчуває радість і хочеться сміятись і співати.
(104 слова)                                                                           ( Н. Забара)
ІІ.  То тут, то там тенькнула в дужих руках нап’ята тятива. Одна за одною злетіли стріли. Підбиті хижаки важко падали вниз, силкуючись втриматись на широко розкинутих крилах.
Вцілілі орли з гнівним криком знялися в височінь, зрозумівши , мабуть що програли бій. Деякий час ширяли, взолочені сонцем, потім наче розтали: хтозна – де й поділися..
Певне,  полетіли в свої орлині сховища, на гори та бескети.
Пошарпані лелеки безлюдно кружляли  над морем, немов виглядаючи вбитих товаришів, - та враз на мокрих ватажків стали шикуватися двома ключами: знов полетіли вперед, витягши довгі шиї. Стогнуча скарга потроху завмерла над морем.
Незабаром прийшла ніч, розгорнула м’які темні плахти, сповила тишею воду й небо. Байдаки без плескоту сунули в темряві, несхибно прямуючи до узбережжя, козаки вгадували путь по зорях.
(119 слів)                                                                                                     ( М. Пригара)

ІІІ.  З дня на день усі чекали закінчення війни. Від краю до краю тріщала фашистська імперія валилася в прірву на очах у народів. Першокласна гітлерівська армія переставала уже бути єдиним цілим. Вона тепер уже більше нагадувала моторизовані величезні банди, що металися по всій Центральній Європі. Здавалося, година розвязки ось-ось настане й найпотужніші радіостанції світу нарешті привітають людство з великим тріумфом.
А тим часом гармати клекотіли вуличними боями, мости, будівлі, хами злітали в повітря, весняні поля все ще вкривалися тисячами свіжих окопів. Кров лилася, як і раніше, ходили в буйні атаки по кільканадцять разів на добу.
Зараз це давалося особливо важко.

(99 слів)                                                                                ( О.  Гончар)

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420