Науково - популярні статті Лушні С.П.

                               Відділ освіти Конотопської міської ради Сумської області
                                                       Науково-методична установа
                                                 Конотопський міський методичний кабінет
                                          Конотопська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 11







Пошук ефективних методів роботи із здібними та обдарованими дітьми,стратегії розвитку їхніх творчих здібностей, шляхів співпраці й співтворчості



Виступ на засіданні творчої групи
вчителів основної школи
учителя української мови і літератури
Лушні Свілани Павлівни,
І кваліфікаційна категорія



                                                       


                                                        2017рік



Що таке обдарованість? Обдарованість – це вияв природних можливостей організму людини, що значно перевищують середній рівень. Матеріальною основою цих можливостей, або задатків, є особливості будови та функціональні можливості. Сьогодні учителеві школи доводиться перебувати у двоякій ситуації: він розуміє, що нестандартна (обдарована) дитина потребує на уроці спеціальних і складних завдань, запитань, пояснень, і, водночас, йому (учителеві) потрібно не залишити поза увагою решту учнів із достатнім та середнім рівнями знань. Тому цілком зрозуміло, що педагогу у класі, в якому є обдарована дитина, потрібно враховувати цей фактор у власній педагогічній діяльності, зокрема обов’язково використовувати види роботи, завдання саме для такого учня.
              Учителеві української мови і літератури у процесі навчальної і виховної діяльності неважко визначити такі характерні особливості обдарованої дитини:

·        багатий словниковий запас, лідерство у спілкуванні із однолітками, володіння  значним обсягом інформації (компетентність);

·        різносторонність інтересів (її цікавить практично все – звідси й надзвичайна допитливість);

·        високий рівень запам’ятовування (вміння коротко, чітко і ясно викласти відому інформацію),  легкість самого процесу пригадування;

·        наполегливість і постійність, рішучість і впертість (такі риси характеру обдарованій особистості вкрай необхідні під час виконання завдань, розв’язання складних проблем);

·        упевненість у своїх силах і здібностях, повна незалежність від дорослих;

·        відчуття власної цінності (здатність до самоаналізу, терпиме ставлення до критичних зауважень, незалежність у висловленні думки);

·        творчі здібності (здатність гарно малювати, складати вірші, прозові твори, моделювати, танцювати  жливості  головного мозку й окремих його аналізаторів тощо)
   Безперечно, вагоме значення у системі роботи з формування обдарованої дитини має  особистісно зорієнтований урок, на якому я створюю умови для самореалізації, самоактуалізації учня, витримую єдність методичних компонентів (інтерактивних методик, методу проектів, діалогізації навчального процесу,  застосовуючи індивідуальні, групові, парні форми роботи), що забезпечує мотивацію навчальної діяльності учнів, дає змогу визначити і виразити  кожному із них власні потенційні можливості. Ключовим у цьому процесі є урок, бо на ньому відбувається все найголовніше: навчання, формування ідеалу, виявлення здібностей дитини та спрямування їх розвитку.
             Для цього на уроках використовую проблемний метод  як активне  навчання, бо саме він вчить думати логічно, науково, активізує роботу думки, формує не просто знання, а знання-переконання, які є основою для формування наукового світогляду, формує в учнів елементарні навички пошукової дослідницької діяльності .
       На моїх  уроках  учні проводять перші міні-дослідження, набувають перші навички самоконтролю на основі введення мною у структуру заняття ситуації самооцінювання і взаємооцінювання. Дослідницькі вміння учнів формуються поступово на основі особистого досвіду, якого вони набувають.
    У нашій школі стало традицією проведення бесід, лекцій  для учнів середньої та старшої ланки. Теми найрізноманітніші, найактуальніші сьогодні, або ті, що отримали перемогу на певному рівні змагань: «Добро і зло: опозиція чи дві сторони медалі («Древлянський триптих» Ліни Костенко»,6 кл.), «Не живи сам для себе, бо не вродивсь сам від себе»,  «Мужність доброти»: моральний кодекс чи внутрішній імператив життя людини?»(за оповіданням О.Довженка «Ніч перед боєм»,8 кл), «Чи має право людина «кидати в серце» іншого свої болі і страждання?», «Земля – наш спільний дім»(за лірикою Ігоря Калинця,6 кл.)
      Мені, учителю-філологу, протягом останніх років пощастило співпрацювати  із  такими обдарованими особистостями – гуманітаріями:Шишкевичем Олександром,Боярчук Аліною,Чеглаковою Олександрою,Шерепою Дмитром,Тарабаном Олександром.  Вони помітно  виділялися   з-поміж своїх ровесників  практично всіма характерними особливостями, притаманними обдарованим особистостям.

     Ці учні мали потенційні можливості і природні  здібності  до наукової роботи, адже вони вміли чітко висловлювати свої думки, захоплювалися науково-популярними виданнями, мали яскраво виражену здатність розуміти абстрактні поняття й робити узагальнення, намагалися знайти своє пояснення причин різних подій і явищ, із задоволенням створювали власні проекти. Це був час великого натхнення, пошуку способів зростання, допомоги, корекції, підтримки зі сторони наставника. Так,плодом творчої співпраці з Боярчук Аліною є написання наукової роботи «Багатство української фразеології в контексті минулого і сучасності», яку ми захищали і  в Конотопській МАН, і презентували у квітні минулого року  на конференції викладачів, студентів, учнів при КіСумДУ.Шишкевич Олександр 1 2015-16 н.р. посів ІІ місце у ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу учнівської і студентської творчості ім.Т.Г.Шевченка
    Отже, у роботі із обдарованою молоддю важливо не тільки створювати сприятливі умови для її розвитку на уроках і в позаурочній діяльності, а і психологічно готувати її до наполегливої праці: допомогти усвідомити, що розвинути свої здібності і досягти успіхів можуть лише ті люди, які готові долати труднощі, тобто сильні особистості, здатні виявити наполегливість і дисципліну в самоосвіті. Щоб здібності особистості виявлялися, своєчасно і успішно реалізовувалися, необхідні як зовнішні сприятливі умови, так і внутрішні психологічні зусилля індивіду.
      Як в умовах  загальноосвітньої школи виростити й підняти до істотних наукових висот обдаровану дитину?
    На мою думку, все починається зі шкільних уроків, із  психолого-педагогічних учительських спостережень за здібними учнями з метою виявлення обдарованості, перших навчальних занять.Скажімо, ще в п’ятому класі, під час яких учителю-словеснику доводиться бути приємно здивованим, коли учорашній учень початкової школи впевнено відповідає на найбільш складне для певного віку  запитання. Поступово, крок за кроком, в учителя складається система різноманітних форм і методів роботи у процесі  викладання предмета для розвитку  обдарованої дитини.Як на уроці, так і в позаурочний час  я створюю комфортні умови, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.                                 
      Результативність навчально-виховного процесу з української мови і літератури ґрунтується на лекційно-семінарському плануванні занять, досконалому моніторингу засвоєння учнями навчального матеріалу, поєднанні різних форм навчальної діяльності, організації інтерактивного спілкування.
            Для того, щоб учень виявив бажання працювати, у нього необхідно сформувати дослідницьку мотивацію. Тому для таких учнів потрібно проводити індивідуальні заняття, спрямовані на розвиток інтелектуальних умінь, перед учнями варто ставити такі завдання, які би допомогли їм по-новому поглянути на власну інтелектуальну діяльність, ерудицію. Крім того, індивідуальні заняття повинні продовжувати діалог між учителем і учнем, започаткований під час уроку.
        Ефективною для формування комунікативних компетентностей учнів – обдарованих дітей – є  технологія розвитку критичного мислення, що виражається в умінні визначати проблему та наявність підтексту, перевіряти використані дані, аналізувати твердження, співставляти і враховувати альтернативні погляди, синтезувати набуті знання, приймати оптимально правильні рішення, складати висловлювання відповідно до ситуації спілкування тощо.
     Обов’язково у практиці урочної діяльності вчителя повинні плануватися і максимально  використовуватися ситуації активної участі школярів, під час яких вони би вчилися вільно розмірковувати, робити припущення, установлювати очевидність або безглуздість прочитаного, сказаного чи почутого, відчувати відповідальність за власні переконання. Постійне застосування технологій розвитку критичного мислення на уроках української мови і літератури сприяє формуванню навичок критичного мислення і мовлення учнів, розвитку їхніх творчих здібностей, умінь, легко і доцільно оперувати мовними й літературними категоріями, будувати власні судження на наукових доказах тощо.
    Заслуговує на увагу і ефективне застосування технології "Створення ситуації успіху", в основі якої – "особистісно зорієнтований підхід до процесу навчання і виховання". За визначенням   психологів, ситуація успіху – це суб’єктивний психічний стан задоволення наслідком фізичної або моральної напруги виконавця справи, творця явища. Завдання учителя,на мою думку, полягає в тому, щоб надати кожному зі своїх вихованців можливість пережити радість досягнення, усвідомити свої можливості, повірити в себе.
          Доречно і методично виправдано на уроках приділяти максимум уваги самостійності учнів та їхній творчій активності, використовуючи спеціальні прийоми розвитку творчого мислення. Цьому сприяють вправи на знаходження оригінальних варіантів виконання завдань, проведення дослідницької роботи з тієї чи іншої міні-теми. Розвитку творчої обдарованості сприяє також створення проблемних ситуацій, знаходження оригінальних суджень.
             За 11 років роботи мною створена певна система нетрадиційних творчих самостійних завдань для обдарованих учнів:
·        довгострокові домашні завдання;
·        творчі завдання, звіти з певної теми;
·        відповіді на питання проблемного характеру за вибором учнів;

·        літні завдання дослідницького характеру;
·        створення проектів;
·         написання творчих робіт;
·        шкільні наукові роботи;
·        виступи та доповіді на шкільних конференціях,
·        бесіди та міні-лекції для школярів школи;
·        пізнавальні ігри, вікторини філологічної спрямованості для учнів
     Переконана, що у системі роботи з обдарованими школярами проектно-технологiчна дiяльнiсть учителя й учня займає важливе місце. Вона набуває пошукового, дослiдницького характеру, спрямовується на розумiння сутi понять i явищ, осмислення ідей i концепцій, сучасних проблем сьогодення в різних галузях знань.
             Творча проектна діяльність здатна виховати молоде покоління, яке вміє працювати, постійно виявляючи свою ініціативу, яке ставить собі широкі практичні завдання і може їх виконувати.
       У реалізації проектного навчання намагаюся створити умови, за яких учні різних вікових категорій, а особливо 7-9 класів, самостійно з інтересом здобувають знання з різних джерел, використовують їх для розв’язання творчих завдань, набувають комунікативних вмінь, формують дослідницькі навички, вчаться спостерігати, аналізувати, прогнозувати, узагальнювати і, як результат – брати активну участь у конкурсах, захисті учнівських робіт

    Обдаровані діти – майбутнє кожної нації. Юна наукова еліта України – це її гордість, честь і світова слава та велич, це розумовий потенціал Української держави, який прокладатиме дорогу українському суспільству до вершин світового прогресу. Тому сучасна школа несе і постійно повинна нести величезну відповідальність перед суспільством за створення оптимальних умов для інтелектуального, творчого і соціального розвитку кожного свого вихованця, а, отже, в діяльності кожного навчального закладу системи загальної середньої освіти повинні забезпечуватись психолого-педагогічні і методичні фактори оптимального та ефективного формування і розвитку обдарованих школярів.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420