Розробки конспектів уроків


18.10.17     5 кл    укр літ
Урок №14
Тема І. Франко. «Фарбований Лис».
Особливості літературної казки, її від­мінність від народної.
ТЛ: літературна казка, мова автора й мова персонажів, прозова мова

·         Мета: вчити учнів давати власну оцінку вчинкам і поведінці дійових осіб, відрізняти головних персонажів від другорядних, удосконалювати вміння виразно і правильно читати казку в дійових особах, пояснювати особливості літературної казки; виховувати осмислення негативної суті лицемірства, зазнайства і хвалькуватості в житті людини.

·         Тип уроку: комбінований.

·         Обладнання: картина з комплекту «Слово і образ», ілюстрації учнів до казки «Фарбований лис», «Пам'ятка».

·         ХІД УРОКУ
·         Перевірка домашнього завдання
o   Поясніть особливості літературної казки.
o   Виразне читання казки «Фарбований лис» в дійових особах.
o   Ілюстрована вікторина, складена за матеріалами ілюстрацій із комплекту «Слово й образ» та дитячими малюнками. Питання вікторини: До яких епізодів казки І. Франка «Фарбований лис» намальовані ілюстрації?
·         Вивчення нового матеріалу, робота з підручником
o   Ознайомлення з «Пам'яткою» для характеристики образів твору.
     Уважно прочитайте твір.
     Доберіть із тексту уривки для характеристики літературних героїв. Зверніть увагу на опис їхньої зовнішності, поведінку, мову.
     Як ви ставитесь до кожного з них? Доведіть свою думку, спираючись на текст.
     Ставлення автора до героя.
     Доберіть приказки і прислів'я для увиразнення вашої характеристики. Фізкультхвилинка.
o   Бесіда про образи казки «Фарбований лис».
     Хто головний герой твору? Назвіть другорядні дійові особи казки.
     Визначте основні риси вдачі Лиса.
     Як жилося звірам за Лисового царювання?
     Як Іван Франко ставиться до Лиса?
     Мова героя?
     Ваше ставлення до героя казки;
Гра «Так чи ні».
Лис Микита був дуже хитрим.
Лис пообіцяв у селі украсти гуску.
Лис сховався у коморі.
Лис сховався у діжці з фарбою.
Лис був пофарбований у зелений колір.
Вовк дуже зрадів, побачивши Лиса.
Звірі дуже зраділи, що у них з’явився новий цар.
Тестові завдання.
Хто є автором казки «Фарбований Лис»
а)  Тарас Шевченко;
б)  Іван Липа;
в)  Іван Франко
Куди Лис вирішив іти на полювання?
А) в ліс;
б) до курятника;
в) до міста.
Лис стрибнув у діжу, яка стояла у дворі, де жив …
а) бондар;
б) стельмах;
в) маляр.
    4. Кого першого зустрів Лис Микита, повернувшись до лісу?
А) Вовчика-Братика;
б) Ведмедя;
в) Кабана.
     5.Хто , зі слів Лиса Микити, виліпив його з небесної глини?
А) Цар звірів;
б) Святий Миколай;
в) Дід Мороз.
Лис Микита спочатку був добрим царем, бо …
а) не треба було самому ходити на лови ;
б) не хотів ображати звірів;
в) не хотів, щоб його впізнали.
Як Лис Микита назвав себе ?
а) Цар звірів;
б) Наймудріший Лис;
в) Звір Остромисл.
Чому Лис Микита не виходив в дощ на вулицю і не чухався в присутності інших звірів?
А) Боявся вогкості і мав гарні манери;
б) щоб не  видати себе;
в) був забобонним.
Скільки царював Лис Микита?
А) один місяць;
б) один рік;
в) покине випала вся шерсть.
Хор звірів заспівав йому…
а) соло;
б) ораторію;
в) кантату.
Як звірі зрозуміли, що Лис їх ошукав?
А) пішов дощ і фарба змилась;
б) його пізнав хтось із друзів;
в) він не витримав і «задзявкотів по лисячому».
Яка головна думка казки?
А) Засудження нечесності , користолюбства, хитрування.
Б) Розповідь про пригоди Лиса.
В) Страждання Лиса, який упав до діжки з фарбою.

 Хвилинка відпочинку

Ми старанно потрудились,
Наші спинки потомились.
Із-за парт устаньмо тихо,
Щоб не було в класі лиха.
Всі навшпиньки підіймімось.
Руки вгору, в боки, вниз,
До сусіда повернись
І привітно посміхнись.
Годі! Трохи відпочили,
Знов за парти тихо сіли.

Аналітична робота
Порівняння авторських і народних казхок(колективна робота)
·         Закріплення вивченого на уроці
 Вибіркове читання.

1. Знайдіть і зачитайте у тексті уривок, де ми вперше зустрічаємось з Лисом. Яким постає перед нами Микита?

—      Знайдіть і зачитайте уривок, як поводиться Лис Микита у місті? Яким тут постає він перед нами?

—      Порівняйте поведінку Микити у І і II частинах казки. Чи однаково поводиться Лис у місті і у лісі між звірами?

—      Знайдіть у тексті уривок, де описано «чудесне» перетворення Микити. Зачитайте.

—      Знайдіть у тексті і зачитайте уривок, де описана поведінка Микити при зустрічі з Вовком (тобто момент, коли Лис зрозумів, що Вовк його боїться). Зачитайте в особах (намагайтесь передати голосом, інтонацією ту зверхність, поблажливість, з якою хитрий Лис звертається до Вовка).

- Зверніть увагу на мову казки, її народність. Якими засобами Франко зумів їх передати? (Використання фразеологізмів, власне української лексики. Мавпа Фрузя знімає вроки; згадується Святий Миколай; гурт звірів нагадує українських селян).
. Літературознавчі дослідження учнів. (Компаративний метод).
1.Сюжет казки «Фарбований Лис» (мандрівні сюжети). Індійські мотиви казки. Порівняльна таблиця.

10 оповідання
1 книги «Панчатантри » Казка «Фарбований Лис» Івана Франка   
1. У лісі жив шакал Чандарава. 1. У лісі жив хитрий Лис Микита.   
2. Від голоду він подався до лісу. 2. Похвалився, що в білий день на базарі вкраде курку.   
3. Сутичка з собаками по дорозі до міста. 3. Лис у передмісті, сутичка з собаками.   
4. Рятуючись, скочив у казан із синьою фарбою. 4. Рятуючись, скочив у ка­зан із синьою фарбою.   
5.Шакал у лісі — переполох; його хутро синє, як у бога Шиви. 5.Лис у лісі – переполох.
   
6.Шакал каже, що створе­ний Брахманом і пома­заний на царство.
 6.Лис каже, що виліплений Святим Миколаєм із небесної глини і помазаний ним на царство.   
7.Царювання шакала, нові порядки, вигнання ша­калів. 7.Лис – добрий цар.
   
8.Чандарава почув зави­вання шакалів, сам за­вив і цим виказав себе. 8.Микита почув завивання молодих лисичок, сам завив і виказав себе.   
9.Шакала роздерли на дрібні шматки за ошуканство. 9.Микиту роздерли на дрібні шматки за ошуканство.   
10.Заключний вірш — мораль.
 10.Приповідка: «Пізнався, як на фарбованім лисі».
 


2. Афоризми до казки «Фарбований Лис»:
1.               Не має бути щось одне на серці, а інше на вустах.
2.               Коли білу свою честь ти встиг почорнити, Забагато треба вод — її відбілити (Іван Максимович).
3. Визначай смак не за шкаралупою, а за ядром. (Г.Сковорода)
4.  Кому вдалося раз збрехати, тому вже віри більше не ймуть (Левко Боровиковський).
VIIІ. Підсумки.
1. Головними дійовими героями казки є звірі. Але чи є лицемірство, користолюбність, брехливість тощо рисами характеру справжніх (живих) звірів? Ні! То кого ж має на увазі автор, про кого він пише, чиї вади висміює? (Людські вади і людей).
  Як ви думаєте, як ставиться розповідач до свого літературного персонажа (обговорення).
·         Відомий український педагог В. Сухомлинський вважав, що казки, прочитані в дитячому віці, назавжди відкладають у серці «зернятка людяності, з яких складається совість». Ви, напевно, теж помітили, що казки приносять не лише естетичне задоволення, а й змушують нас замислитися над проблемами реального життя — вибором друзів, поведінки, правильного рішення. До таких роздумів спонукала нас казка І. Франка «Фарбований Лис».
·         Хвалькуватість та зарозумілість Лиса, його користолюбство, нечесність, хитрування, пихатість — ось риси вдачі цього казкового персонажу, які викликають, окрім сміху, ще й осуд.
·         Літературні казки подібні до народних. Однак у літературної казки є свої особливості. Оповідь літературної казки підпорядкована авторській волі, і в цьому її головна ознака.
·         Сюжет твору може бути досить відомий, але його тлумачення, художнє наповнення, характеристика обставин та персонажів належить автору. Читач бачить те, що відбувається, очима автора, який ділиться з нами життєвими спостереженнями. Остаточний висновок з того, що відбувалося в казці, також робить автор.
·         Ще одна особливість літературної казки — не традиційна для жанру казки мова зі сталими зворотами, а індивідуальна, авторська. В І. Франка вона витончена, барвиста і трохи іронічна, пересипана народними приказками.
·         Домашнє завдання

·         Підготуйтесь до виразного читання від слів «Так минув рік...» до кінця казки. Використовуйте всі відомі вам засоби виразності. Дайте розгорнуту відповідь на запитання: «Кого і за що висміяв І. Франко у казці "Фарбований Лис"»?







12. 05. 17  і 15..05.17           6 кл      укр мова
Уроки № 110-111
Тема1 Присвійні займенники. Тренувальні вправи
2. Вказівні й означальні займенники. Приставна н у формах вказівних займенників
Мета: ознайомити шестикласників із присвійними, вказівними й означальними займенниками, їх значенням, морфологічними ознаками, синтаксичною роллю в реченні тощо; удосконалювати загальнопізнавальні вміння знаходити займенники цих розрядів у тексті, визначати їх морфологічні ознаки, правильно відмінювати, аналізувати речення й тексти щодо стилістичної ролі в них присвійних, вказівних і означальних займенників; розвивати творчі вміння диференціювати особові займенники в непрямих відмінках і присвійні, складати речення й тексти, використовуючи ці займенники; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти шанобливому ставленню школярів до свого навчального закладу, осмислювати велику цінність навчання в школі.
Правопис: приставний н у формах особових і вказівних займенників.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння народних висловів, до складу яких входять присвійні, вказівні й означальні займенники.
Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відновлювати деформоване висловлювання, уставляючи потрібні за змістом займенники.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 Перебіг уроку
 I. Організаційний момент
 II. Ознайомлення шестикласників з темою, метою і завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку
Протягом усього життя я багато разів згадував школу, в якій учився і яка зробила мене людиною, корисною для інших людей.
Б. Лавреньов
 III. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу в підручнику Присвійні займенники вказують на приналежність предмета особі мовця (мій, наш), співрозмовника (твій, ваш), особі, яка є виконавцем дії (свій). Для вираження вказівки на приналежність особам, які не беруть участь у мовленні, використовується займенник їхній. Указують на приналежність також займенники його, її — похідні від родового відмінка особових займенників він, воно, вона.
Вказівні займенники виділяють один предмет з ряду однорідних (цей, той), указують на підсилення ознаки предмета (такий), на невизначену або велику кількість предметів (стільки).
Означальні займенники узагальнено вказують на ознаки предмета (сам і самий, весь й увесь, кожен і кожний, жоден, інший).
Присвійні, вказівні й означальні займенники, крім займенника стільки, змінюються за відмінками, числами й родами, виступають у реченні здебільшого означенням. Вказівний займенник стільки змінюється лише за відмінками.


IV. Виконання системи практичних завдань

Розподільно-вибіркова робота

Прочитати текст. З’ясувати тему й основну думку висловлювання. Заповнити таблицю, записавши виділені займенники у відповідну колонку.
Присвійні займенники
Вказівні займенники
Означальні займенники




Бережани — провінціальне містечко. Її молодь обмежувалася тим, що давала школа. Проте з Бережан протягом одного століття вийшло стільки визначних людей, як, може, з жодної середньої школи в краю.
Що ж було тому причиною? Кожний учень шанував свого вчителя, але й учителі їх не зневажали. Була традиційна межа, яку всі не переступали. Добрий і мудрий директор оберігав її. Дбав, щоб нікому не сталася кривда.
У такій гімназії і під проводом таких учителів ходив я вісім літ до Бережанської гімназії. Так склалися мої життєві умовини (За Б. Лепким).

Виписати з тексту займенники інших груп за значенням. Визначити їх морфологічні ознаки (відмінок, число, рід) і синтаксичну функцію.


Дослідження-відновлення тексту

Прочитати мовчки уривок із народного оповідання. Визначити його тему. Списати, ставлячи займенники, що в дужках, у потрібному відмінку. З’ясувати синтаксичну функцію займенників.
Порадили бідному чоловіку послати (свій) сина в школу. А як закінчив (він) (цей) однокласну церковну школу, то саме в (цей) селі відкрилась второкласна вчительська школа. «(Ви) посилайте (свій) хлопця в (цей) школу. У (ви) поля нема, то й (ваш) синові доведеться (весь) вік спотикатися по чужих полях. А якщо (він) (сам) вивчиться на вчителя, то й (ваш) руки відпочинуть від ціпа», — радив учитель (Нар. оповідання).

З’ясувати, що означають ужиті в тексті займенники.

Робота за варіантами. Виписати із тексту словосполучення: варіант 1 — «присвійний займенник + іменник»; варіант 2 — «вказівний займенник + іменник»; варіант 3 — «означальний займенник + іменник». Визначити головне й залежне слова. Провідміняти по одному словосполученню кожного типу.
m156


Відтворення деформованого тексту (робота в міні-групах)

Прочитати виразно текст. Визначити межі речень, поділити на абзаци. Записати, розставляючи потрібні розділові знаки й визначаючи групу за значенням займенників, їх відмінок і синтаксичну роль.
Нашій бібліотеці цього року виповнюється 135 років знайомлять дітей з книгою прилучають їх до чарівного світу культурно-історичних надбань два чудових бібліотекарі які привчають учнів читати багато і вдумливо самотужки визначати свій вибір постійно прагнути поповнювати свої знання за час існування бібліотеки її книжний фонд збільшився до 50 000 примірників кожного року вона обслуговує до 1200 читачів і сприяє вихованню в них інформаційної культури любові до книг відповідальності за правильне й бережливе їх використання (З газети).

Визначити групи за значенням виділених займенників: які з них належать до особових, а які — до присвійних. Порівняти їх синтаксичну функцію в тексті.
Коментар учителя. Увага! Займенник їх є родовим або знахідним відмінком множини від особового займенника вони (дивіться перше речення тексту). Цей займенник трапляється іноді й у функції присвійного займенника, тотожного до займенника їхній (дивіться останнє речення тексту). Щоб уникнути зайвого паралелізму, краще в усній й писемній мові додержуватись присвійного займенника їхній.

Виділити в тексті однорідні члени речення. Пояснити розділові знаки при них. Накреслити схеми.


Трансформація мовних одиниць
Замінити у словосполученнях виділені слова займенником. Записати в одну колонку словосполучення з особовими займенниками, в іншу — з присвійними.
Історія школи, традиції класу, викликали Юрка до дошки, учнівські зошити, запросити Марію до спортивної секції, шкільний двір, зошит відмінника, учнів зарахували до гуртка «Пошук», відновили роботу бібліотеки.

Виділити головне й залежне слова у словосполученнях. До займенників поставити запитання.


Творче моделювання

Записати речення, уставляючи в потрійній відмінковій формі займенники: у першому й четвертому реченнях — займенник чоловічого роду; у другому — жіночого роду; у третьому — множини. У яких реченнях ви вжили особовий займенник, а в яких — присвійний? Свою думку довести.
1) (До кого?) … завітали друзі. — (Чиї?) … друзі завітали.
2) (У кого?) … заболіла голова. — (Чия?) … голова розболілася.
3) (У кого?) … сьогодні контрольна з математики. — (Чий?) … клас сьогодні пише контрольну з математики.
4) (У кого?) … на обличчі було здивування. — (На чиєму?) … обличчі було здивування.

Коментар учителя. Увага! Особові займенники в родовому, знахідному і місцевому відмінках з прийменниками мають початковий звук [н]: він — до нього, вона — для неї, вони — у них. Цей звук постійно виступає в орудному відмінку особових займенників (він — ним, вона — нею, вони — ними). На відміну від особових, присвійні займенники ніколи не мають приставного н.

З’ясувати синтаксичну функцію вжитих займенників.

Відновити прислів’я, дібравши їхнє продовження з другої колонки. Записати речення в такій послідовності: а) з присвійними займенниками; б) із вказівними займенниками; в) з означальними займенниками.
На все …
а дурень сам за всіх вирішить.
Один кивне, …
а інший усе наперед знає.
Розумний порадиться, …
і своя доля.
Чоловік свою долю …
хто нічого не робить.
Учись, …
усього досягнеш.
Скільки голів, …
свій лад.
У всякого свій розум …
на інших дивлячись.
Надією й терпінням …
працею кує.
Тільки той не помиляється, …
стільки й умів.


Дослідити, як змінюються присвійні, вказівні й означальні займенники.

Провідміняти вказівні займенники такий, стільки.


V. Систематизація й узагальнення знань з теми
Подумати і дати відповіді на питання:
1. Які займенники називаються присвійними? Які — вказівними? Які — означальними?
2. Як змінюються присвійні, вказівні й означальні займенники?
3. Яким членом речення виступають присвійні, вказівні й означальні займенники?
4. Як відрізнити особові займенники його, її від присвійних?
5. За яких умов в особових займенниках з’являється приставний н? Чи наявний він у присвійних займенниках?
6. У якому відмінку присвійні, вказівні й означальні займенники мають паралельні форми? Навести приклади.


VІ. Підсумок уроку


VІІ. Домашнє завдання
1. Скласти пари речень із займенниками їх — їхній, їх — їхня, їх — їхні. Указати на групи за значенням займенників. Визначити їх синтаксичну функцію.
Зразок. Учитель історії відмітив (кого?) їх за старанну підготовку до виступів. — (Чию?) Їхню старанну підготовку до виступів відмітив учитель історії.
2. Провідміняти займенники їхній, їхня, їхнє, їхні. Схарактеризувати особливості їх відмінювання.

3. Скласти твір-роздум на тему «За що я люблю свою школу?», уживаючи присвійні, вказівні й означальні займенники.














18.05.17        6 кл    укр літ
Урок № 66. Контрольна робота «Гумористичні твори». (тест)
Мета: виявити рівень учнівських знань, умінь та навичок із вивченої теми, закріпити їх; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення; вміння застосовувати здобуті знання під час виконання практичних завдань; акумулювати здобуті знання, формувати кругозір школярів; виховувати інтерес до наслідків власної праці, пошану до творчої діяльності, пунктуальність, раціональність у використанні навчального часу.
Тип уроку: контроль, корекція знань та вмінь.
Обладнання: тестові завдання і питання для контролю за темою у 2-х варіантах з різними рівняннями навчальних досягнень школярів.
Хід уроку № 66. Контрольна робота «Гумористичні твори». Конспекти уроків української літератури, 6 клас
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми, мети уроку
III. Пояснення вчителем питань, які стосуються проведення контрольної роботи
IV. Виконання завдань контрольної роботи
І варіант
1.Укажи, хто з митців творив у жанрі співомовки:
А П. Глазовий;
Б Л. Глібов;
В С. Руданський;
Г Т. Шевченко
2. Коли відбувається дія в байці Л. Глібова «Муха і Бджола»?
А навесні;
Б улітку;
В восени;
Г узимку
3.Хто з письменників підписувався псевдонімом Дідусь Кенар?
А Степан Руданський;
Б Павло Глазовий;
В Леонід Глібов;
Г Степан Олійник.
4. Яку рису характеру людини Л.Глібов критикує на прикладі поведінки Жаби («Жаба й Віл»):
А лінь;
Б підступність;
В заздрість.
Г жорстокість.
5. Чим частували козаків у польського короля (С. Руданський. «Запорожці у короля»):
А пивом і м’ясом;
Б медом і сметаною;
В борщем і варениками;
Г млинцями і вином.
6. З якого твору П Глазового ці рядки: «Наука доводить, Що людина, безперечно, Від мавпи походить»?
А «Найважча роль»;
Б «Заморські гості»;
В «Еволюція»;
Г «Похвала».
7. Установи відповідність між героями й рисами, які вони уособлюють у творі.
1 Лисиця («Щука» Л. Глібова);
А прагнення працювати;
2 Запорожці («Запорожці у короля» С. Руданського);
Б хитрощі, корисливість;
3 Муха («Муха й Бджола» Л. Глібова;
В вихованість, культурність;
Г гідність, кмітливість;
4 Туристи («Заморські гості»)
Д пихатість.
8. Гумор це…
9. Поясни мораль байки «Муха і Бджола».
10. Напиши твір-мініатюру на одну із поданих тем.
1. Кмітливість і дотепність як риси українського національного характеру.
2. Чого нас навчають байки Л. Глібова?
3. Таємниця сміху у творах П. Глазового
ІІ варіант
1. Серед поданих письменників виберіть, хто писав гумористичні твори:
А Т. Шевченко;
Б П. Глазовий;
В В. Близнець;
Г І. Калинець.
2. Якої байки Л. Глібова стосується таке прислів’я: «Без труда — нема плода»?
А «Жаба і Віл»;
Б «Щука»;
В «Муха і Бджола»;
Г «Лебідь, Рак і Щука».
3. Який із цих творів алегоричний?
А «Жаба й Віл» Л. Глібова;
Б «Запорожці у короля» С. Руданського;
В «Еволюція» Павло Глазового;
Г «Найважча роль» П. Глазового.
4. У якому з цих творів викривається пихатість, зарозумілість, бажання виділитися будь-якою ціною?
А «Запорожці у короля» С. Руданського;
Б «Похвала» П. Глазового
В » Жаба й Віл» Л. Глібова;
Г » Найважча роль» П. Глазового.
5. Що означає слово шаплик (за байкою Л. Глібова «Щука»)?
А самець щуки;
Б посудина з ручками для носіння рідини;
В адвокат, захисник обвинуваченого в суді;
Г урочистий обід, що влаштовують на честь кого-небудь.
6. З якого твору П. Глазового ці рядки: «Він на сцені в третій дії Викочує бочку!»?
А «Найважча роль»;
Б «Заморські гості»;
В «Еволюція»;
Г «Похвала».
7.Установіть відповідність між теоретичними поняттями і їхніми визначеннями.
1. Байка.
А Гостре висміювання, критика чогось або когось.
2. Гумор.
Б Доброзичливий, жартівливий сміх.
3. Мораль.
В Двопланове художнє зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ.
4. Сатира.
Г Невеликий ліро-епічний твір повчально-алегоричного змісту.
Д Повчальний висновок наприкінці твору.
8. Алегорія це…
9. Доведи, що твір С. Руданського «Запорожці у короля» є співомовкою.
10. Напиши твір-мініатюру на одну із поданих тем.
1. Гумор — велика сила.
2. Чого нас навчають байки Л. Глібова?
3. Таємниця сміху у творах П. Глазового.
V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання
Підготуватися до уроку позакласного читання (П. Ребро «Козацькі жарти»)Повторити  вивчене про перекази.8скласти асоціативне дерево "Козацькі звичаї"



















Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420