ПУНКТОГРАМИ ПРИ ВІДОКРЕМЛЕНИХ ДРУГОРЯДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ(тренувальні вправи,8 кл)

ПУНКТОГРАМИ ПРИ ВІДОКРЕМЛЕНИХ ДРУГОРЯДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ
1. Запишіть. Визначте відокремлені члени речення. Поясніть пунктуацію при них.
1. Життя, молоде і зелене, шумить і бушує кругом. 2. Я поглядом, повним любові й тепла, на крихітку рідну дивився (В. Сосюра). 3. Життям і канчуками вчений, він загнаний на самий низ, останній гривеник Шевченку на перший пам’ятник приніс                                                (Б. Олійник). 4. Дмитрик, восьмилітній хлопчик, вискочив з буйної низенької хати                           (М. Коцюбинський). 5. Зять, Віктор, працює товарознавцем на складі госптоварів                                              (Ю. Мушкетик). 6. Ніхто про це не знав, окрім купки вірних козаків (Марко Вовчок). 7. Він захитався і, нічого перед собою не бачачи, кинувся товаришеві на допомогу. 8. Над комишами ще нижче, ніж учора, спускалось олив’яне небо (М. Коцюбинський).
2. Випишіть відокремлені другорядні члени речення (І — означення, ІІ — прикладка, ІІІ — обставина, ІV — додаток).
І1. Уже й вечір, тихий та гожий, спадав на землю (О. Ільченко). 2. Над головами простиралося небо, повне загадкових світів  (П. Панч). 3.Стомлений, я заснув, але швидко прокинувся від холоду (І. Багмут). 4. Зовні спокійний, Петро жив усі ці місяці якоюсь внутрішньою тривогою (Н. Рибак).5. Село, зачароване зоряним небом, синіє розкиданими хатками  (М. Стельмах). 6. Невгамовна, з широко відкритими на світ очима, Олеся ще з п’ятого класу захоплювалась дослідами над рослинами (О. Донченко).
ІІ. 1. Марко, юнга з шхуни «Колумб», ходив сьогодні додому на маяк, де його батько працював (М. Трублаїні). 2. Дочки — Ольга і Олена — визбирували на городі картоплю                  (В. Козаченко). 3. Вальдшнеп, або лісовий кулик, — благородна птиця темно-рудуватого кольору, з довгим дзьобом і довгими ногами (О. Вишня). 4. Деякі риби, як, наприклад, корюшка, в’ють під водою гнізда і відкладають туди ікру. 5. Він розхвилювався, і голос його щирим відгуком забринів у селянських серцях, особливо в серцях молоді                               (М. Стельмах).
ІІІ. 1. А пісня, наростаючи, пливла над берегом. 2. Раділи люди встаючи. 3. Посланця стального ми до зір послали, першими почавши в безкінечність шлях (В. Сосюра). 3. Все меншим став корабель, а згодом, з’єднавшись із голубим обрієм, він немовби потонув у ньому, і тільки білі вітрила ще довго маячили, нагадуючи весінню хмаринку. 4. Поважно, з острахом, наче до першої сповіді, приступив Семен до граматики                                                        (М. Коцюбинський). 5. Сюди, на берег Дніпра, і прийшла гуляти молодь   (О. Копиленко).
ІV. 1. Ягід навколо, особливо дикої малини, була сила-силенна (О. Донченко).2. А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези (Леся Українка). 3. На його дворі, замість похилої хатини, стояв веселий будинок (Панас Мирний).
3. Записати висловлювання, розставляючи потрібні розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір одного речення (на вибір)
В історії кожного народу є пам’ятні події прив’язані до певних географічних місць. Через них ті місця події дати висвічуються нащадкам сива давнина пізнається ними власна далека й близька історія. Звідти з правічних часів і з недавніх століть долинає відгомін життя й  боротьби наших предків. Знані й невідомі давні події Київської Русі немов глибинні живлющі джерела напоїли наснажили героїчним духом легенди й богатирські поеми-билини. Від них і нині свідомість сповнюється почуттям захоплення від донесених із давніх віків реальних картин буйної природи краси рідної землі.
  1. Трансформувати речення так, щоб вони були ускладнені відокремленими членами.
Наше життя – це своєрідний храм…
Хто ж … повинен подбати про мою чисту совість і чисті руки?
Непорушно стоять дерева…
  1. Тестові завдання
  2. Відокремлений додаток ужито в реченні
А Хлопець стріляв швидко, хоча й неточно.
Б. О земле втрачена, явися бодай у зболеному сні.
В.Край шляху, у долинці, догорає вогнище.
Г. А там, надворі, іде дощ, готується до виступу веселка.
Д. За винятком баби Оришки, Чіпка нікого не любив.
  1. Одиничний дієприслівник треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А. Бійці пересувались катакомбами згорбившись.
Б. Одні сиділи на буреломі інші слухали стоячи.
В. Із вирію летять курличучи ключі.
Г. Попрацювавши мої друзі пішли грати у футбол.
Д. Чорна качка тримається на воді розпластавшись.
  1.  Потребує редагування речення
А. Не покидайте землі, не залишивши на ній доброго сліду.
Б. Повернувшись додому, Андрій цілком віддався своїй роботі.
В. Згадуючи літні вечори, у моїй уяві постає сріблясто-синє море.
Г. Пожадливо втягуючи в себе повітря, Семен подався додому.
Д. Студенти мовчки стоять, милуючись зоряним небом.
  1.  Поширене означення треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А. Наближається повний спеки і світла південь.
Б. Хто це там оповитий в туман заховався за сиві каштани?
В. Мечем і кров’ю писані кросворди ніхто уже повік не розгада.
Г. Шумлять білим цвітом налиті сади навесні.
Д. Раз добром нагріте серце вік не прохолоне.
  1. Якщо на місці крапок уписати сполуку слів оздоблені інеєм, то неускладненим стане речення
А. … вражають красою дерева.
Б. Вражають красою дерева … .
В. Дерева … вражають красою.
Г. Вражають красою … дерева.
Д. Красою вражають дерева… .
  1. Установіть відповідність
Відокремлений член речення                     
  1. Обставина         
  2. Додаток   
  3. Означення                      
  4. Прикладка

А. Ніхто, крім тебе самого, цього не зробить.
 Б. У кімнату ллється повітря, напоєне пахощами літнього саду.
 В. І ми, поети атомного віку, останні трубадури на землі.
 Г. Заночував туман у полі, уранці плакав над рікою.
 Д. Усю зиму піднімалися води Дніпра, заливаючи плавні, озера.



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420