Завдання І етапу Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика

 Завдання

І етапу
Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
5 клас

1. Пригадайте й запишіть куплет народної пісні, у якій згадується
рослина. Складіть і запишіть про цю рослину висловлювання.
Придумайте до тексту заголовок.
12 балів
2. Запишіть слова, уставляючи пропущені літери та апостроф.
Г..рой, за..ць, слов..янс..кий, чов..н, мавп..ячий, міз..нець, облич..я,
п..ят..десят, ш..ренга, ро..питати, чотир..ма, черв..як.
6 балів
3. Згрупуйте й запишіть слова за спільними коренями.
У спільнокореневих словах виділіть префікси й суфікси. У яких коренях
відбувається чергування звуків?
Зберігання, берег, рука, ручка, прибережний, віз, берегти, безрукий,
береговий, обережний, везти, приручений, підвозити, вода, везіння,
підводити, водяний, водити.
6 балів
4. Закінчіть народні вислови. Поставте відповідні розділові знаки.
Будь здорова як…
Сійся родися…
Що хата має тим...
3 бали
5. Виправте стилістичні помилки й запишіть речення.
У магазині покупцеві забули вручити решту.
Учителька прорекламувала батьківські збори.
На листі зелених насаджень діамантами сяяла роса.
3 бали
Загальна кількість балів – 30.
Завдання
І етапу



Завдання
І етапу
Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
6 клас

1. Пригадайте й запишіть куплет народної пісні, у якій згадується
календарний обряд. Складіть і запишіть висловлювання про цей обряд.
Придумайте до тексту заголовок.
12 балів
2. Запишіть словосполучення, виправивши лексичні помилки.
Підніматися вгору, любима пісня, книжний магазин, приємного
апетиту, зайняти перше місце, на слідуючий день, вірна відповідь, повільно
мчати.
4 бали
3. Поясніть значення фразеологізмів, уведіть їх у речення.
Груші на вербі, тримати хвоста трубою, заяча душа.
6 балів
4. Випишіть слова з орфографічними помилками, виправивши їх.
З перших букв виписаних слів прочитайте та запишіть приказку.
Нянчити, хобі, енціклопедія, мавп’ячий, проїзний, аванпосний, шалений,
промінчик, тиждневий, іминини, Уманщина, надбрівья, безпомічний,
ініциатива, буквенний, тонна, еммігрант, без’ядерний, сшиток,
жираф’ячий, заздрісний, савець, вана, італія, кінчик, тьм’яний, льється,
незчисленний, ангина.
4 бали
5. Доберіть прикметники, за допомогою яких можна визначити рід
іменників. Утворені словосполучення запишіть.
Ступінь, какаду, собака, нежить.
4 бали
6. Запишіть відомі вам етикетні формули вибачення.
4 бали
Загальна кількість балів – 34.


Завдання
І етапу
Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
7 клас

1. Складіть і запишіть список історичних пам’яток нашого краю
(не менше 4). Опишіть одну з них. Придумайте до тексту заголовок.
14 балів
2. Запишіть слова, поставивши наголос.
Каталог, приятель, донька, разом, мабуть, завдання, читання, чоботи,
фартух, корисний.
5 балів
3. Відредагуйте речення, запишіть їх і поставте розділові знаки.
Біллю сповнилося серце Марії. Підписку на газети й журнали можна
оформити на протязі кількох днів. Наша природа потребує бережливого
ставлення і нашого захисту. Я не знаю по якому адресу проживає
новоприбулий однокласник. Мій друг часто приймає участь у спортивних
змаганнях по баскетболу. Моя пропозиція я рахую є самою найкращою.
6 балів
4. Визначте, як називаються подані вирази. Підберіть до кожного
слово-синонім.
Сліпці сватають.
Сунути носа до чужого проса.
Стріляний горобець.
Кебету мати.
4 бали
5. Доведіть, що інфінітив може виконувати роль підмета,
означення, склавши речення.
4 бали
6. Запишіть відомі вам етикетні формули прохання.
4 бали
Загальна кількість балів – 37.
Завдання
І етапу
Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
8 клас
1. Пригадайте й запишіть куплет народної пісні, у якій згадується
історична особа. Складіть і запишіть висловлювання про цю особу.
Придумайте до тексту заголовок. 12 балів
2. Відредагуйте речення.
Коли ми зрівняли ці два комп’ютера, то виявилося, що об’єм
жорсткого диску в них не співпадає. Цей планшет являється водночас і
телефоном, тому застосовувати крайні міри з ним можна лише в порядку
виключення. 4 бали
3. Запишіть словосполучення у формі родового відмінка, поясніть
правопис.
Сильний вітер, шкільний предмет, політехнічний інститут, смачний
мед, довгий коридор, приміський вокзал, великий квадрат, бджолиний рій,
важливий документ, цікавий роман.
Виконайте словотвірний аналіз слова приміський.
6 балів
4. Спишіть, уставивши пропущені розділові знаки. Виконайте
синтаксичний розбір виділеного речення.
Ластівки відлетіли…Звичайна здавалося б подія але з душі ніби
найкраще винесли і там утворився холодний протяг від того що дроти голі а
у дворі тиша.
Тепер дорогі друзі чекатимемо весни з її теплом і ластівками. Як
добре що все повертається і тепло і ластівки і весна з літом (За І. Ковалем).
6 балів
5. До поданих слів доберіть антоніми – іменники, що вживаються
тільки у формі однини.
Гамір –
Хвилювання –
Честь –
Любов –
Холод –
5 балів
6. Доберіть і запишіть п’ять фразеологізмів, що містять людські
імена. Поясніть значення кожного з них.
5 балів
Загальна кількість балів – 38.

Завдання
І етапу
Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
9 клас

1. Складіть висловлювання на тему «У назвах міст і сіл – слова,
в яких щось рідне, таємниче» (Д. Білоус).
12 балів
2. Доповніть складнопідрядне речення ще одним простим
реченням так, щоб утворилася конструкція із сурядним і підрядним
зв’язком. Зробіть синтаксичний розбір утвореного речення.
Кожна національна мова – це особливе свято бачення й сприйняття
того світу, у якому живе народ.
8 балів
3. Утворіть форми третьої особи однини від інфінітивів.
Боротися, клеїти, хотіти, бігти, могти, бачити, звужувати,
звузити, держати, плакати, колоти, ліпити.
6 балів
4. Утворіть від поданих іменників прикметники.
Середина-Буда, Липова Долина, Ямпіль, Париж, турист, казах,
Цюрих, ткач, груша, алюміній.
5 балів
5. Поясніть значення крилатих висловів та джерело їх походження.
Витати в емпіреях –
Від аза до іжиці –
Бути записаним на скрижалях –
Текти молоком і медом –
4 бали
6. Визначте види односкладних речень. Підкресліть у них
граматичні основи.
Мені й не весело було й на нашій славній Україні (Т. Шевченко).
Глибоке небо, білі хмари та плюскіт срібної води (Є. Маланюк).
Хліб-сіль їж, а правду ріж (Нар. творчість).
Лови летючу мить життя! (Олександр Олесь)
Чи хоч пучечок тої калини мені на груди покладуть? (Л. Костенко)
5 балів
Загальна кількість балів – 40.

Завдання
І етапу
Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
10 клас

1. Напишіть відгук на прочитану Вами книгу сучасного
українського автора.
12 балів
2. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Підкресліть усі
члени речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови
воно є. Побудуйте структурну схему та дайте загальну характеристику.
Кожне слово рідної мови має своє обличчя як у квітки у нього
неповторний аромат і відтінок барви а цих відтінків кожна мова має тисячі
(В. Сухомлинський).
8 балів
3. Визначте і поясніть, які поняття, явища «делікатно приховують»
подані фразеологізми і чому.
Як мати народила; в костюмі Адама.
Розумний, як Хведькова кобила; немає «ку-ку» в голові; капустяна
голова.
Лелека приніс; знайшли в капусті; Бог послав.
Оре носом; в три дороги йде; залити очі.
5 балів
4. Доберіть і запишіть приклади (не менше 10) до теми «Велика
буква і лапки у власних назвах».
5 балів
5. До поданих іншомовних слів доберіть українські відповідники.
Бісер, варвар, симптом, гід, інновація, інсайт, опонент, мізантроп,
дилетант, амбітний, інертний, ефемерний.
6 балів
6. Від поданих слів утворіть імена по батькові чоловічого й
жіночого роду.
Анатолій, Віталій, Гордій, Григорій, Данило, Зіновій, Ілля, Кузьма,
Лаврін, Лев, Левко, Лука, Лукаш, Микола, Оксент, Оксентій.
4 бали
7. Поставте наголос у словах.
Олень, батьківський, добуток, форзац, ознака, зручний, донька, дочка,
поперек, дрова, продаж, квартал, було, спина, косинець, визвольний.
4 бали
Загальна кількість балів – 44.
Завдання



І етапу
Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика
11 клас
1. Підготуйте та запишіть запитання для інтерв’ю з відомим
політиком на тему «Українське законодавство про мову. Досягнення,
проблеми й перспективи».
12 балів
2. Назвіть 5 слів англійського походження. Розкрийте їх лексичне
значення. Назвіть критерії, за якими Ви визначили їх походження.
6 балів
3. На основі простого речення побудуйте інші синтаксичні одиниці:
а) складносурядне речення;
б) складнопідрядне речення з одним підрядним;
в) складнопідрядне речення з кількома підрядними.
Визначте граматичні основи.
Освіта людини має починатися з приказок і закінчуватися думками
(Сенека).
6 балів
4. Запишіть прислівники, знявши риску.
До/вподоби, до/схочу, право/руч, на/льоту, без/відома, раз/у/раз,
кінець/кінцем, від/нині, до/недавна, до/сьогодні, від/учора, до/загину,
без/угаву, без/вісти, уві/сні, світ/за/очі, без/кінця/краю, не/сьогодні/завтра,
спокон/віків, з/діда/прадіда, в/решті/решт, як/не/як, всього/на/всього,
без/перестанку. 6 балів
5. Поясніть значення лінгвістичного терміна калька. Запишіть
нормативні відповідники до кальок із російської мови: просипатися,
задавати питання, по понеділкам, залишити в спокої, у найближчі дні,
доказувати теорему, банкрот, вилка, підняти крик, включи утюг, відкрити
двері, робити вигляд. 6 балів
6. З поданих у дужках слів утворіть словосполучення:
(обидва, обидві) (лікарі, лікаря); (два з половиною, два) (метра, метри);
(кілька, кількох) (учні, учнів); (півтора, півтори, одна третя) (роки, року),
(чотири, четверо) (високі, високих) (будинки, будинків); (три четверті)
(гектара, гектари). 5 балів
7. Поставте наголос у словах.
Олень, батьківський, добуток, форзац, ознака, зручний, донька, дочка,
поперек, дрова, продаж, квартал, було, спина, косинець, визвольний.
4 бали
Загальна кількість балів – 45.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420