Дистанційне навчання Укр.мова 9 клас Розвиток мовлення № 17 Тези прочитаних публіцистичної чи науково- пізнавальної статей



Тези прочитаного(публіцистичної чи науково-популярної статті)

Тема. Розвиток мовлення № 17.Тези прочитаного(публіцистичної чи науково-популярної статті)

Мета: формувати в учнів поняття про тези як один із видів самостійної роботи з літературою; ознайомити з видами тез та вимогами до складання їх; розвивати вміння школярів осмислити прочитане,виділити основні положення,висунуті автором;ознайомити з послідовністю складання тез,використовуючи пам’ятку,застосувати різні види складання тез;виховувати на основі ідей Сухомлинського В. О. кращі людські якості.

Тип уроку:урок комунікативних умінь.

                                    Перебіг уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою та метою і завданнями уроку
ІІІ. Розвиток пізнавальної активності учнів у процесі виконання практичних завдань
                                       Робота з текстом
1.    Прочитати текст. Визначити його основну думку. Як розкриває В.О.Сухомлинський у цьому тексті формування моральних звичок ?
   Джерело моральних звичок – в єдності глибокої свідомості й особистої емоційної оцінки явищ,їх моральних якостей. У світлі тих глибинних інтелектуальних і емоційних процесів,що відбуваються в душі людини в роки отроцтва,виховання моральних звичок набуває особливої ваги. Моральні звички – азбука моральних ідей і переконань. Формування моральних  звичок – це той шлях проникнення вихователя в духовний світ вихованця,без якого неможливе розуміння людини і вплив на неї найтоншими засобами – словом, красою.
    Завдяки моральній  звичці норми суспільної свідомості й суспільної моралі стають духовним надбанням особистості. Без моральної звички неможливі самоутвердження,самовиховання,повага до себе. Справа в тому,що моральна істина стає чимось святим,беззастережним,дорогим для особистості саме тому,що людина близько бере до серця благородство цієї істини,в її свідомість ідуть блискавичні емоційні сигнали:роби саме так,бо робити інакше не дозволяє повага до себе самого. Звичка облагороджує цей внутрішній голос совісті,почуття завжди стоїть на сторожі свідомості. Ці складні процеси під силу тільки отроцтву: саме в цей період глибоко осмислюється узагальнюючий характер моральних ідей. Отроцтво ніби відкриває ідеям шлях до серця. Якщо найважливіші істини моральної культури саме в підлітковому віці не ввійшли в звичку,прогаяного ніколи не надолужиш.
     Як же виховувати моральні звички в роки отроцтва? Що треба робити,щоб сфера свідомості розширювалася,охоплюючи найважливіші моральні багатства,які стали для особистості святими,беззастережними істинами?
     У роки отроцтва першочергове значення в моральному розвиткові набуває єдність свідомості й моральних почуттів. Моральні почуття – це світло,що осяює шлях людських вчинків.
 ( Отроцтво – це підлітковий вік) 
2.    Дібрати до тексту заголовок. Виділити основні положення,висунуті автором щодо розкриття змісту тексту.
3.    Записати авторські думки з кожного абзацу у вигляді цитат.
Коментар учителя. Тези – це стисло сформульовані основні положення тексту,що вбирають суть висловленого автором.
Комунікативний практикум
1.Скласти розповідь про види тез і складання їх.
2.Які тези,на вашу думку,складати важче?Аргументувати свою відповідь.
  Колективна робота з таблицею
  Розглянути таблицю, проаналізувати  її зміст
Види тез
                             Складання тез     
цитатні
Відбір авторських тез із тексту
вільні
Основні положення тексту формулюють своїми словами
змішані
Цитати й вільний виклад авторської думки чергуються
прості
Теза подає основну думку частини у вигляді ствердження чи 
Заперечення будь-чого     
складні
Окрім ствердження якоїсь думки,містить ще й доведення її

Колективна робота з пам’яткою
  Опрацювати пам’ятку ”Як підготувати тези прочитаного“ і запам’ятати основні її положення         

ПАМ’ЯТКА
“Як підготувати тези прочитаного”

1. Прочитати весь текст(якщо він не великий) або розділ(якщо твір великий за обсягом).
2. Продумати зміст тексту, знайти й прослідкувати основні положення,висуну
ті автором
3. Формувати думки чітко й коротко,але самобутність форми повинна зберігатися, незважаючи на деяку уривчастість викладу.
4. Кожне положення повинно містити в собі лише одну думку.
5. Записуючи тезу,потрібно нумерувати кожну,пропускати рядок між ними.
6. У кожній тезі потрібно виділити головне слово й помічати логічний наголос
7. Якщо твір великий,то в кінці кожної тези вказують номер сторінки тексту,якщо невеликий – джерело викладу.
8. Викладати основні авторські думки у вигляді послідовних пунктів.
ІV. Самостійне складання тез прочитаного
Прочитати текст мовчки. Попрацювати над його змістом: виділити тему,основну думку;визначити тип і стиль мовлення;виділити основні авторські думки щодо задуму висловлювання.
Елементарна моральна культура
Ви живите серед людей. Кожен ваш вчинок,кожне ваше бажання позначаються на людях. Знайте,що існує межа між тим,що вам хочеться,і тим,що можна. Ваші бажання – це радощі або сльози ваших близьких. Перевіряйте свої вчинки свідомістю: чи не завдаєте ви зла, неприємності, незручності людям своїми вчинками. Робіть так,щоб людям,які оточують вас,було добре. Подумайте,чи не завдаєте ви зла людям,роблячи приємне собі. Ось на шкільній алейці цвіте бузок. Вам хочеться зламати квітучу гілочку. Але якщо кожен задовольнить таке бажання,квітучий кущ перетвориться в оголене гілля. Людям нічим буде милуватися  – своїм вчинком ви вкрадете в них красу.
         Ви користуєтеся благами, створеними іншими людьми. Люди дають вам щастя дитинства,отроцтва і юності. Платіть їм за це добром. Ця норма моральності є важливим джерелом почуття громадянського обов’язку. Перш ніж людина осмислить усю глибину тієї істини,що вона – громадянин обов’язку і це покладає на неї великі обов’язки,вона повинна навчитися платити добром за добро,творити своїми силами щастя і радість іншим людям. Совість не повинна дозволяти їй бути тільки споживачем благ і радостей.
Будьте добрими і чуйними до людей. Допомагайте слабим і беззахисним. Не робіть людям зла. Допомагайте в біді товаришеві. Поважайте, шануйте матір і батька,вони дали вам життя, вони виховують вас,вони хочуть щоб ви стали чесними громадянами суспільства,  людиною з чистим серцем, ясним розумом, доброю душею, золотими руками.
  Гуманність,чуйність до людини, готовність прийти їй на допомогу – ці елементарні риси людяності,порядності мають стати надбанням,особистим моральним багатством кожного. Безсердечність породжує байдужість до людей,байдужість – себелюбство,себелюбство – жорстокість. Дитинство й отроцтво мають стати школою доброти,людяності,чуйності.
                                                                                  (В.О.Сухомлинський)
V. Підсумок уроку


VІ.Домашнє завдання: підготувати усний докладний переказ тексту, опрацьованого на уроці.Впр.347(усно),348 (письмово)

Список використаної літератури

1.    Заболотний О.В.Українська мова: підруч. для 9 кл. загальноосвіт.навч.закл. К.:Генеза, 2017.-240с.
2.    Калініченко Н.А., Їх імена зорею сяють…/ Педагогічний вісник.-2008.- №3 С.17-18.
3.    Сухомлинська О.В. Василь Сухомлинський і сучасність / Педагогічний вісник.-2008.-№3.С 9-11.
4.    Сухомлинський В.О.  Вибрані твори в 5-ти томах Т.5. К:Радянська школа, 1976.
5.    Сухомлинський В.О. Людина неповторна.- К.:Молодь,1962.-212с.




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420