Дистанційне навчання:6 кл укр.літ 28.04.2020

Тема.
Леонід Глібов-визначний український байкар,поет.Байки "Щука","Муха і Бджола","Жаба і Віл"

БАЙКИ БУЛИ ВІДОМІ ЩЕ В СТАРОДАВНІЙ ГРЕЦІЇ. БАТЬКОМ ЛІТЕРАТУРНОЇ БАЙКИ НАЗИВАЮТЬ ЕЗОПА. ТОМУ ПРО АЛЕГОРИЧНУ МОВУ ЧАСТО ГОВОРЯТЬ «ЕЗОПОВА». У ПІЗНІШІ ЧАСИ БАЙКАР ФЕДР НАДАВ БАЙКАМ ЕЗОПА ВІРШОВАНОЇ ФОРМИ.
У ХVІІ СТ. ВІДОМИЙ ФРАНЦУЗЬКИЙ БАЙКАР ЖАН ДЕ ЛАФОНТЕН РОЗВИНУВ ЖАНР БАЙКИ, ЙОГО ПІДТРИМАВ НАЙВІДОМІШИЙ РОСІЙСЬКИЙ БАЙКАР ІВАН КРИЛОВ. В УКРАЇНІ ЖАНР БАЙКИ МАЄ ДАВНЮ І БАГАТУ ТРАДИЦІЮ. Ф.ПРОКОПОВИЧ, Г.КОНИСЬКИЙ БУЛИ АВТОРАМИ ПОВЧАЛЬНИХ БАЙОК В ПІДРУЧНИКАХ З РИТОРИКИ. ВИДАТНИЙ ФІЛОСОФ І ПРОСВІТИТЕЛЬ Г.СКОВОРОДА НАПИСАВ ЦИКЛ «БАЙКИ ХАРЬКОВСКІЯ». НОВЕ СЛОВО БУЛО МОВЛЕНЕ І БАЙКАРЯМИ П.ГУЛАКОМ-АРТЕМОВСЬКИМ, Л.БОРОВИКОВСЬКИМ, Є.ГРЕБІНКОЮ ТА Л.ГЛІБОВИМ.
БІОГРАФІЯ Л.ГЛІБОВА

Народився Леонід Глібов у селі Веселий Поділ на Полтавщині.
-- Батько, Іван Назарович, працював управителем маєтку поміщиків Родзянків.

Вони поважали його за розум, завжди радились з ним у всіх господарських

справах. Мати, Орина Гаврилівна, була освіченою і культурною жінкою, тому вона стала першою вчителькою Глібова.

У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим хлопчиком. Йому

подобалося все красиве, але найбільше він любив доглядати за квітами. Його

називали «королем квітів». Знайомі й родичі, вітаючись з ним, говорили: «Здоров будь, Льолику - квітчастий королику!»

-- Леонід Глібов полюбляв проводити час з бабою Одаркою. Вона читала йому

казки про тварин. Хлопчик настільки виразно уявляв собі риси та звички звірів, що йому, навіть, здавалося, нібито тварини насправді думають і говорять, що серед них теж є добрі і злі, бідні та багаті.

- В 13 років Леонід поступив до гімназії. Він дуже сумував за своїми рідними.

Всю тугу вилив у своєму першому вірші «Сон». Друзям-гімназистам вірш

сподобався. Учитель похвалив його і ще більше заохотив до написання віршів. Та через хворобу Леоніду прийшлося повернутися додому.

 Глібов дуже любив дітей. Він певний час працював учителем історії та географії,ставився до своїх учнів з повагою. Для них писав твори під псевдонімом «Дідусь Кенир». Діти з нетерпінням чекали нових творів вчителя.

--Хвороба серця й астма підірвали здоровя Леоніда Івановича. Утративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою.

-- - Після себе Глібов залишив: байки, вірші, пісенно-ліричні твори, вірші-загадки, акровірші. Вони принесли йому славу. Видатного байкаря знають і люблять не тільки в Україні, а в багатьох країнах світу.

Життя Леоніда Глібова (фільм 2007)






Леонід Глібов." Муха і Бджола"



Ідейно художній аналіз байки Л. Глібова "Муха і Бджола":
Вступ
: розповідь про Муху-ледащицю та її байдикування.
Основна частина: зустріч Мухи і Бджоли та їхня розмова про значення праці.
Мораль: не можна бути лінивим і нахабним, треба любити чесну працю, яка нас годує.

Якими людськими рисами наділена Муха, а якими Бджола:
Муха – це носій соціального зла, паразит, зухвалий нероба, який вбачає сенс свого існування в безперервному гультяйстві. Л. Глібов наділяє її такими рисами, як хвалькуватість, зухвалість, чванливість, безсовісність.

Бджолі властиві якості, характерні для "маленької людини". Вона – скромна, працьовита, чесна. Їй навіть ніколи перепочити: з ранку до вечора вона у праці, у "клопотах у полі".

Чого навчає байка Л. Глібова "Муха і Бджола":
Засуджувати ледарство, неробство, обмеженість, паразитичне існування; схвалювати працелюбність, справедливість, чесність.


Леонід Глібов. "Жаба і Віл"



Ідейно художній аналіз байки Л. Глібова "Жаба і Віл":
Тема: зображення жаби, яка намагалася позмагатися з волом стосов­но розміру, в результаті «з натуги луснула — та й одубіла».
Ідея: засудження на прикладі жаби негативних людських вад, а саме жадібності, заздрості, пихатості, хвалькуватості(13 слайд)
Основна думка: «...найлучче жити, Як милосердний бог дає».

Риси характеру Жаби у байці "Жаба і Віл":
Заздрісність, вигадливість, самовпевненість, глупота, цікавість до всього.


Леонід Глібов. "Щука"



ОБГОВОРЕННЯ ЗМІСТУ БАЙКИ ЗА ПИТАННЯМИ:

1.ВИЗНАЧТЕ  ДІЙОВИХ  ОСІБ  БАЙКИ.  (ДВА ОСЛИ, ШКАПА, ДВА ЦАПА, ЩУКА, ЛИСИЦЯ).
2.ЧИ  БАЧИЛИ  ВИ  В ПРИРОДНОМУ  СЕРЕДОВИЩІ  ЇХ?  ЩО  ХАРАКТЕРНО  ДЛЯ  ЦИХ  ІСТОТ?
ОСЕЛ – ВПЕРТИЙ,   ЦАП –  ВИСКОЧКА,  ЩУКА – ЗАЖЕРЛИВА, ХИЖА  ЛИСИЦЯ – ХИТРА.
3.ЧОМУ  В  ЗАГОЛОВКУ  ТА  ЗМІСТІ  БАЙКИ НАЗВИ ЦИХ ТВАРИН ПИШУТЬСЯ З ВЕЛИКОЇ БУКВИ?  (БО ЦЕ ДІЙОВІ ОСОБИ).
4.ЯКУ ШКОДУ ЗАПОДІЯЛА ЩУКА МЕШКАНЦЯМ СТАВКА? ЯК ПРО ЦЕ СКАЗАНО У БАЙЦІ? («ТОГО ЗАЇЛА В СМЕРТЬ, ДРУГОГО ОБІДРАЛА»).
5.ЯКИХ ЗУСИЛЬ БУЛО ДОКЛАДЕНО, ЩОБ СПІЙМАТИ ЩУКУ? (ГУРТОМ ДО СУДУ ПРИТАСКАЛИ, ХОЧА ЧУБИ Й МОКРЕНЬКІ СТАЛИ…)
6.ЗАЧИТАЙТЕ ОПИС СУДДІВ. ПРО ЩО ЦЕ СВІДЧИТЬ? (ЩО СКЛАД СУДУ БУВ ЛЕГКОВАЖНИЙ І БЕЗГЛУЗДИЙ).
7.ЩО ВАМ ВІДОМО ПРО СУД ЯК ЗАКОНОДАВЧИЙ ОРГАН ВЛАДИ?
(СУД — ОРГАН, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ПРАВОСУДДЯ У ФОРМІ РОЗГЛЯДУ І ВИРІШЕННЯ ЦИВІЛЬНИХ, КРИМІНАЛЬНИХ,ГОСПОДАРСЬКИХ, АДМІНІСТРАТИВНИХ І ІНШИХ КАТЕГОРІЙ СПРАВ У ВСТАНОВЛЕНОМУ ЗАКОНОМ КОНКРЕТНОЇ ДЕРЖАВИ ПРОЦЕСУАЛЬНОМУ ПОРЯДКУ.) СУДДІ, ПРОКУРОР, АДВОКАТ.
8.КИМ  ВИСТУПАЛА ЛИСИЦЯ В СУДДІ? (АДВОКАТ)
9.ЩО ПРИСУДИЛИ СУДДІ ЩУЦІ? (ПОВІСИТИ).
10.ЯКІ ЗВ’ЯЗКИ МІЖ ЛИСИЦЕЮ ТА ЩУКОЮ?
 (ЛИСИЦІ Й ШЛЕ — ТО ЩУПАЧКА,
ТО СОТЕНЬКУ КАРАСИКІВ ЖИВЕНЬКИХ
АБО ЛИНІВ ГАРНЕНЬКИХ)
10.ЧОМУ СУДДІ ПОСЛУХАЛИ ЛИСИЦЮ? (ТОМУ, ЩО НЕ ДІЯЛИ ВІДПОВІДНО ДО ЗАКОНУ)
11.А НАД КИМ БИ ВИ ЗДІЙСНИЛИ СУД У ТВОРІ? СВОЮ ДУМКУ ВМОТИВУЙТЕ.
ОТЖЕ, ТЕМА ТА ІДЕЯ БАЙКИ.
ТЕМА: ЗОБРАЖЕННЯ СУДУ (ЙОГО НЕСПРАВЕДЛИВІСТЬ І ЗАЛЕЖНІСТЬ ВІД ПАНІВНИХ КЛАСІВ) НАД ЩУКОЮ, ЯКА ЧИНИЛА РІЗНОМАНІТНУ ШКОДУ В СТАВКУ ЙОГО МЕШКАНЦЯМ І ОТРИМАЛА ВИРОК —ПОВЕРНУТИСЯ ЗНОВУ ДО РІЧКИ.
 ІДЕЯ: ЗАСУДЖЕННЯ ДІЙ СУДОЧИНСТВА, ЇХ ЛЕГКОВАЖНІСТЬ, БЕЗГЛУЗДІСТЬ, А ЧЕРЕЗ ОБРАЗ ЛИСИЦІ — ПІДСТУПНОСТІ, ХИТРОСТІ, ХАБАРНИЦТВА.
ОСНОВНА ДУМКА: «ЯК НЕ МУДРУЙ, А ПРАВДИ НІДЕ ДІТИ. КІНЦІВ НЕ МОЖНА ПОХОВАТЬ…».
12.ЧОГО НАС УЧИТЬ ЦЯ БАЙКА? ЧИМ ВОНА АКТУАЛЬНА НА СЬОГОДНІ?
ОЧЕВИДНО, ЩО СУДДІ ПІД ВПЛИВОМ ХИТРОЇ ЛИСИЦІ (СТРЯПЧОГО) ПРИЙНЯЛИ АБСУРДНЕ РІШЕННЯ. СЛОВА З БАЙКИ ГЛІБОВА «І ЩУКУ КИНУЛИ У РІЧКУ…» СТАЛИ КРИЛАТИМИ. ЯКЩО ХОЧУТЬ СКАЗАТИ, ЩО КОГОСЬ ЗАМІСТЬ ПОКАРАННЯ ВИНАГОРОДИЛИ, ВЖИВАЮТЬ САМЕ ЦЕЙ ВЇДЛИВИЙ ВИСЛІВ.
НЕСПРАВЕДЛИВИЙ ТОЙ СУД, ЯКИЙ ВИПРАВДОВУЄ ЖОРСТОКИХ ЗЛОЧИНЦІВ — ЗЛОДІЇВ ТА ВБИВЦЬ. У НЬОМУ ІСНУЄ КРУГОВА ПОРУКА ПРЕДСТАВНИКІВ ВЛАДИ, ЯКІ ПОСТІЙНО ПОРУШУЮТЬ ЗАКОНИ. СТРАШНО ЖИТИ В СУСПІЛЬСТВІ, У ЯКОМУ НЕМАЄ СПРАВЕДЛИВОСТІ.
— А ЯКУ БУДОВУ МАЄ БАЙКА? (ОПОВІДЬ ТА МОРАЛЬ)
— ЯКОЇ ВАЖЛИВОЇ ОЗНАКИ БАЙКИ ТУТ НЕМАЄ? (МОРАЛІ)
ОТЖЕ, НА ОСНОВІ ОПОВІДНОЇ ЧАСТИНИ ЧИТАЧ САМ ДОХОДИТЬ ВИСНОВКУ.
У ДЕЯКИХ БАЙКАХ МОЖЕ І НЕ БУТИ ЧІТКО ВИЗНАЧЕНОЇ МОРАЛІ, ВОНА САМА ВИПЛИВАЄ З УСІХ ПОДІЙ ТА ВЧИНКІВ ПЕРСОНАЖІВ.

Домашнє завдання:
Виписати з прочитаних байок Глібова слова зі зменшено-пестливими суфіксами,визначити їхню роль;описати зовнішність двох протилежних персонажів з улюбленої байки

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420