Дистанційне навчання:6 кл укр.літ 28.04.2020
БАЙКИ БУЛИ ВІДОМІ ЩЕ В СТАРОДАВНІЙ ГРЕЦІЇ. БАТЬКОМ ЛІТЕРАТУРНОЇ БАЙКИ НАЗИВАЮТЬ ЕЗОПА. ТОМУ ПРО АЛЕГОРИЧНУ МОВУ ЧАСТО ГОВОРЯТЬ «ЕЗОПОВА». У ПІЗНІШІ ЧАСИ БАЙКАР ФЕДР НАДАВ БАЙКАМ ЕЗОПА ВІРШОВАНОЇ ФОРМИ.У ХVІІ СТ. ВІДОМИЙ ФРАНЦУЗЬКИЙ БАЙКАР ЖАН ДЕ ЛАФОНТЕН РОЗВИНУВ ЖАНР БАЙКИ, ЙОГО ПІДТРИМАВ НАЙВІДОМІШИЙ РОСІЙСЬКИЙ БАЙКАР ІВАН КРИЛОВ. В УКРАЇНІ ЖАНР БАЙКИ МАЄ ДАВНЮ І БАГАТУ ТРАДИЦІЮ. Ф.ПРОКОПОВИЧ, Г.КОНИСЬКИЙ БУЛИ АВТОРАМИ ПОВЧАЛЬНИХ БАЙОК В ПІДРУЧНИКАХ З РИТОРИКИ. ВИДАТНИЙ ФІЛОСОФ І ПРОСВІТИТЕЛЬ Г.СКОВОРОДА НАПИСАВ ЦИКЛ «БАЙКИ ХАРЬКОВСКІЯ». НОВЕ СЛОВО БУЛО МОВЛЕНЕ І БАЙКАРЯМИ П.ГУЛАКОМ-АРТЕМОВСЬКИМ, Л.БОРОВИКОВСЬКИМ, Є.ГРЕБІНКОЮ ТА Л.ГЛІБОВИМ.БІОГРАФІЯ Л.ГЛІБОВА
Життя Леоніда Глібова (фільм 2007)
Леонід Глібов." Муха і Бджола"
Ідейно художній аналіз байки Л. Глібова "Муха і Бджола":
Вступ: розповідь про Муху-ледащицю та її байдикування.
Основна частина: зустріч Мухи і Бджоли та їхня розмова про значення праці.
Мораль: не можна бути лінивим і нахабним, треба любити чесну працю, яка нас годує.
Якими людськими рисами наділена Муха, а якими Бджола:
Муха – це носій соціального зла, паразит, зухвалий нероба, який вбачає сенс свого існування в безперервному гультяйстві. Л. Глібов наділяє її такими рисами, як хвалькуватість, зухвалість, чванливість, безсовісність.
Бджолі властиві якості, характерні для "маленької людини". Вона – скромна, працьовита, чесна. Їй навіть ніколи перепочити: з ранку до вечора вона у праці, у "клопотах у полі".
Чого навчає байка Л. Глібова "Муха і Бджола":
Засуджувати ледарство, неробство, обмеженість, паразитичне існування; схвалювати працелюбність, справедливість, чесність.
Леонід Глібов. "Жаба і Віл"
Ідейно художній аналіз байки Л. Глібова "Жаба і Віл":
Тема: зображення жаби, яка намагалася позмагатися з волом стосовно розміру, в результаті «з натуги луснула — та й одубіла».
Ідея: засудження на прикладі жаби негативних людських вад, а саме жадібності, заздрості, пихатості, хвалькуватості(13 слайд)
Основна думка: «...найлучче жити, Як милосердний бог дає».
Риси характеру Жаби у байці "Жаба і Віл":
Заздрісність, вигадливість, самовпевненість, глупота, цікавість до всього.
Леонід Глібов. "Щука"
1.ВИЗНАЧТЕ ДІЙОВИХ ОСІБ БАЙКИ. (ДВА ОСЛИ, ШКАПА, ДВА ЦАПА, ЩУКА, ЛИСИЦЯ).2.ЧИ БАЧИЛИ ВИ В ПРИРОДНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЇХ? ЩО ХАРАКТЕРНО ДЛЯ ЦИХ ІСТОТ?ОСЕЛ – ВПЕРТИЙ, ЦАП – ВИСКОЧКА, ЩУКА – ЗАЖЕРЛИВА, ХИЖА ЛИСИЦЯ – ХИТРА.3.ЧОМУ В ЗАГОЛОВКУ ТА ЗМІСТІ БАЙКИ НАЗВИ ЦИХ ТВАРИН ПИШУТЬСЯ З ВЕЛИКОЇ БУКВИ? (БО ЦЕ ДІЙОВІ ОСОБИ).4.ЯКУ ШКОДУ ЗАПОДІЯЛА ЩУКА МЕШКАНЦЯМ СТАВКА? ЯК ПРО ЦЕ СКАЗАНО У БАЙЦІ? («ТОГО ЗАЇЛА В СМЕРТЬ, ДРУГОГО ОБІДРАЛА»).5.ЯКИХ ЗУСИЛЬ БУЛО ДОКЛАДЕНО, ЩОБ СПІЙМАТИ ЩУКУ? (ГУРТОМ ДО СУДУ ПРИТАСКАЛИ, ХОЧА ЧУБИ Й МОКРЕНЬКІ СТАЛИ…)6.ЗАЧИТАЙТЕ ОПИС СУДДІВ. ПРО ЩО ЦЕ СВІДЧИТЬ? (ЩО СКЛАД СУДУ БУВ ЛЕГКОВАЖНИЙ І БЕЗГЛУЗДИЙ).7.ЩО ВАМ ВІДОМО ПРО СУД ЯК ЗАКОНОДАВЧИЙ ОРГАН ВЛАДИ?(СУД — ОРГАН, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ПРАВОСУДДЯ У ФОРМІ РОЗГЛЯДУ І ВИРІШЕННЯ ЦИВІЛЬНИХ, КРИМІНАЛЬНИХ,ГОСПОДАРСЬКИХ, АДМІНІСТРАТИВНИХ І ІНШИХ КАТЕГОРІЙ СПРАВ У ВСТАНОВЛЕНОМУ ЗАКОНОМ КОНКРЕТНОЇ ДЕРЖАВИ ПРОЦЕСУАЛЬНОМУ ПОРЯДКУ.) СУДДІ, ПРОКУРОР, АДВОКАТ.8.КИМ ВИСТУПАЛА ЛИСИЦЯ В СУДДІ? (АДВОКАТ)9.ЩО ПРИСУДИЛИ СУДДІ ЩУЦІ? (ПОВІСИТИ).10.ЯКІ ЗВ’ЯЗКИ МІЖ ЛИСИЦЕЮ ТА ЩУКОЮ? (ЛИСИЦІ Й ШЛЕ — ТО ЩУПАЧКА,
ТО СОТЕНЬКУ КАРАСИКІВ ЖИВЕНЬКИХ
АБО ЛИНІВ ГАРНЕНЬКИХ)10.ЧОМУ СУДДІ ПОСЛУХАЛИ ЛИСИЦЮ? (ТОМУ, ЩО НЕ ДІЯЛИ ВІДПОВІДНО ДО ЗАКОНУ)11.А НАД КИМ БИ ВИ ЗДІЙСНИЛИ СУД У ТВОРІ? СВОЮ ДУМКУ ВМОТИВУЙТЕ.ОТЖЕ, ТЕМА ТА ІДЕЯ БАЙКИ.ТЕМА: ЗОБРАЖЕННЯ СУДУ (ЙОГО НЕСПРАВЕДЛИВІСТЬ І ЗАЛЕЖНІСТЬ ВІД ПАНІВНИХ КЛАСІВ) НАД ЩУКОЮ, ЯКА ЧИНИЛА РІЗНОМАНІТНУ ШКОДУ В СТАВКУ ЙОГО МЕШКАНЦЯМ І ОТРИМАЛА ВИРОК —ПОВЕРНУТИСЯ ЗНОВУ ДО РІЧКИ. ІДЕЯ: ЗАСУДЖЕННЯ ДІЙ СУДОЧИНСТВА, ЇХ ЛЕГКОВАЖНІСТЬ, БЕЗГЛУЗДІСТЬ, А ЧЕРЕЗ ОБРАЗ ЛИСИЦІ — ПІДСТУПНОСТІ, ХИТРОСТІ, ХАБАРНИЦТВА.ОСНОВНА ДУМКА: «ЯК НЕ МУДРУЙ, А ПРАВДИ НІДЕ ДІТИ. КІНЦІВ НЕ МОЖНА ПОХОВАТЬ…».12.ЧОГО НАС УЧИТЬ ЦЯ БАЙКА? ЧИМ ВОНА АКТУАЛЬНА НА СЬОГОДНІ?ОЧЕВИДНО, ЩО СУДДІ ПІД ВПЛИВОМ ХИТРОЇ ЛИСИЦІ (СТРЯПЧОГО) ПРИЙНЯЛИ АБСУРДНЕ РІШЕННЯ. СЛОВА З БАЙКИ ГЛІБОВА «І ЩУКУ КИНУЛИ У РІЧКУ…» СТАЛИ КРИЛАТИМИ. ЯКЩО ХОЧУТЬ СКАЗАТИ, ЩО КОГОСЬ ЗАМІСТЬ ПОКАРАННЯ ВИНАГОРОДИЛИ, ВЖИВАЮТЬ САМЕ ЦЕЙ В’ЇДЛИВИЙ ВИСЛІВ.НЕСПРАВЕДЛИВИЙ ТОЙ СУД, ЯКИЙ ВИПРАВДОВУЄ ЖОРСТОКИХ ЗЛОЧИНЦІВ — ЗЛОДІЇВ ТА ВБИВЦЬ. У НЬОМУ ІСНУЄ КРУГОВА ПОРУКА ПРЕДСТАВНИКІВ ВЛАДИ, ЯКІ ПОСТІЙНО ПОРУШУЮТЬ ЗАКОНИ. СТРАШНО ЖИТИ В СУСПІЛЬСТВІ, У ЯКОМУ НЕМАЄ СПРАВЕДЛИВОСТІ.
— А ЯКУ БУДОВУ МАЄ БАЙКА? (ОПОВІДЬ ТА МОРАЛЬ)
— ЯКОЇ ВАЖЛИВОЇ ОЗНАКИ БАЙКИ ТУТ НЕМАЄ? (МОРАЛІ)
ОТЖЕ, НА ОСНОВІ ОПОВІДНОЇ ЧАСТИНИ ЧИТАЧ САМ ДОХОДИТЬ ВИСНОВКУ.
У ДЕЯКИХ БАЙКАХ МОЖЕ І НЕ БУТИ ЧІТКО ВИЗНАЧЕНОЇ МОРАЛІ, ВОНА САМА ВИПЛИВАЄ З УСІХ ПОДІЙ ТА ВЧИНКІВ ПЕРСОНАЖІВ.
ТО СОТЕНЬКУ КАРАСИКІВ ЖИВЕНЬКИХ
АБО ЛИНІВ ГАРНЕНЬКИХ)
— А ЯКУ БУДОВУ МАЄ БАЙКА? (ОПОВІДЬ ТА МОРАЛЬ)
— ЯКОЇ ВАЖЛИВОЇ ОЗНАКИ БАЙКИ ТУТ НЕМАЄ? (МОРАЛІ)
ОТЖЕ, НА ОСНОВІ ОПОВІДНОЇ ЧАСТИНИ ЧИТАЧ САМ ДОХОДИТЬ ВИСНОВКУ.
У ДЕЯКИХ БАЙКАХ МОЖЕ І НЕ БУТИ ЧІТКО ВИЗНАЧЕНОЇ МОРАЛІ, ВОНА САМА ВИПЛИВАЄ З УСІХ ПОДІЙ ТА ВЧИНКІВ ПЕРСОНАЖІВ.
Коментарі
Дописати коментар