Карантин: 6-ті кл., укр.літ .М.Стельмах "Митькозавр із Юрківки"

Аудіокнига 



Вікторина

https://learningapps.org/2220392


Урок

Тема: 

Я .Стельмах «Митькозавр із Юрківки , або Химера лісового озера»Таємничі,веселі й незвичайні події в повісті,передані образним словом.Робота над змістом твору.
 Мета: 
продовжувати  опрацювання  ідейно-художнього змісту твору , характеризувати  вчинки  і поведінку  головних героїв твору; розвивати культуру  зв’язного мовлення , логічне мислення , пам'ять; виховувати почуття  любові до рідного краю, позитивні риси характеру на прикладі головних героїв.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник , ілюстрації до твору,  мультимедійна презентація.

                                                                        Дружба!  Велике це слово- дружба!

                                                                  Може, найбільше з усіх слів людських.

                                                                                                              В. Нестайко

І. Організаційний момент.
Слово вчителя
-Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок?
Означте його одним прикметником (добрий, гарний, зацікавлений, тривожний).

Метод «Усмішка по колу»

               А тепер подаруйте один одному усмішку,  вона допоможе налаштуватись на добру роботу.(2 Хв)
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.(учні записують тему в зошити)
Слово вчителя.

              Наше життя цікаве і розмаїте, багате на пригоди, цікаві зустрічі, приємні враження. Але ми часто цього не помічаємо, а біжимо, поспішаємо і самі не зауважуємо, як багато важливого пройшло повз нас, не відклалось у душі. Але саме письменники мають таку здатність підмічати і розповідати про це на сторінках своїх творів.

              Відомий французький письменник Антуан де Сент Екзюпері сказав: «Усі дорослі спочатку були дітьми, тільки мало хто це пам‘ятає». І справжнім дитячим письменником стає лише та людина, яка зберігає у серці розмаїтий світ дитинства. Це можна сказати про Всеволода Нестайка, Віктора Близнеця, а також ці слова можна віднести і на рахунок Ярослава Стельмаха, творчість якого ми продовжуємо вивчати.(3хв)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перш ніж приступити до  роботи , давайте пригадаємо вивчене на попередньому уроці (відомості про письменника) (3-4 хв)
Асоціативний диктант
1.    Київ (місце,де...)
2.    1949 рік (рік народження...)
3.    Київський інститут (місце....)
4.    Михайло Стельмах (батько...)
5.    1975 (вийшла друком ....)
6.    Перекладач(фах ....)
ІУ.Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Я бачу  ви добре  володієте матеріалом  із попереднього уроку , а чи підготувались ви до сьогоднішнього уроку і прочитали  твір до кінця нам підкаже (3-4хв)
. Робота над твором Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»
I розділ «Зоологія і комахи. «Відпустіть нас до бабусі»; II розділ «Знайомство з майбутнім майстром спорту, а також з бабусею, ентузіастом музичної освіти і дідом Трохимом»
1).  Виразне читання найцікавіших епізодів з І та ІІ розділів.
2). Тема: зображення приїзду Сергія і його близького приятеля Митька до бабусі, з метою зібрання колекції комах.
3). Ідея: уславлення щирої любові, поваги онуків до бабусі і засудження зневажливого ставлення до старих людей.
4). Основна думка: «А хіба існує кращий відпочинок, ніж там, у селі, злитися з природою після важкої праці та успішного закінчення п’ятого класу»?
5). Композиція І, ІІ розділів твору.
Експозиція: отримання літнього завдання хлопцями від учительки Ірини Семенівни — зібрати колекцію комах.
Зав’язка: від’їзд Сергія і Митька до бабусі в село. Кульмінація: роздуми діда Трохима про мету приїзду молоді до своїх бабусь.
Розв’язка: смачно наївшись, хлопці вирішили піти погуляти на річку.
6). Сюжет.
І розділ.
Після успішного складання іспиту за 5-й клас учитель ботаніки на літо запропонувала школярам зібрати колекцію комах. Сергій і Митько вирішили поїхати в село Юрківка до бабусі Митька. Однак батьки не хотіли відпускати Сергія зі своїм приятелем Митьком, вважаючи, що хлопці будуть завдавати бабусі зайвого клопоту. Після тривалих умовлянь вони погодилися. Хлопці їдуть потягом, і, нарешті, провідник повідомив про те, що незабаром їхня станція.
ІІ розділ.
Вийшовши з автобуса, хлопці зразу відчули сільське свіже повітря, яке надто відрізнялося від міського. Подорожуючи до бабусиного села, Сергій і Митько зустрілися з Василем Трошем, майбутнім майстром велосипедного спорту міжнародного класу. Він на них справив неприємне враження. Крокуючи далі, хлопці почули якесь виття. Виявилося, що це дядько Гнат грав на тромбоні.
Бабуся і мешканці села дуже привітливо зустріли хлопців. До Василя Троша із незадоволенням поставився і дід Трохим. Василь, приїхавши до бабусі, навіть не поцілував, не обняв її, а поїхав кататися на велосипеді. Смачно наївшись бабусиних страв, Сергій і Митько вирішують піти на річку.
7). Обговорення змісту розділів.
Робота за підручником. Учні читають запитання після розділів і дають на них відповідь.
8). Жанр: пригодницька повість. Запис у зошит.
V. Закріплення опрацьованого навчального матеріалу
1. Розв’язування тестових завдань(письмово  у зошиті)

1. Ірина Семенівна була вчителькою: а) географії; б) історії; в) ботаніки.2. Герої твору — вже учні класу: а) сьомого; б) шостого; в) п’ятого.3. Ірина Семенівна називала учнів: а) «професорами»; б) «діточками»; в) «зайчатами».4. Яку колекцію вчителька зобов’язала зібрати школярів улітку? а) Лікарських трав; б) листочків; в) комах.5. З яким запитанням звернувся Митько до вчительки? а) «А можна вдвох збирати одну колекцію?»; б) «А як оформляти цю колекцію?»; в) «А скільки екземплярів повинна містити ця колекція?».6. Бабуся Сергія жила в селі: а) Юстинівка; б) Юпітерка.                                                                                                               в) Юрківка.7. Василь Трош — це в майбутньому: а) видатний музикант; б) майстер велосипедного спорту міжнародного класу; в) кандидат у майстри спорту з шахів.8. Приїхавши до бабусі, хлопці почули якесь виття, яке було пов’язане: а) з коровою; б) військовими тренуваннями; в) музичним інструментом.9. Чим хлопці вразили Троша? а) Поведінкою; б) сачками і рюкзаками; в) манерою спілкування.10. Про який географічний континент згадується у творі? а) Америку; б) Європу; в) Африку.11. Чим бабуся пригощала Сергія та Митька? а) Картоплею; б) голубцями; в) пиріжками.12. Наївшись, хлопці вирішили прогулятися: а) по лісу; б) селом; в) на річку.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
 Гра «Правильний порядок»
Розставте наведені епізоди в правильному порядку і запишіть їх у зошити.
1.     Викрадення курки
2.     Похід до бібліотеки
3.     Зустріч із Васею
4.     Завдання на літо
5.     Поїздка до Юрківки
6.     Дід Трохим упав у яму
7.     Сліди невідомої тварини на березі озера
8.     Зустріч із бабусею Митька
9.     Інформація про погану репутацію озера
10.           Прохання хлопців відпустити їх у село на канікули.
З завданням ви впорались. А зараз давайте назвемо головних та другорядних героїв твору:
2.А зараз я вам пропоную звернутися до літературної мультимедійної скрині і дати відповідь на запитання:
 – А кому з героїв належить ця річ?  Пригадайте   та перекажіть будь-який  епізод твору , пов'язаний із цим  предметом.
1 – підручник зоології.
2- медаль за відвагу
3- велосипед
4- тромбон
5- сачок та вудки
6- сандаля
7- курка
8-бидон з молоком(5 хв)
Дуже добре . І з цим завданням ви  впорались , яке свідчить, що  ви добре знаєте зміст  повісті, а це допоможе вам  у подальшій роботі.
 Вчитель. А ми повертаємося до головних героїв твору. Митько і Сергій – винахідливі , кмітливі мрійники , тому їм завжди  цікаво  і ніколи  не нудно. Декому поведінка друзів здавалася дивною, загадковою. Тож відгорнемо завісу таїни  і зробимо висновок,
-Чому саме  цих хлопців  Я . Стельмах  зробив героями свого твору?
Напевно тому,  що герої твору подібні до самого  автора. Саме в їх  уста  він вкладає  власні думки , і діють вони так , як діяв би сам автор.
А зараз заповніть  досьє на наших  головних героїв за планом.
3.     Ім’я  (Дмитро Омельчук, Сергій Стеценко)
4.     Місце проживання (Київ)
5.     Освіта  (закінчили  5 кл. середньої школи)
6.     Сім’я  (Митько проживає  з батьками  і старшим братом; Сергій- з батьками і бабусею)
7.     Місце перебування (с. Юрківка)
8.     Мета приїзду (Відпочинок  на свіжому повітрі; збір колекції комах)
9.     Улюблені заняття (ловити рибу , читати пригодницькі  та фантастичні  твори, купатися, засмагати, грати у рухливі ігри)
10.                       Висновки про характер(Амбіційні, прагнуть зробити наукове відкриття, прославитися(4хв)- 20 хв

а) Проблемне питання
:
Чи можемо ми хлопців назвати друзями? Щоб дати відповідь на це питання , давайте зясуємо, що таке дружба?

Дослідження 
учнів,  що таке дружба, друг.

Дружба – це добрі приязні стосунки на основі взаємної прихильності й відданості. (пояснення за тлумачним словником).

Дружба – це дорогоцінний камінь, який важко знайти, але надто просто втратити.

Друг – особа, зв‘язана з кимось дружбою, довір‘ям, відданістю.
Давайте разом зясуємо ознаки, які характеризують друга:
1.     ГРА «Так» чи «Ні» Яким повинен бути справжній друг?
Друг – це той, хто ніколи тебе не забуває.
Друг – це той, хто завжди готовий поговорити
Друг – це той,хто ніколи не приходить на допомогу
Друг – це той, хто переживає за тебе.
Друг – це той, хто залишає тебе у біді
Друг – це той, хто вміє прощати. 
Друг – це той, кому важлива твоя думка.
Друг – це той, хто завжди знає як тебе розвеселити.
А зараз  2 ряд ознайомить нас із висловами різних відомих людей про дружбу.

а) Бесіда за питаннями.
2.     Чи можемо ми вважати героїв твору Митька і Сергія друзями?
3.     Що свідчить про те, що вони справжні друзі? (наведіть приклади )(10 хв)
б)Складання «Асоціативного куща».

Справжній друг – відданий, вірний, близький, безкорисливий, давній, добрий, дорогий, турботливий, випробуваний, гарний, єдиний, істинний, любий, надійний, найближчий, найрозумніший, співчутливий, справедливий, справжній, чудовий, щирий.
(2-3хв)
Отже, ми знаємо, що наші герої справжні друзі. Можемо сказати, що вони ніколи не сварилися, а якщо й був назрілий настрій для сварки, то він миттю зникав.
-А чи маєте ви справжнього друга?
-Які  твори
про дружбу  з української чи світової літератури ви знаєте? (В. Нестайко «Тореадори з Васюківки», В, Винниченко «Федько – Халамидник», Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра», Д.Дефо «Робінзон Крузо», Р. Стівенсон «Острів скарбів» ).(2 хв)

         Найбільшої інтенсивності досягає дружба в юнацькі роки та в період ранньої зрілості, як це ми бачимо у творі Я. Стельмаха. Треба вірити в дружбу, берегти її, вона може зникнути в одну мить, бо вона не терпить обману, зради у довірі.
Насамкінець ставимо завдання розпізнати  слово , яке викликає  найбільші асоціації з  Митьком та Сергієм(Учні мають  назвати , кому належать  подані фрази , а у відповідях  підкреслити  ті літери , які б утворили ключове слово.)
Акродиктант
1.     «Зараз ,улітку,всі своїх дітей  кудись одсилають . То в табори , то ще десь, а як нема куди, то до бабусь».
2.     «Щоб  продовжити  добру традицію  наших старших класів , вам треба за літо   зібрати  колекцію комах». (Вказати  лише ім’я) 
3.     « Ви знаєте , що таке бурштин? Це смола дерев , що пролежала  в землі  мільйони років і закам’яніла»  (Назвати лише прізвище)
4.     «Ну що  я в порівнянні з кількома  деревами – комаха!.. А в порівнянні  із земною кулею?»

Відповіді: 1.Дідусь. 2. Ірина Семенівна. 3.Труш. 4. Сергій

Ключове слово - Д Р У Г(3 хв)

Вчитель. Отже,  Митька й Сергійка ми можемо назвати  справжніми  друзями. А чи можемо другом назвати Василя Троша? Чому? А чи співчуваєте  ви Василю Трошу? Чи мріє він мати  таких друзів  як  Митько  та Сергій?
Звичайно , хто б не  хотів. Тоді давайте порадимо  Василю , що потрібно зробити , щоб його мрія здійснилася.
(учні  записують  на листочках рішення – поради(2 хв)-39 хв

( Можна провести паралель  з «Федьком –халамидником»  на прикладі Толі Бо якщо такі  друзі, то вони можуть зрадити вам і Батьківщині).

Щоб підсумувати  сказане , давайте  створимо  сенкан , де за основу візьмемо Митька та Сергійка.
Сенкан
1.    Митько та Сергійко
2.    Допитливі, винахідливі, фантазери, мрійники
3.    Ловлять рибу, читають книги, граються ,купаються в озері
4.    Більшу частину свого часу вони проводять разом
5.    Друзі
Творча робота
Спробуйте написати власні сенкани
 Підсумок уроку
Сьогодні на уроці ми з вами пригадали біографію письменника, назвали головних та другорядних героїв твору . А головне збагнули, що найголовніше у стосунках – це довіра, взаємодопомога, вірність, безкорисливість. А одним словом – це ДРУЖБА.

Тому пропоную
вам спробувати пояснити, чому саме цей епіграф я обрала до уроку.2 хв
V. Оцінювання
         VІ.Домашнє завдання
1. Виписати не менше 5 фразеологізмів з повісті Я.Стельмаха «Митькозавр із Юрківки , або Химера лісового озера»,прочитати І-ІХ розділи  повісті.
2* Підготувати  повідомлення про лохнесське  чудовисько та інші дива світу(1хв) або скласти кросворд за прочитаним твором Я.Стельмаха

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420