Карантин:українська мова 9 кл. Складні речення з сурядним і підрядним зв'яз­ком.

Перейди за посиланням і виконай завдання:


https://naurok.com.ua/test/skladnopidryadne-rechennya-48481.html?fbclid=IwAR1Qzb7PCQSQ4zjHoiqm4b7YzHPgHubX_jPtNHgp92T5IGKa3JzzfefxP3c

Складні речення із сурядним і підрядним типами зв’язку

 Конспект уроку з української мови у 9 класі     ___________
Тема: Складні речення з сурядним і підрядним зв'яз­ком.Мета: ознайомити учнів зі складними реченнями, одні частини яких пов'язані сурядним зв'язком, а ін­ші — підрядним; навчити аналізувати такі кон­струкції та встановлювати особливості зв'язку між їх компонентами, складати схеми; розвива­ти мислення школярів, уміння використовувати такі речення в мовленні; виховувати кмітливість, уважність.


                                           
ПЕРЕБІГ                                       https://www.youtube.com/watch?v=hINKHMwoCJs УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Доброго дня, діти.Сьогодні у вас, учні, урок незвичайний:
Учитель знайомий й багато гостей.
Та прошу вас, друзі, в процесі навчання
Уважними бути урок цей увесь.
II. Актуалізація опорних знань учнівМовна розминка-        Пропоную вам провести розминку і пригадати, що ми знаємо з теми «Складне речення».— Яке речення називається складним?— На які види поділяються складні речення?— Які види зв'язку існують у складних реченнях?— Які речення називаються складносурядними?— Які речення називаються складнопідрядними?ІІІ.  Повідомлення теми, мети ,завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.Учитель.
 - Ми розпочинаємо вивчення теми  „Складні речення із різними видами зв'язку ”, а на сьогоднішньому уроці  ознайомимося з особливостями будови складного речення із сурядним та підрядним зв'язком; будемо вчитися правильно визначати структуру складних речень із різним видами зв'язку; знаходити
 - Ми розпочинаємо вивчення теми  „Складні речення із різними видами зв'язку ”, а на сьогоднішньому уроці  ознайомимося з особливостями будови складного речення із сурядним та підрядним зв'язком; будемо вчитися правильно визначати структуру складних речень із різним видами зв'язку; знаходити в тексті, складати такі речення.-Запишіть тему уроку: «Складні речення з сурядним і підрядним зв’язком»ІV. Сприйняття нового матеріалу.Учитель. -У сучасній українській мові як окремий вид виділяють складні речення з сурядним і підрядним зв’язком. -Такі речення складаються з трьох і більше частин, які можуть бути поєднані різними видами зв’язку: сполучниковим і безсполучниковим, сурядним та підрядним.
1.Розглянемо таблицю.
Різновид
Речення
Графічна схема
Складне речення із сполучниковим сурядним та підрядним зв'язками (сурядне - підрядне)
Довго ще говорили обоє, обмірковуючи прочитане,
  то знову вони замовкали з приводу якоїсь думки,
  що випадково надходила одному чи другому до голови. (І. Сенченко)

[ ], то [ ], ( що ).  
Складне речення із сполучниковим сурядним, підрядним та безсполучниковим зв'язками
Стояла тиха і по - своєму хвилююча година:
  згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк,
  а внизу з - під кожного куща виповзав туман,
  і здавалось,
  що над землею коливалися два неба. (М. Стельмах)

[ ]: [ ], а [ ], і [ ], (що).

2.Робота з підручником.Учитель:-Серед складних речень із сурядним і підрядним зв’язком можна виділити три різновиди.-Пропоную вам відкрити підручники і опрацювати с. 189-190
V. Застосування теоретичних знань на практиці1.Співставити речення зі схемою1.Душі іще цю голову зносить,    Немов корону гордій королеві,
    Та лиш твоя любові ненасить
    Мене ще може залишити в дневі
    І не пустити в рятівливу тьму,    Де все ніщо й випорскує з нічого,
    Де біль ввійде в мелодію німу,    Що оживе, виводячи в дорогу.2.  Коли думками в понад простір
    Усі рвонули за поріг,
    Та на сукно хтось кинув кості,
     І цим уже на щось прирік.
3.  І зникнуть , і підуть за димом     образа й біль, і віднайду    Я знову сили незборимі,    Щоб дати лад в своїм саду.А)
     з якою метою ?
[  ] , і [   ] , (щоб…)Б)      коли ?(Коли.. ), та[  ] ,і[  ]
В)   [   ], та [     ]    
  де?                  яку?(де…), (де…),(що…)

         Відповідь: І речення—ІІІ схема; ІІ речення—ІІ; ІІІ речення—І.

2. Моделювання.
 Побудувати речення з їх частинок, підказкою слугуватиме схема речення1.Що схожі більш до мертвої ріки…                                            
Бо таки самі ж собі шукаємо дороги..         
   Чи ми серцями й душами убогі..                         
   Чи то за що судилось…                                      
                       чому?      яку?
чи [   ],  чи [   ], (бо…), (що…)

2.Та й знання все звело б нанівець..
То нікому не знати..
І початок впадає в кінець..                                                                        
Бо з кінця витікає початок…        
 [   ],   та  [   ],
чому?
     (бо…),    і(     )

3.Творча роботаВправа 296 (1,2,3 речення)
4.Скласти схеми речень:
1.Ці тумани пливуть, обпікають холодні світання,
І за тим , що прийде, вже з’явилася крихта жалю.         («Я люблю…»)
2.Всьому є свій початок і межі,Всьому мірки вимірює час,
Та поети таки незалежні,Коли зводить в любові Пегас.         («Спалахнув..»)
3.А  свинопаси—ті тісняться,І їм не в докір я скажу, Що  в кожній іншій з усіх наційТримають міцно ту межу,Що відділяє їх від свинства.(«Ця воля..»)

Перевір:
1   [   ], і[        (що..   )  ];
            За якої умови?                                   
  2   [   ], [   ], та[   ], (коли);                                                     Що саме?   Яку?
 
3   [  ]-[   ],  і[   ],( що…   ),   (що…).

VI. Підсумок уроку.1. Слово вчителя   Сьогодні на уроці ми розглядали тему: Складні речення із різними видами зв'язку.
   Ми познайомилися із складними реченнями, які мають різні види зв'язку: сполучниковий (сурядний та підрядний) і безсполучниковий; із особливостями пунктуації в складних реченнях.2. Метод «Незакінчене речення…»Я знаю…Я вмію…Я можу…VІІ. Оцінювання учнівVІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.1. Опрацювати теоретичний матеріал теми  на С.189-190, вправа 301 (І,ІІ частини для всіх; ІV – для бажаючих)

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420