Виховна робота
Методичне перехрестя «Виховуємо людину»
Мета: ознайомити учасників семінару з сучасним змістом виховання, виробити цілісну модель виховної системи на основі національних та загальнолюдських цінностей, актуалізувати понятійний апарат педагогів, теоретичні та практичні знання з даної проблеми. Стимулювати прагнення викладачів до пошуку, творчості. Створити умови для обміну досвідом, педагогічних знахідок.
Напрями роботи:
І. Основні орієнтири виховання
ІІ. Модель виховної системи
ІІІ. Гуманістична позиція педагога
ІУ. Взаємодія педагога з дитиною
І. Основні орієнтири виховання
ІІ. Модель виховної системи
ІІІ. Гуманістична позиція педагога
ІУ. Взаємодія педагога з дитиною
Кожен учасник обирає половинку листочка, що пронумероваий (на кожній половинці одного листочка стоять однакові цифри, але половинки у кошику перемішані).
Хід заходу:
Добрий день, шановні колеги!
Влаштовуйтесь зручно, відчувайте себе, як удома але не забувайте, що ви на семінарі. А отже пасивними сьогодні ви не маєте права бути і, звичайно, не будете. Бо іноді доводиться говорити, щоб мовчанням не сказати зайвого.
В нас є що сказати, що показати, у кожного є досвід, яким може поділитися тут і тепер.
Чекайте, але ж потрібно зайняти свої місця. Бо це так погано, коли людина не на своєму місці. Я переконана, що усі присутні - класні керівники - справжні професіонали, а їх складна але важлива праця свідчить, що кожен з них на своєму місці.
В нас є що сказати, що показати, у кожного є досвід, яким може поділитися тут і тепер.
Чекайте, але ж потрібно зайняти свої місця. Бо це так погано, коли людина не на своєму місці. Я переконана, що усі присутні - класні керівники - справжні професіонали, а їх складна але важлива праця свідчить, що кожен з них на своєму місці.
Вправа «Листопад побажань»
Шановні класні керівники! Квитком на наше дійство ви отримали половинку кленового листочка. Напишіть на ній побажання-стимулювання до активної співпраці на семінарі умовному колезі. Кожний учасник пише на половинці сніжинки побажання -стимулювання до активної співпраці викладачу, ім’я якого йому поки що невідоме. Коли всі учасники справилися із завданням, ведучий просить знайти людину, у якої половинка сніжинки з такою ж цифрою. Люди утворюють пари, обмінюються побажаннями. Формуються робочі групи з 6 чоловік.
Час вирушати у подорож виховними просторами . Але ми стоїмо на Методичному перехресті? В яку сторону розпочнемо шлях?
Для того, щоб потрапити куди потрібно, треба чітко знати, куди хочеш потрапити. Тож метою нашого заходу є ознайомити учасників семінару з сучасним змістом виховання, виробити цілісну модель виховної системи на основі національних та загальнолюдських цінностей, актуалізувати понятійний апарат педагогів, теоретичні та практичні знання з даної проблеми.Стимулювати прагнення викладачів до пошуку, творчості. Створити умови для обміну досвідом, педагогічних знахідок.
Для того, щоб потрапити куди потрібно, треба чітко знати, куди хочеш потрапити. Тож метою нашого заходу є ознайомити учасників семінару з сучасним змістом виховання, виробити цілісну модель виховної системи на основі національних та загальнолюдських цінностей, актуалізувати понятійний апарат педагогів, теоретичні та практичні знання з даної проблеми.Стимулювати прагнення викладачів до пошуку, творчості. Створити умови для обміну досвідом, педагогічних знахідок.
Вправа «Кощик очікувань»
А зараз шановні учасники визначте свої очікування.
Будь – яка подорож починається зі збору речей. У цю валізу ( на стіні прикріплено намальовану валізу) візьмемо усе необхідне для подорожі: знання, кмітливість, професійні навички та вміння.Не знаю, як ви, а я завжди забуваю взяти капелюшок, тому перше, що маєте зробити взяти той капелюшок, який найбільше до вподоби. ( викладачіобирають різнокольорові картки у формі капелюшків.)
Запишіть на картках-капелюшках свої очікування щодо семінару. Тим часом проводиться тест «Який капелюшок ви обрали»
Будь – яка подорож починається зі збору речей. У цю валізу ( на стіні прикріплено намальовану валізу) візьмемо усе необхідне для подорожі: знання, кмітливість, професійні навички та вміння.Не знаю, як ви, а я завжди забуваю взяти капелюшок, тому перше, що маєте зробити взяти той капелюшок, який найбільше до вподоби. ( викладачіобирають різнокольорові картки у формі капелюшків.)
Запишіть на картках-капелюшках свої очікування щодо семінару. Тим часом проводиться тест «Який капелюшок ви обрали»
Володарі білих капелюшків! Ви станете великими людьми. Факти, цифри, вчасна здача звітів для вас — найголовніше!
Володарі чорних капелюшків! Ви завжди будете виділятися з натовпу. Усе піддавати сумніву й критиці, звичайно, крім вказівок Надії Іллївни,Ольги Миколаївни - сенс вашого життя. Володарі синіх капелюшків — справжні філософи. Ви йтимете лише вам відомими шляхами, не відступаючи від мети, не поспішаючи, але й не зупиняючись, ви можете обґрунтувати будь-який наказ адміністрації нашого закладу. Володарі червоних капелюшків живуть керуючись емоціями. Для вас навколишній світ — загадка. Та і самі ви – загадка, яку навіть самі не можете відгадати . Але є людина, яка вас розкусила. Хто це? Розгадайте!(Картки-капелюшки кріпляться до валізи.)
Володарі чорних капелюшків! Ви завжди будете виділятися з натовпу. Усе піддавати сумніву й критиці, звичайно, крім вказівок Надії Іллївни,Ольги Миколаївни - сенс вашого життя. Володарі синіх капелюшків — справжні філософи. Ви йтимете лише вам відомими шляхами, не відступаючи від мети, не поспішаючи, але й не зупиняючись, ви можете обґрунтувати будь-який наказ адміністрації нашого закладу. Володарі червоних капелюшків живуть керуючись емоціями. Для вас навколишній світ — загадка. Та і самі ви – загадка, яку навіть самі не можете відгадати . Але є людина, яка вас розкусила. Хто це? Розгадайте!(Картки-капелюшки кріпляться до валізи.)
І напрямок: «Основні орієнтири виховання»
Я зрозуміла з очікувань наших класних керівників, що розпочинати треба з орієнтирів, які направляють усю виховну роботу навчального закладу. Адже сучасний зміст виховання в Україні — це науково обґрунтована система загальнокультурних і національних цінностей та відповідна сукупність соціально значущих якостей особистості, що характеризують її ставлення до суспільства і держави, інших людей, природи, мистецтва, самої себе. Виховання здійснюють для ідентифікації вихованця із загальновизначеними цінностями і якостями. Система цінностей і якостей особистості розвивається і виявляється через її власне ставлення.
ІІ напрям «Модель національного виховання»
Педагогічна майстерня «Моделювання виховної моделі національного виховання» Вітрильник «Виховна модель училища»
Володіючи такими ґрунтовними знаннями змісту програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-11кл.ЗНЗ України», можна приступати до їх практичного втілення. Тож пропоную створити модель життєдіяльностіучилища в режимі сучасного національного виховання..
Уявіть, що корабель – це ваша модель , на кораблі ви і ваша команда; вітрильник – це ідея, напрями вашої діяльності, хвилі, хмари – проблеми, які вам заважають на шляху, сонце – це те позитивне, що веде корабель уперед і т.д. Можна додавати свої елементи, символи до схеми. Презентація моделей.
Уявіть, що корабель – це ваша модель , на кораблі ви і ваша команда; вітрильник – це ідея, напрями вашої діяльності, хвилі, хмари – проблеми, які вам заважають на шляху, сонце – це те позитивне, що веде корабель уперед і т.д. Можна додавати свої елементи, символи до схеми. Презентація моделей.
Запрошуємо усіх учасників долучитися до складання пазлів.
Але вони незвичайні. Вам необхідно скласти уривок із відомого твору американського письменника та із висловів відомих людей про виховання. Учасники складають пазл ( збирають із частинок текст), презентують результати.
Але вони незвичайні. Вам необхідно скласти уривок із відомого твору американського письменника та із висловів відомих людей про виховання. Учасники складають пазл ( збирають із частинок текст), презентують результати.
Гра «Пазли»
...Маленькі дітлахи / граються ввечері / на величезному полі / в житі... / А я стою / на самому краю скелі,/ над прірвою, розумієш?/ І моє діло/ — ловити дітлахів,/ щоб вони не / зірвалися в прірву./ Розумієш, вони граються/ і не бачать,/ куди біжать/, а тут я підбігаю/ та ловлю їх, /щоб вони не зірвалися./ От і вся / моя робота. /Стерегти дітей/ над прірвою в житі.
Дж.Селінджер
“Найкращий учитель для дитини той, /хто духовно спілкується з нею,/ забуває, що він учитель, /і бачить у своєму учневі друга, /однодумця. Такий учитель знає найпотаємніші куточки серця свого вихованця,/ і слово в його устах стає могутнім знаряддям впливу на особистість,/ яка розвивається”.
В.О.Сухомлинський
“Від педагога залежить, чим стане серце дитини – /ніжною квіткою чи засушеною корою. Заповітна мрія/ кожного мислячого педагога – щоб серце вихованця/ було чутливим до кожного слова вихователя, /щоб дитяча душа відгукнулась,/ мов ніжна струна, на тонку музику/ його душі”.
В.О. Сухомлинський
"У наших руках найбільша з усіх цінностей світу/ — Людина. Ми творимо Людину,/ як скульптор творив свою статую з безформного шматка мармуру: /десь у глибині цієї мертвої брили лежать прекрасні риси,/які потрібно добути, очистити від усього зайвого".
В.О. Сухомлинський
“Виховання дітей потребує найсерйознішого тону,/ найпростішого і щирого. В/ цих трьох якостях полягає найвища правда вашого життя. /Щонайменша брехливість, легковажність/ прирікають виховну роботу на/ невдачу.
А.С.Макаренко
Як ви вважаєте, кому можна присвятити ці слова? Так, дійсно – це викладач,майстер виробничого навчання, класний керівник. І ми продовжуємо нашу подорож методичним перехрестям.
ІІІ напрямок «Гуманістична позиція педагога»
Одна із стратегічних позицій розвитку виховання — пріоритет суб'єкт-суб'єктних відносин у системі «педагог-вихованець».Фундаментом такої взаємодії є гуманістична позиція педагога, яка пе-редбачає глибокі знання про дитину, закономірності її розвитку. Сучасний класний керівник не стільки оцінює, скільки визначає та плекає природу дитини, дбає про створення розвивального освітнього простору, про формування в дитини загальнолюдських цінностей.
Для якісної виховної роботи класний керівник здійснює ряд управлінських дій для формування повноцінного колективу учнів, які утворюють цикл виховної роботи класного керівника.
Для якісної виховної роботи класний керівник здійснює ряд управлінських дій для формування повноцінного колективу учнів, які утворюють цикл виховної роботи класного керівника.
Сучасному навчальному закладу потрібен новий тип педагога, який би інакше визначав пріоритетні напрями своєї роботи, зосереджував увагу на головній спрямованості педагогічної професії — бути вихователем дитини в широкому розумінні цього слова.
Ще з часів М. В. Ломоносова учитель з учнями повинен був іти до предмета, а не з предметом — до учнів. У цьому гуманістична спрямованість особистості вчителя, у цьому його пріоритетна педагогічна позиція. Учень бере участь у вихованні разом зі своїм педагогом.
Ще з часів М. В. Ломоносова учитель з учнями повинен був іти до предмета, а не з предметом — до учнів. У цьому гуманістична спрямованість особистості вчителя, у цьому його пріоритетна педагогічна позиція. Учень бере участь у вихованні разом зі своїм педагогом.
Гуманно зорієнтований педагог, класний керівник:1: любить дітей;
2: відкритий, доступний для кожної дитини;
1: надає можливість ділитися своїми думками, почуттями;
2: відвертий у своїх поглядах;
1: демонструє дітям довіру до них;
2: не принижує їхньої гідності;
1: розуміє і відчуває внутрішній світ кожної дитини;
2: цікавиться життям дитини;
1: надає реальну допомогу та забезпечує педагогічну підтримку;
2: підтримує, розвиває й стимулює природний потенціал дитини;
1: справедливий, гуманний, чуйний;
2: не байдужий до дитячих проблем;
1: визнає унікальність і неповторність кожної особистості, не порівнює дітей;
2: спирається на сильні, позитивні якості особистості дитини;
1: у навчально-виховній практиці акцент робить не на знання, уміння, навички дітей, а на загальнолюдські цінності (милосердя, доброту, чуйність, працелюбність та ін. );
2: надає дитині право на помилку.
2: відкритий, доступний для кожної дитини;
1: надає можливість ділитися своїми думками, почуттями;
2: відвертий у своїх поглядах;
1: демонструє дітям довіру до них;
2: не принижує їхньої гідності;
1: розуміє і відчуває внутрішній світ кожної дитини;
2: цікавиться життям дитини;
1: надає реальну допомогу та забезпечує педагогічну підтримку;
2: підтримує, розвиває й стимулює природний потенціал дитини;
1: справедливий, гуманний, чуйний;
2: не байдужий до дитячих проблем;
1: визнає унікальність і неповторність кожної особистості, не порівнює дітей;
2: спирається на сильні, позитивні якості особистості дитини;
1: у навчально-виховній практиці акцент робить не на знання, уміння, навички дітей, а на загальнолюдські цінності (милосердя, доброту, чуйність, працелюбність та ін. );
2: надає дитині право на помилку.
Вправа «Кодекс сучасного класного керівника»
Учасники складають і записують у картку «Сім заповідей класного керівника». Презентація результатів.
Як все чудово складається, коли налагоджена взаємодія між учасниками.
Тож ми звертаємо до напрямку «Взаємодія педагога з дитиною»
Тож ми звертаємо до напрямку «Взаємодія педагога з дитиною»
ІУ напрям «Взаємодія педагога з дитиною»
Той факт, що навчально-виховний процес в училищі не завжди досягає необхідних результатів, пояснюється не стільки відсутністю мотивів до навчання в учнів, скільки недостатньою підготовленістю учнів і викладачів до організації педагогічної взаємодії учасників навчально-виховного процесу. Ось чому так важливо знати усі моделі взаємодії педагога з дитиною. Опрацювання інформаційного блоку.
І.Модель «невтручання» в життя дитини
Характерними особливостями такої моделі є холодне спостереження, навмисне неприйняття дитини з боку дорослих. Погляд на неї як на тягар, перешкоду у вирішенні особистих проблем. «Нічого, сам (сама) справиться», «Я хочу, щоб ти мені не заважав».
Тактика взаємодії дорослого — «мирне співіснування», «поруч, але не разом». Наслідком такого підходу до дитини є розрив емоційних зв'язків дорослого з дитиною, що веде до ранньої самотності, незалежності, холодності в спілкуванні.
Тактика взаємодії дорослого — «мирне співіснування», «поруч, але не разом». Наслідком такого підходу до дитини є розрив емоційних зв'язків дорослого з дитиною, що веде до ранньої самотності, незалежності, холодності в спілкуванні.
II. Навчально-дисциплінарна модель взаємодії
Ця модель складалася протягом тривалого періоду. Характерними особливостями такої взаємодії є надання дітям знань, умінь, навичок. «Виконуй за зразком — роби, як я!». Педагог найчастіше застосовує настанови, роз'яснення, заборону, вимогу, погрозу, нотацію, окрик. Особистісна позиція педагога — задовольняти вимоги керівництва, під-корити можливості дитини програмовим вимогам. Для такої моделі педагогічної взаємодії характерні суб'єкт-об'єктні зв'язки. Взаємовідносини, побудовані на таких зв'язках, називають авторитарними (головною діючою особою є лише особистість педагога, дитина в цьому випадку пасивна).
III. Особистісно -орієнтована модель взаємодії
Найбільш бажана для повноцінної співпраці вчителя з дітьми.Дитина відчуває себе емоційно захищеною, бо педагог ставиться до неї як до рівноправного партнера. Для такої моделі характерні суб'єкт-суб'єктні зв'язки, коли і дорослий, і дитина рівною мірою є суб'єктами взаємодії.
Завершуючи роботу у цьому напрямку, хочу звернути увагу на кетяги калини, які прикрашають ваші столи. Скуштуйте ягідку, вийміть кісточку з неї.
Пам’ятайте, так і наші учні інколи бувають «дуже гіркими», але кожен з них має серце. Бо ж: «кожна дитина - божий шедевр, і ми не в праві його судити». Наша подорож добігає завершення. Насамкінець, хочу подякувати всім учасникам за активну співпрацю, цікаві креативні думки та ідеї, чудову творчу атмосферу.
У наш складний та змінний час інколи хочеться просто душевного тепла.
Метелик – символ душі. У Давній Греції Психея, богиня, яка була втіленням душі, зображувалася у вигляді метелика або чарівної істоти з крильцями метелика.
Звучить мелодія, танець метеликів, в кінці танцю вони дарують учасникам символічні різнокольорові метелики.
Для ацтеків метелик був символом бога Тлалока. Тлалок — бог води. Ацтеки вважали, що тільки сині метелики мали доступ до небесних володінь і могли сповіщати Тлалока про необхідність життєдайних дощів на землі.
Для тих, хто отримав метелика синього кольору,він гарантує життєлюбство.
У Японії метелик — символ щастя. У кожній японській оселі має бути зображення метелика. Коли до помешкання залітає метелик, його мешканці страшенно радіють. Адже це означає, що родині невдовзі пощастить.
Ті, хто отримав метелик зеленого кольору, будуть відчувати себе щасливими.
Північноамериканські індіанці черокі вірили, що метелики — це духи вогню, які народжуються в полум'ї і йдуть у полум'я.
Якщо ваш вибір — червоний метелик, на вас очікують нові почуття та враження.
У Китаї одним із найулюбленіших танців є «Танець метеликів». Китайці вірять, що саме метелики приносять людям гарні сни.
Якщо у вас жовтий метелик, очікуйте здійснення хоча б одного завітного бажання.
Пам’ятайте, так і наші учні інколи бувають «дуже гіркими», але кожен з них має серце. Бо ж: «кожна дитина - божий шедевр, і ми не в праві його судити». Наша подорож добігає завершення. Насамкінець, хочу подякувати всім учасникам за активну співпрацю, цікаві креативні думки та ідеї, чудову творчу атмосферу.
У наш складний та змінний час інколи хочеться просто душевного тепла.
Метелик – символ душі. У Давній Греції Психея, богиня, яка була втіленням душі, зображувалася у вигляді метелика або чарівної істоти з крильцями метелика.
Звучить мелодія, танець метеликів, в кінці танцю вони дарують учасникам символічні різнокольорові метелики.
Для ацтеків метелик був символом бога Тлалока. Тлалок — бог води. Ацтеки вважали, що тільки сині метелики мали доступ до небесних володінь і могли сповіщати Тлалока про необхідність життєдайних дощів на землі.
Для тих, хто отримав метелика синього кольору,він гарантує життєлюбство.
У Японії метелик — символ щастя. У кожній японській оселі має бути зображення метелика. Коли до помешкання залітає метелик, його мешканці страшенно радіють. Адже це означає, що родині невдовзі пощастить.
Ті, хто отримав метелик зеленого кольору, будуть відчувати себе щасливими.
Північноамериканські індіанці черокі вірили, що метелики — це духи вогню, які народжуються в полум'ї і йдуть у полум'я.
Якщо ваш вибір — червоний метелик, на вас очікують нові почуття та враження.
У Китаї одним із найулюбленіших танців є «Танець метеликів». Китайці вірять, що саме метелики приносять людям гарні сни.
Якщо у вас жовтий метелик, очікуйте здійснення хоча б одного завітного бажання.
Притча від…Інтернету
Один раз у коконі з'явилася маленька щілина. Людина, яка випадково проходила повз, досить довгий час стояла і спостерігала, як через цю маленьку щілину намагається вилізти метелик. Пройшло багато часу, метелик начебто покинув свої зусилля, а щілина залишалася усе такою ж маленькою. Здавалося, метелик зробив усе що міг, і що сил у нього більше не залишилося.
Тоді людина вирішила допомогти метелику, і взявши ножа, розрізала кокон. Метелик у той же час вийшов з нього, але його тільце було слабке та немічне, а крила були прозорими й ледь рухалися.
Людина продовжувала спостерігати, очікуючи, що ось-ось крила метелика розправляться й зміцніють, і він полетить. Але цього не сталося!
Решту життя метелик волочив по землі своє слабке тільце, свої нерозправлені крила. Він так і не зміг літати.
А все через те, що людина, бажаючи йому допомогти, не зрозуміла того, що зусилля, які необхідно докласти, щоб вийти через вузьку щілину кокона, необхідні метеликові, щоб рідина з тіла перейшла в крила й щоб він зміг літати. Життя змушувало метелика із зусиллями залишати оболонку, щоб надалі він міг рости й розвиватися.
Іноді саме зусилля необхідне нам у житті. Якби нам дозволено було б жити, не зустрічаючись із труднощами, ми були б обділені. Ми не змогли б бути такими сильними, якими є зараз. Ми ніколи не змогли б літати.
Тоді людина вирішила допомогти метелику, і взявши ножа, розрізала кокон. Метелик у той же час вийшов з нього, але його тільце було слабке та немічне, а крила були прозорими й ледь рухалися.
Людина продовжувала спостерігати, очікуючи, що ось-ось крила метелика розправляться й зміцніють, і він полетить. Але цього не сталося!
Решту життя метелик волочив по землі своє слабке тільце, свої нерозправлені крила. Він так і не зміг літати.
А все через те, що людина, бажаючи йому допомогти, не зрозуміла того, що зусилля, які необхідно докласти, щоб вийти через вузьку щілину кокона, необхідні метеликові, щоб рідина з тіла перейшла в крила й щоб він зміг літати. Життя змушувало метелика із зусиллями залишати оболонку, щоб надалі він міг рости й розвиватися.
Іноді саме зусилля необхідне нам у житті. Якби нам дозволено було б жити, не зустрічаючись із труднощами, ми були б обділені. Ми не змогли б бути такими сильними, якими є зараз. Ми ніколи не змогли б літати.
Урок від метелика
Я просив сил...
А життя дало мені труднощі, щоб зробити мене сильним.
Я просив мудрості...
А життя дало мені проблеми для вирішення.
Я просив багатства...
А життя дало мені мозок і мускули, щоб я міг працювати.
Я просив можливість літати...
А життя дало мені перешкоди, щоб я їх переборював.
Я просив любові...
А життя дало мені людей, яким я міг допомагати в їхніх проблемах.
Я просив благ...
А життя дало мені можливості.
Я не отримав нічого з того, про що просив.
Але я одержав усе, що мені було потрібно
А життя дало мені труднощі, щоб зробити мене сильним.
Я просив мудрості...
А життя дало мені проблеми для вирішення.
Я просив багатства...
А життя дало мені мозок і мускули, щоб я міг працювати.
Я просив можливість літати...
А життя дало мені перешкоди, щоб я їх переборював.
Я просив любові...
А життя дало мені людей, яким я міг допомагати в їхніх проблемах.
Я просив благ...
А життя дало мені можливості.
Я не отримав нічого з того, про що просив.
Але я одержав усе, що мені було потрібно
Заповнення анкети «Оцінювання семінару»
1.Як ви оцінюєте семінар? (потрібне підкреслити)
Відмінно,добре, задовільно
Результати - відмінно-70%, добре-20%, задовільно-10%.
2.Який відсоток інформації інформації,отриманої інформації на семінарі, буде для вас корисним7
100%,80%,60%,40%,20%,0%.
Результати – 100% інформації буде корисною для-60% респондентів,
80% інформації для -20%, 60% інформації для-20% респондентів.
3.Що вам сподобалося найбільше?
4.Чи отримали ви відповіді на запитання,з якими прийшли на семінар класних керівників?
5.Що вам не сподобалося7 Чому?
6.Чи плануєте ви використовувати у професійній діяльності теоретичні знання та практичні навички,отримані на семінарі?
Коментарі
Дописати коментар