Розробки уроків за творчістю П.Глазового

13.05.17     6 кл    укр літ
Тема. П. Глазовий . Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів“Еволюція”, “Найважча роль”.
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом П. Глазового, проаналізувати гуморески письменника «Еволюція», «Найтяжча роль»,   з’ясовуючи ідейно-тематичне спрямування, головну думку творів; вдосконалювати вміння виразно читати твори; розвивати почуття гумору, оптиміс­тичного ставлення до навколишнього світу, культуру зв’яз­ного мовлення, логічне мислення; вміння співставляти, робити висновки, узагальнення; виховувати почуття пошани, поваги до творчості видатного українського гумориста, доброзичливого сміху; прищеплювати естетичні смаки школярам.
Цілі.
Учні знатимуть: цікаві факти із життя П. Глазового, зміст творів  «Еволюція», «Найтяжча роль», викривальну спрямованість гумористичних і сатиричних творів.
Учні вмітимуть: виокремлювати основні ідеї, аналізувати художні особливості гуморесок, проводити аналогії з власними спостереженнями, іронічно, критично, з почуттям гумору сприймати явища навколишньої дійсності й самого себе; відрефлексовувати власну діяльність . здійснювати взаємоаналіз та само- взаємооцінювання.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Обладнання:  портрет П. Глазового, бібліотечка його творів.
Методи, прийоми, види, форми роботи: аутотренінг, самодіагностика-літературний диктант, робота з підручником.
Ім’я уроку.  Гумор — велика сила. Ніщо так не зближує людей, як добрий сміх без образ (Л. Толстой).
Епіграф.
Від малого до старого —
Всі ми любим щирий сміх.
Із веселого й дурного
Посміятися не гріх.
Добрий сміх не б’є, не мучить,
Чим і бажаний для всіх
Шанувальників своїх.
П. Глазовий
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1.           1. З’ясування емоційної готовності до уроку.
Зображення настрою у вигляді смайлика.
Аутотренінг.
·                   – Повторюйте такі рядки:
·                   Ні образи, ні огуди
·                   Не наповнять злістю груди.
·                   Добро робити – не боятись!
·                   Вперто йти – не сумніватись!
·                   Трапиться розчарування –
·                   Впертіш йти і не здавтись
1.           Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.
– Що характерно для українського гумору? Як ми його повинні сприй­мати?
–  Як ви розумієте ім’я уроку?
– Чи легко, на ваш погляд, бути письменником-гумористом?
ІІ. Цілевизначення і планування.
Учитель. Подумайте, що ви хочете дізнатися і чого ви хочете навчитися на уроці.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1.           Робота з епіграфом.
– Прочитайте епіграф. Що ви можете сказати про автора цих рядків? Який він?
2.           Робота з підручником. Прочитайте статтю підручника про П. Глазового ( с. 24 6).
3.           Самодіагностика учнів – літературний диктант з наступною перевіркою:
Завдання літературного диктанту (відповіді)
Додаткові запитання під час усної перевірки відповідей
1. Рідне село П.Глазового (с. Новоскелеватка на Миколаївщині).
2.Де навчався письменник? (семирічна школа,  Новомосковська педагогічна школа).
Що про нього сказав  М. Сом?
3. Чому служив в армії довгих шість років? ( Воював на фронтах Великої вітчизняної війни).
4. Яке місто захищав від фашистів? (Ленінград).
5. Де навчався після війни? (У Криворізькому педагогічному інституті)
6. Назва журналу, у який  письменник-початківець відіслав свої твори? («Перець»).
 Хто порадив надіслати твори?
7. Від кого отримав відповідь  П.Глазовий?  (Остап Вишня).
 Де продовжив навчання П. Глазовий?
8.  У яких жанрах працював П. Глазовий? (співомовки,віршовані гуморески).
 Скільки книг у письменника?
2.           Прочитайте у підручнику спогади про П. Глазового. Який він, Глазовий?
3.           Виразне читання гуморески «Еволюція» вчителем.
4.           Обговорення змісту твору за запитаннями підручника ( с.247, 1-3 питання.)
5.           Опрацювання гуморески П. Глазового «Найважча роль»
5.1.          Виразне читання гуморески учнями  .
5.2.          Обговорення змісту твору за питаннями:
– Чи бували ви в театрі? Чи слідкували, як актори виконували свої ролі? Що потрібно для цього знати і вміти?
– Що свідчить про «сліпу любов» матері до сина?
– Якою була наука у хлопця? (Муштрою)
– Як у назві твору прослідковується гумористична спрямованість?
– Яке значення містить останній рядок гуморески?
– Хто мріє серед вас стати актором? Чому?
– Що мають на увазі, коли людину називають «актором»?
– Виконання ролі хлопцем свідчить про те, що він погано навчався чи не мав до цього хисту? Свою дум­ку вмотивуйте.
– Як на ваш погляд, що необхідно для того, щоб стати справжнім ак­тором? Чому П. Глазовий висміює хлопця?
– Зважаючи на зміст твору П. Глазового «Найважча роль», як на вашу думку, чи буде «любий синочок» справжнім актором? Обґрунтуйте мір­кування.
– Питання 4 із підручника ( с. 248)
– Які б слова до твору ви дібрали із висловів про сміх і гумор? Чому? ( Додаток до уроку.)
ІV.  Рефлексивно-оцінювальний  етап.
1.           Які були цілі нашого уроку? Як ви їх досягнули?
2.           «Незакінчене речення» :
Сьогодні на уроці:
·                   Я навчився …
·                   Я замислився …
·                   Я зрозумів…
·                   Я відчув …
3.           Само- і взаємооцінювання роботи учнів на уроці.
Домашнє завдання.
Обов’язкове загальне: 1.Вивчити напам’ять: 1гумореску (на вибір).2. Написати невеликий твір, взявши за початок таке висловлювання: «Сміх не ображає, а виліковує, виховує людину, підвищує…»Повторити засоби вираження  комічного
За бажанням: Намалювати ілюстрації до тврів П.Глазового.

Додаток до уроку
Гумор у народній творчості
1.           У дім, де сміються, приходить щастя. (Японська приказка.)
2.           Гумор — велика сила.
3.           Веселий сміх — здоров’я.
4.           Смішного боятися — правди не любити.
5.           Сміятися не гріх над тим, що видається смішним.
6.           Усміхатися — це завжди трішки показувати зуби.
7.           Жарт місце має.
8.           Та нехай люди сміються — аби не плакали.
9.           Хочеш жити — умій сміятись.
10.  Сміх — чудова штука — і мистецтво, і наука.
Вислови про сміх, гумор, смішне у творчості письменників
1.           Якщо чуєш жарт, шукай у ньому приховану правду ( О. Довженко.)
2.           Тільки сміхом можна беззлобно знищити зло (О. Довженко.)
3.           Гумор можна вважати за синонім свободи — принаймні внутрішньої свободи людини ( Ю. Лавріненко, літературознавець.)
4…. Моя зброя — сміх! Я глузую, кепкую, а частенько просто собі усміхаюсь (О. Вишня.)
5.           Сміх — не безпредметний, не сміх для сміху, він і розважає, і користь приносить (О. Вишня.)
6.           Гумор — невідлучна прикмета кожного правдивого таланту. І. Франко
7.           Засміятися щирим, світлим сміхом може тільки глибока, добра душа ( М. Гоголь.)
8.           Гумор — це серйозність, яка ховається за жартом ( Д. Вейс).
9.           Гумор — велика сила. Ніщо так не зближує людей, як добрий сміх без образ. А в зближенні людей — головне завдання мистецтва (Л. Толстой.)




 15.05.17     6 кл    укр літ
Тема. П. Глазовий . “Заморські гості”, “Похвала”
Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів.
Мета: продовжити знайомство учнів із творчістю П. Глазового, зокрема проаналізувати його твори  «За­морські гості», «Похвала»; розвивати культуру зв’язного мовлення, логіч­но мислити, вміння грамотно висловлювати власні думки, узагальнювати, робити висновки; формувати естетичні смаки; прищеплювати почуття пошани до українського гумору, його творців; риси доброти, порядності, чуйності, виховувати патріотичне почуття, повагу до рідної мови, культуру.
Цілі.
Учні знатимуть: зміст гуморесок, викривальну спрямованість творів.
Учні вмітимуть: грамотно висловлювати власні думки, узагальнювати, робити висновки; засобами виразного читання передавати настрій твору; самостійно визначати свої цілі та узгоджувати з цілями, визначеними вчителем..
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Обладнання:  портрет П. Глазового, бібліотечка його творів.
Методи, прийоми, види, форми роботи: «обмін посмішками», «Гронування»,  « Мікрофон», бліц-інтерв’ю.  робота з підручником, бесіда, метод ПРЕС.
Ім’я уроку. Без мови в світі нас — нема! (Т. Шевченко).
Епіграф.
Нашу мову величаву Чуємо не всюди.
І не мова винна в цьому — Винуваті люди.
П. Глазовий

Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1.           З’ясування емоційної готовності до уроку.
– Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів. Для того щоб упоратися на уроці із завданнями, будьте старанним  і слухняними.
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
2.           Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.
·                   За допомогою методу «Гронування» запишіть свої асоціації до слова «мова».
·                   Screenshot_1
2.2. «Мікрофон».
–  Як ви розумієте ім’я уроку? Епіграф?
2.3. Бліц-інтерв’ю.
– Яке значення має мова для народу? Чи всі ми спілкуємося україн­ською у повсякденному житті? Чому?
– Через що деякі люди говорять «суржиком»?
– Чому ми повинні шанувати, поважати рідну мову, Україну?
ІІ. Цілевизначення і планування.
1.Самостійне визначення учнями цілей уроку ( за картками цілей на тему) та узгодження з цілями, визначеними вчителем.
2.           Узгодження плану року.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1.           Виразне читання гуморески «Заморські гості».
2.           Обговорення змісту гуморески за питаннями:
–  Звідки до Києва прибули гості?
– Чому сержант вирішив, що туристи — виховані, культурні люди?
–  Що це за канадці, які знають українську мову і дбають про неї?
–  Що здивувало гостей у мові міліціонера?  Яке іншомовне слово гостей із Канади міліціонер замінив українським літературним відповідником?  Поміркуй, чи варто надміру вживати слова іншомовного походження?
–  Чи довів міліціонер хибність думки канадців про застосування укра­їнської мови на Вкраїні? Як саме?
–  Що свідчить про обізнаність міліціонера «розбиратися у людях»?
– Як міліціонер охарактеризував гостей?
– Кого і чому звинуватив міліціонер стосовно зневажливого ставлення до рідної мови?
– Чим актуальна на сьогодні гумореска П. Глазового «Заморські гості»?
– Що висловлює письменник у творі?
–  Чому, на ваш погляд, кожний громадянин України зобов’язаний знати рідну мову? До чого закликає П. Глазовий у творі «Заморські гості»?
–  Обґрунтуйте слова О. Гончара: «Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати повагу до себе». Як ця думка письменника пов’язана з гуморескою П. Глазового «Замор­ські гості»? Дайте відповідь за допомогою методу ПРЕС.
3.           Виразне читання гуморески «Похвала»
4.           Робота з підручником. «Поміркуй над прочитаним» (249.)

ІV.  Рефлексивно-оцінювальний  етап.
4.           Що вам на уроці сподобалося найбільше?
5.           Що ви побажали б собі на наступний урок? А що б побажали класу?
6.           Чи досягли ви поставлених цілей?
7.           Чого ви навчилися як читач?
8.           Оцінювання навчальної діяльності.

Домашнє завдання.
Обов’язкове загальне: 1. Виразно читати гуморески П.Глазового.2. Скласти  й записати  гумореску на тему шкільного життя.

За бажанням: 1. Скласти 3 тестових завдання з теми «Творчість П.Глазового». 2. Скласти й розіграти інсценівку за одним із творів П. Глазового.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420