Василь Голобородько.Саморбутня постать поета в українській літературі "З дитинства дощ..."( "Я уплетений...") Т.Л.:вільний вірш,верлібр
Відеоурок
Біографія Василя Голобородька
Василь Іванович Голобородько - сучасний український поет.
Лауреат
премії їм. В. Симоненка (1988) та Державної премії України імені Тараса Шевченка (1994).
Народився 7 квітня 1945
року в селі Адріанополі на Луганщині. У 1963 році закінчив середню школу-інтернат.
У 1964 вступив на
українське відділення філологічного факультету Київського університету. 1965
року став студентом Донецького педагогічного інституту, звідки на початку 1967
року був відрахований за наказом ректора з формулюванням: «за дії несумісні зі
званням радянського студента». Ці дії полягали в тому, що поширював у
Донецькому університеті серед студентів роботу Івана Дзюби «Інтернаціоналізм чи
русифікація», про що секретар Донецького обкому КПУ доповів у ЦК КПУ в
«інформації» від 30 січня 1967.
Влітку 1967 року була
спроба продовжити здобувати вищу освіту в Літературному інституті в Москві,
але, попри те, що успішно пройшов творчий конкурс, Голобородька не допустили до
вступних іспитів.
Вірші розпочав друкувати
1963 року, коли в республіканській пресі з’явилося кілька добірок віршів.
Перша поетична книжка
«Летюче віконце», яка готувалася до друку в одному з київських видавництв, була
знищена вже набраною для друку через незгоду автора співробітничати з органами
державної безпеки (КДБ) колишнього СРСР.
Від 1969 року і аж до 1986
року твори Голобородька не друкували в Україні. У 1968–1970 роках перебував на
військовій службі в будівельних загонах на Далекому Сході. Після того працював
на шахті та в радгоспі в рідному селі.
1988 — Голобородька
прийняли до Спілки письменників України.
2001 року здобув вищу
освіту в Луганському державному педагогічному університеті імені Тараса
Шевченка.
Найвідоміші
твори: поетичні збірки «Летюче
віконце», «Зелен
день», «Ікар на метеликових крилах», «Калина об Різдві», «Слова у вишиваних
сорочках».
Василь Іванович Голобородько народився у 1945 р. за місяць до закінчення
Другої світової війни, найжорстокішої в історії людства. Поет пише: «Моє дитинство припало па післявоєнні роки, але запам'яталися не ті, найтяжчі, щонайближчі до
закінчення війни, а ті, коли люди вже стали
жити заможніше й з їхніх очей зник отой характерний полиск голоду, що так нівечить образ гарного обличчя».
Розповідаючи про своє
дитинство, письменник згадує все найкраще й найцікавіше, що відбувалося в його
житті.
«Зовсім малим, у віці посівальника, будила мене мати
зимовим ранком і посилала посівати до сусідів, це недалечко, через дорогу лише
перейти. Заходив я до хати вісником свята, мені раділи, підводили до
покутя1, я сипав із жмені пшеничне зерно її промовляв поздоровлення
з Новим роком, як мене навчила мати. З радісним відчуттям виходив я з хати,
обдарований кількома монетами грошей та жменькою цукерок із бубликом, бо я
порадував сусідів: і тітку, і дядька, і дітей їхніх.
Уже як ходив до школи (школа в нашому селі на той час
була семирічною та українськомовною), то з однолітками ходив колядувати. Але
вже так, ніби переступаючи межу забороненого, бо вже в школі обов'язково
нагадають перед усіма учнями тих, хто ходив колядувати. Здається, недовго й
протримався той давній звичай після нашого колядування. Умер той звичай...»
Були часи, коли в
Україні влада не поважала народних традицій і обрядів сивої давнини. Натомість
поет зберігає їхню казковість і таємничість у своїй самобутній поезії,
адже віками, з покоління в покоління, народ передавав свою історію й
культуру через пісню, казку й обряд. Тому фольклорний струмінь у поезії В.
Голобородька особливо відчутний. Прочитайте твори поета й насолодіться
їхньою чистотою, образністю й мудрістю.
Василь Голобородько З ДИТИНСТВА: ДОЩ Я уплетений весь до нитки Ідейно-художній аналіз поезії Тема: звернення
ліричного героя до дощика, щоб той його не намочив.
Ідея: возвеличення
прагнення хлопчика порозумітися з дощиком.
Основна думка: з раннього дитинства кожна людина повинна
осмислено сприймати будь-яке явище природи.
Жанр: поезія
зі спогадів дитинства поета, поезія-замовляння.
Художні засоби: Повтори: «дощику, дощику», «щоб ти…», «я
тобі…». Метафори: «дощик ловив.., розкидав.., ходив..,
розчісував». Перша строфа — розлога картина
дощу. Друга строфа — нагадує загадку. (Побудована на
недомовленні, образ розвивається за методом дедукції — від узагальнення до
конкретики). |
Відео "З ДИТИНСТВА: ДОЩ "
Словникова робота
Верлібр (фр. vers libre — «вільний вірш»., або вільний вірш, не має строфічної будови, рими, поетичного розміру, а ритм у ньому досягається лише наспіваною інтонацією.
Домашнє завдання:Опрацювати біографічні відомості про В. Голобородька у блозі за покликанням .
Коментарі
Дописати коментар