Розвиток мовлення №12 .Будова опису приміщення Контрольний письмовий вибірковий переказ художнього тексту,що містить опис приміщення
Написання
контрольного докладного переказу тексту розповідного характеру з елементами
опису приміщення
Перемагають завзяті
Кімнатка на четвертому поверсі. Невеличке віконце. Склепінчаста стеля. Вузеньке
ліжко. Груба сукняна ковдра. Міцно впирається в підлогу чотирма квадратними
ніжками стіл із березових дощок. Два старенькі стільці. Під ліжком досить місця
для його червоного сундучка.
Можна глянути у вікно. За тьмяними шибками чорний залізний дах сусіднього
будинку. Закіптюжені димарі. Біля димарів вигинає спину чорний кіт. Ото б
намалювати!
Квартирант щільно зачинив двері. З червоного сундучка повиймав малюнки, фарби.
Розклав усе на столі, на підвіконні.
На столі свічка, але він її не засвічує. Лягає на вузеньке ліжко, яке
вгинається під ним. Заплющує очі, але заснути не може. Надто багато вражень.
Другий день він у столиці. Винайняв ось цю кімнатку.
Десь в іншому світі зосталося рідне містечко Чугуїв. Довкола нього степи, білі
хати, темні вітряки, вишневі сади... Все наче одіснилося. До Петербурга він
приїхав, щоб навчатися в Академії мистецтв.
До Академії його не прийняли.
За три дні прийшов познайомитись господар будинку, де він винаймав квартиру.
Господар був архітектором.
— Ілля Юхимович, — назвався юнак і додав, — Рєпін.
Господар довго роздивлявся квартирантові малюнки. Тоді сказав рішуче:
— Ілля Юхимович! Ви перейшли Рубікон*. Повчіться в
рисувальній школі. Обов'язково побувайте в Ермітажі. Навчання для вас тільки
починається. В житті перемагають завзяті.
(За С. Венгловським).
Орієнтовний план переказу.
1. Кімнатка на четвертому поверсі.
2. Краєвиди за вікном.
3. Малюнки й фарби з сундучка.
4. Спогади про Україну.
5. До Академії його не прийняли.
6. Знайомство з господарем будинку.
7. Навчання тільки починається.
* Перейти Рубікон — зробити рішучий вчинок, після якого
не можна повернутися до попередніх позицій.
Після прочитання тексту:
а) запиши план;
б) виділи абзаци;
в) запиши детальний опис приміщення;
г) занотуй текст переказу повністю, включивши опис на
чернетці;
ґ) перечитай і подумай:
— що можна доповнити;
— чи логічно пов'язані опис із текстом;
д) виправ свої помилки і переписуй в зошит.
Зразок учнівського переказу
Перемагають завзяті
Кімнатка на четвертому поверсі з невеличким вікном та ступінчастою стелею.
Вузеньке ліжко, на якому груба сукняна ковдра. Чотирма квадратними ніжками
міцно впирається в підлогу стіл. Біля нього два старенькі стільці. Під ліжком
досить місця для червоного сундучка.
Коли глянути у вікно, за тьмяними шибками можна побачити чорний залізний дах
сусіднього будинку і закіптюжені димарі. А біля димарів чорний кіт вигинає
спину. Ото б намалювати! Зачинивши вікно, квартирант вийняв з червоного
сундучка малюнки та фарби. Розклав усе це на столі і на підвіконні.
На столі свічка, але він її не засвічує. Лягає на вузеньке ліжко, заплющує очі,
та заснути не може. Дуже багато вражень. Він лише другий день, як у столиці і
винайняв цю кімнатку.
В іншому світі залишилося рідне містечко Чугуїв, довкола якого степи, білі
хати, темні вітряки і вишневі садочки...
Все наче наснилось. До Петербурга приїхав навчатися в Академії мистецтв.
Але, на жаль, його не прийняли.
Незабаром познайомився з господарем будинку. Той був архітектором.
— Ілля Юхимович, — назвався юнак і додав, — Рєпін.
Господар, роздивившись малюнки, сказав рішуче:
— Ілле Юхимовичу! Ви перейшли Рубікон. Повчіться ще в
рисувальній школі, відвідайте Ермітаж. Навчання для вас тільки починається. У
житті перемагають завзяті.
Коментарі
Дописати коментар