Укр.мова 8-Б кл від 26.04.21

 

Тема. Повторення та узагальнення з теми "Розділові знаки в реченнях з відокремленими членами"

Мета: поглибити знання учнів про відокремлені члени речення шляхом розвитку лінгвістичної та комунікативної компетентностей; формувати вміння знаходити речення з відокремленими членами; розвивати вміння складати речення з відокремленими членами, уміння використовувати їх в усному і писемному мовленні; виховувати любов до рідної мови.

Проблемне завдання

         Поміркуйте, чому в першому реченні виділені означення відокремлюємо комами, а в другому – ні.

         Така, краса, висока і нетлінна, що хоч спинись і з Богом говори. У головній залі на Софійку хлюпнула хвилююча  легка мелодія.

          Словникова робота

Здаєт...ся, по/моєму, безперечно, на/думку кого/небудь, по/перше, очеви...но, зв...чайно, по/друге, на/жаль, з/іншого боку, пробач...те, дозвол...те, на/щастя, будь/ ласка, по/третє, так...м/чином, справ...і, до/речі, о...же, мабу...ь.

Завдання-дослідження

Запишіть речення, поясніть, чому відбувається відокремлення або ні. Яким членом речення є виділені слова (надпишіть вид відокремлених членів речення  зверху)?

А) У лісі бродив туман, підзолочений сонячним промінням (г. Тютюнник). Стояла темна ніч, холодна, вітряна… (Є Гуцало).

Б) У Сквирі лікар був, на прізвище Рушилов (М. Рильський). Завершенням їхньої подорожі була Нова Каховка – славетне молоде місто (Олесь Гончар).

В) І я, заплакавши, назад поїхав знову на чужину                (Т. Шевченко). Підеш собі зажурившись гаєм по долині                 (Т. Шевченко).

Г) На світі все знайдеш, крім рідної матері (УНТ).

Завдання-трансформація

         Перебудуйте подані речення, щоб відбувалося відокремлення. Утворені речення запишіть, виділіть відокремлені члени відповідно до їх синтаксичної ролі.

      Зразок  . Весняний ліс дихав пахучим рястом. -Ліс, весняний, свіжий, дихав пахучим рястом

Своєму втомленому турботами серцю я вже не довіряю. . Його батько був чудовим ковалем, і про це знали усі в окрузі. . Лікар боявся вразити товариша новиною, тому й мовчав.

          


  Творче конструювання.

З двох речень складіть одне, ускладнене відокремленою прикладкою.

Приклад: Обереги роблять людину більш упевненою при зустрічі з бідою. Обереги – захисники від різних нещасть. – Обереги, захисники від різних нещасть, роблять людину більш впевненою при зустрічі з бідою.

1)                Онуками Даждьбога вважали себе наші пращури. Даждьбог – бог сонця і добра.

2)                На Купала Сонце має найбільшу силу. Купала – свято літнього сонцестояння.

3)                Сварожич уявлявся святим, але мстивим чоловіком. Сварожич – бог вогню.

4)                Місяць виглядав прекрасним і могутнім молодцем. Місяць – молодший брат Сонця.

  "Розумне перо"         

Перебудуйте речення з однорідними присудками на речення з відокремленими обставинами.

Приклад: Літак описав коло і почав опускатися – Літак, описавши коло, почав опускатися.

Святий Миколай протягом року стежить за дітьми і знає про нас все. Він вибирає слухняних, добрих дітей і дарує їм подарунки. Іноді Святий Миколай  не встигає провідати родину вдень і тоді знаходить уночі. Коли всі заснуть, він непомітно  проникає в кімнату і прилаштовує під подушечкою бажаний подарунок. Інколи Святий Миколай дає можливість виправитись і обдаровує неслухняних.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

-                     Означення відокремлюємо, якщо…

-                     Прикладку відокремлюємо, якщо…

-                     Обставину відокремлюємо, якщо…

-                     Обставину не відокремлюємо, якщо…

-                     Додаток відокремлюємо, якщо…


Домашнє завдання:

Створити опорні конспекти в електронному варіанті «Ускладнене речення»;повторити пам'ятку "Як писати твір-опис пам'ятки історії та культури на основі особистих спостережень"

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420