Укр.мова 8 кл від 12.04.21

 Відокремлені обставини.Тренувальні вправи


Пригадуємо вивчене на попередньому уроці.
1.Які члени речення наз. відокремленими?
2.З якою метою вживають відокремлення?
3.Які члени речення відокремлюються?
4.Як вони виділяються на письмі та в усному мовленні?
5.За яких умов відокремлюються другорядні члени речення?

Завдання№1 "Розумне перо"
Підкреслити дієприслівники,дієприслівникові звороти як члени речення. Пояснити вживання пунктограм.
Забуваючи рідний край, людина втрачає коріння, що єднає її з минулим.Тоді вона,блукаючи чужиною, не знаходить собі притулку. Коли тебе доля покличе в мандри, візьми в дорогу грудочку землі. Вирушаючи, поцілуй материнські руки. Із вирію ключі летять курличучи…

Завдання №2
Граматична трансформація
Прочитайте речення. Визначте, чим вони ускладнені. Трансформуйте речення так, що вони були ускладнені відокремленими обставинами.
Зразок
День матері повернувся до нас нині й мусить стати відліком кращих справ родини й суспільства у ставленні до жінки – матері. – День матері, повернувшись до нас нині, мусить стати відліком кращих справ родини й суспільства у ставленні до жінки –Матері.
   1.     Творчість Максима Березовського ввібрала в себе кращі барокові й          ранньокласичні риси та синтезувала їх у нову художню якість незмірної краси звучання.
   2.     Вогнем і мечем Московська імперія завойовувала народи і племена та лицемірно проголосила на нібито добровільне до неї приєднання.
   3.     Петро Могила капітально від реставрував печери та розширив і надав чимало прикрас печерним церквам.
   4.     Тарас Шевченко відвідав своїх київських знайомих і дістав дозвіл на повернення до Петербурга, вирушив із Києва.
   5.     Данило Заболотний двічі експериментував на власному організмі та випробовував сироватку при дослідженні чуми й дифтерії.
   6.     Павло Чубинський десятки сіл і міст Київської, Полтавської, Подільської, Волинської та інших губерній, зібрав десятки тисяч народних перлин.
   7.     Тарас Шевченко підвівся з-за столу й поволі підійшов до вікна. Протер дірочку в заволоженому склі, подивився на вулицю.


Завдання №3 Пунктуційний практикум
Запишіть речення. Виділіть відокремлені обставини. Поясніть вживання коми в реченнях з однорідними членами й відокремленими обставинами.

1.     Майстер зрізав очеретини вирівнював і ладнав їх не відчуваючи ні втоми ні вогкості ні палких укусів комарів.
   2.     З дитинства всупереч схоластичній науці дяків Тарас прилучаючись до всього народного всотуючи в кожну жилку дух героїчності, незборності й високої поетичності своїх мужніх і талановитих пращурів осмислено дозбирував дорогоцінні зерна національної духовності.
   3.     Тужливо подивившись у небо лелека від криниці повертається назад у бічну вулицю.
   4.     Хіба ж я міг піти не пообідавши?
   5.     Стомившись від напливу вражень Шептало спинився нашорошив вуха і сторожко скосив очі.
   6.     Відчинивши навстіж вікна і двері на ганок я впивав у себе на повні груди чисте тепле вогкувате м’яке повітря морське.
   7.     Дівчина маючи на своїй голові вінок володіє чарами.
   8.     Пригнувшись під розбуялим кущистим бузком я ступив на стежку.
   9.     Перед нами відкрилося село розкинувшись серед хлібів.
   10.                       І довго так стояв малий Мирон то схиляючись то повертаючись над бродом але лізти у воду все якось не смів.
   11.Татари вбивають і палять залишаючи за собою пустош.

       Повторення матеріалу попереднього уроку
П
    Відокремлені обставини. Розділові знаки при відокремлених обставинах
Відокремлені обставини можуть бути виражені одиничними дієприслівниками, дієприслівниковими зворотами, а також іменниками з прийменниками. Щоб пригадати матеріал із сьомого класу вам допоможе відеоурок.



Виділяються комами:
1) обставини, виражені дієприслівниковим зворотом: Аж коли дочитав і, одірвавши очі, озирнувся навколо, згадав де він (В. Козаченко).
2) виражені поодинокими дієприслівниками, які не входять до складу присудка: Дівчата зачіпали Миколу, жартуючи, а він усе стояв, похнюпившись (І. Нечуй-Левицький).
Увага! Не відокремлюються одиничні дієприслівники, які знаходяться після дієслова-присудка і позначають спосіб дії, наприклад: Ліпше вмерти біжучи, ніж жити гниючи (М. Багряний).
3) обставини місця, часу, способу дії, виражені прислівником або іменником у непрямому відмінку, що уточнюють попередню обставину: (перед ними можна поставити слова а саме): Рано, разом з сонцем, прокинулась і Харитя. (М. Коцюбинський.);
4) обставини причини, умови, допустовості, виражені сполученням іменників з прийменниками: незважаючи на, всупереч, наперекір, відповідно до, попри, у зв’язку з, залежно від, на відміну від, завдяки, внаслідок, з причини, за браком, за наявністі, згідно з, за згодою, на випадок, внаслідок і под.: Незважаючи на невдачу, настрій у всіх був бадьорий (Л. Дмитерко).
5) Є обставини, відокремлення яких не пояснюється правилами, бо їх автор відокремлює для надання їм особливої смислової ваги: Воздвиженський, при великому зрості, був неповертайло (І. Нечуй-Левицький); У глибокій долині, між мальовничих горбів,.. стоїть невелика хата, біля якої ростуть три могутні дуби (Т. Шевченко).
Не відокремлюються комами дієприслівники та дієприслівникові звороти:
1. Якщо вони стали фразеологізмами: Сидіти склавши руки; Повісивши голову поплентався Федірко з вигону. (Ю. Збанацький.)
2. Якщо вони починаються підсилювальними частками і, й: Виконати це завдання можна і не напружуючись.

3. Якщо два звороти чи дієприслівники з’єднані неповторюваними сполучниками і, або: Сонце вже давно сіло в рожевий туман, який ще довго стояв на обрії, поволі згасаючи і розвіваючись (Г. Тютюнник).
Домашнє завданння
Виконати тренувальні вправи,розміщені у блозі; ;повторити вивчене про відокремлені обставини,прикладки,означення




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420