8 клас. Українська мова. Тема. Інтерв’ю в публіцистичному стилі
8 клас.
Українська мова.
Тема. Інтерв’ю в публіцистичному стилі
Мета: ознайомити учнів з жанром інтерв’ю, особливостями інтерв’ювання;
навчити конструювати та інтонувати правильно питальні речення; формувати вміння брати інтерв’ю; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення; виховувати загальнолюдські цінності, потребу вчитися протягом життя.
- Що ви знаєте про інтерв’ю? Що б хотіли дізнатися?
Вправа «Асоціативний кущ»
- Які асоціації у вас виникають, коли ви
чуєте слово «інтерв’ю»?
- Яка мета інтерв’ю?
2.Відновлення
знань про особливості публіцистичного стилю мовлення.
- Пригадайте й назвіть ознаки
публіцистичного стилю (точність, логічність, піднесеність,офіційність)
- В
яких сферах життя використовується публіцистичний стиль мовлення?
3. Додаткова інформація.
- Будь-який
твір публіцистичного стилю повинен
відповідати принципу СТОКАЦ: Своєчасність
Точність
Об’єктивність
Коректність
Аргументованість
Цілісність
Про це слід пам’ятати і під час створення
інтерв’ю
1.
Словникова робота із поясненням лексичних
значень слів. /з використання тлумачного словника/
Мас-медіа, екшн, бліц-портрет, шпальта,
візаві, експромт, патетика, стендап, меседж,
прес-реліз, модератор, антураж,
реципієнт.
Довідка: мас-медіа - засоби одночасної передачі інформації групі людей,
тобто засоби масової інформації; бліц-портрет - публікація, яка містить короткі відомості
про людину; шпальта - вертикальна
смуга на сторінці газети, журналу, утворена рядом коротких рядків; візаві – опонент; експромт - принагідний виступ (прозовий, віршований, музичний) без підготовки,
різновидність імпровізації; патетика
- настроєність, тон промови, твору
літератури, музики, кіно, театральної вистави, які характеризуються пафосом,
піднесеністю, схвильованістю; стендап
- поява журналіста в
кадрі з яким-небудь повідомленням, зверненим безпосередньо до глядачів; меседж - інформація, яка містить певний
прихований смисл; прес-реліз - це документ, в якому організація чи публічна особа подає інформацію про
певну подію або захід до засобів масової інформації (ЗМІ); модератор - професійний ведучий в ЗМІ (особливо в
ток-шоу), зазвичай професійний журналіст; антураж - оточення, середовище, навколишня обстановка; реципієнт - об'єкт комунікації, який залишається для
комунікатора анонімним.
2. Записати слова, даючи визначення понять.
- людина, що бере інтерв’ю … /інтерв’юер/
- процес взяття інтерв’ю… /інтерв’ювання/
- різновид інтерв’ю, переважно з місця
події, здебільшого про спорт… /флеш-інтерв’ю/
- людина, в якої беруть інтерв’ю
../респондент/
3. Повідомлення учнів (домашнє завдання)
- Психологія інтерв’ю.
- Комунікативна функція журналіста.
- Розминка перед інтерв’ю.
- Таємниця погляду.
- Місце та технічні засоби для інтерв’ю.
4. Робота з текстом.
Прочитайте
текст. Визначте його основну думку. Користуючись матеріалом тексту, зробіть
висновок, яких правил слід дотримуватися при
постановці запитань під час
інтерв’ю.
Його величність — запитання
Запитання — це своєрідний ключ до успішного інтерв’ю. Зрозуміло, що воно
має бути насамперед змістовним і нестандартним.
Буває, щоб сформулювати справді цікаве запитання, доводиться «просіяти»
великий інформаційний масив. Але воно того варте. І автор такого запитання
вартий поваги.
Від журналіста вимагається особлива винахідливість, уміння побудувати нестандартне питання. Наприклад, під час інтерв’ю в прямому ефірі телеканалу «1+1» за участю екс-державного секретаря США Мадлен Олбрайт після традиційної «розминки» журналіст запитує гостю: «Пані Олбрайт, у вас така симпатична прикраса — брошка у формі метелика. Очевидно, ви любите все літнє?..» «Насправді, — відповіла поважна гостя, — я надаю перевагу прикрасам у вигляді різноманітних зміїв, але іранський лідер якось заявив: подивіться, яка ця Олбрайт зміюка, у неї навіть прикраси — змії. Відтоді мушу уникати улюблених брошок-змій». Така напівжартівлива відповідь, безумовно, надала спілкуванню непротокольного характеру. Журналіст «елегантно» вийшов на комплекс важливих питань про відносини між США й ісламським світом. Обговорення специфічної міжнародної проблематики набуло особистісного забарвлення, стала доступнішою інформація.
У сучасній практиці інтерв’ю особливо цінуються запитання з певним
підтекстом, що надають спілкуванню неабиякої інтриги. Таке питання здатне
заскочити співбесідника зненацька; отже, відповідь може бути збагачена
ексклюзивною й несподіваною інформацією.
Завдання журналіста — викликати знаменитого співрозмовника на
відвертість, спонукати його до глибоких і цікавих міркувань. Дослідник сучасної
практики західної журналістики Девід Рендол виділяє цілу низку питань, здатних,
на його думку, генерувати несподівані відповіді. Зокрема:
- Ваш перший спогад?
- Найкраща порада, яку ви отримали від батька/матері?
- Хто мав найбільший вплив на ваше життя?
- Ваша перша робота/машина/любов?
- Що ви робите, коли нервуєте?
- Чому ви не здатні протистояти?
Цей перелік можна поповнювати для себе і самотужки. В нагоді може стати,
зокрема, своєрідне колекціонування афоризмів (крилатих, авторських, з народної
творчості...). Афоризми — місткі і доступні вислови — наштовхують на змістовні
запитання-роздуми. Ось стародавній китайський афоризм — «Якщо ви схвильовані
гнівом, намагайтеся відволіктися від його причини; позбувшись пального, яке
підживлює гнів, ви уникнете його» — можна трансформувати в приблизно таке
запитання: Як вгамовуєте спалах своїх емоцій, як уникаєте конфліктів?..
Питання, хоч і простеньке, однак дає можливість зачепити близьке кожному з нас,
дещо приземлити знаменитість, переконати глядача, що вона — така ж жива людина,
як і він. У цьому й полягає принадність
інтерв’ю з відомою людиною.
Отже, ефективність інтерв’ю залежить від змісту запитання, а також
інтонації його висловлення. Наскільки воно буде насиченим, промовистим і
виразним, настільки й вагомою буде відповідь. Інтерв’ю — динамічний,
універсальний і цікавий жанр.
Практична робота
Прочитайте
інтерв'ю. З якою метою створено цей матеріал? Відповідь на яке запитання вас
зацікавила найбільше? Поставте Риммі Леонідівні запитання, скориставшись
матеріалом тексту «Його величність запитання».
Римма Леонідівна - успішний директор школи з 2002 року,
вчитель історії вищої категорії, вчитель-методист. Її люблять учні, поважають
батьки, наслідують вчителі. Як їй вдалося досягти успіху? Дізнаємось про це в
неї.
- Риммо Леонідівно, яка найхарактерніша
риса допомогла вам досягти такого успіху?
- Я гадаю, що це не одна риса, а їх
сукупність. В першу чергу, це – наполегливість у досягненні мети, впевненість у
власних силах та підтримка колег.
- Як Ви встигаєте все зробити?
- Як кажуть: «Дорогу здолає той, хто
йде». Тому роботу потрібно вміти правильно планувати та вчасно виконувати.
- Що Ви мрієте змінити в школі?
- Хотілося б у кожний кабінет придбати
телевізор та мультимедійну дошку, забезпечити кожного учня на уроці інформатики
доступом до персонального комп’ютера.
- Дякуємо за цікаві відповіді, бажаємо
наснаги в подальшій творчості.
Бесіда.
- Що ж таке інтерв’ю? /
- Яка мета інтерв’ю?
- Від чого залежить ефективність
інтерв’ю?
-
Що необхідно враховувати під час інтерв’ювання?
1. Робота з опитувальником Пруста.
Довідка.
Марсель Пруст - один
із найвідоміших письменників XX століття. Його головний твір — семитомна епопея
«В пошуках утраченого часу».
В кінці ХІХ
століття Марсель заповнив анкети, відповіді на які до сьогодні вважаються найоригінальнішими
із існуючих.
Прочитайте
запитання та оберіть декілька з них, на які ви б самі хотіли дати відповідь.
1. Ваша найхарактерніша риса?
2. Яка ваша мрія про щастя?
3. Що для вас є найбільшим нещастям?
4. Яким би ви хотіли бути?
5. Ваш улюблений колір?
6. Ваші улюблені письменники (поети)?
7.Улюблений літературний герой?
8. Здібність, якою ви б хотіли володіти?
2. Створення узагальненого
словникового слова «Інтерв’ю»
- Підберіть до кожної букви
слова «Інтерв’ю» слово, яке характеризує його або стосується його.
І-нтерес, ініціативність, інтелектуальний
Н-овина, неповторний, натхнення.
Т-ворчість, терпіння, тактовність.
Е-нергійність, експресія, ефективність.
Р-ішучість, репортаж, ризик.
В-відповіді, відкритість, ввічливість, вміння
спілкуватись.
‘Ю-рливий.
Домашнє завдання
Повторити пам'ятку ,,Як підготуватися до інтерв'ю ",с.213;виконати вправу 378,с.213
Коментарі
Дописати коментар