8 клас. Українська мова. Тема. Інтерв’ю в публіцистичному стилі

 

8 клас. Українська мова.

Тема. Інтерв’ю в публіцистичному стилі

Мета: ознайомити учнів з жанром інтерв’ю, особливостями інтерв’ювання;

навчити конструювати та інтонувати правильно питальні речення;  формувати вміння брати інтерв’ю; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення; виховувати загальнолюдські цінності, потребу вчитися протягом життя.

- Що ви знаєте про інтерв’ю? Що б хотіли дізнатися?

       Вправа «Асоціативний кущ»

- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «інтерв’ю»?  

- Яка мета інтерв’ю?

2.Відновлення знань про особливості публіцистичного стилю мовлення.

- Пригадайте й назвіть ознаки публіцистичного стилю (точність, логічність, піднесеність,офіційність)

- В яких сферах життя використовується публіцистичний стиль мовлення?

3. Додаткова інформація.

- Будь-який твір публіцистичного  стилю повинен відповідати принципу СТОКАЦ: Своєчасність

          Точність

          Об’єктивність

          Коректність

          Аргументованість

          Цілісність

Про це слід пам’ятати і під час створення інтерв’ю


1.                     Словникова робота із поясненням лексичних значень слів. /з використання тлумачного словника/

Мас-медіа, екшн, бліц-портрет, шпальта, візаві, експромт, патетика, стендап, меседж,  прес-реліз, модератор,  антураж, реципієнт.

Довідка: мас-медіа - засоби одночасної передачі інформації групі людей, тобто засоби масової інформації; бліц-портрет - публікація, яка містить короткі відомості про людину; шпальта - вертикальна смуга на сторінці газети, журналу, утворена рядом коротких рядків; візаві – опонент; експромт - принагідний виступ (прозовий, віршований, музичний) без підготовки, різновидність імпровізації; патетика - настроєність, тон промови, твору літератури, музики, кіно, театральної вистави, які характеризуються пафосом, піднесеністю, схвильованістю; стендап - поява журналіста в кадрі з яким-небудь повідомленням, зверненим безпосередньо до глядачів; меседж -  інформація, яка містить певний прихований смисл; прес-реліз - це документ, в якому організація чи публічна особа подає інформацію про певну подію або захід до засобів масової інформації (ЗМІ); модератор - професійний ведучий в ЗМІ (особливо в ток-шоу), зазвичай професійний журналіст; антураж - оточення, середовище, навколишня обстановка; реципієнт - об'єкт комунікації, який залишається для комунікатора анонімним.

 2. Записати слова, даючи визначення понять.

- людина, що бере інтерв’ю … /інтерв’юер/

- процес взяття інтерв’ю… /інтерв’ювання/

- різновид інтерв’ю, переважно з місця події, здебільшого про спорт… /флеш-інтерв’ю/

- людина, в якої беруть інтерв’ю ../респондент/

3.  Повідомлення учнів (домашнє завдання)

- Психологія інтерв’ю.

- Комунікативна функція журналіста.

- Розминка перед інтерв’ю.

- Таємниця погляду.

- Місце та технічні засоби для інтерв’ю.

4. Робота з текстом.

Прочитайте текст. Визначте його основну думку. Користуючись матеріалом тексту, зробіть висновок, яких правил слід дотримуватися при  постановці  запитань під час інтерв’ю.

Його величність — запитання

Запитання — це своєрідний ключ до успішного інтерв’ю. Зрозуміло, що воно має бути насамперед змістовним і нестандартним.

Буває, щоб сформулювати справді цікаве запитання, доводиться «просіяти» великий інформаційний масив. Але воно того варте. І автор такого запитання вартий поваги.

Від журналіста вимагається особлива винахідливість, уміння побудувати нестандартне питання. Наприклад, під час інтерв’ю в прямому ефірі телеканалу «1+1» за участю екс-державного секретаря США Мадлен Олбрайт  після традиційної «розминки» журналіст запитує гостю: «Пані Олбрайт, у вас така симпатична прикраса — брошка у формі метелика. Очевидно, ви любите все літнє?..» «Насправді, — відповіла поважна гостя, — я надаю перевагу прикрасам у вигляді різноманітних зміїв, але іранський лідер якось заявив: подивіться, яка ця Олбрайт зміюка, у неї навіть прикраси — змії. Відтоді мушу уникати улюблених брошок-змій». Така напівжартівлива відповідь, безумовно, надала спілкуванню непротокольного характеру. Журналіст «елегантно» вийшов на комплекс важливих питань про відносини між США й ісламським світом. Обговорення специфічної міжнародної проблематики набуло особистісного забарвлення, стала доступнішою інформація.

У сучасній практиці інтерв’ю особливо цінуються запитання з певним підтекстом, що надають спілкуванню неабиякої інтриги. Таке питання здатне заскочити співбесідника зненацька; отже, відповідь може бути збагачена ексклюзивною й несподіваною інформацією.

Завдання журналіста — викликати знаменитого співрозмовника на відвертість, спонукати його до глибоких і цікавих міркувань. Дослідник сучасної практики західної журналістики Девід Рендол виділяє цілу низку питань, здатних, на його думку, генерувати несподівані відповіді. Зокрема:

- Ваш перший спогад?

- Найкраща порада, яку ви отримали від батька/матері?

- Хто мав найбільший вплив на ваше життя?

- Ваша перша робота/машина/любов?

- Що ви робите, коли нервуєте?

- Чому ви не здатні протистояти?

Цей перелік можна поповнювати для себе і самотужки. В нагоді може стати, зокрема, своєрідне колекціонування афоризмів (крилатих, авторських, з народної творчості...). Афоризми — місткі і доступні вислови — наштовхують на змістовні запитання-роздуми. Ось стародавній китайський афоризм — «Якщо ви схвильовані гнівом, намагайтеся відволіктися від його причини; позбувшись пального, яке підживлює гнів, ви уникнете його» — можна трансформувати в приблизно таке запитання: Як вгамовуєте спалах своїх емоцій, як уникаєте конфліктів?.. Питання, хоч і простеньке, однак дає можливість зачепити близьке кожному з нас, дещо приземлити знаменитість, переконати глядача, що вона — така ж жива людина, як і він. У цьому й полягає  принадність інтерв’ю з відомою людиною.

Отже, ефективність інтерв’ю залежить від змісту запитання, а також інтонації його висловлення. Наскільки воно буде насиченим, промовистим і виразним, настільки й вагомою буде відповідь. Інтерв’ю — динамічний, універсальний і цікавий жанр.


Практична робота

Прочитайте інтерв'ю. З якою метою створено цей матеріал? Відповідь на яке запитання вас зацікавила найбільше? Поставте Риммі Леонідівні запитання, скориставшись матеріалом тексту «Його величність запитання».

Римма Леонідівна  - успішний директор школи з 2002 року, вчитель історії вищої категорії, вчитель-методист. Її люблять учні, поважають батьки, наслідують вчителі. Як їй вдалося досягти успіху? Дізнаємось про це в неї.

- Риммо Леонідівно, яка найхарактерніша риса допомогла вам досягти такого успіху?

- Я гадаю, що це не одна риса, а їх сукупність. В першу чергу, це – наполегливість у досягненні мети, впевненість у власних силах та підтримка колег.

- Як Ви встигаєте все зробити?

- Як кажуть: «Дорогу здолає той, хто йде». Тому роботу потрібно вміти правильно планувати та вчасно виконувати.

- Що Ви мрієте змінити в школі?

- Хотілося б у кожний кабінет придбати телевізор та мультимедійну дошку, забезпечити кожного учня на уроці інформатики доступом до персонального комп’ютера.

- Дякуємо за цікаві відповіді, бажаємо наснаги в подальшій творчості.

  Бесіда.

- Що ж таке інтерв’ю? /

- Яка мета інтерв’ю?

- Від чого залежить ефективність інтерв’ю?

- Що необхідно враховувати під час інтерв’ювання?


1. Робота з опитувальником Пруста.

Довідка.

Марсель Пруст - один із найвідоміших письменників XX століття. Його головний твір — семитомна епопея «В пошуках утраченого часу».

В кінці ХІХ століття Марсель заповнив анкети, відповіді на які до сьогодні вважаються найоригінальнішими із  існуючих.

Прочитайте запитання та оберіть декілька з них, на які ви б самі хотіли дати відповідь. 

1. Ваша найхарактерніша риса?

2. Яка ваша мрія про щастя?

3. Що для вас є найбільшим нещастям?

4. Яким би ви хотіли бути?

5. Ваш улюблений колір?

6. Ваші улюблені письменники (поети)?

7.Улюблений літературний герой?

8. Здібність, якою ви б хотіли володіти?

2. Створення узагальненого словникового слова «Інтерв’ю»

- Підберіть до кожної букви слова «Інтерв’ю» слово, яке характеризує його або стосується його.

І-нтерес, ініціативність, інтелектуальний

Н-овина, неповторний, натхнення.

Т-ворчість, терпіння, тактовність.

Е-нергійність, експресія, ефективність.

Р-ішучість, репортаж, ризик.

В-відповіді, відкритість, ввічливість, вміння спілкуватись.

‘Ю-рливий.


Домашнє завдання

Повторити пам'ятку ,,Як підготуватися до інтерв'ю ",с.213;виконати вправу 378,с.213

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420