Фразеологія і її вивчення у 6 класі

Вивчення фразеології в 6 класі      Укр мова    18.10.17

Урок № 24

Тема: Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Ознайомлення із фразеологічним словником.
Мета: пояснити предмет вивчення фразеології, дати основні відомості про фразеологізми, формувати вміння визначати їх у тексті, розкривати їхнє лексичне значення; пояснити роль фразеологізмів у мовленні, ознайомити з будовою фразеологічного словника, формувати вміння користуватися фразеологічним словником; розвивати логічне й образне мислення школярів; сприяти  збагаченню та уточненню їхнього словника; виховувати пошану до скарбниці усної народної творчості.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: фразеологічний словник, мультимедійний проектор.

Перебіг уроку
І.Організаційний момент.

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

*Робота з підручником.
Усне виконання вправи 110.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.

ІV. Ознайомлення з  новим матеріалом, його осмислення.

* Робота з підручником.
Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу на с.61.
*Бесіда.
·        Що є прeдметом вивчення фразеології?
·        Як ви розумієте вислів стійке сполучення слів?
·        Для чого укладено фразеологічні словники? Фразеологічні довідники?

V. Виконання вправ на застосування засвоєних знань, формування умінь і навичок.

*Робота біля дошки.
Записати прислів’я. Пояснити  значення виділених  сполучень слів. Чи є ці сполучення стійкими, тобто відтворюваними в мовленні? На підтвердження своєї думки скласти з ними речення (усно).

1.Не вмієш пекти хліба – будеш пекти раків.  2. Не хочу, щоб на мене усіх собак вішали3. Таке меле, що вуха в’януть. 4. Він ляси точить і людей морочить. 5. Лестощами душу вийме.  6. Недуга хоч кого до печінок дійме. 7. Брехня завжди боком вилазить. 8. П’ятами накивав – аж залопотіло. 9. Не сиди склавши руки, то не знатимеш скуки.
Для довідок. Пекти раків - червоніти від сорому. Вішати усіх собак на когось – зводити наклеп. Вуха в’януть – про відчуття прикрості від почутого. Вийняти душу -  спричинити сильне хвилювання, зворушити, розчулити.  До печінок дійняти – вразити, засмутити. Боком вилізти – завдати неприємностей, призвести до покарання. П’ятами накивати – утекти.

*Робота з підручником.
Усне виконання вправи 111.
Письмове виконання вправ 112, 113.

*  Пояснити лексичне значення записаних на дошці (спроектованих на екран) фразеологізмів, у разі потреби звернувшись до фразеологічного словника. Два-три фразеологізми ввести до самостійно складених речень (усно).

Точити теревені; бити байдики; мокрим рядном накрити; у сірка очей позичати; побити горшки; гнути кирпу; задніх пасти; передати куті меду; залити сала за шкуру.
Для довідок. Точити теревені - базікати, безпредметно говорити; бити байдики – ледарювати, нічого не робити; мокрим рядном накрити - накинутися на когось із докором; у сірка очей позичати - про людину, яка соромиться ганебного вчинку; побити горшки - посваритися; гнути кирпу - задаватися; задніх пасти - бути останнім, відставати в чомусь; передати куті меду - перебрати в чомусь зайвого; залити сала за шкуру -  завдати комусь лиха.
*Прочитати (прослухати). Вказати фразеологізми, пояснити їхнє значення, у разі  потреби скориставшись словником фразеологізмів.

1. А козак не в тім’я битий: щось та прирозуміє. (М.Пригара.) 2.Поникла весела голова моя, обняв душу сум, на серце як кам’яна гора налягла. (Панас Мирний.) 3. Хто гірший боягуз, той балакав про екзамен, що висів на носі. (А.Свидницький.) 4. Я не знаю, хто ллє ці помиї на мене. (В.Большак.)

Для довідок. Не в тім’я битий - розумний, тямущий, кмітливий. Поникнути головою – засумувати; обійняв душу сум – те саме.  Висіти на носі – бути близьким щодо часу здійснення.  Лити помиї - несправедливо когось ганьбити, звинувачувати в чомусь осудливому.

*Диктант із коментуванням. Фразеологізми підкреслити, пояснити їхнє значення.

1.  Люди  добрі! Чуєте чи ні? Ви не носіть за пазухою камінь. (Г.Рибцуник). 2. Безбатченки й трутні засміються на кутні. (В.Бровченко). 3. Я дійсно вже на ноги на цій землі родючій твердо став. (М.Палієнко). 4. Так це нас козаки, мабуть, убрали в шори? (П.Куліш). 5. Кіт Мурлика до дороги добре взяв за пояс ноги. (І.Франко.) 6. Мій Києве рідний! Я першості пальму тобі віддаю! (Л.Дмитерко.)

Для довідок. Носити камінь за пазухою -  приховувати недобрі наміри. Сміятися на кутні –  плакати, горювати, спіткати лихо. Стати на ноги -  розбагатіти, поправити своє матеріальне становище. Убрати в шори - підкорити своїй волі, приборкати. Узяти ноги за пояс ( узяти ноги в руки, на плечі) – втекти. Віддати пальму першості – визнати найкращим.

* Записати текст у вигляді діалога.  Витлумачити значення виділених фразеологізмів та підкресленого слова.

1.На сьоме небо як мені дійти І скільки сходинок потрібно подолати?  На сьоме небо серце доведе. (В.Степаненко).

2. Питання не в брову, а в лоб. Чому це в моді слово “шоп” до речі й не до речі? Бо в кожнім шопі блудний син на суржику лепече. (В.Скомаровський.)

Для довідок. На сьомому небі (бути) – відчувати безмежне щастя, якнайглибше задоволення. На думку древнегрецького філософа Аристотеля, небо утворено з семи непорушних сфер, на котрих укладено зірки та планети. На сьомому небі мешкають ангели. Не в брову,  а в лоб – про щось влучне, слушне. Блудний син – тут: той, хто відмовився від рідного, свого.
Суржик – суміш зерна пшениці і жита, жита й ячменю і т.ін. ; борошно з такої суміші. Перен. Елементи двох або кількох мов, об’єднані штучно, без додержання норм літературної мови.

Ознайомлення з  новим матеріалом, його осмислення.

*Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 63).

V. Виконання вправ на застосування засвоєних знань, формування умінь і навичок.

* Пояснивши лексичне значення поданих фразеологізмів,  дібрати до кожного фразеологізм-синонім. Один з них увести до самостійно складеного речення, речення записати. З’ясувати синтаксичну роль фразеологізму в складеному реченні.

     1.Валяти (клеїти, строїти) дурня (ганяти вітер по вулицях; давати горобцям дулі; ханьки м’яти) 2. Носитися як курка з яйцем ( як дурень зі ступою; як циган (чорт, старець)  з писаною торбою; носитися як з писанкою; як чорт з грішною душею). 3. Не всі дома (нема царя в голові; блекоти (дурману) об’ївся; нема клепки).
Для довідок. 1. Робити дурниці, безглузді вчинки. 2. Приділяти надмірну увагу чомусь незначному. 3. Про того, хто безглуздо себе поводить.

* Пояснивши значення кожного з фразеологізмів, дібрати фразеологізми-антоніми. Скласти й записати речення з однією з утворених антонімічних пар. З’ясувати синтаксичну роль фразеологізмів у складеному реченні.

1. За тридевять земель  (під самим носом). 2. Хоч у вухо бгай (хоч кілок на голові теши; хоч черепком вухо ріж); 3. Вивести кінці (сховати кінці у воду). 4. Пороху не вигадає (не винайде) (не в тімя битий). 5. Не видавиш слова (проворний на язик; язик без кісток) 6. Не викурити й ладаном (не заманити й калачем).

Для довідок. 1. Дуже далеко. 2. Про того, хто лагідний, покірний, податли вий. 3. З’ясувати щось. 4. Про того, хто позбавлений кмітливості, розумово обмежений. 5.  Про того, хто мовчазний, небалакучий. 6. Не можна позбутися, вигнати.

*Робота з підручником.
Письмове виконання вправ 115 - 117.

*Чи є подані фразеологізми  взаємозамінними (тобто синонімічними)? Пояснити відмінність у їх значенні, за потреби скориставшись словником.

      Пахне смаленим – пахне смаженим; задушити комара – заморити червячка;  до сивої коси – до смертної коси; очима прясти – очима пасти; очі муляти – колоти очі; манна небесна – ману пускати.

* З кожної пари  словосполучень випишіть фразеологізм, що є нормативним. Розкрийте його значення, за потреби скориставшись фразеологічним  словником.

      Кидатись у вічі - впадати в око; пускати пил у вічі – замилювати очі;  затаїти подих – затамувати подих.

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання.  П.10, вправа 118.

Цікаво
Пояснити значення фразеологізмів, які містять діалектні слова. Витлумачити значення діалектних слів.
     Голими руками ватри брати -  перемагати великими зусиллями, ідучи на ризик. Ватра – багаття.
     Не роби з тата варята. Синонім – клеїти дурня. Вар’ят -  божевільний, дуркуватий.  Вар’ювати – казитися, біситися, божеволіти.






























Урок 25
Тема: Джерела українських фразеологізмів. Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми як різновиди фразеологізмів.
Мета: ознайомити із джерелами фразеологічного фонду української мови; звернути увагу на тісний зв’язок фразеології з народним життям,  фольклором; збагачувати мовлення учнів фразеологізмами античного та біблійного походження, крилатими висловами літературного походження; формувати вміння визначати такі фразеологізми в реченнях, пояснювати їхнє значення, доречно й правильно вживати в мовленні, користуватися фразеологічним словником та довідником.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: фразеологічний словник.

Перебіг уроку
І. Організаційний момент.

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

*Робота біля дошки.
*Записати речення, визначити фразеологізми, витлумачити лексичне значення кожного (бажано з використанням словника). Поміркувати: що є джерелом кожного з фразеологізмів: народне життя, фольклор, антична міфологія, Біблія.

  1.Будь-який агресор на кордоні України має згадати Євангельську мудрість: хто з мечем прийде, той від меча й загине! (З промови). 2. Над кордоном тиша висне, мов дамоклів меч. (В.Пузиренко.). 3. За батька Хмельницького текли по Вкраїні медовії ріки. (П.Куліш). 4. Час – великий майстер розрубувати гордієві вузли людських стосунків. (О.Писемський).
  1. Там якісь проблеми, якісь таємниці. Правду кажуть, що в кожного – свій скелет у шафі. (М.Павленко). З ним ніхто не зварить каші: він і  нашим, він і вашим. (М.Негода). Люди наблакають, навішають лапші на вуха! (Є.Гуцало).

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.

ІV. Ознайомлення з  новим матеріалом, його осмислення.

*Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 64).
*Доповнення вчителя.
Джерела збагачення фразеології різні1. Найважливішим є мова народу,  усна народна творчість. Численна кількість фразеологічних одиниць запозичена  з інших мов.
Чимала кількість фразеологізмів походить зі словосполучень на позначення поведінки людини в найрізноманітніших ситуаціях (у праці, в побуті, в родинних стосунках): бити себе в груди; працювати засукавши рукава; гнути спину; закопилити губу; задерти носа; кліпати очима тощо.
Багато фразеологізмів  завдячують своїм виникненням  різним ремеслам та видам діяльності людей: перти плуга; як ковальський міх; на всі заставки;  шкурка вичинки не варта; дати задній хід;  пливти за течією; міняти шило на швайку.
Певні фразеологізми сягають корінням у народні звичаї, обряди, вірування: на рушник ставати; піднести гарбуза; стоіть, як засватана; колупати піч. Наприклад: Ну, а допоки випало мені топтати ряст і зустрічати сонце, дай, Боже, бути правди оборонцем… (М.Луків).  Ще одним джерелом фразеологізмів є фольклор: на тихі води і ясні зорі; молочні ріки й кисіль ні береги;  язиката Хвеська.
Велика кількість широковживаних фразеологізмів сягає своїм корінням у біблійні тексти. Із книг Ветхого Заповіту походять вирази  адамові діти  (рід людський),  адамове ребро (жартівливе найменування жінки), неопалима купина (символ безсмертя), тьма єгипетська (цілковита темрява, у переносному значенні – неосвіченість, незнання). З Нового Заповіту  походять вирази Святе Сімейство (родина, у якій панують мир, порозуміння й затишок), побиття немовлят (знущання над беззахисними, безпорадними істотами), втеча з Єгипту (благополучний порятунок від лиха) тощо.
Велике значення для світової культури, зокрема для культури європейських народів, мали численні  міфи давніх греків, збережені й доповнені  давніми римлянами, що дає право  казати про міфи античного світу, про греко-римську міфологію. Міфічні образи й мотиви спричинили появу чималої кількості широковживаних фразеологізмів.
Ми згадуємо про подвиги Геракла, авгієві стайні,  троянського коня, ахіллесову п’яту,  погляд медузи,  силу Антея, вогонь Прометея, аріаднину нитку,  танталові муки,  сізіфову працю,  олімпійський спокій, ріг достатку,  еросові стріли, самозакоханого Нарциса, золоте руно, красу Аполлона, про титанів і циклопів.

V. Виконання вправ на застосування  засвоєних знань, формування умінь і навичок.
.
*Робота з підручником.
Усне виконання вправи 122.

*Пояснити значення кожного фразеологізму. З мови представників якої професії походить кожен з них? Чому? З двома фразеологізмами скласти речення (усно).

     1. Лити воду на чужий  млин. 2. Не святі горшки ліплять. 3. Пасти задніх. 4. Взяти в шори.  5. Грати першу скрипку. 6. Міряти на свій аршин. 7.Тріщить по всіх швах. 8. Цей номер не пройде. 9. Дати зелене світло. 10. Під димовою завісою.

Для довідок. 1.З мови мірошників. 2. Гончарів. 3. Пастухів. 4. Лимарів. 5. Музикантів. 6. Продавців. 7. Кравців. 8. Артистів. 9. Залізничників. 10. Військових.

*Робота з підручником.
Усне виконання вправ 119 - 121..

Ознайомлення з  новим матеріалом, його осмислення.

*Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 66)
Усне виконання вправи 122.

Виконання вправ на застосування засвоєних знань, формування умінь і навичок.

*Попереджувальний диктант. Визначити в реченнях фразеологізми. Розкрити  лексичне значення кожного, вказати походження, у разі потреби скориставшись словником.

І.1.Брехня потрапляє в Лету, а правда живе у віках. (Б.Мозолевський). 2. Ти будь і чесним, і правдивим, ти будь  веселим всім на втіху! А як котрусь розкажеш байку, щоб всі качалися від сміху. (За П.Ребром). 3. Давно вже не течуть молочні ріки для мене в киселевих берегах.  (І.Муратов).
ІІ. 1. І голих королів, і підлих блазнів доволі знав наш милозвучний край. На показуху, брате, не зважай! (В.Грабовський.) 2. Чи можете утямки взяти ви, що горя мав я вище голови? (М.Зеров). 3. Я живу і не боюся смерті, і мене на порошок не стерти, не зігнути в райдугу-дугу.  (Д.Кремінь)

Для довідок. Потрапити (впасти) в Лету – бути забутим. Молочні ріки в киселевих берегах – символ добробуту й благополуччя. Качатися від сміху – нестримно реготати. Брати (узяти) втямки -  усвідомити, збагнути. Вище голови – багато. Стерти на порошок - знищити, розбити вщент. Зігнути в дугу - суворістю, утисками примусити скоритися.

* В історію якої країни сягає корінням кожен із фразеологізмів? Витлумачити значення кожного. Чи можна вважати їх застарілими? Чому?

       Загибель Помпеї. Зі щитом чи на щиті. Запросити варягів. Іду на ви. Скинути ідола у Дніпро. Закрутити веремія. Козак Мамай. З відкритим заборолом. Зустріч за круглим столом. Хрестовий похід. Великий інквізитор. Отримати індульгенцію. Полювання на відьом. Варфоломіївська ніч. Залізна маска. Ричард Левине серце.  Король помер – хай живе король! Після нас хоч потоп. Наполеонівські плани.

*Завдання тестового характеру.
Установити відповідність між крилатими виразами літературного походження та назвами творів-першоджерел.


А Є ще порох у порохівницях!
Б Реве та стогне Дніпр широкий.
В Красен Дніпро ясної погоди.
Г Напитися шоломом Дону.
Д Блаженні вбогі духом.


1 Біблія.
2 Слово о полку Ігоревім.
3 Повість М.Гоголя “Страшна помста”.
4 Поезія Лесі Українки “Досвітні огні”.
5 Повість М.Гоголя “Тарас Бульба”
6 Балада Т.Шевченка “Причинна”.

Відповіді. А-5; Б-6; В-3; Г-2; Д-1.
становити, з якої байки (притчі, казки, оповідання) якого автора походить кожне з поданих прислів’їв (приказок). Які з покладених в основу цих творів сюжетів є мандрівними? З двома-трьома фразеологізмами класти речення.

        Охрімова свита; ведмежа послуга; шапка-бирка, зверху дірка; біля розбитих ночов;  а віз і нині там.

*Які людські риси увиразнюються порівнянням із нижче названими літературними персонажами? З якого твору якого автора кожен із них походить?

      Дон Жуан, Дон Кіхот, Робінзон Крузо, Попелюшка, Конотопська відьма; Кіт у чоботях; Царівна Несміяна; Отелло, Гамлет, Монтеккі й Капулетті, Капітан Немо, Мефістофель, Шерлок Холмс.

* Вибірковий диктант. Виписати імена, що уособлюють людські фізичні якості, моральні чесноти або вади. Назвати ці ознаки/якості.  Що вам відомо про цих біблійних, міфологічних, історичних  осіб чи персонажів світової літератури?

   1. Світом правлять іще геростати, але рухають світ творці. (Н.Гуменюк). 2. Чом топлять правду Каїни нові не в синім морі, а в людській крові? (Г.Чубач). 3. Гамлети, Дон Жуани  й  Тартюфи були в минулому, але вони є й сьогодні. (М.Хвильовий). 4. А я припаду до землі, як Антей. Я вас не боюсь, паперові Геракли! (Д.Кремінь). 5. Скоро стане ясно, хто  голий король, а хто стійкий олов’яний солдатик. (В.Горбулін). 6. Ти пропонуєш зайнятися приватним розслідуванням? Теж мені Еркюль Пуаро з Оболоні! (І.Аврамов). .7. Гей, нові Колумби й Магеллани! Напнемо вітрила наших мрій! (В.Симоненко.)

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання.  П.11, вправа 123.

Цікаво

    Уживання з власної  назви замість  загальної  з метою вияскравити  певну рису вдачі, професію, рису зовнішності і т. ін.  називають антономазією (від гр. ντονομασία перейменування). Наприклади антономазів:  лікар – Ескулап,  зрадник – Іуда,  фантазер – Мюнхаузен.
  Імена людей, які стали загальними назвами, пишуть з малої літери: меценат, ментор, робінзон.  Приізвища людей, уживані в загальному значенні, але не втратили свого індивідуального значення (на стали загальними назвами) пишуть з великої літери: Вітер горді знамена підносить, йде славетний коша родовід: Богуни, Палії, Кривоноси, Нечаї, дорошенківський звід. (С.Гаряча).



Урок 26
Тема: Фразеологізми в ролі членів речення. Складання діалогів
Мета: дати учням відомості про синтаксичну роль фразеологізмів, формувати вміння визначати синтаксичну роль фразеологізмів, доречно вживати фразеологізми в монологічному та діалогічному мовленні; удосконалювати вміння й навички користуватися фразеологічним  словником; сприяти збагаченню словникового й фразеологічного  запасу; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; виховувати повагу до образності та влучності  рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: фразеологічний словник.

Перебіг уроку
І. Організаційний момент.

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

*Робота біля дошки.
Записати речення, визначити фразеологізми, пояснити їхні лексичні значення. Звіритися із фразеологічним словником. Підкреслити члени речення.

    І. 1.У Шевченкові живе прометеївський дух. (О.Гончар). 2. Я море на семи вітрах перелечу. (Р.Мазій). 3. Якщо перекладач не звертатиметься до словника, він зробить сам собі ведмежу послугу. (С.Караванський).
     ІІ. 1.Я давно вже на тебе зуби гострю!  Ти йому дай березової каші!  Сам голий піду, а тебе без сорочки пущу! (Народна творчість).

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.

ІV. Ознайомлення з  новим матеріалом, його осмислення.

*Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 67)
Письмове виконання вправи 124.

*Пояснювальний диктант. Розкривши значення фразеологізмів, підкреслити їх як члени речення.

    1. То був якийсь блискучий карнавал… Здавалось, налетів дев’ятий вал. (Леся Українка). 2. Майбутнє не стригтиме людей під одну гребінку. (О.Гончар). 3. Ви мене привітали, моє серце, мою душу одігріли… (Панас Мирний). 4.  Коли навкруги всі мовчать, письменники говорять езоповою мовою. (І.Клямкін). 5. Мабуть, до нових віників доведеться вас виглядати. (Л.Гроха). 6. У печінках мені сидить оця дискусія. (М.Хвильовий).

Для довідок. Девятий вал – розбурхана, некерована стихія. Стригти під одну гребінку - прирівнювати всіх у якомусь відношенні; зво­дити до одного рівня.  Одігріти душу – втішити ласкою, заспокоїти.  Езопова мова - замаскований спосіб вираження думок з недомовками й натяками. До нових віників – дуже довго, тривалий період. Сидіти в печінках -  набриднути.

*Робота з підручником.
Усне виконання вправи 126.

V. Виконання ситуативних вправ для складання діалогів із використанням фразеологізмів

Діалог-обмін враженнями/думками
Після перегляду вистави в Театрі юного глядача двоє шестикласників обмінюються враженнями. Одному з них сподобалася пєса, але він не задоволений виконавцями головних ролей. Другому сподобалося все, крім музичного оформлення, яке він вважає  несучасним. Складіть і розіграйте діалог між ними. Для вираження почуттів використовувати подані в рамці фразеологізми.


Захоплення: бути без пам’яті від когось (чогось);  радує (тішить) душу (око), пірнути (поринути) з головою (у щось).
Повага:  схилити коліна, зняти капелюх,
Хвилювання: серце завмерло, узяло за душу, мурашки (забігали, поповзли) по спині (поза плечі), клубок став у горлі, кидало то в жар, то в холод.
Роздратування: не тямити (не памятати) себе; іскри з очей сиплються (летять), рвати й метати,  бісом дивитися.
Байдужість: ні холодно ні жарко,  й гадки не мати, як горохом об стіну, і вухом не вести, серце  заснуло, серце обросло мохом (у когось), як з гуски вода, по барабану.
Піднесення:  виросли крила; кров грає (шумує).


Діалог-обговорення/дискусія
Біля районної бібліотеки зустрілися двоє однокласників. Один із них, шанувальник фантастики, порадив товаришеві почитати книжки, від яких сам він у захопленні. Інший зневажає фантастичні твори, віддаючи перевагу науково-популярним. Складіть і розіграйте діалог між ними про корисність/шкідливість наукової та ненаукової фантастики. Використовуйте подані в рамці фразеологізми.

Про фантастичну літературу: за душею нічого немає, морочити голову, впадати в дитинство, винаходити велосипед, встає волосся дибки; вуха вянуть, папір стерпить.
Про науково-популярну: відкривати америку, заговорювати зуби, за тридевять земель, знати назубок, нитка аріадни, друге дихання, ахіллесова пята,


V. Повторення та узагальнення вивченого.

* Робота з підручником.
Бесіда за питаннями, поданими на с. 69.
Виконання вправи 127 (розбір фразеологізмів).

VІ. Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання.  П.13, вправа 125.

Урок 27
Тематична контрольна робота № 1.
Лексикологія. Фразеологія. Контрольне аудіювання
Мета: з’ясувати рівень засвоєння учнями знань та вмінь з лексикології та фразеології; удосконалювати навички самостійної роботи; з’ясувати рівень розвитку  комунікативних умінь (аудіювання);  розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.
Тип уроку: комбінований (облік здобутих мовних знань і вмінь та узагальнення вивченого)
Обладнання: тестові завдання.

Перебіг уроку
І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення мети і завдань уроку.

ІІІ. Перевірка рівня засвоєних знань і вмінь з лексикології та фразеології.

·        Пояснення способів перевірки знань і вмінь (інструктаж до проведення тестування).
·        Проведення тематичної контрольної роботи у формі тестування.

Тематична контрольна робота
Лексика. Фразеологія

1 варіант
*
Завдання 1-10 мають по чотири варіанти відповідей, із яких тільки ОДНА правильна. Вибери правильну відповідь і цифру, якою її позначено, обведи  кружечком.

1. Укажи слова,  які  становлять основу лексики української мови
А загальновживані
Б запозичені
В архаїзми
Г діалектизми
2.Укажи рядок, усі слова в якому – власне українські
А козаччина, будинок, віхола, граматика
Б дітлашня; бентежити, линути, гай
В громада, чарівний, навпростець
Г держава, прем'єр, республіка, вибагливий
3.Укажи рядок, у якому український відповідник до запозиченого слова дібрано неправильно
А екстрим – активні дії, що передбачають ризик
Б блог - веб-сайт, у якому регулярно додаються записи
В фейк – підробка, фальшивка
Г паркур – остащений розважальними атракціонами парк
4. Укажи речення, яке містить архаїзм
А До Криму ходили по сіль чумаки, їх мажі – у Дикому Полі.
Б Вдивляюся в Чумацький Шлях - шлях зоряний із-за лиману.
В Одягну з бабусиної скрині вишиту сорочку — їй сто літ!
Г  За селом — роздолля,  мов рушник,  розшите.
5. Укажи речення, яке містить застаріле слово
А Де байрак, там і козак.
Б Козакові воєвода — велика невгода.
В Легше вовком орати, ніж козаком проти козака воювати.
Г Козак із пригорщі нап’ється, а з долоні пообіда.
6. Укажи речення, яке містить авторський неологізм
А Пси, позадиравши морди, заглядали на біллборди.
Б Листя падає – осінь  листопадує.
В Зі шкільним сайтом веб-майстер мав багато клопоту.
Г Кожен має знати правила екобезпеки.
7. Укажи речення, у якому вжито просторічне слово
А Собак поділяють на мисливських, службових,  декоративних.
Б Рябко  на  панському  дворі  не  спить  всю  нічку.  
В Собацюра сідає навпроти і співчутливо зирить на мене.
Г Засміявся наш собака, як зустрів живого рака.
8. Укажи речення, яке містить діалектне слово
А Краще горобець у жмені, як журавель у небі. 
Б Ластівка день починає, а соловей його кінчає. 
В Видно в пави по носі, що бродила в просі.
Г Не поможе  вороні  купіль, а крукові мило.
9.  Укажи речення, у якому вжито офіційно-ділову лексику
А Комп'ютер, дисплей,  стратосфера - ці та багато інших термінів увійшли в повсякденний побут.
Б Показовими були парламентські слухання, присвячені відзначенню в Україні і світі 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка.
В Де б я на світі не була, ти зі мною, Україно! Ти моя мати, що дала  мені мову солов'їну.
Г Резюме являє собою короткий виклад найбільш важливих для потенційного роботодавця фактів вашої біографії.
10. Укажи речення, у якому вжито фразеологізм біблійного походження
А Найбільше фальшивлять, коли співають дифірамби.
Б Завжди терновий вінець буде кращим, ніж царська корона.
В Зло наступає на пяти, зводить життя нанівець.
Г Ми на скриньці Пандори  зірвали останню печать.

Завдання 11-12  мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, добери відповідник, позначений буквою, і впиши цю букву під таблицею.

11.Установи відповідність.
Фразеологізм
Значення
1 Муляти очі (комусь)
А  вїдливо дорікати
2 Замазувати очі (комусь)
Б  обдурювати, хитрувати
3  Колоти очі (комусь)
В  недоречно виділятися, бути на виду

Г  відвертати чиюсь увагу

1___, 2 ____, 3 ___

12.Установи відповідність.
Фразеологізми
Синоніми
1 ловити гав
А  задирати носа
2 гріти чуба
Б  ганяти собак
3  напустити пихи
В  заговорювати зуби

Г  мозолити руки

1.___, 2 ____, 3 ___
У завданнях 13-16 запиши відповідь словом, словосполученням або реченням.

13.Терміни вживають у текстах ________________________________стилю.
14. Діалектні слова уживають  у ____________________________________.
15.Приклади професійних слів (2-3):_________________________________.
16. У художній літературі просторічні слова вживають для того, щоб_____________________________________________________________.

2 варіант

Завдання 1-10 мають по чотири варіанти відповідей, із яких тільки ОДНА правильна. Вибери правильну відповідь і цифру, якою її позначено, обведи  кружечком.

1. Укажи рядок, у якому визначено, що вивчає лексикологія
А сукупність слів мови, її словниковий склад
Б стійкі сполучення слів, їхню будову, походження, особливості вживання
В будову слів, словосполучень і речень
Г наукові основи  укладання словників
2. Укажи рядок, усі слова в якому – власне українські
А розкішний, садиба, цирк,  віконниця
Б сопілка, марнувати, щодня, черевики
В намисто, натщесерце, персонаж, цимбали
Г хустка, оточувати, вітамін, спересердя
3. Укажи рядок, у якому лексичне значення запозиченого слова визначено неправильно
А кліп – відеосюжет, який супроводжується виконанням пісні
Б аквабайк – водний мотоцикл
В егоїст – особа, яка шкодить людям
Г пєдестал – підніжжя, основа памятника, статуї, колони
4. Укажи речення, яке містить історизм.
А Великі душі мають силу волі, а слабодухи гинуть у неволі.
Б Бачать люди і Бог з неба: на подушне грошей треба.
В Як нема душі, то не поможуть і книші.
Г Тіло в злоті, а душа в мерзоті.
5. Укажи прислівя, яке містить архаїзм
А Час — не кінь: не підженеш  і не зупиниш.
Б Як дзиґар накрутиш, так він і бє.
В Зупинитися може годинник, але не
час.
Г Годинник їсти не просить, а свою роботу робить.
6. Укажи рядок, у якому вжито загальномовний неологізм
А Тарас Шевченко створив понад тридцять автопортретів.
Б За поворотом голови розрізняють портрет у профіль і анфас.
В Для гарного фотопортрета важливе освітлення, тло і вираз обличчя.
Г Твердження, що схильність до селфі є хворобою, виявилося фейком.
7. Укажи речення, яке містить авторський неологізм
А На роботі повсякчас вируча новенький факс.
Б Користувачі інтернету можуть отримувати відеоконсультації лікаря.
В Стою серед усіх. калинокровних родичів моїх.
Г Одна з веб-сторінок шкільного сайту зветься «Бібліотека учня».
8. Укажи речення, яке містить діалектне слово
А На полиці стояли череп'яні вироби: кухлики, карафки, куманці.
Б Є в глечику молоко, та голова не влізе.
В Жартуй, гладущику, доки не луснув.
Г Ой ви, діти — квіти наші! Наварю вам горщик каші.
8. Укажи речення, у якому  вжито наукові терміни
А Память розуму – наука, память почуттів – мистецтво.
Б Брехун повинен мати ідеальну память.
В Оперативна пам'ять пристрою становить 64 кілобайти.
Г Память слабішає, якщо її не тренувати.
10. Укажи рядок, усі  фразеологізми в якому -  античного походження
А вавилонське стовпотворіння, ноїв ковчег, нести свій хрест
Б за тридевять земель, битий небитого везе, хатка на курячій ніжці
В гордіїв вузол, дамоклів меч, авгієві стайні
Г  останній із могікан, змагатися з вітряками, ведмежа послуга

Завдання 11-12  мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, добери відповідник, позначений буквою, і впиши цю букву під таблицею.

11.Установи відповідність.
Діалектне слово
Загальновживаний синонім
1  гальба
А стрічка
2  бульба
Б  кукурудза
3  бинда
В  картопля

Г  кухоль

1___, 2 ____, 3 ___

12.Установи відповідність.
Фразеологізми
Антоніми
1 пройти крізь сито й решето
А  збити з пуття
2 розсипати кислиці
Б  не бачити смаленого вовка
3  навести на розум
В  продавати зуби

Г  ламати шапку

1.___, 2 ____, 3 ___
У завданнях 13-16 запиши відповідь словом, словосполученням або реченням.

13.Терміни вживають у текстах _______________________________стилю.
14. Діалектні слова вживають  у____________________________________.
15.Приклади професійних слів (2-3):________________________________.
16. У художній літературі просторічні слова вживають для того, щоб_____________________________________________________________.

* Відповіді вчителя на запитання учнів (після того, як тестові завдання виконано й здано).


ІV. Перевірка рівня сформованості комунікативних умінь.

·        Проведення навчального аудіювання.

Текст для контрольного  аудіювання

Кобзарчук

Старий кобзар простував попереду, постукуючи по сухій дорозі дубовою палицею. На чималій відстані від діда йшов його поводир Петрик, а з ним двоє сільських хлопчиків. Менший на зріст від своїх однолітків, Петрик здавався старшим за них. Може, тому, що його довгасте обличчя засмагло від вітру, а може, старшим його робили очі. Великі, голубі, вони вже не раз проймалися сльозою, бо бачили горя й муки людської багато.
Хлопчики розпитували нового товариша про місця, які доводилося поминати Петрикові з дідом, цікавилися, куди йдуть зараз.
Петрикові хотілося розповісти хлопчикам про все, повихвалятися перед ними. Коли б вони тільки знали!  Ходять вони з дідом по Україні, міряють ногами безкраї дороги, одне за одним минають покріпачені сумні села. Часто заходять у ворожі фортеці.  Пильно обдивляється навколо Петрик своїми голубими очима, оповідає дідові про все, що бачить. А потім дід розказує про все гайдамакам.
Петрик попрощався з новими товаришами. Село залишилося позаду. Вже почали боліти ноги, але дід не збирався зупинятися на перепочинок.
-      Слухай, ніби стугонить щось. – Дід зупинився. – Ану, поглянь на дорогу.
Петрик напружив зір, удивляючись у далечінь.  Спочатку нічого не побачив, але за мить у долині здійнялася курява. Вона швидко наближалася.
-      Шляхта!
-      Ходімо помаленьку. Не вперше, либонь, зустрічаємо.
        Загін жовнірів, чоловік на тридцять, уже доїжджав до них. Передній вершник різко натягнув поводи – гнідий кінь звився. Петрик заточився назад, випустив дідову руку.
-      Це вони! – крикнув хтось із вершників.
Начальник щось сказав по-польськи, і враз нагай обпік Петрикові босі ноги. Далі все попливло, як у страшному сні.  Вершник у кудлатій шапці кинув хлопця в сідло, й загін, толочачи жито, повернув назад. Діда гнали пішки, привязавши за шию мотузкою до сідла.
Їх привели до порожньої кошари, вкинули й причинили за ними двері. Уткнувшись обличчям дідові в коліна, хлопчик заплакав. Йому було страшно.
-      Ти не бійся, - тихо шамрав дід, коли вони вмостилися на сіні. – Питатимуть щось - кажи: не знаю нічого. Діда воджу по базарах, от і все. Видав нас хтось…
Спливав час. Кобзаря і його поводиря ніхто не чіпав. Петрик почав дрімати. Його розбудили голоси. Хтось ударив ногою в двері, і в кошару ввійшло четверо. Свиснув нагай, дід тихо зойкнув. Нагай обкрутився навколо кобзаревих плечей, жовнір смикнув його до себе, повалив діда.
-      Не бий, не дам! – учепився в жовнірову руку Петрик.
Той кулаком  повалив  хлопця на землю, штовхнув ногою, схопив за комір і підняв.
-      Куди з дідом йшли?
-      Не знаю, кудись на ярмарок.
Один жовнір скрутив Петрикові руки назад, інший  звязав їх мотузком. Хлопця кинули в куток, а самі почали допитувати діда. Довго били старого кобзаря, але він мовчав. Петрик поривався підійнятися, але його збивали ударом чобота. Нарешті жовніри відступили до дверей.
- Чекайте, завтра заговорите. Завтра візьмуть вас на справжні тортури.
Щойно зачинилися двері, Петрик підповз до діда:
-      Дідусю, боляче?
-      Нічого, синку, мені очі виймали, і то стерпів. А ти  молодець. Нічого їм не кажи. Як битимуть, думай про щось гарне… Наші виручать. Вони дізнаються, їм хтось перекаже!
       Петрик заснув під тихе дідове бубоніння. Прокинувся серед ночі, хотів поворухнутися, але звязані руки боляче защеміли. Дід не спав.  Він довго порпався  біля Петрикових рук, зубами розвязував вузол.
-      Тікай, синку, біжи до наших… Вартовий затих, певне, заснув… Покрівля дірява… Не заблудишся?
-      Дідусю, а ви? Разом тікаймо!
-      Я й так не виліз би, а тут колодка на ногах. Не гай себе. Гайдамаки мене вирятують. Відшукаєш отамана, скажеш: по дорозі на Лисянку стоїть загін. Когось, либонь, чекає.  Вони не знають, де наші. Поспішай, синку, не барися.
-      Я,  дідусю, ранком повернуся з гайдамаками.
Петрик видряпався на горище, просунув  у дірку голову. По хвилі він мяко  зіскочив по другий бік хліва. Вартовий спав, прихилившись до дверей.
До гайдамаків Петрик добувся лише на світанку. Розїзд  привіз його до отамана. Петрик розповів, як вони потрапили до рук шляхти, переказав дідові слова.
За мить гайдамаки мчали полем. Позаду від важкого тупоту копит гайдамацьких коней стугоніла земля. (За Ю.Мушкетиком; 600 сл.)

На кожне з питань вибрати правильну відповідь.

1.Старшим за однолітків кобзарчук Петрик здавався через
А високий зріст
Б широкі плечі та міцні кулаки
В очі, як бачили багато горя
Г розмови, подібні до розмов дорослих
2. Перед хлопцями Петрикові хотілося повихвалятися
А багатими заробітками
Б тим, що вони з дідом – гайдамацькі розвідники
В тим, що вони бачили багато цікавого
Г тим, що його поважають старші
3. Лексичне значення слова гайдамака таке:
А довга козацька важка рушниця з гаком на прикладі
Б учасник народно-визвольної боротьби в ХVІІ ст.
В будівля для зберігання зерна
Г сільський шибеник і розбишака
4. Наближення загону польських жовнірів першим
А побачив Петрик
Б почув Петрик
В почув дід
Г підказали сороки
5. Слово польського походження жовнір означає:
А розвідник
Б солдат
В вартовий
Г вершник
6. Загін жовнірів, який перепинив хлопця з дідом, налічував
А десять чоловік
Б чоловік із двадцять
В чоловік із тридцять
Г до півсотні чоловік
7. Схоплених на дорозі кобзаря із поводирем
А привели до полковника
Б кинули до кошари
В кинули до льоху
Г  кинули до тюрми
8. Жовнірам Петрик сказав, що вони з дідом
А ішли на ярмарок
Б ішли до поляків
В ішли до гайдамаків
Г ішли додому
9. Руки Петрикові вночі розвязав
А один із сільських хлопчиків
Б старий кобзар
В польський вартовий
Г інший полонений
10. Дід не втік із хлопчиком, тому що
А був поранений
Б був сильно побитий
В був старий та ще закутий у колодку
Г не схотів ризикувати
11.Отаманові дід  велів передати, що ворожий загін стоїть
А по дорозі на Лисянку
Б по дорозі на Вільшану
В по дорозі на Корсунь
Г по дорозі на Мосівку
12. Прочитаний текст має ознаки
А наукового стилю
Б ділового стилю
В художнього силю
Г публіцистичного стилю

* Відповіді вчителя на запитання учнів (після того, як тестові завдання виконано й здано).

VІ. Підбиття підсумків уроку.




1 Див. Ющук І.П.  Українська мова. – К.: Либідь, 2003.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420