Засоби мовного вираження промови. Метафора, метонімія, їхня роль у мовленні
1. Пригадайте, що ви знаєте про художні засоби з уроків літератури. Перегляньте відео та спробуйте разом з лекторкою відшукати їх у сучасних піснях та у поезіях.
Вправа 1. Перепишіть, уставляючи на місці крапок дібрані з довідки та поставлені в потрібній формі слова. У записаних реченнях підкресліть метафори.
1. Слово в пісні …, воно ніби … з себе буденні шати, стає врочистим, монументальним і водночас ніжним (З журналу). 2. Щире слово й добре діло душу й серце … (Нар. творч.). 3. Тяжкі слова … горло (М. Починайко). 4. Болить мене слово, … під грудьми (П. Перебийніс). 5. Слів порожніх — не визнаю! Тих, хто ними сьогодні … , я обходжу й не пізнаю (В. Малишко). 6. Одне невдале слово ваше мене … (М. Починайко). 7. Слова … об камінь холодних душ, байдужих душ (О. Матушек).
Видатний, для багатьох — незбагненний. Життєлюб та аскет водночас. Невисокий, рудовусий та часто надміру емоційний, він не мав лоску знаменитості, бо генії завжди є трохи кострубатими.
Уявляю хоча б десятисерійний фільм про Івана Франка. Про провал з викладанням у Львівському університеті, про трагедію його особистого життя, смерть старшого сина, складні стосунки з іншими відомими українцями.
Також у цьому фільмі було б неможливо оминути важкий душевний стан Франка в останнє десятиліття, оту моторошну трагедію, з якою він власноруч боровся, як Давид з Голіафом… Через увесь фільм — надривний та важкий пошук любові, без наповнення якою не міг писати. Він допустив на цьому шляху болісні помилки. Але йшов попереду власного часу — і дружніх відданих рук допомоги від української громадськості було негусто… Дехто страждав через лабіринти Франкової душі (плями на Сонці видно ліпше, ніж Сонце). Світло від його постаті таке велике, що осліплювало чимало його сучасників з їхніми недолугими наклепами та неприязню до Майстра.
А десь за кадром уважно спостерігають за дійством дві жінки — Література й Україна, заради яких Каменяр спалював свій творчий геній та своє життя. Мертві залишаються молодими (За С. Процюком).
А. Визначте стиль тексту.
Б. Випишіть приклади епітета, метафори, порівняння, гіперболи, перифрази.
Домашнє завдання
Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Метафори підкресліть, поясніть їх роль у мовленні.
1. З ро..чиненого вікна чути, як т..че спокійна розмова. Потім слова швидшають, грубішають, в..совують жала і знову добрішають, щоб згодом ударити, мов батогом, доб..раючись до п..чінок (За М. Стельмахом). 2. Коли молодиця була добра, слова її щ..бетали соловейками на калинових губах, пурхали по всій хаті, витьохкуюч.. та виспівуюч.. . Коли ж вона гнівалася, сп..речалася, її язик сіпався злющим собакою на ланцюзі (За Є. Гуцалом). 3. Знаю слова, що падають, як цегла на голову, криком тр..воги краючи ночі й дні. Чув прохолодні вислови, усі належно зготовані, та неїстівні й сумні (За В. Коротичем).
Визначте в словах орфограми. Поясніть написання слів правилами.
Чи може метафора виражатися прикметником? Відповідь обґрунтуйте.
Аристотель вважав спроможність до створення метафор ознакою особливого таланту. Чи можна такий талант у собі розвинути? У який спосіб?
Передмова У збірнику розкриваються широкі можливості використання різноманітних форм і методів активізації знань учнів при проведенні диктантів, які сприятимуть ефективнішому засвоєнню вивченого,виробленню стійких умінь і навичок застосування їх на практиці, розвитку свідомого ставлення до праці, самостійності творчого мислення. До збірника включено навчальні і контрольні диктанти. Мета навчальних диктантів – узагальнити і систематизувати все вивчене з тієї чи іншої теми і підготувати учнів до контрольних диктантів. У збірнику вміщено різні за тематикою тексти, які дібрані таким чином, що дають можливість закріпити новий матеріал і повторити раніше вивчений. Серед навчальних диктантів пропонуються вибіркові, попереджувальні, пояснювальні, словникові, розподільні, творчі, вільні, вибірково – розподільні, диктанти – завдання, диктанти – переклади, диктанти « Перевіряю себе», взаємоперевірні диктанти. Словниковий диктант дає можливість потренуватись у правописі слів на окрем...
Тема. Розвиток мовлення № 21.Контрольний докладний переказ тексту публіцистичного стилю Текст для переказу НАРОД КРІЗЬ ПРИЗМУ МОВИ За кількістю пестливих форм серед мов світу пріоритетне місце посідає українська. «Матінка», «соловейко», «малесенький», «першенький» - ось як лагідно звучать наші слова. Подібного явища не зустрінемо в мові англійській чи німецькій. Для українця назва предмета – це водночас і його оцінка. «Рученьками» ми називаємо руки й дорослої людини, «коником» - дужого коня. Ставлення людини до навколишнього світу формується в перші місяці її життя. Ласкава мова матері майбутнього козака згодом стає його повсякденною мовою. Вчені переконані, що особливості мови впливають на людську вдачу. Дітей в Україні називали тільки лагідно: Петрик, Іванко, Галинка. Дорослих – поважливо. Ви можете хоч подумати назвати Олексу Довбуша Льошкою Довбушем? Назвати Устима Кармелюка … У нас же й такої форми імені не існує! Улюблені українцями імена теж розповідають ...
9 клас Домашні завдання: 29.04.2020 Тема: Контрольний вибірковий переказ тексту наукового стилю (з використанням складних речень з різними видами зв'язку) Написати вибірковий переказ нижче поданого тексту (не забувайте про те, що це не списування, а вибірковий переказ!!!) Книжка, книга — неперіодичне друковане видання з певною кількістю сторінок (за критеріями ЮНЕСКО — не менше 48) у вигляді зброшурованих аркушів друкованого матеріалу; набір письмових, друкованих, ілюстрованих аркушів, як правило, скріплених з одного боку. Сторони аркуша називають сторінками. Книжка є об’єктом вивчення книгознавства. Описом книг й інформуванням про них читачів займається бібліографія. Історія книжки тісно пов’язана із створенням і розвитком писемності. Як матеріал для письма в різний час використовували кору дерева, полотно, глиняні таблички, шкіру, папірус, пергамент. У Давньому Єгипті сувій як форма книги відомий з IV тис. до н.е. Звідти сувій, за свідченням Геро...
Коментарі
Дописати коментар