Українська література 7 клас 19.01.21

 Олекса Стороженко. «Скарб». Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання

Відеоурок 



   Слово вчителя.  Кожен, хто прийшов у цей світ, прагне бути щасливим. Герої  оповідання  «Скарб» - не винятки. Розмірковуючи над змістом життя людини, автор зазначає, що скарбом для кожного є його щасливе життя. Тож люди повсякчас і шукають свій скарб – щастя. Кожному  надається право вибору щасливого життєвого шляху. Герої оповідання «Скарб» ідуть шукати скарб на Зелені свята не тільки для того, щоб стати багатими, а й щасливими, бо пропонують «на щастя взяти з  собою Павла Лежня, адже той такий щасливий, що такого і на всьому світі не знайдеш…».

     Міркування за питаннями.

 - У чому вбачають своє щастя персонажі  оповідання?

- Чи є Павлусь по-справжньому щасливим?  Чому?

- Над чим примусив  замислитися твір? Чи задумалися ви над своїм ставленням до праці, до членів родини, особливо до матері?

- Павлусь – уособлення щасливої людини чи об’єкт для сміху? Доведіть.

- Пригадайте, що таке гумор?

 Теорія літератури


Гумор (з латин. – волога, рідина) – доброзичливий сміх, зображення смішного, комічного в жартівливому, співчутливому тоні. В гумористичних творах висміюють окремі недоліки, вади в суспільному житті, у характері й поведінці людей. Гумористичні твори викликають щирий сміх, поліпшують настрій людини. Це анекдоти, усмішки, влучні примовки, прислів’я, приказки, жартівливі пісні, побажання, каламбури, небилиці тощо. Засобів творення гумористичного зображення є багато. Серед них :

- неправильне тлумачення значення якогось предмета;

- жартівливі порівняння, слова, вислови;

- недоречне вживання слів у певному контексті;

- вживання фразеологізмів, епітетів, синонімів, зменшено-пестливої або згрубілої лексики;

- намагання персонажа видати себе не за того, ким він є насправді;

- гіперболізація у зображенні негативного;

- використання літоти, іронії; карикатурні портретні деталі, комічні ситуації.

    Пошуково-дослідницька робота з текстом: аналіз засобів гумористичного змалювання головного героя.

 Синоніми: батьки «і шанували, і пестували…того одинчика»; «мати , як кладе його спати, то сама і стеле, і роздягає, і хрестить, і ще й котка співає, як над годовичком».

Карикатурні портретні деталі, згрубіла лексика, епітети й порівняння з негативним значенням: «Доріс Павлусь до парубка. Так його вигнало і розперло, такий став гладкий та опецькуватий! Пика широка та одутлувата, як у того салогуба, а руки білі та ніжні, як у панночки».

Смішна, комічна ситуація: «…минув і двадцятий годочок, вже б він на вечорниці пішов, так мати не пуска.

- Не ходи туди, синку,- каже,- на вечорницях збираються самі п’яниці та розбишаки; там тебе обидять, віку тобі збавлять. Почекай трошки – я сама знайду тобі дівчину, саму найкращу на всьому світі, саму роботящу. Вона буде тебе і годувать, і зодягать, і доглядать, як рідная мати.»


Мета гумору – висміяти, щоб виправити.  У гумористичних творах висміювання вад доброзичливе, жартівливе. В оповіданні О.Стороженка переважає жартівливий тон, отже, воно гумористичне.


Домашнє завдання:

        Складіть цитатний  портрет Павлуся за планом:

          1.Єдиний синок у заможних батьків.

          2.Портрет  героя, його вчинки.

           3.Виховання Павлуся  у сімї.

           4.Автор про Павлуся («телепень»,...пудофет»).

           5.Риси характеру героя: ледачий...

          6.Павлусь – приклад того, яким не слід бути парубкові.

          7.Позитивне і негативне у поведінці Павлуся та його батьків.

Знайдіть у оповіданні "Скарб"засоби гумористичного змалювання головного героя.

 Анекдотична комічна ситуація: …

Фразеологізми: …

Іронія: …

Зменшено-пестливі слова: …

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Збірник диктантів з української мови для 6 кл

Дистанційне навчання: укр.мова 7 клас (Іпідгр.) 06.05.20

Дистанційне навчання: укр.мова 9 клас 29.0420