Українська література 7 клас 19.01.21
Олекса Стороженко. «Скарб». Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання
Відеоурок
Слово
вчителя. Кожен,
хто прийшов у цей світ, прагне бути щасливим. Герої оповідання
«Скарб» - не винятки. Розмірковуючи над змістом життя людини, автор
зазначає, що скарбом для кожного є його щасливе життя. Тож люди повсякчас і
шукають свій скарб – щастя. Кожному
надається право вибору щасливого життєвого шляху. Герої оповідання «Скарб» ідуть шукати скарб на
Зелені свята не тільки для того, щоб стати багатими, а й щасливими, бо
пропонують «на щастя взяти з собою Павла
Лежня, адже той такий щасливий, що такого і на всьому світі не знайдеш…».
Міркування за питаннями.
- У чому вбачають своє щастя персонажі оповідання?
- Чи є
Павлусь по-справжньому щасливим? Чому?
- Над
чим примусив замислитися твір? Чи задумалися
ви над своїм ставленням до праці, до членів родини, особливо до матері?
-
Павлусь – уособлення щасливої людини чи об’єкт для сміху? Доведіть.
-
Пригадайте, що таке гумор?
Теорія літератури
Гумор
(з латин. – волога, рідина) – доброзичливий сміх, зображення смішного,
комічного в жартівливому, співчутливому тоні. В гумористичних творах висміюють
окремі недоліки, вади в суспільному житті, у характері й поведінці людей.
Гумористичні твори викликають щирий сміх, поліпшують настрій людини. Це
анекдоти, усмішки, влучні примовки, прислів’я, приказки, жартівливі пісні,
побажання, каламбури, небилиці тощо. Засобів творення гумористичного зображення
є багато. Серед них :
-
неправильне тлумачення значення якогось предмета;
-
жартівливі порівняння, слова, вислови;
- недоречне
вживання слів у певному контексті;
-
вживання фразеологізмів, епітетів, синонімів, зменшено-пестливої або згрубілої
лексики;
-
намагання персонажа видати себе не за того, ким він є насправді;
-
гіперболізація у зображенні негативного;
-
використання літоти, іронії; карикатурні портретні деталі, комічні ситуації.
Пошуково-дослідницька робота з текстом: аналіз засобів гумористичного
змалювання головного героя.
Синоніми:
батьки «і шанували, і пестували…того одинчика»; «мати , як кладе його спати, то
сама і стеле, і роздягає, і хрестить, і ще й котка співає, як над годовичком».
Карикатурні портретні деталі, згрубіла
лексика, епітети й порівняння з негативним значенням: «Доріс Павлусь до парубка. Так його вигнало і
розперло, такий став гладкий та опецькуватий! Пика широка та
одутлувата, як у того салогуба, а руки білі та ніжні, як у панночки».
Смішна, комічна ситуація: «…минув і
двадцятий годочок, вже б він на вечорниці
пішов, так мати не пуска.
- Не
ходи туди, синку,- каже,- на вечорницях збираються самі п’яниці та розбишаки;
там тебе обидять, віку тобі збавлять. Почекай трошки – я сама знайду тобі
дівчину, саму найкращу на всьому світі, саму роботящу. Вона буде тебе і
годувать, і зодягать, і доглядать, як рідная мати.»
Мета гумору – висміяти, щоб виправити. У гумористичних творах висміювання вад
доброзичливе, жартівливе. В оповіданні О.Стороженка переважає жартівливий тон,
отже, воно гумористичне.
Домашнє завдання:
Складіть цитатний портрет Павлуся за планом:
1.Єдиний синок у заможних батьків.
2.Портрет героя, його вчинки.
3.Виховання Павлуся у сім’ї.
4.Автор про Павлуся («телепень»,...пудофет»).
5.Риси характеру героя: ледачий...
6.Павлусь – приклад того, яким не слід бути парубкові.
7.Позитивне і негативне у поведінці Павлуся та його батьків.
Знайдіть у оповіданні "Скарб"засоби гумористичного змалювання головного героя.
Анекдотична комічна ситуація: …
Фразеологізми: …
Іронія: …
Зменшено-пестливі слова: …
Коментарі
Дописати коментар